Sommerferie i Asien, hvor? Bali?

Poster i 'BONUSBILLET & REJSEHJÆLP' oprettet af Sebastian011, 26/3/15.

  1. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Godaften,
    Jeg bliver student til sommer, og min ny vundne frihed skal selvfølgelig fejres ved at rejse lidt! Der er allerede bestilt en måned til Peru i August/September hvor jeg skal ned og afprøve mit spanske, men jeg vil også gerne en måned til Asien i Juli/August mellem det og Roskilde Festival.

    Jeg havde egentlig set mig ret lun på Bali, har været der for over 14 år siden (dengang man fik rigtig bestik! Har en Lauda Air smørkniv i skuffen, hov hov.) og billederne samt de få minder har virkelig vagt interesse fordi det virker virkelig smukt, autentisk og venligsindet! Men i dag læste jeg at 80% af Bali's økonomi afhænger af turisme, og det rystede lidt mit billede fordi det så kommer til at fremstå lidt "påtaget". Man skal selvfølgelig ikke jagte autenticitet, og turisme finder jo sted hvor der er gode oplevelser at tage med - men pludselig blev jeg bare lidt bange for at de ikke var en "levende ø" med lokalt liv, men bare rejsende. Har nogen været på de kanter fornylig og kan fortælle lidt? Jeg synes det virker som et godt sted at backpacke en måneds tid, specielt fordi der skulle være mange andre unge!

    Første snakkede vi om ind-lands Kina, men tror det endte ud i at det var lidt svært at komme rundt og i kontakt med folk, fordi alt er på Kinesisk og det nok er sjovere hvis man har længere tid.

    Hvordan er det i forhold til Thailand og Vietnam, som også var på tale, når man er afsted en måned? Det spiller selvfølgelig også lidt en rolle at der er regntid i mid-Juli til mid-August, men det har vi egentlig ikke så meget imod

    Håber det blev til at forstå, og ikke for langt.
    Mvh
     
    Senest redigeret: 28/3/15
    tbh "Synes godt om" dette.
  2. Christian Løn

    Christian Løn VIP medlem

    Beskeder:
    229
    "Synes godt om" modtaget:
    391
    Point:
    63
    @Sebastian011 - Jeg har rejst en del i Asien, både som backpacker efter gymnasiet og senere mange gange på lidt bedre økonomi og forhold.

    Jeg ville dø af kedsomhed hvis jeg skulle bruge 1 måned på Bali. jeg ville i hvert fald kombinerer turen med Jakarta og lidt andet af Indonesien. Personligt har jeg været rigtig mange gange i Thailand og Vietnam og det er lidt to forskellige oplevelser.

    Hvis du søger andre backpacker, så prøv at google lidt på full Moon party på Koh Phangan - der kan kombineres med dykning på Koh Tao lidt længere nord Phi Phi på vest kysten af Thailand samt en masse andet i Thailand. Vietnam fra Saigon til Hanoi på en måned er ret fedt også og en Vietnam er lidt mere autentisk end Thailand. På min Asien liste er Cambodia og Laos to lande jeg gerne snart vil besøge og der skulle være nogle gode backpacker områder også i begge lande.

    Jeg uddyber gerne, hvis du har ydeligere spørgsmål:)
     
    tbh, Sebastian011 og clager "Synes godt om dette"
  3. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Det skulle selvfølgelig være lidt ud over Bali, tænker også Lombok og så op til Surabaya hvor man kunne fange til fly til SIN, KUL eller CGK hvor vi nok flyver hjemme fra og bruge et par dage der.
    Jeg vil rigtig gerne tage dykkercertifikat, men min kammerat har astma (aldrig mærket noget til det, men hans læge anbefaler at lade vær). Jeg har også kigget på Full Moon Party, det ser mega sjovt ud (dog lidt meget sunny beach) men vi har lige været på festival så det er mere hvis det lige passer ind.

    Vi vil gerne have en masse fede og sjove oplevelser med hjem. Thailand virker meget let og lige til med fx trips (quad bike, elefanter, rafting, guides etc...), men jeg er lidt af den opfattelse at jeg nok kommer til Thailand senere. Tænker bare om Indonesien (og Vietnam for den sags skyld) har det i samme grad?

    Mit budget er 10.000 kr til ca. en måned (eksl. fly derned selvfølgelig), og det tænker jeg rækker til en del dernede?
     
  4. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Jeg har selv brugt en månede i Vietnam, hvilket nok var en af mine hidtidige bedste rejser... Jeg købte en Honda Win i Saigon og kørte ~3.000 km til Hanoi. Jeg overvejer at gøre det samme igen... Det er blevet ret populært at gøre det (mange er specielt blevet inspireret af Top Gear Vietnam Special), men alligevel er det en måde hvor man kan komme ud og se mennesker der ikke så tit ser turister. Jeg havde hverken været i Asien før, kørt på knallert/mc eller noget, men med et par gensyn af Top Gear var jeg klar til den tur alligevel.
    Jeg var i Cambodia & Thailand (& Malaysia & Singapore) sidste vinter efter et semester i Korea, og det var fedt, men ikke samme højde som Vietnam. Det lykkedes mig ikke at komme uden fra det mest turistede i Cambodia, så det var ikke så autentisk. Der var super gode hostels med gode fester, hvilket også var sjovt men priserne var højere end i Vietnam( dog 1½ år forinden) fordi der var så mange turister de vidste lige hvordan de skulle udnytte.
    I Thailand er det ret let og ligetil det meste, dog ikke altid at rejse gennem landet hvis man ikke vil betale ekstra for rejsebureauer der tager dobbelt pris og sælger ture med utroligt dårlige busselskaber. Med dit budget skal du nok undersøge priser for elefant, rafting etc... det løber hurtigt op... Jeg var selv på rafting, quad bike (rimelig kedeligt den tur for os) og zip-lining i Chiang Mai, og det kostede til sammen over 1.000 hvis ikke også 1.500. Elefantture var også dyre, specielt dem hvor de siger de behandler elefanterne godt.
     
    Sebastian011 "Synes godt om" dette.
  5. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Det sad vi også og tænke på faktisk! Hvad kostede den, og er det lige til ift. politi og regler?

    Jeg har den opfattelse at Bali er lidt mere laid back og måske lidt mere strand og hygge, hvor Thailand og Vietnam giver mulighed for en lidt mere aktiv tur hvor man får rejse nogle større distancer. Og så er først nævnte lidt billigere, selvom 300 kr for en tur i Thailand ikke er forfærdelig dyr? Jeg synes bare at mange tænker Bali som værende lidt mere eksotisk?
     
  6. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Jeg gav 300USD og solgte den for 175, i væsentligt værre stand.. Jeg blev 'stoppet' 2 gange, den ene gang blev jeg vifter videre lige da jeg stoppede, og anden gang var det bare en joke og jeg nåede ikke engang at stoppe...
    Jeg kender ikke så meget til bali så kan ikke sammenligne!
     
    Sebastian011 "Synes godt om" dette.
  7. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    @Sebastian011 - Bali har flot natur, men ligesom overalt på i Indonesien er der mange mennesker og der er pænt "grimt" og forurenet, så hold jer fra Denpasar.. Synes måske og Kuta er lidt for turistet også.. Bali er lidt som Ibiza er for skandinavere for australiere... det er billigere for dem at flyve dertil end at tage til Cairns, så de tager gerne til Bali.. så er du lidt advaret..

    Har du undersøgt Malaysia? Der er jo også Borneo, f.eks.. - alt er jo let at komme til, Air Asia flyver derhen fra KL og sikkert også fra Singapore.. - Borneo har blandt andet Kota Kinabalu, natur og snorkling, du (og din kammerat) stikker bare hovedet ned, så er der fisk... man kan gå op om morgenen og se solen stå op fra Kinabalu, der er næseaber og en masse andet..

    Ok, ved også du er ung, så måske alligevel Bali er godt og give den gas ;-) - har faktisk boet på Hard Rock Hotel i Kuta, der var gang i den skal jeg hilse og sige ;-)
     
    Sebastian011 "Synes godt om" dette.
  8. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Hvordan køber man bare lige sådan en i Vietnam? Går ud fra at den var brugt?

    Mødte et australsk par der også fortalte at alle tog dertil når de var færdige med skolen, de ville komme måske komme og rejse lidt med hvis jeg tog derned.

    Men det er ikke en fest ferie jeg leder efter, det får jeg nok af herhjemme - specielt med Roskilde Festival og Studenter Hue Uge i dagene op til afrejse :p Jeg vil hellere få set og lavet en masse ting, og ikke bare hænge på stranden dagen lang, så jeg er måske ved at blive overbevist om at Vietnam er et bedre bud, hmm...

    On a different note, så fandt jeg lige vores itinerary til Bali fra 2001 med Lauda Air... Det er nok for sent at søge miles for den :p (Er det snyd at tilføje den til Flightdiary når man ikke husker flyveturen, haha)
    2015-03-28 22.41.50.jpg

    Tak for svar, det er fedt med lidt ping pong i stedet for at læse en tilfældig blog post
     
    Kristian og jefi99 "Synes godt om" dette.
  9. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Jeg har aldrig været på Bali, men ellers har jeg været i det meste af Sydøst-Asien. Thailand har så meget at byde på, og er min suveræne favorit. Alligevel er det sted, der har gjort størst indtryk på mig helt klart Luang Prabang i Laos.
    Jeg har lige været i Hoi An og Hué i det centrale Vietnam, og det var faktisk også rigtigt spændende.
    Jeg skal til Penang i Malaysia i næste uge, og den kunne måske have noget af det "'ø-liv" du efterlyser. Jeg skal rapportere tilbage!
     
    Kristian "Synes godt om" dette.
  10. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Penang er et af de få steder jeg har været i Asien -- godt nok på forretningsrejse men jeg var ikke imponeret. Synes Thailand var meget mere spændende.
     
  11. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Den har dog kombinationen af kultur og strand, så vidt jeg forstår. Altså kilometervis af strande nordpå, fyldt med resorts, og så har øen den gamle by Georgetown, der er UNESCO World Heritage.
     
    Sebastian011 "Synes godt om" dette.
  12. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Det er lidt resort asien vi gerne vil undgå, hvilket jeg er bange for Bali måske er blevet lidt for meget?
     
  13. THammer

    THammer VIP medlem

    Beskeder:
    1,562
    "Synes godt om" modtaget:
    5,634
    Point:
    113
    Jeg var på Bali for et par år siden. Var der i 2 uger. Det var alt for lang tid.
    Der er ikke meget at se...bortset fra træværksteder, stenhuggerier og smykke værksteder. Det er der så også rigeligt af!
    Vi brugte en dag på at bestige vulkanen på øen, en morgen på at se delfiner, en eftermiddag på at de se omtalte værksteder så ellers spise, drikke og ligge ved poolen/stranden på de 2 resorts vi besøgte.
    Der er, som tidligere nævnt, mange Aussier og dengang også mange russere (men det har den dårlige Russiske økonomi noget lagt en dæmper på).
    Der er ikke meget at lave. Dermed ikke sagt at øen ikke er et besøg værd, men brug ikke for lang tid der. Der er mange andres steder i Asien der har meget mere at tilbyde.
     
    Sebastian011 "Synes godt om" dette.
  14. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Efter at have set Top Gear afsnittet igen er min ven og jeg også blevet helt hooked på idéen - så det bliver nok Vietnam! Vi skal lige have fundet ud af forsikring ift. kørekort osv... Tak for tippet!

    On a different note, så kigger vi på fly billetter nu. Hvad er minimums transfer tiden i AMS? Vi lander med LH fra FRA kl. 13:15 og SAS afgår 14:40 - men på to forskellige bookinger. 1t45m må være over den krævede transfer tid? Men hvad nu hvis vores bagage fx bliver væk på LH booking, og vi så flyver hjem uden, og den dukker op i AMS? Kan vi så få LH til at flyve den til CPH? Næste afgang er 17:25 men det er lidt irriterende at skulle vente 2½ time ekstra i lufthavnen efter 22 timers rejse uden AMS-CPH :/
     
  15. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Sebastian011 "Synes godt om" dette.
  16. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Det blev måske også skrevet lidt for hurtigt, det handler om min tur til Peru men jeg tænkte bare at jeg ville holde min sommerferie til en tråd :)

    Vi flyver LIM-GRU-FRA-AMS med Lufthansa, og lander i AMS 13:15 - så vil vi gerne booke AMS-CPH med SAS kl. 14:40, men var bange for at tiden var knap - min rejseforsikring kræver minimums transfer tid hvis vi nu bliver forsinket og skal have et andet fly hjem, hvor fx MasterCard Gold kræver 2 timer imellem. Tror I det kan lade sig gøre når vi skal ud og ind? Vi kommer jo fra FRA så vi er inde i EU

    Så tænkte jeg bare at hvis nu Lufthansa smider vores bagage væk på bookingen der kun går fra LIM-AMS, og vi så flyver hjem uden bagagen fordi vi skal nå vores fly til CPH - om Lufthans så sørger for at vores bagage bliver transporteret fra AMS til CPH når det ikke er vores slutdestination? Det er jo mange skift, så chancen for det er der
     
  17. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Det er jo altsammen *A så måske de vil indchecke den hele vejen...? Hvis I lander til tiden kan det vel sagtens lade sig gøre selv hvis I skal checke bagage ind igen. Hvis LH smider bagagen væk tror jeg nok I kan få den transporteret videre, MEN hvis flyet blot er forsinket og I ikke har tid til at vente på den er det måske mere usikkert. Den situation, altså om I er bedre stillet ved at lade bagagen blive og tage flyet eller vente på bagagen og misse flyet, ville jeg nok vende med dit forsikringsselskab på forhånd.
     
    Sebastian011 "Synes godt om" dette.
  18. Sebastian011

    Sebastian011 VIP medlem

    Beskeder:
    713
    "Synes godt om" modtaget:
    1,229
    Point:
    93
    Ja det er lidt en tricky situation, specielt fordi første segment LIM-GRU er med LAN Peru som er Oneworld (men dog på samme booking?)
     
  19. Kasper

    Kasper VIP medlem

    Beskeder:
    154
    "Synes godt om" modtaget:
    353
    Point:
    63
    Hvis sidste strækning er på separat billet, som det lyder til, så skal du jo have fat i bagagen i AMS og tjekke den ind igen. Hvis den ikke med flyet når du kommer til AMS, så skal du jo have en bagage rapport (PIR). Hvis du har sådan en i AMS og rejser hjem til CPH, er der ingen problemer i at få den eftersendt til CPH og leveret. God tur.
     
  20. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Hvis det var mig og jeg ikke kunne nå at fange bagagen i AMS hvis flyet var forsinket fra FRA ville jeg nok bare agere helt blank i CPH og skyde skylden på misforståelse med folkene i Peru og sprogkundskaber, osv. og så lade ground handling fremskaffe bagagen fra AMS...
     
    Sebastian011, jefi99 og Kristian "Synes godt om dette"

Del denne side