Status på EuroBonus året

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af Claus K, 7/7/15.

  1. Claus K

    Claus K Nyt medlem

    Beskeder:
    3
    "Synes godt om" modtaget:
    13
    Point:
    3
    Det er nu 6 måneder siden SAS med kort varsel ændrede optjeningsvilkårene på EB.

    Set i bakspejlet kan jeg godt seat de gamle regler var ret generøse særligt hvis man spekulerede i at optimere optjening pr. Kr.

    Jeg spekulere aldrig i optjening af point, jeg booker altid billigste billet, men da det som oftest er med 0 til 2 ugers varsel er det sjældent de helt billige. Mine rejser er primært i Europa og flest i Skandinavien på den måde tror jeg mit rejsemønster er ret typisk for en stor gruppe danskeforretningsrejsende.

    Jeg begyndte en ny optjeningsperiode 1. April og har netop gjort status - jeg har fløjet 33 flyvninger med *A-selskaber heraf de 26 med SAS - det har i alt givet mig 25.850 point - 8000 point stammer fra en tur til Sydkorea med LH.

    De fleste af mine flyvninger har givet 625 point, en 4-5 stk. Har været til 315 ogtilsvarende til 1250 men i snit ligger jeg ikke over 700 point pr. SAS-flyvning. Jeg mener ikke der har været en eneste tur på plus - det har altid været muligt at booke på go, men på ture med kort varsel eller begrænset konkurrence har der været en del tureeksempelvis Stavanger, Bergen, hvor prisen har været mellem kr. 2000 - 2500 pr.Segment. Når man kommer op i den priskan man som oftest købe en plus til nogle få 100kr. mere, men som EBD giver det jo ikke rigtig mening når man i forvejen får den gratis cola man kan nå at drikke på en kort tur

    Og nu til min overvejelse: Selv incl. En Long-haul med LH (ganske vist på economy) ser det stadig ud til at jeg rammer optjeningskravet på point og segmenter nogenlunde samtidig og der skal en del spekulation til (en enkelt eller to plusbilletter flytter ikke meget) for at ændre på dette.
    Sidste år mener jeg, jeg endte på 68 segmenter og 98.000 point med samme rejsemønster og uden spekulation.

    Selv med yderligere 2 eller 3 oversøiske flyvninger på economy med *A-partnere bliver det vanskeligt at komme markant over 1000 point pr. Segment i gennemsnit på de tællende flyvninger.

    Nu ved jeg godt at rejsemønstre er forskellige, men når man kigger på hvad SAS tilbyder er vi nok mange, der flyverlangt hovedparten af vore ture på de korte ruter.

    Tror i en nedgang i antallet af EBD medlemmer vil fører til bedre fordele for de tilbageværende?

    Hvordan ser jeres optjeningsmønster udrammer i på segmenter eller point?

    Tror i SAS gjorde det rigtige eller?

    Personligt har jeg måske 100 segmenterårligt, 90 med *A og heraf 70 med SAS - jeg har vanskeligt ved at se jeg ikke skulle være værd at fastholde og tænker at hvis ikke jeg med den aktivitet skulle være EBD hvemskulle så men på den anden side er jegstadig loyal og sætter pris på Fast track og Lounge og det gør jeg nok også som EBG så indtil videre har SAS jo gjort det rigtige - hvad tænker I?

    Ser frem til jeres svar

    /Claus
     
    Kenneth K, Flemming Poulsen, Henrik Olsen og 3 andre "Synes godt om" dette.
  2. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,060
    Point:
    113
    Tror bestemt, at SAS ønsker folk med dit rejsemønster som kunder, men det de vil ha' er , at du som minimum flyver på Plus. Hvis du flyver på Plus ryger gennemsnitsindtjeningen pr. segment jo 3x op, og så er EBD inden for rækkevidde - også, når man flyver meget inden for Europa.
     
    Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  3. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Hej @Claus K og velkommen til, godt med nye indspark...

    Jeg har et helt andet rejsemønster end dig, jeg rejser mere med Staralliance partnere end med SAS (ser også, at din bedst indtjente rejser ser ud til, at være med LH)... - er re-kvalificeret guld og mon ikke med 2 oversøiske rejser mere, at jeg er godt på vej til Diamantmedlemskab.. - så derfor, får jeg maksimalt ud af at være Diamant, nok ikke, for har ikke ine hovedrejser på SAS metal, men som du også er inde på, vi får lounge, Fasttrack og forhåbentligvis bedre genkendelse.. - så ja, privat, bør jeg nok tage nogle oversøiske rejser med SAS og tro på, at jeg bliver opgraderet!!

    Capture.JPG
    Du har ret i, at der nok nogen der ikke vil rekvalificere sig med de nye indtjeningskrav, men det er vel fair nok, hvis der skal "kæles" for deres bedste passagerer, så skal der også være færre, så det kan mærkes..

    I sidste kvartalsregnskab mener jeg, at der var noteret en stigning i 15% på Plus, som er dne nye "økonomiklasse"/eller gamle økonomiklasse om man vil... - for der er grundlæggende jo ikke meget nyt der..
     
    Claus K "Synes godt om" dette.
  4. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    Jeg er også en af dem der ikke mærker den store forskel efter devalueringen - dette er dog mest pga. at OT udbydes til rejser i Europa (til rigtig billige penge).
    Derudover er vi en del i forummet der nyder godt af ungdomsbilletter, så SAS er oftest det billigste alternativ
     
    mhsalv, Henrik Olsen, Claus K og 1 anden person "Synes godt om dette".
  5. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    Jeg er næsten 2 x 26 år, og må så betale det dobbelte af en ungdomsbillet :-( Jeg er ogå en af dem der ikke har mærket så meget til forringelsen, da jeg har en del oversøiske rejser og optjener mine point der. Men gud forbyde den dag hvor jeg kun skal rejse i Europa på Go, så mister jeg mit EBD og de fordele forbundet med det- inklusive muligheden for en gratis kage spade :)

    Det er rigtig at man måske skulle kigge på OT i Europa.
     
    Henrik Olsen, Claus K og bertil storr "Synes godt om dette"
  6. Claus K

    Claus K Nyt medlem

    Beskeder:
    3
    "Synes godt om" modtaget:
    13
    Point:
    3
    Tak for jeres kommentarer - og tak for tippet med at bruge OT på de korte - jeg tjekkede lige en booking til London og Warszawa de lå på hhv. 37 og 33 euro one-way....men igen når man har lounge, fast track og gratis drikkevare så er eneste fordel at man rykker 3 rækker frem. men det er klart en mulighed de sidste par måneder af optjeningsperioden hvis der ikke er dukket tilstrækkeligt med oversøiske ture op ;-)

    Hvis SAS begynder at give complinentary upgrades til EBD på oversøiske afgange - så vil det helt klart også øge motivationen til at ramme EDB krarvet igen. I det hele taget så ville det være rart hvis dr kom lidt mere i posen end den nævnte kagespade ;-)
     
    Ulrik, asf, alexanderln og 2 andre "Synes godt om" dette.
  7. Rune

    Rune VIP medlem

    Beskeder:
    166
    "Synes godt om" modtaget:
    484
    Point:
    63
    Jeg er også nået til det punkt i sommerferien, hvor man fra hængekøjen gør halvårsstatus på de store forpligtelser ægteskab, realkredit og bonusprogram (jeg skal nok lade være med at kede jer med status på ægteskab og realkredit, men vurdering på begge dele er at jeg ikke ser behov for at gå i konverterbare aktiver i den nærmeste fremtid ;-).

    Min EB indtjeningsperiode: 1. Feb ->
    Sidste indtjeningsperiode: 110.000 basic point (ca 60k og 50 segmenter på SAS metal), og Diamond status.
    Status YTD: 30k basic point (19k og 24 segmenter på SAS metal)
    Forecast: ca. 55k point og 50 segmenter og Gold status.

    Dvs, samme rejsemønster (shorthaul m 1-2 longhauls primært til US) og rejsepolitik (billigst mulige billet på bedste connection/ankomsttid) som sidste år kommer kun til at give halvt så meget som sidste år.

    Det centrale spørgsmål i en vurdering af om SAS i mit tilfælde har gjort det rigtige i devalueringen må være om dette påvirker min forretning med SAS (dvs om jeg vil være mindre tilbøjelig til at foretrække SAS), og umiddelbart er svaret nej:
    - Fra CPH har SAS det bedste shorthaul net, og bedste US longhaul net.
    - SAS checkin, fasttrack og lounge er en klar differentiator i CPH, og det vil jeg stadig have adgang til som EBG hvis jeg flyver med SAS.
    - Der er praktisk talt ingen fordele under rejsen som jeg mister ved at gå fra EBD til EBG.
    - SAS EB har det bedste kreditkortprogram i DK (selvom det er sølle på en global skala).
    - De andre relevante netværksprogrammer (KL/AF, BA, LH, Emirates) ud af CPH har lige så dårlig optjening som EB.
    - Med praktisk talt ingen muligheder for at booke bonusbilleter i SAS Business (og slet ingen i Plus) på longhaul er mængden af point til forbrug alligevel af begrænset værdi.

    Men jeg må indrømme at omfanget af devalueringen og SAS's arrogance i lanceringen af den har dræbt min sidste nationalromantiske SAS favorisering (som jeg tror mange skandinaver har haft), og jeg vil ikke tøve et øjeblik i at ændre strategisk bonusprogram, hvis mit rejsemønster eller rejsepolitik skulle ændre sig.
     
    AMJ, Claus K, Henrik Olsen og 7 andre "Synes godt om" dette.
  8. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Der er ingen tvivl om at langt de fleste kunder vil se en betydelig forværring i optjeningen af point fra flyrejsen. Det gælder ikke bare SAS men er en global trend. De som optjener status på antal segmenter har derimod fået en lidt kortere vej til at sikre sig det - ihvertfald hos SAS.

    Personligt optjener jeg status på antal point og det er helt klart blevet meget sværere end sidste år.

    Jeg tror man skal skelne mellem EuroBonus som et bonusprogram og et loyalitetsprogram. Som bonusprogram er mulighederne for at optjene point blevet bedre - og jeg er sikker på at det bliver endnu bedre fremover også. Personligt tjener jeg ihvertfald flere og flere point på andre aktiviteter end at flyve.

    Men jeg kan også se at min loyalitet til SAS har lidt et knæk efter massakren sidste år. Ikke at jeg var overrasket over at der ville komme ændringer. Alt andet ville være dumt, da EB var mere end almindeligt generøse på visse strækninger/klasser. Men den store nedgang i optjening på ganske dyre kortrutebilletter har helt sikkert gjort at jeg kigger langt mere på hvor jeg får bedste pris/produkt fremfor hvor jeg tjener mine point.

    Sidste år var jeg meget tæt på EBD. I år når jeg nok med nød og næppe EBG. Jeg ser flere og flere Avios på min BA-konto og på kortruter vælger jeg primært bedste pris/rute - uden at kigge så meget på pointoptjening. Det har helt klart betydet at jeg rejser mindre med SAS end tidligere og at min betalingsvillighed for at flyve med dem er blevet mindre. De 250 point man tjener for at flyve til ARN er i mine øjne ikke nogen særlig merpris værd. At jeg har lounge, fasttrack, sædevalg m.v. mens jeg er EBG har en merværdi, som jeg godt vil betale lidt ekstra for fremfor at flyve med et selskab, som ikke ikke tilbyder mig dette. Men det er en begrænset værdi - og ikke noget jeg værdsætter til meget mere end 100 kr. per segment. Hvis jeg ikke opretholder mit EBG forsvinder også den sidste villighed til at betale en mindre premium.

    Personligt opvejer mulighederne for at optjene ekstrapoint fra partnere langt hen ad vejen de point jeg mister på at flyve med SAS. Derudover sparer jeg penge på rejsebudgettet (og SAS tjener mindre på mig) når jeg ikke behøver at være loyal længere. Jeg får flere Avios hos BA, som giver mig nye og bedre muligheder for at tage billigere US domestic billetter ud hos AA og får øjnene op for at der er et liv udenfor *A og SAS.

    Mit mål er at nå EBG. Men ikke mere end det i år. Herefter bliver det bedste tilbud som afgør mine bookinger.

    Så som loyalitetsprogram er EB blevet langt mindre interessant. Devalueringen medvirker til at der igen bliver mere fokus på pris/kvalitet/rejsetid og ikke på at være loyal overfor mit primære program.

    Som bonusprogram derimod bliver EB mere og mere interessant. Mulighederne for at optjene ekstrapoint bliver flere og bedre i tiden fremover er jeg sikker på. På min egen konto er det ihvertfald tydeligt at jeg optjener flere og flere point fra andre ting end at flyve med SAS og optjeningen fra SAS-flyvninger bliver mindre og mindre.

    Jeg flyver stadig meget med SAS og vil helt sikkert gøre det i fremtiden også. Jeg holder rigtigt meget af at flyve med selskabet. Men min loyalitet er helt klart blevet mindre og min vilje til at betale ekstra for at optjene point er også betydeligt mindre end sidste år. Men det jeg mister i pointoptjening - det sparer jeg så i kolde kontanter på rejsebudgettet. Om det er en god forretning for SAS er jeg lidt mere i tvivl om.

    Mht. OT, så er det helt sikkert en god mulighed i Europa også. 35-45 EUR for at opgradere til Plus og gå fra 500 til 2000 basispoint er helt okay. Specielt når SAS opgraderer til en fleksibel billet også og man med i købet kan ombooke til andre afgange selvom billetten i udgangspunktet ikke var fleksibel. Hvor længe der går inden SAS opdager det eller IT får styr på det er så spørgsmålet. Men indtil videre er det en rigtig god ekstra bonus at få ;)
     
    AMJ, Claus K og Rikke Haugen Olsen "Synes godt om dette"
  9. Baadsgaard

    Baadsgaard VIP medlem

    Beskeder:
    1,212
    "Synes godt om" modtaget:
    4,497
    Point:
    113
    Her er min optjening - primært gennem billigst mulige ture i Europa med SAS, Atlantic og Estonian og 3 x optiontown på europæiske flyvninger. 12 segmenter med Lufthansa er kørt over Miles & More, men var de kørt over Eurobonus, var der nok ca 5-6.000 points mere. Det er derfor primært segmenter, der gør det for mig. Der er 1,5 måned tilbage af perioden.
    Skærmbillede 2015-07-15 kl. 21.46.33.png
     
    Claus K, Frequie og Kristian "Synes godt om dette"
  10. Simon Toft

    Simon Toft Guest

    Jeg er helt enig i din betragtning. Jeg kigger også mere og mere efter billige billetter end det SAS tilbyder så min loyaltet er også faldet efter devalueringen. Men jeg tjener ikke min status på EB pointene men derimod mine segmenter, og da tilbudene er blevet bedre på andet end flyvningerne ser jeg også langt flere ekstra point på min konto end basis point.

    Dog har jeg ikke så mange flyvninger mere efter jeg er skiftet til en ny fodbold klub, så det kan næsten heller ikke betale sig for mig at satse på BA eller andet da mine flyvninger ikke ville være nok til en status. Så selvom mine flyvningerne er blevet mindre er jeg nok stadigvæk "lidt" loyal overfor SAS, men mest på andet end flyvningerne. :)
     
  11. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,648
    Point:
    113
    En lille status her i starten af 3. kvartal.

    upload_2015-9-19_11-0-34.png

    Mit optjeningsår går helt til slut april, så mon ikke jeg napper et år mere som EuroBonus Diamant og håber naivt på at det tredje år er det år, hvor der kommer upgrade vouchers og andet end kageudstyr som goodie bag mulighed....

    Men sjovt at se at det ikke er på segmenter jeg henter min status - og her vises det tydligt at rejser du på Plus eller Business, så kommer pointene hurtigt. Men rejser du på Go, så er det nok primært segmenter, som er vejen til EuroBonus Diamant....

    Hvordan ser det ud for jer?
     
    Senest redigeret: 19/9/15
    Kenneth K, AMJ, alexanderln og 1 anden person "Synes godt om dette".
  12. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    image.jpg
    Heltisk sommer.. Så har også t.o.m april til at få 36k ekstra på vej mod kagespaden! :)
    Har også en del segmenter pga Norge Rundt og nogle meget billige ungdoms-europature for en kampagne... Men for mig er det også point der tæller!
     
    Senest redigeret: 19/9/15
    AMJ, clager og Henrik Olsen "Synes godt om dette"
  13. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN EBD

    Beskeder:
    1,560
    "Synes godt om" modtaget:
    6,715
    Point:
    113
    Jeg kører på mit 2.år som EBD fra 01.aug15 til 31.jul16.
    Basis point 21.880 - 10 ture
    Xtra point 72.289 no points expiring.
    Jeg er en gammel pensionist, så mine ture er udelukkende fritidsrejser til GVA, ZRH og USA. Lige nu har jeg 6 billetter klar til GVA i efteråret og en til SFO i nov for juleshopping, og så har jeg også købt en billet til HKG i feb. - Nu skal jeg i gang med at søge billetter på VIP kampagnen.
    ....men men jeg har et spørgsmål : I sidste uge blev min SK601 til ZRH cancelled og jeg blev ombooked til LX1267. Swiss godskrev hurtigt min konto med 600 points. SAS godskrev min konto med 625 points for sk601, ... men så fjernede SAS mine Swiss point !!!! Det er ikke før sket ved annulleringer, mon det er noget nyt ? Mine 600 points på LX1267 må da være et mellemværende mellem mig og Swiss. Har I oplevet det samme ? Mvh Gitte
     
    Kristian og AMJ "Synes godt om" dette.
  14. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    83.630 point for 14 segmenter (optjeningsperiode 1/1-31/12), så nummer to kagespade indenfor rækkevide. Har en HKG tur og et par plus ture til Dublin inden 31/12 så mon ikke der dukker noget mere op inden? Helt klart som @Henrik Olsen er det flyvninger og ikke segmenter. Et par oversøiske rejser på business til New Zealand med SQ og NZ samt et par ture til EWR i Go og Plus. Har også Europa flyninger på GO men det er ikke den direkte vej til kagespader :)
     
    Senest redigeret: 19/9/15
    Kristian og AMJ "Synes godt om" dette.
  15. AMJ

    AMJ VIP medlem

    Beskeder:
    182
    "Synes godt om" modtaget:
    446
    Point:
    63
    Hel klart også points her, en del flyvninger på andre *A - året slutter 31/10 og der kommer nok ikke mere end en Berlintur, med eller uden UTo gevinst på. Dette år startede med en plustur til USA da Carlsson Wagonlit tabte sutten - de plejer ellers altid at håndhæve firmaets economy politik grundigt. Men så var kimen lagt til endelig at nå guld! og med lidt UT på på sommerferien og lidt private ture på plus var den hjemme. En skam jeg ikke er gået ombord i UT for 5 år siden da jeg skiftede tilbage til SAS efter at have mistet BA status som en konsekvens af finanskrisen og dertilhørende rejsestop. Diamond er nok lidt ude for min rækkevidde, men man skal jo aldrig sige aldrig.
    Snip20150919_1.png
     
    Kristian og Ulrik "Synes godt om" dette.
  16. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Her bliver det også til flere point end segmenter. Min periode går fra 1/1 til 31/12 og pt. har jeg 46.100 point for 15 segmenter. Pointene er hovedsageligt kommet gennem et par ture over Atlanten, hvor blandt andet en forsinkelse med tilhørende overnatning på hjemturen var skyld i at jeg fik ekstra mange point på kontoen, fordi den nye returbillet blev udstedt i klasse J og dermed gav 200%.

    Kagespader og andet bliver det nok ikke til, men dog et år mere som Guld. Nu spiser jeg heller ikke meget kage så sådan en spade kan jeg godt undvære ;)
     
    Senest redigeret: 19/9/15
    Ulrik, Rikke Haugen Olsen og AMJ "Synes godt om dette"
  17. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Jeg vil ikke mene at det er normalt med dobbelt-op på point. I hvert fald ikke når begge selskaber er i samme alliance. Så at SAS har krediteret de 625 point som du oprindeligt skulle have haft (jeg antager her at billetten var en Eco-billet), og samtidigt debiterer de 600 point som du fik for den faktiske flyvning, lyder i mine ører rigtigt nok. Men jeg kan selvfølgelig tage fejl.
     
  18. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Nå, men jeg har periode fra 1/2 til 30/1 og optjening per dagsdato ser således ud:

    Capture.JPG

    er igennem næsten 3/4 og mangler stadigvæk, at få krediteret 7.500 point og er derved dd 80.850 point og har en øl tur til Dublin næste lørdag (1250), en Paris tur (1250). HK Weekend 11.880 point og mon ikke en Asien tur mure eller 2, så diamant igen, så badetøfler til undertegnede.. - for min første periode som diamant, der glemte jeg, at "få" min gave, men er vist ikke gået glip af noget.. - overvejer til min Asienture, at bruge HK som Hub og flyve med SAS og satse på upgrades (næste problem er forresten, at jeg har snart 250.000 point hos SAS...)
     
    Ulrik, AMJ, clager og 1 anden person "Synes godt om dette".
  19. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
  20. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,648
    Point:
    113

Del denne side