Sofia - Bulgarien

Poster i 'DESTINATIONER' oprettet af SimonFraLolland, 31/7/18.

  1. SimonFraLolland

    SimonFraLolland Udkants VIP

    Beskeder:
    247
    "Synes godt om" modtaget:
    1,172
    Point:
    93
    Halløj folkens, jeg skal en tur til Sofia, med et par venner, her en gang i September. Vi fik nogle af de helt billige billetter med Wizz Air.
    Så jeg ville høre om der var nogle her inde der har nogle anbefalinger, til gode barer, spisesteder, shopping og ting man bare skal opleve i Sofia

    Bonus spørgsmål, Hvordan er Sofia i forhold til betaling, kan jeg bare kontaktløse afsted med mit visa kort ligsom her hjemme eller skal vi satse på primært at betale med kontanter?

    Jeg takker for alle indput :)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  2. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,382
    "Synes godt om" modtaget:
    12,763
    Point:
    113
    De kommer vel an på, hvad du vil købe :).

    Jeg har aldrig været i Bulgarien, men min erfaring er, at kort er meget udbredt i alle nye EU medlemslande. Så bortset fra busbilletter, taxi, lyssky forretninger og sortbørshandel, kan du vel klare dig med kort. Tage enten nogle små euro sedler med (til at veksle) eller hæv på dit visa-dankort (går ud fra, at alle i gruppen kan gå sammen om en hævning og så dele pengene mellem jer)
     
  3. SimonFraLolland

    SimonFraLolland Udkants VIP

    Beskeder:
    247
    "Synes godt om" modtaget:
    1,172
    Point:
    93
    Tak for det Henry. Med købte, mente jeg generelle ting, så som mad, tøj, drikkevare, oplevelser, osv. Så det lyder som om jeg kan klare mig primært på kortet, med en lille mænge kontanter udover, jeg takker :)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  4. Kolmorgen

    Kolmorgen M&M Senator

    Beskeder:
    63
    "Synes godt om" modtaget:
    154
    Point:
    33
    Jeg har været forholdvis meget i Sofia pga. arbejde, dog er det efterhånden ved at være 4 år siden. Som jeg husker det, så kunne man betale med kort stort set alle steder, undtagen taxa (som Henry også nævner). Bemærk dog, at nogle taxa chauffører laver tricket med ikke at starte taxameteret og vil forhandle når man kommer frem.

    Når I ankommer til lufthavnen kan I også bruge metroen til at tage ind til byen, men hvis I vælger taxa, så vær opmærksom på at der står en masse "uofficielle" taxa selskaber i døren ud af lufthavnen som med garanti vil forsøge at få fat i jer. Der findes (eller det gjorde der i hvert fald) en lille stand hvor man kan bestille en taxa gennem det lufthavnsgodkendte taxa selvskab - og de kan også tale engelsk der. Prismæssigt vil jeg tro at det er det samme, og generelt koster det ikke ret meget at køre i taxa i Sofia. Jeg mener at det godkendte selskab hedder "OK taxa".

    Generelt er det en fin by hvor man kan gå til mange ting, hvis man bor centralt. Mange hoteller har og cykler, så man kan cykle rundt i byen hvilket kan anbefales. Generelt er maden god og inde ved gågaden ligger der en lille burger joint som hedder Boom! Burgers - den kan jeg anbefale.
     
    Ulrik, SimonFraLolland, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  5. SimonFraLolland

    SimonFraLolland Udkants VIP

    Beskeder:
    247
    "Synes godt om" modtaget:
    1,172
    Point:
    93
    Nå nu hvor jeg har været afsted, kan jeg da lige give mine input :)
    Rejsen forgik der ned med Wizz Air, som var fint til prisen (400kr retur.) Jeg er cirka 187cm høj og kunne lige have mine ben uden at røre sædet forand i et standard sæde.
    IMG_20180912_151726.jpg
    Det er nemt og billiget at komme fra lufthaven i Sofia. Wizz Air lander i Terminal 1, enten kan man tage bus 184 og 84 ind til byen, det koster 1,60 leva (cirka 6kr). Ellers man kan tage den gratis shuttlebus til terminal 2 og tage metroen, som også koster 1,60 leva.
    Metroen er stor, flot og åben. Den køre hvert 10 minut helt frem til midnat. Helt klart den nemmeste måde at komme rundt i byen på.
    Screenshot_2.png
    Vi valgte at købe en 3 dages billet, som er gyldig på alt offentlig transpot. Fordelen med dette kort er at det er et fysik plastic kort som koster 12 leva, som er noget nemmere at have styr på, en de små papir stykker, som enkelt og 24 timers biletterne bliver printet på. Dog kan det kun købes på disse lokationer - Der står at det koster 20 leva i dette dokument, men vi betalte kun 12 o_O

    Vi boede på et hotel lige i centrum, hvor vi havde mulighed til at gå til mange steder. Der er utrolig mange smukke kirker, synagogere, statuere osv, man rammer ind i dem hele tiden, med vilje eller ej.
    41524269_362230147650605_2501001555730235392_n.jpg
    41562923_1121542388001962_366384225294745600_n.jpg
    41664807_473406073145619_8643051857003937792_n.jpg
    Bliver man træt af by-livet er Sofia omgivet af bjerge - Om weekenden køre der cable cars til toppen af nogle af bjergene, men er man her på en hverdag kan man tage en af de mange bjergstier. Vi valgte at tage bus 107 til Boyana kirken og derfra tage den 2 timer lange gå tur op til Boyana vandfald som ligger på mount vitosha. Turen er meget smuk, og man har mulighed for at se meget af Sofia i mellem bjergets træer
    41688240_264261794426467_9003780155830697984_n.jpg
    41555914_270511643580655_509985344439975936_n.jpg
    IMG_20180911_122445.jpg
    Altså vandfaldet er ikke så stort, men turen der op og ned igen er ganske hyggelig og kan klart anbefales :)
    På mad siden, kan The view anbefales. Resturenten ligger på 24ne etage af Millenium Center. De laver god mad, men ikke noget super fancy, til gode priser. Man kommer her for at spise og se ud over hele byen. Jeg fik en ordenlig mættende burger med en mango lemonade til, hvor vi afsluttede med en drink på terrassen uden for selve resturenten til cirka 40 leva (ca 150kr) for det hele
    IMG_20180911_221605.jpg
    Er man et bar menneske er byen poppet med dem, man får en drink for omkring 8 leva de fleste steder.
    Er man til shopping, har Sofia mange større centre at byde på, så som The Mall, Sofia Outlet Center eller Paradise Center. Alle store, rene, pæne og fyldt med butikker.

    Terminal 1 i Sofia, er gammel og slidt, men sikkerheds-kontrollen og pas-kontrollen var effektiv og tog ikke mere en 10 minutter, men terminalen er overfyldt, der var lange køer ved check-in og der er nærmest ingen butikker/spisesteder.

    Generelt for at opsummere er det nemt at komme rundt i Sofia med det offentlige, der er ting nok at lave til en 4-5 dages tur, men så ville jeg nok ikke bruge mere tid der. Alt er meget prisvenligt, en sodavand koster cirka 5kr i en Kiosk, en hovedret for en standard resturent koster omkring 15-20 leva. Sofia er glimerene for en billig forlænget weekend. :cool:
     
    Daniel K, Ulrik, T4L og 8 andre "Synes godt om" dette.
  6. Martin1219

    Martin1219 Nyt medlem

    Beskeder:
    11
    "Synes godt om" modtaget:
    17
    Point:
    3
    Hvor er det nogle gode billeder! Glæder mig til min kommende tur til Sofia, Bulgarien.
     
    SimonFraLolland, THammer og Henry "Synes godt om dette"

Del denne side