SK CPH-AAL - permanent overgang til ATR-72 ?

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af obs, 24/4/15.

  1. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Nu for tiden virker det som om at SAS er gået over til stort set kun at benytte JetTime's ATR-72 fly på ruten, bortset fra på enkelte udvalgte afgange hvor de fortsat flyver med deres egne A320 og QA's CRJ-900 maskiner.

    Nogen her der ved om det er en permanent tilstand, eller om det blot er en midlertidig ændring? Jeg kan ikke lade være med at synes at det er en forringelse af produktet, men det ser ikke ud til at det afspejler sig i billetprisen.
     
  2. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Såvidt jeg ved så er brugen af flåden noget som hele tiden bliver justeret iht. efterspørgslen. Har ikke hørt noget om at der kun skal bruges ATR på CPH-AAL, så det er nok et spørgsmål om at SAS har vurderet at det er den bedste forretning at bruge den her og de større fly på andre destinationer lige nu.

    Mindre fly giver sjældent lavere billetpriser. Tværtimod, så betyder mindre udbud ofte højere priser, hvis efterspørgslen eller er den samme. Netop derfor kan brugen af de mindre fly også hænge sammen med at SAS måske mener at priserne har været for lave på denne rute og forsøger at presse dem op igen ved at fjerne kapacitet. Et andet alternativ kan være at der er mindre efterspørgslen og de forsøger at holde antallet af frekvenser oppe ved at bruge mindre fly.

    Svært at svare på, men generelt set, så roterer SAS flyene ud fra behov og ikke efter hvilken rute det er.
     
  3. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Korrekt at det oftest giver højere billetpriser når man reducerer kapaciteten. Jeg synes dog altid at flyene har været stort set fyldte når jeg har fløjet til AAL, men selv disse afgange er nu erstattet med ATR-72.

    Det får mig så dog til at synes at Norwegian med deres B737 fly, eller (gys!) DSB, bliver et alternativ der kan overvejes, selvom det selvfølgelig indebærer en risiko for at blive "Kjosfast" eller at strande på skinnerne et eller andet tilfældigt sted i Danmark. Jeg ved ikke hvad en fair billetpris for ca. 35 minutters flyvning, men jeg synes at SAS er ved at presse den op i et luftlag hvor de ikke længere er et attraktivt valg, når man samtidig tager i betragtning at pointoptjeningen er blevet slagtet og servicen forringet. Dog vil jeg sige at de 300 kroner, som man før kunne få en enkeltbillet for, var _for_ billigt.
     
    jefi99 "Synes godt om" dette.
  4. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    På indenrigs synes jeg nu - uanset flytype - at SAS har en stor fordel efter alt (desværre) blev samlet i T3 og T2. Fast Track er en helt anden verden end den fællles sikkerhedskontrol. Og SAS-flyene skal (i teorien) placeres tættere på sikkerhedskontrol og lounge, hvis man bruger SAS Fast Track. Norwegian har ikke faste gates til indenrigs, så her kan du risikere en meget lang gåtur.

    Personligt har jeg ikke noget imod at flyve ATR - specielt ikke hvis de er af nyere dato (hvilket flere af Jettime's er). På en så kort tur som mellem CPH og AAL, så synes jeg det er et fint fly. Ulempen er naturligvis hvis man rejser med en forholdsvis stor håndbagage, men på den anden side, så går det dejligt hurtigt at tømme og boarde så lille et fly. At man får en kop kaffe ombord synes jeg nu også er hyggeligt - selvom det ikke er nogen dealbreaker.

    Hvilket fly, som bedst kan betale sig er svært at sige - og der kan sagtens være fyldt på AAL-CPH afgange med store fly, men hvor flyene bruges afhænger vi helt af hvad de passagerer har betalt for billetten. Mener man at kunne skabe større indtjening på en anden rute, så er det der flyet bliver brugt den dag og AAL for en lille maskine. Det har ikke altid noget med belægning og yield på den specifikke ruet at gøre, men kan lige så godt hænge sammen med hvordan det ser ud på andre ruter.
     
    obs og Baadsgaard "Synes godt om" dette.
  5. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Det kom jeg også til at tænke på, det med fast track. Ved du eventuelt hvordan og hvor godt CPH Express, som Norwegian tilbyder, er i forhold til SAS Fast Track?

    Jeg håber da at de finder en løsning på at få indenrigspassagererne hurtigere igennem security. Ellers begynder fordelen ved at flyve til Aalborg at fordufte, hvis man er nødt til at møde op i lufthavnen en halv time tidligere end normalt, eller købe en billet til 2500 kr. t/r for at få fast track. Det er fint hvis man har Guld/Diamant kort hos SAS, men hvis ikke, er det jo lige pludselig ikke længere så attraktivt at flyve indenrigs.
     
  6. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Helt enig... CPH har ikke gjort indenrigsfly mere attraktivt med sammenlægningen....

    Har ikke de store erfaringer med CPH Express. Har brugt det to gange. En gang helt uden kø og en anden gang med en kø, som tog lige så lang tid som i de andre sluser. Tror det er meget hit-or-miss - men på den anden side, så kan man også være uheldig i SAS Fast Track i rush-hour (selvom jeg generelt har gode erfaringer der)
     
  7. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,614
    "Synes godt om" modtaget:
    26,712
    Point:
    113
    Min erfaring efter jeg skiftede til British Airways som det primære selskab, i stedet for SAS, er at der ofte er rimelig kølængde i CPH Express. Dog er problemet at jeg enkelte gange har ramt ind i situationen at der er mange afgange på samme tid og derfor er alle de kunder som giver adgang til CPH Express at finde i security på stort set samme tidspunkt. Så lufthavnen kommer til at gøre flere sluser klar til at kunne klare presset i "rush hour". Dette er ikke anderledes end SAS Fast Track.

    Oversigten over selskaberne der bruger CPH Express:

    upload_2015-4-26_23-7-24.png
     
    obs "Synes godt om" dette.
  8. lionshield

    lionshield VIP medlem

    Beskeder:
    314
    "Synes godt om" modtaget:
    508
    Point:
    93
    Og man skal lige huske at når man flyver med disse fly, er der kun ind/udstigning bagtil - trist at booke sæde forrest....!
     
    obs og Flemming Poulsen "Synes godt om" dette.
  9. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Med den udtagelse, hvis man rammer et enkelt af DAT's fly på CPH-KRP ruten. Så er døren nemlig foran ;-)
     
  10. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Så på de øvrige af DAT's ATR-fly er døren stadig bagerst?
     
  11. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,782
    Point:
    113
    Jeg tror der hentydes til at DAT beflyver enkelte afgange med jetfly...
     
  12. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Ah, på den måde :)
     
  13. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Er nu ganske sikker på at DAT også har ATR fly hvor du boarder fra bagerste dør:

    http://www.flugzeug-bild.de/bilder/ein-bus-cobus-3000-bringt-4177.jpg

    Jeg vil dog ikke lægge hovedet på blokken for det, da jeg ikke har alverdens erfaring med DAT.

    Ser man på disse to seat maps, så ser man her den jeg fløj med, som har indgang forrest:

    https://www.dat.dk/wp-content/uploads/2013/09/ATR72_OY-RUD_Seats.pdf

    Og her en seatmap som mere ligner standard config med indgang bagerst (hvor forrest dør er i lastrummet, som er større på denne config)

    https://www.dat.dk/wp-content/uploads/2013/09/dat_ATR_72-202_OY-RUB_-_66_seats1.pdf

    Men måske andre med større erfaring med DAT kan opklare det.
     
  14. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,782
    Point:
    113
    Ok, så misforstod jeg pointen. Iflg wikipedia er standard dør bagerst, men Finnair bestilte med døren forrest.
     
  15. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
  16. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    Jeg har fløjet med DAT masser af gange CPH-RNN med både ATR42 og ATR72 og altid kommet ind og ud bagerst - senest med OY-LHC
     

Del denne side