Trip report: Norwegian CPH-JFK

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af Nicki Lolk Sørensen, 16/3/14.

  1. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,273
    "Synes godt om" modtaget:
    6,759
    Point:
    113
    Jeg sad klar, da Norwegian lancerede ruterne fra København. Jeg VILLE have en af de billige billetter til New York, hvor jeg kun havde været én gang før, og det fik jeg. CPH-JFK for 999 kroner, JFK-CPH for 983 kroner og en ind-checket kuffert til 2 x 249 kroner. Inklusive et kreditkortgebyr blev det til 2.520 kroner. Så det kan godt lade sig gøre at få en billig billet til en lille uges shoppetur i the greatest city in the world!

    Jeg ankom til lufthavnen tidligt mandag, lidt mere end to timer før afgang. Allerede i Metroen dukkede en notifikation op fra TripIt (app) om, at gaten var C20.

    Check-in på automat var problemfrit og jeg fik valgt en gangplads, men jeg skulle indtaste adressen på hotellet i New York. Det var jeg ikke lige forberedt på, så jeg måtte finde den frem fra kufferten. Maskinen spyttede boardingkort og bagagemærke ud og så af sted til bag drop. Cirka et minut i kø, så var kufferten afleveret – meget effektivt.

    Gennem lufthavnen lagde jeg mærke til en ny WHSmith på vej mod paskontrollen, men måske har den været der et stykke tid, hvor jeg kun har været i A- og B-gates. I paskontrollen var der nogle midlertidige klistermærker og det så ud som om de skulle til at bygge om. Men det var nu også effektivt nok, og så var det tid til et besøg hos 7-Eleven. Jeg havde jo ikke bestilt mad, så jeg købte en sandwich og to colaer til 85 kroner – billigere end Norwegian, men ikke ligefrem billigt.

    På vej mod C30 kom jeg igen til at tænke på, hvor mange problemer Norwegian har haft. Dagen efter hjemturen skal jeg på arbejde – men kommer jeg hjem til tiden? Og SÅ dukkede problemerne da også op. Der var proppet af mennesker foran C30. Jeg begyndte at tro, at Norwegian først har ’lejet’ gaten i sidste øjeblik, eller hvordan den slags nu foregår. Men men men, jeg havde jo taget fejl – jeg skulle til C20, og C30 var et SAS-fly!

    Ud på en gåtur igen, men jeg var jo i god tid. Endnu en gang tjek af pas og boardingkort og så kunne jeg tage plads i gaten. Fyldt med mennesker, men siddeplads til næsten alle.

    Om bord på flyet, og så afsløredes det asiatiske personale. En af dem forsøgte sig med et svensk/norsk ’hei’, men det kunne ikke narre nogen. Værre var det dog senere at høre en af dem i højttaleren. Det var et så ubehjælpsomt engelsk, der blev læst op af en seddel, at jeg ville være nervøs for, om vedkommende kunne kommunikere i en nødsituation.

    Flyet blev fyldt op, og jeg så ingen tomme pladser i nærheden. Sædet var ganske glimrende, og jeg synes faktisk der var ok benplads. Jeg er 182 cm høj.

    benplads.jpg

    Foran mig var skærmen med inflight entertainment system. Der var ikke nogen stikkontakt, men til gengæld et usb-stik og minijack til hovedtelefoner. Funktionerne på skærmen imponerede mig. Ikke at man kunne tænde lyset og tilkalde en stewardesse, men man kunne bestille snacks, drikkevarer og toldfrit direkte på skærmen og betale med kreditkort. Der var desuden et ret avanceret kortsystem – Google Earth-lignende, og med mulighed for at zoome ind og ud med to fingre. Og så var der ikke mindst musik, tv og film. Alt sammen gratis! Det havde jeg ikke troet, for jeg mente, at jeg havde læst det modsatte.

    entertainment.jpg

    Wi-fi var der til gengæld ikke noget af – mystisk!

    Flyet var jo et lækkert Dreamliner i en 3-3-3-opstilling. Der var ikke meget plads på gangene og dem, der sad i midten var også ret klemte. Vinduerne kunne åbenbart ’slukkes’ centralt med en form for elektronisk filter. Og så var der jo lysshowet i loftet. Ret behageligt, og det føltes ret naturligt, da det skiftede nuance. Men under landingen skulle der åbenbart blæres, så der kørte en regnbue henover loftet adskillige gange.

    Toiletterne var pæne og rene. Underligt, at der stadig er et ’askebæger’ i form af en lille luge, hvor man kan presse et skod ind. Bordet til bleskift virkede mindre end normalt, men det skal jeg ikke gøre mig klog på. Der var automatisk skyl i toilettet og en vandhane med sensor. Døren åbnede indad, men i ét stykke, altså uden at folde sig.

    Vi lettede lettere forsinket, og ankom også cirka 20 minutter for sent.

    Fredag gik turen hjem igen. Lidt irriterende at de lander og letter så sent på dagen i forhold til check-in og check-out på hotellerne. Jeg skulle med klokken 22:30.

    Jeg var tidligt i lufthavnen, da jeg forlod New York City samtidig med en kammerat, der sjovt nok skulle med SAS-flyet klokken 18:30.

    Afgangstavlen i JFK terminal 1 fortæller, at flyet er forsinket og først afgår 00:15. Øv!

    Norwegian har også to afgange til Oslo og Stockholm – begge klokken 21:30 – så check-in åbner ret tidligt. De begyndte med fire diske, men måtte hurtigt op på ti – og så gik det faktisk ok hurtigt. Det tog dog lidt tid ved mig, og manden virkede ikke så rutineret. Det viste sig, at han havde problemer med at udskrive en mad-voucher til mig på 13 dollars. Jeg spurgte ikke om hvorfor, men det var sikkert på grund af forsinkelsen. Så selv om jeg ikke havde betalt for mad, gav Norwegian lidt at spise. Voucheren bestod blot af en linje på boarding-kortet: ’meal voucher 13.00’. Jeg spurgte, hvor den kunne bruges og fik at vide ’hvor som helst i terminalen’. Fint nok, men inden den skulle bruges, gik turen gennem security.

    Og her kom tålmodigheden godt nok på prøve, for det tog 45 minutter. Håbløst ineffektivt med to linjer åbne og 500 mennesker i kø. På et tidspunkt blev jeg sammen med en del andre mennesker flyttet fra én kø til en anden. Det var helt tåbeligt, for den nye kø var præcis lige så lang som den forrige. Jeg er glad for at jeg ikke var på en travl forretningsrejse.

    Efter security ville jeg bruge min voucher, og det var ikke let. Ekspedienten ville beholde mit boarding-kort, men det fik hun selvfølgelig ikke lov til. Så hun måtte ringe efter hjælp flere gange, men der kom aldrig nogen. Til sidst fik jeg lov til at spise maden, mens jeg ventede, og så må jeg indrømme, at jeg stille og roligt listede væk. Min tålmodighed var opbrugt!

    En tur forbi endnu en skærm viste, at flyene til Oslo og Stockholm også var blevet forsinkede – til klokken 22:00. Men ifølge højttaleren begyndte de først at boarde flyet til Oslo klokken 22:00 og flyet til Stockholm klokken 22:10, så de må være forsinket mindst en halv time mere.

    Boarding gik som den slags nu går. Jeg bliver altid lidt irriteret, når folk tager for lang tid om at komme på plads. Jeg har altid de ting på mig, som jeg skal bruge i flyet og resten er i kufferten. Andre synes åbenbart at det hele skal sorteres og flyttes rundt, når de står ved sædet, så andre ikke kan komme frem til deres sæde. Jeg fandt min plads bagerst på 35D, men på sæderne ved siden af mig var der et problem. Det var helt bagerst, så mod vinduet var der kun to sæder, 35A og 35C. Men der var to personer, der havde fået A-pladsen. Lidt bekymrende at den slags kan lade sig gøre. Crewet fik dog løst problemerne, selv om flyet endnu en gang var stort set fyldt.

    I øvrigt var stewardesserne på hjemturen ikke asiater. Jeg vil tro de var amerikanere ud fra udseendet og accenten.

    En anden ting, der skabte lidt brok, var, at der ikke er ’overhead compartments’ over de midterste pladser ved de bagerste 5-6 rækker. Flere prøvede at hive i en revne i loftet, inden crewet greb ind.

    Kaptajnen beklagede, at vi var forsinket, men at der var medvind, så selv om vi var to timer forsinkede fra New York, landede vi altså med ’kun’ én times forsinkelse.

    Til prisen er jeg godt tilfreds. Jeg kan sagtens leve med at skulle medbringe mad og de lidt dårligere siddepladser, når det er 30-50% billigere end konkurrenterne. Mit største forbehold er faktisk tiderne – det ville være noget mere praktisk, hvis flyet f.eks. ankom i New York 17.00 og afgik igen klokken 18.30.

    Beklager i øvrigt at jeg ikke fik taget flere billeder. Det må jeg huske til næste gang...

    De næste ture går til Færøerne, Singapore og Maldiverne. Jeg har ikke planlagt flere ture med Norwegian, men jeg er lidt fristet af deres nye rute til Tel Aviv til 499 kroner one way.
     
    Flemming Poulsen, tommy777, Henrik Olsen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  2. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Tak for kigget.

    Så Norwegian-crewet gå ombord på en bus udenfor Hotel Dan i Kastrup idag. Det var først da jeg kom helt tæt på og så Norwegian logoet på dem at jeg opdagede det.

    Ingen af dem så særligt "norske" ud. Var faktisk overbevist om at det var Thai Airways der havde fået nyt crewhotel ;)
     

Del denne side