Tax Free i Aarhus

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af Henry, 28/7/21.

  1. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,478
    "Synes godt om" modtaget:
    12,940
    Point:
    113
    Så har jeg igen været forbi Tax Free i Aarhus Lufthavn. Her er et par indtryk

    Der er bamser og andre tøjdyr med slik til børnene (og de barnlige sjæle)
    Taxfree AAR 01.jpg


    Hylderne med de gode dufte er fyldt op Taxfree AAR 06.jpg


    Der er også et pænt udvalg af chokolade:
    Taxfree AAR 05.jpg


    Flaskerne er også på plads:
    Taxfree AAR 04.jpg

    Taxfree AAR 03.jpg



    Her i jordbær sæsonen fandt jeg også Baileys med jordbær.
    Taxfree AAR 02.jpg
     
    Henrik Olsen, KentAfrika, Erwin Lansing og 6 andre "Synes godt om" dette.
  2. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    676
    "Synes godt om" modtaget:
    2,018
    Point:
    93
    Er det ikke pudsigt, at vi (også jeg) stadig kalder det "tax free". Hvis varerne vitterligt var afgiftsfrie, ville priserne nok være lavere trods alt. Nuvel, det ser sørme flot ud derovre i Aahus.
     
    Beaglen, Henrik Olsen, Bekgaard og 1 anden person "Synes godt om dette".
  3. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    459
    "Synes godt om" modtaget:
    1,294
    Point:
    93
    Nu har denne artikel et par år på bagen, men situationen er nok stadig den samme.
    Kort fortalt, så kan butikken få refunderet moms+afgifter på varer, som bliver købt af kunder som skal rejse udenfor EU.
    Og hvem der scorer den besparelse kan man selv gætte på.
    https://ekstrabladet.dk/forbrug/for...-grund-til-du-skal-vise-boarding-pass/5684298
     
    Henrik Olsen, KentAfrika, Ulrik og 2 andre "Synes godt om" dette.
  4. KentAfrika

    KentAfrika Nyt medlem

    Beskeder:
    10
    "Synes godt om" modtaget:
    18
    Point:
    3
    Har der ikke tidligere været en diskussion, om butikkerne overhovedet kan forlange at man viser sit boardingpas?
     
    Henrik Olsen, Bekgaard og Henry "Synes godt om dette"
  5. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    459
    "Synes godt om" modtaget:
    1,294
    Point:
    93
    Prøv at læse artiklen :)
    “Men faktisk har du ifølge loven ikke pligt til at vise dit boarding pass. Og varerne koster det samme, uanset om du viser kortet eller ej.”
     
    Beaglen, Henrik Olsen, asf og 1 anden person "Synes godt om dette".
  6. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    676
    "Synes godt om" modtaget:
    2,018
    Point:
    93
    Du skal bare sige, at du lige er landet, så spørger de ikke efter boardingkort. Det bruges udelukkende til statistiske formål (med mindre man skal uden for EU, og dermed har adgang til et andet vareudvalg).
     
    Beaglen, KentAfrika, Henrik Olsen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  7. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,614
    "Synes godt om" modtaget:
    26,712
    Point:
    113
    Jeg bruger også samme svar. Butikken får nogle fordele rent omkostningsmæssigt mener jeg på om det er inden eller uden for EU. Men ellers er det statestik.
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  8. HenrikM

    HenrikM VIP medlem

    Beskeder:
    194
    "Synes godt om" modtaget:
    753
    Point:
    93
    Det handler om afregning af skatter og afgifter. Som udgangspunkt betales der på forhånd for alle varer på hylderne og sælges der til en toldfri destination, kan man få refusion fra Skat. Derfor er det ikke uvæsentlig (for butikken), når der spørges til destinationen - også om der er flere boardingkort i spil. Der må nemlig sælges toldfrit to ben frem

    Så CPH-LHR-JFK duer til noget...
    Det gør CPH-AMS-CDG-JFK derimod ikke (ej heller CPH-LHR,LGW-JFK da man skifter lufthavn undervejs).

    Sidstnævnte gav noget ballade, hvis solhungrende danskere ville noget mere eksotisk med British Airways og skulle skifte lufthavn i London, for at komme til de mere leisure prægede destinationer. De ville gerne købe toldfrie cigaretter (den eneste varegruppe, der ikke var mærket til salg både indenfor og udenfor EU).

    Jeg arbejde med IT (kasseapparater) i den branche, så jeg forstår de tekniske udfordringer omkring boardingpas og told-regioner, men har ikke forstand på (eller hukommelse til) det forretningsmæssige. Godt nok er gevinsten større for butikken ved at sælge de rigtige varer med den rigtige told-kode, men der er noget gynger og karruseller involveret - hvis ikke de kunne få lov til at tjene lidt mere på det toldfrie, så ville den fortoldede variant være dyrere. Sådan var det tidligere og det var et værre cirkus at have to slags af samme type spiritus i butikken - alt for mange valgte fra den forkerte hylde og hidsede sig op ved kassen.
     
    Beaglen, THammer, klausbm og 4 andre "Synes godt om" dette.
  9. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    676
    "Synes godt om" modtaget:
    2,018
    Point:
    93
    Hov, UK er jo nu uden for EU, så man kan vel købe toldfrit, hvis man skal den vej omkring - også selv om man skifter lufthavn?
     
    Senest redigeret: 4/8/21
    Beaglen, Henry og Bekgaard "Synes godt om dette"
  10. Erobran

    Erobran VIP medlem

    Beskeder:
    140
    "Synes godt om" modtaget:
    415
    Point:
    63
    Hyggelig lille TaxFree, nu er jeg personligt vant til den i CPH og i AAL :)
     
    Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side