Der er ingen tvivl om at langt de fleste kunder vil se en betydelig forværring i optjeningen af point fra flyrejsen. Det gælder ikke bare SAS men er en global trend. De som optjener status på antal segmenter har derimod fået en lidt kortere vej til at sikre sig det - ihvertfald hos SAS.
Personligt optjener jeg status på antal point og det er helt klart blevet meget sværere end sidste år.
Jeg tror man skal skelne mellem EuroBonus som et bonusprogram og et loyalitetsprogram. Som bonusprogram er mulighederne for at optjene point blevet bedre - og jeg er sikker på at det bliver endnu bedre fremover også. Personligt tjener jeg ihvertfald flere og flere point på andre aktiviteter end at flyve.
Men jeg kan også se at min loyalitet til SAS har lidt et knæk efter massakren sidste år. Ikke at jeg var overrasket over at der ville komme ændringer. Alt andet ville være dumt, da EB var mere end almindeligt generøse på visse strækninger/klasser. Men den store nedgang i optjening på ganske dyre kortrutebilletter har helt sikkert gjort at jeg kigger langt mere på hvor jeg får bedste pris/produkt fremfor hvor jeg tjener mine point.
Sidste år var jeg meget tæt på EBD. I år når jeg nok med nød og næppe EBG. Jeg ser flere og flere Avios på min BA-konto og på kortruter vælger jeg primært bedste pris/rute - uden at kigge så meget på pointoptjening. Det har helt klart betydet at jeg rejser mindre med SAS end tidligere og at min betalingsvillighed for at flyve med dem er blevet mindre. De 250 point man tjener for at flyve til ARN er i mine øjne ikke nogen særlig merpris værd. At jeg har lounge, fasttrack, sædevalg m.v. mens jeg er EBG har en merværdi, som jeg godt vil betale lidt ekstra for fremfor at flyve med et selskab, som ikke ikke tilbyder mig dette. Men det er en begrænset værdi - og ikke noget jeg værdsætter til meget mere end 100 kr. per segment. Hvis jeg ikke opretholder mit EBG forsvinder også den sidste villighed til at betale en mindre premium.
Personligt opvejer mulighederne for at optjene ekstrapoint fra partnere langt hen ad vejen de point jeg mister på at flyve med SAS. Derudover sparer jeg penge på rejsebudgettet (og SAS tjener mindre på mig) når jeg ikke behøver at være loyal længere. Jeg får flere Avios hos BA, som giver mig nye og bedre muligheder for at tage billigere US domestic billetter ud hos AA og får øjnene op for at der er et liv udenfor *A og SAS.
Mit mål er at nå EBG. Men ikke mere end det i år. Herefter bliver det bedste tilbud som afgør mine bookinger.
Så som loyalitetsprogram er EB blevet langt mindre interessant. Devalueringen medvirker til at der igen bliver mere fokus på pris/kvalitet/rejsetid og ikke på at være loyal overfor mit primære program.
Som bonusprogram derimod bliver EB mere og mere interessant. Mulighederne for at optjene ekstrapoint bliver flere og bedre i tiden fremover er jeg sikker på. På min egen konto er det ihvertfald tydeligt at jeg optjener flere og flere point fra andre ting end at flyve med SAS og optjeningen fra SAS-flyvninger bliver mindre og mindre.
Jeg flyver stadig meget med SAS og vil helt sikkert gøre det i fremtiden også. Jeg holder rigtigt meget af at flyve med selskabet. Men min loyalitet er helt klart blevet mindre og min vilje til at betale ekstra for at optjene point er også betydeligt mindre end sidste år. Men det jeg mister i pointoptjening - det sparer jeg så i kolde kontanter på rejsebudgettet. Om det er en god forretning for SAS er jeg lidt mere i tvivl om.
Mht. OT, så er det helt sikkert en god mulighed i Europa også. 35-45 EUR for at opgradere til Plus og gå fra 500 til 2000 basispoint er helt okay. Specielt når SAS opgraderer til en fleksibel billet også og man med i købet kan ombooke til andre afgange selvom billetten i udgangspunktet ikke var fleksibel. Hvor længe der går inden SAS opdager det eller IT får styr på det er så spørgsmålet. Men indtil videre er det en rigtig god ekstra bonus at få

Click to expand...