Da jeg så overskrifterne at SAS i dag justerer deres point-indtjening tænkte jeg "det kan jeg godt forstå - på nogle punkter har de været gavmilde" I mit vildeste fantasi har jeg ikke forestillet mig at omfanget ville være så stort. De slagter jo decideret indtjeningen på EuroBonus. Eksempel for EBG/EBD: t/r på Plus til Barcelona idag: 10.000 t/r på billig Plus billet til Barcelona efter nytår: 3.750 t/r på Go til Amsterdam i dag: 2.500 t/r på billig Go til Amsterdam efter nytår: 1.250 De sænker godt nok kravene til EBG/EBD og da segment-kravene også falder så bliver det lidt nemmere at opnå EBG/EBD hvis man rejser meget (selvom de sænker indtjeningen). Men overordnet set så er dette en slagterunde. I det mindste burde de komme med nogle positive nyheder på "spend" siden, men der har indtil videre ikke været noget til at kompensere for det. Jeg skal i hvert fald regne på om jeg fortsat skal bruge Eurobonus eller vil skifte til et andet program. Hvad siger I andre? http://www.sas.se/eurobonus/erbjudanden-och-nyheter/nyheter-fran-jan-2015/
http://bonusfeber.dk/sas-forringer-eurobonus-optjening-betragteligt/ Hvad mener I om det? Hvor stor indflydelse vil det få på jeres rejsemønstre?
Jeg havde overvejet at rykke fra A3 til SAS når mit optjeningsår nulstiller på mandag, men jeg kan ikke se gevinsten. Tror jeg skifter til OW og enten BAEC eller AA som primært bonusprogram og kreditterer hvad jeg ender med at måtte flyve på *A til A3 hvilket burde være nok til at opretholde *G.
Havde glædet mig over at have valgt EB i stedet for M&B med deres nye kræv som alligevel ikke er så slemme når du først har opnået statusen, men ja ikke meget længere.. Da jeg allerede er oppe på 20.000 point vil jeg se om jeg fortsat kan nå EBG igen inden 30. september hvor min periode udløber, også for at opnå 190.000 point til en F tur til asien, men herefter slutter det nok. Desværre forestiller jeg mig at UA hellere ikke længere vil give 100% når det bliver revenue baseret for Milage Plus medlemmer, så det bliver vist mere udfordrende at finde gode MR's...
Jeg havde faktisk overvejet at jagte EBD inden 1. april, hvilket var svært, men opnåeligt. Men da disse flyvninger skulle ske i 2015, så er det da udelukket med den nye optjening. For mit vedkommende bliver det nok stadig EB til mine SAS flyvninger (da jeg også optjener en del ekstrapoint) og så BA som mit andet program. Men ændringerne vil helt sikkert få mig til at flyve betydeligt mere med BA og jagte status der i fremtiden. Noget jeg ikke tidligere har overvejet. Desuden vil bonus ikke spille så meget ind på mine fremtidige rejser på kortruter, hvor pris bliver meget mere vigtig end loyalitet, point og status, så SAS-konkurrenterne vil nok få betydeligt mere besøg af mig næste år. Jeg er ikke overrasket over at der kom ændringer. Det var forventet. Nogle ruter/klasser har givet alt for mange point i forhold til pris. Men at de laver en så stor massakre og gør EuroBonus mere eller mindre ubrugeligt for andre end dem, som flyver meget på dyre billetter - det fatter jeg ikke. Det er et selvmål...
Men det er jo så grunden til, at man "lige pludselig" kunne få Optionstown også i Europa... - det er virkeligt et skridt i den gale retning, timingen, præsentationen er jo decideret dårlig! Grunden til det er jo nok, at SAS har været for gavmild med point ifth til Staralliance partnere og holde konkurrenter stangen.. - men når nu SAS har lidt højere priser og næsten ingen bonusoptjening, så er det da nærmest ligemeget at bruge dem, vi må vist have en gruppe der ser på, hvad man så skal? - Eurobonus bliver da ihvertfald ikke interessant mere.. OG hvis nu bare deres produkt fulgte med.. - altså slidte fly, betaling for dit og dat.. - så er der ikke langt til Norwegian eller andre... Og 40 flyvninger i Europa, så har du 20.000 point (laveste klasse) til en tur til London, hvor du skal betale afgifter.. - det virker virkeligt ikke gennemtænkt...
Så er vi tilbage til bookingklasserne, som er håbløse at holde styr på. Som almindelig kunde har man altså ingen chance for at vide, hvor mange point man optjener - jeg har ikke stor tiltro til, at SAS kan finde ud af at skilte med det på deres egen hjemmesider, og OTA'erne er ikke vilde med det. Suk... Havde SAS så i det mindste samtidig meldt ud, at bonusrejser ville falde med 25% eller bare 10%, så havde det været et plaster på såret. Nej, jeg kommer til at satse på BAEC i stedet med Norwegian som backup.
Nå ja, når nu vi er ved det.. - at slagte "miles/distance" optjeningen ved bare at lade alt være 1 gruppe i Europa, det er da godt nok underligt! Ved godt det ikke er et "Miles Programme", men det de lavede sidste år med ændringen virkede da logisk, men det her er da dumt.. Og den måde de sælger den på.. - "we are adjusting and improving... " - brrrhhh...
Det skader ihvertfald ikke at gøre dem opmærksom på det. Kan se at der allerede er en del reaktioner på deres Facebook. Man skal ikke undervurdere kundernes magt og stemme, så go ahead. Det er ikke første gang at kunderne har fået sådanne ting ændret....
Enig @Kristian - det giver ingen mening at optjening til Malaga og Berlin skal give samme antal point. SAS har lavet meget tåbeligt det sidste år (introduceret en konkurrent til Skype, lanceret EBD uden nævneværdige fordele, fjernet en julekalender som en loyal gruppe forventede sig meget af og var klar til at bruge penge på). Men det her slår alt. Jeg er EBD frem til sommer 2016, og jeg tvivler på at jeg er noget som helst hos SAS bagefter.
Jep... jeg rykker over til BAEC fra januar af. Når lige en tur til/fra USA i December og den bør være nok til at en weekend til Grækenland kan opreholde *G. Så blir det BA derfra. @Flemming Poulsen måske det er på tide at udbygge "de andre selskaber" fora'ene? Måske SAS, Star Alliance, OneWorld, SkyTeam, resten?
At SAS overhovedet kan få sig selv til at kalde det en forbedring... Jeg undrer mig absolut over at en rejse til Tel Aviv giver det samme, som til Berlin - og hvem vælger dog nu at købe billetter i SAS PLUS til ca. 10.000 kr. til eksempelvis EWR og kun optjene 2000 point mere t/r. Den gavmilde point optjening var netop noget der opvejede at flyve med SAS. Men nu er vi nede på et niveau der er tilsvarende mange andre medlemmer i *A. Det skulle ikke undre mig at de også fjerner muligheden for at optjene flere point med OptionTown snart, så det er den oprindelige bookingklasse der gælder.
Lige netop det ville nu faktisk undre mig efter den her ændring. Min oplevelse har generelt været at opgraderinger med $$$ udløser points hvorimod opgraderinger med points ikke gør. Det synes jeg er helt rimeligt og også det jeg har oplevet andre selskaber effektuere.
Først manglen på den årlige julekalender med gode Eurobonus tilbud (såsom 3x indtjening) og nu dette. Har på fornemmelsen at SAS ikke deler den samme begejstring for Milage Runs, som flere brugere i dette forum...
For mit vedkommende er det nok også slut med loyaliteten over for SAS. Jeg anser også at jeg fremover vil lægge mere vægt på prisen og andre parametre når der skal vælges flyselskab. Ærgerligt... Men derudover vil jeg da også gerne angribe deres ræsonnement om bl.a. at gøre Europa til en stor zone og tildele lige så mange point for en tur til Hamburg eller Berlin som for en tur til Malaga. Det virker helt ulogisk. Jeg sidder lige og tænker at det måske i virkeligheden var meget mere enkelt hvis de overgik til at tildele point efter billettens pris. Det ville da være til at forholde sig til.
Det her er godnat. Jeg er spændt på at se hvad der sker med SK-optjening hos andre *-selskaber. Jeg er glad for at jeg ikke er skiftet for alvor. Er stadig OZ*G, og jeg havde egentlig besluttet at lade det udfase, men det er absolut uaktuelt nu. Jeg er også ekstra glad for at jeg har booket mig til BA Silver nu.