Strejke/lockout - problemer og løsninger

Poster i 'BONUSBILLET & REJSEHJÆLP' oprettet af danielbirch, 3/4/18.

  1. danielbirch

    danielbirch VIP medlem

    Beskeder:
    474
    "Synes godt om" modtaget:
    1,031
    Point:
    93
    Mens vi alle håber på en mindelig løsning, lurer muligheden for en storkonflikt dog stadig. Hvad betyder det for rejsende? Jeg tænke, at vi kunne lave en tråd og samle spørgsmål og svar.

    Jeg vil derfor lægge ud med et par emner:

    1. Kan lufthavnen (læs: CPH) overhovedet fungere, eller vil den lukke ned? Jeg har hørt, at DMI lukker ned, og at det betyder, at lufthavnen ikke får sine vejrmeldinger og derfor må lukke. Er det i så fald fra dag 1 (strejke), eller først når en lockout går i gang? Hvis dette ikke er "nok" til at lukke lufthavnen, hvad så med flyvelederne - bliver de berørt? Eller andre?

    2. Hvis jeg ikke kan komme af sted, fordi lufthavnen lukkes, hvad sker der så med min billet? Antagelse: Jeg kan få refunderet min billet (eller evt. ombooke), men jeg er ikke berettiget til erstatning (denied boarding), da disse regler ikke gælder ved faglige konflikter.

    3. Hvis jeg ikke kan komme af sted, fordi jeg selv er ramt af strejke/lockout - men min bestilte afgang gennemføres - hvilke rettigheder har jeg så? Antagelse: Ikke ret mange - det er jo ikke flyselskabets ansvar, at jeg ikke kan møde op. Dækker min rejseforsikring? Som udgangspunkt ikke, men jeg har hørt rygter om, at nogle forsikringsselskaber tilbyder at dække alligevel.
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  2. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,641
    Point:
    113
    Uden at vide det i detaljer, så er der krav om minimumsberedskab. Dette gælder flere virksomheder og både DMI og Københavns Lufthavn er en del af dette. Så de vil fungere - blot vil der nok være længere ventetider i security og bagagedelen.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  3. danielbirch

    danielbirch VIP medlem

    Beskeder:
    474
    "Synes godt om" modtaget:
    1,031
    Point:
    93
    Jeg baserede min hypotese på dette brudstykke fra JP (https://jyllands-posten.dk/indland/...onflikt-hvem-bliver-ramt-og-hvad-betyder-det/)

     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  4. Calle77

    Calle77 EBG, Marriott Bonvoy Gold, Accor ALL Silver

    Beskeder:
    892
    "Synes godt om" modtaget:
    2,013
    Point:
    93
    Mange flyselskaber/hoteller/rejsebureau er til at tale med, men meget afhænger selvfølgelig af konditionerne: Er det overhovedet muligt at flyve fra/til danske lufthavne, er flyselskaberne nødt til, at skære i antallet af daglige afgange osv.
    Ofte træder sær regler i kraft, hvor f.eks. flyrejser gratis kan skubbes til en senere dato (indenfor x antal mdr.).
    Har du en afbestillingsforsikring gennem Europæiske eller Gouda, tegnet FØR strejke-snakken begyndte, så kan du få fuld refundering af din rejse i tilfælde af strejke/lockout.
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  5. AaB_CPH

    AaB_CPH VIP medlem

    Beskeder:
    544
    "Synes godt om" modtaget:
    1,507
    Point:
    93
    Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken, men jeg er sikker på, at jeg så reklamer inden påske for forsikringsselskaber, der reklamerede med, at en nytegnet rejseforsikring også ville gælde og kunne yde erstatning ved en evt. konflikt (antagelsesvis i forventning om at det ikke ville/vil komme til konflikt). Mener et af selskaberne var Tryg.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  6. danielbirch

    danielbirch VIP medlem

    Beskeder:
    474
    "Synes godt om" modtaget:
    1,031
    Point:
    93
    Europæiske dækker under visse betingelser:
    https://www.europaeiske.dk/privat/a...g-dakket-i-tilfalde-af-strejke-eller-lockout/

    Det gælder også Gouda:
    https://www.gouda.dk/om-os/nyheder/varsling-om-strejke-og-lockout

    Begge kræver bl.a., at rejsen og forsikringen er bestilt inden strejkevarsel blev afsendt.

    OPDATERET:
    Et par links til andre forsikringsselskaber...
    Alka: https://www.alka.dk/forsikringer/lp/aarsrejse-ved-strejke
    IDA: https://idaforsikring.dk/rejseforsikring-daekning-ved-strejke

    Bemærk, at dette alt sammen handler om, hvordan du er stillet, hvis DU bliver omfattet af strejke/lockout. Hvis du derimod ikke kan komme af sted, fordi ANDRE strejker, dækker forsikringen som udgangspunkt ikke.
     
    Senest redigeret: 3/4/18
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  7. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,395
    "Synes godt om" modtaget:
    12,788
    Point:
    113
    Københavns lufthavne er en privat virksomhed, så jeg går ud fra, at lufthavnens personale ikke strejker eller bliver lockoutet. Så når lufthavnen rammes, er det vel mere en følge af, at den offentlige service lukker ned.
     
    Henrik Olsen og Jeblin "Synes godt om" dette.
  8. Euroatc

    Euroatc VIP medlem

    Beskeder:
    176
    "Synes godt om" modtaget:
    675
    Point:
    93
    Hvordan det står til ang. DMI og vejrmeldinger ved jeg ikke, men jeg ved, at en del af flyvelederne er udtaget til strejke. Men en stor del af flyvelederne er tjenestemænd og må ikke strejke, så der vil kunne afvikles en del trafik men med nedsat kapacitet. De tjenestemandsansatte må ikke påtage sig strejkeramt arbejde, og kan derfor ikke indkaldes til ekstra arbejde, så der må nok påberegnes en del uregelmæssigheder i trafikafviklingen. Men lad os da håbe, at de kan forhandle sig frem til en aftale alle er tilfredse med.
     
    Henrik Olsen, Beaglen, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  9. Michael Wahl

    Michael Wahl VIP medlem

    Beskeder:
    406
    "Synes godt om" modtaget:
    730
    Point:
    93
    Jeg har læst et sted at omkring 100 personer udaf 650 hos Naviair blev ramt. Og derudover DMI der som de eneste må levere lokal-vejr-varsler til lufthavnen.

    Tror at tingene kører videre men med forsinkelser/nedsat drift
     
    Offlyer og Henry "Synes godt om" dette.
  10. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,204
    "Synes godt om" modtaget:
    3,985
    Point:
    113
    Jeg er 100% på linje. Ingen grund til panik - selvom diverse journalister gerne vil ud af den tangent. Flytrafikken bliver i det store hele uberørt.

    Jeg har det sådan at få nu den konflikt overstået, klassiske 10 dage og så et Folketingsindgreb. Løndmodtagerne har i min bog nu malet sig kraftigt op i et hjørne så der kun er konfliktvejen for dem - medmindre alle deres krav bliver indfriet.
    Største problem bliver manglende afhentning af skrald. Det er muligt at en af ungernes lejrskole bliver aflyst og der ryger et par skriftlige eksamener for den anden. Men det er vist det.
     
    Calle77 og Henry "Synes godt om" dette.
  11. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Problemet er jo at der ingen konsekvenser er for arbejdsgiverne ved ikke at acceptere en aftale. Venter bare på lovindgreb. Ville ønske lønmodtagerne nægtede at følge lovindgrebet og bare strejkede videre. Eller som franskmændene strejkede f.eks. hver mandag og fredag.

    Synes den "danske model" når det gælder det offentlige ikke rigtigt ladet til at holde mere.

    Personligt håber jeg nu det går uden lockout... har ik brug for at brænde ferie af på at passe børn.
     
    Beaglen, mdk, Peter F. og 6 andre "Synes godt om" dette.
  12. Fribytter

    Fribytter VIP medlem

    Beskeder:
    175
    "Synes godt om" modtaget:
    525
    Point:
    93
    Præcist, synes denne artikel rammer det spot on...
    https://videnskab.dk/kultur-samfund/historiker-varslet-storkonflikt-kan-blive-skelsaettende
     
    jakobv84 "Synes godt om" dette.
  13. AaB_CPH

    AaB_CPH VIP medlem

    Beskeder:
    544
    "Synes godt om" modtaget:
    1,507
    Point:
    93
    Det ser måske sådan ud, når man betragter “kampen” udefra, men det er ikke korrekt. For det ligger i Forligsinstitutionens forhandslingsposition, at det per definition er et nederlag for både arbejdsgiver og arbejdstager at havne deri, da “Forligsens” opgave er at finde (hvis muligt) et kompromis, som begge parter kan acceptere, men som ingen af parterne vinder på.

    Desuden er det ikke uden politisk konsekvens at gennemføre lovindgreb. Det var ingen vindersag for Socialdemokratiet i 2013. Det vil det bestemt heller ikke blive for Venstre - på kanten til et Folketingsvalg. Af den grund rakte Sophie Løhde også hånden frem onsdag før påske. Regeringen vil få svært ved at holde til et sammenbrud.
     
    Offlyer, Henry og Ulrik "Synes godt om dette"
  14. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,204
    "Synes godt om" modtaget:
    3,985
    Point:
    113
    Uden at gøre dette til en politisk diskusion så har det absolut konsekvenser på det iffentlige arbejdsmarked med konflikter - også for arbejdsgiverne. Blot ikke økonomiske, men i høj grad folkelig opinion. Og så går jeg ikke ud fra at du mener at den ene part ikke skal overholde et evt lovindgreb. Så har vi jo anarki.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  15. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Nja... Jeg synes det er rimeligt at spørge om det system vi har til at forhandle løn og vilkår reelt fungerer for offentligt ansatte hvis det endnu engang ender med lovgivning. Og hvor grupper af offentlige ansatte ikke kan strejke (politi, fængselsbetjente, militær, osv) af hensyn til statens sikkerhed er vuggestue pædagoger ikke på det niveau.

    Min pointe er såmænd mere stilfærdig: hvis arbejdsgiverne ikke påtager sig deres ansvar i en forhandling (komme til enighed om forhold og løn) kan jeg ikke se hvorfor lønmodtagerne skal påtage sig deres (varsle strejke og kun strejke ved overenskomst udløb).

    Tror da gerne alle vil have en aftale men kan ikke se at det er et reelt nederlag at hænge ud i forligsen.

    Enig i at det (heldigvis) ikke er en vindersag (udover måske for LA), men kan nu ikke se hvorfor regeringen ikke skulle kunne holde til et sammenbrud så længe de kan regne med at S hjælper med at stemme lovforslaget igennem bagefter?
     
    SophieHendriksen, Jeblin, Peter F. og 1 anden person "Synes godt om dette".
  16. banditten

    banditten VIP medlem

    Beskeder:
    298
    "Synes godt om" modtaget:
    926
    Point:
    93
    Tager vi historie brillerne på så blander borgerlige regeringer sig ikke, så denne kan nok tage tid, men det er jo lige netop den Danske model, først så puster de sig op, derefter tuder de lidt og hvis ikke gangvagten blander sig bliver de enige og gør sig klar til næste tur.

    Alt I mens vi andre skal belemres med vores egne børn :mad:

    2013 Da lærerne blev fornærmet der varede det 24 dage inden Helle blandede sig

    2008 strejkede SOSU, sygeplejerske og gogger den varede i 2 måneder Anders Fogh var statsminister og blandede sig ikke.

    1998 der arbejdede jeg faktisk i CPH, her gik folk amok I gær og vores norske broderfolk sendt et fly lastet med gær ned til, konflikten varede 10 dage og blev afsluttet ved lovindgreb Poul Nyrup Rasmussen var statsminister - det var her nogle fik 6 ferieuge som de så nu veksler til kolde kontanter da de ikke gider være sammen med deres børn.

    1985 her må jeg ærligt erkende det ikke er frisk I erindringen :p men det var arbejdstid 40 timer som skulle nedsættes og lidt lønforhøjelse, det var dog det private der strejkede - 6 dage så greb Schlüter ind

    1973 Storkonflikt varede 14 dage så greb Anker ind
     
    Beaglen, jtraveler, SophieHendriksen og 4 andre "Synes godt om" dette.
  17. Euroatc

    Euroatc VIP medlem

    Beskeder:
    176
    "Synes godt om" modtaget:
    675
    Point:
    93
    Med fare for at stikke hånden ind i et hvepsebo, så mener jeg nu, at situationen her er lidt anderledes end de foregående konflikter og dertilhørende strejker og lockouts. Forskellen idag er jo, at de offentligt ansatte er gået sammen og holder sammen. Og det er vel fordi de vil have "afgjort" om vi fortsat skal have "den danske model" eller om den er død. Lovindgrebet mod lærerne i 2013 blev jo ikke ligefrem håndteret særlig elegant, og jeg kan godt forstå, at de offentligt ansatte vil vide, om deres arbejdsforhold fremover skal dikteres ved lov. Jeg tager ikke stilling til om deres krav/forventninger er rimelige, men jeg forstår godt, at de tager kampen.

    Mht. om flytrafikken bliver berørt eller ej, så synes jeg det er meget naivt at forestille sig, at den ikke bliver berørt. Som jeg nævnte tidligere er ca. 100 flyveleder udtaget til strejke ud af ca. 600. Det vil altså medføre kapacitetsnedsættelser, der kan mærkes. Specielt da tjenestemændene IKKE må udføre strejkeramt arbejde. Det vil sige at de ikke må dække ekstravagter o.l. og der bliver formentlig udregnet et antal fly pr. sektor pr. time, der kan håndteres. Dette tal må ikke overskrides, da der i så fald vil være tale om at udføre strejkeramt arbejde. Det er noget de er meget opmærksomme på. Der vil givetvis kunne flyves, men det kommer ikke til at være uden forsinkelser og aflysninger.
     
    Beaglen, THammer, Kristian og 6 andre "Synes godt om" dette.
  18. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    summeret op af EB i dag: https://ekstrabladet.dk/nyheder/pol...adan-bliver-biler-faerger-og-fly-ramt/7112785

    Flytrafikken:
    Pressechef i Kastrup Lufthavn Kasper Hyllested oplyser, at landets største lufthavn ikke direkte vil blive påvirket af en eventuel storkonflikt, da den er privatejet. Der vil dog kunne opstå problemer for folk, der skal ud til lufthavnen, da omkring 30 procent af passagerne kommer derud med tog. De vil derfor skulle finde andre alternativer, som taxa, metro og busser. Dette kan give forlænget rejsetid, da der kan opstå kø på vejene omkring lufthavnen. Der kan også opstå problemer for flytrafikken, fordi flyvelederne er omfattet af lockout og strejke.

    Ole Pedersen er kommunikationschef hos Naviair, der beskæftiger landets flyveledere. Han oplyser, at man ikke kender omfanget af, hvad en storkonflikt vil betyde for landets flytrafik. Det hele afhænger af vagtplanerne for de ansatte, og derfor kan Naviair først melde noget konkret ud to dage før en storkonflikt begynder.

    Han fortæller, at man i Naviair vil gøre alt for, at få flytrafikken til at glide så problemfrit som muligt, hvis medarbejderne skulle strejke eller lockoutes. Naviair vil gøre alt for at holde danskerne orienterede om flytrafikken under en storkonflikt.

    ....

    DMI:
    Hos DMI ved man endnu ikke, hvad en storkonflikt vil have af konsekvenser for deres arbejde. Det vil stadig være muligt for danskerne at få en daglig vejrudsigt, da de vises på landsdækkende medier. Hvad en konflikt kommer til at betyde for flytrafikken i Danmark er endnu uvist, men man er optimistiske omkring, at det hele nok skal gå.
     
    SophieHendriksen, Henry, AaB_CPH og 1 anden person "Synes godt om dette".
  19. AaB_CPH

    AaB_CPH VIP medlem

    Beskeder:
    544
    "Synes godt om" modtaget:
    1,507
    Point:
    93
    Lad os håbe, det ikke kommer så vidt. Men ovennævnte er alt andet lige betragtninger. Jeg ved fra et familiemedlem, med professionel tilknytning til et forbund under LO, at det pågældende forbund, der hovedsageligt organiserer privatansatte, heraf nogle der har sin daglige gang i og omkring lufthavnene herhjemme, baksler med sympatistrejker. Har ingen grund til at betvivle rigtigheden af den oplysning, så skulle det ske, kender vi ikke omfanget af konsekvenserne endnu...
     
    Henry og Ulrik "Synes godt om" dette.
  20. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    tænker, at fagforeningerne nok bør tænke sig en gang ekstra om ved sympatistrejke af privatansatte der støtter det offentlige... - det skaber ihvertfald ikke sympati for deres forehavende...
     
    SophieHendriksen, Henry og AaB_CPH "Synes godt om dette"

Del denne side