Nesten alt du behøver å vite om Star Alliance Award Booking via Us Airways.
60 sekunders sammendrag for de intetanende og alle andre
Du kan bruke US Airways miles til å bestille tur hos alle Star Alliance selskaper. Du kan ikke gjøre dette online. Du kan spare betydelig frustrasjon og ha en mer behagelig bestillingsprosess hvis du investerer tid til å researche hvilke routinger du vil fly.
Bruk hvilken som helst kombinasjon av ANA verktøyet, Air Canadas nettsted, Continentals nettside, ExpertFlyer (betaljeneste) eller KVSTool(Beste løsing etter min mening) (betaltjeneste) for å se tilgjengelighet. Når du har satt sammen en reiserute, kan du ringe US Airways Dividend Miles Service Center (eller elite linje #) for å bestille den aktuelle reisen. Det skal ikke være tilleggsgebyr for bestilling via telefon, men det vil forekommet ett behandlingsgebyr. Planlegg nøye og være oppmerksom på at en endring eller kansellering av prisen vil resultere i avgifter med mindre du er en Chairman's Prefered Medlem. (CP)
For å komme i gang, trenger du:
- Tålmodighet
- Motivasjon
- Fleksibilitet
- En ANA Frequent Flyer-konto (gratis)
- Tid til forskning alternativer (fra en time og oppover)
- Tid for å bestille billett(er) (opptil 1-2 timer)
- Annen software for å søke etter ledige seter
Viktig linker:
Viktige merknader:
- En award booking kan inneholde maksimalt ti segmenter .*
- En stop-over er tillatt på pr reise, eller en "open-jaw" .* (Denne regelen endret fra to stopovers til en stop-over i sommeren 2010.)
- Pris i bonuspoeng baseres på den dyreste besøkte regionen .*
- Stop-over må være på "en partner hub" (praktiseres normalt slik).*
- MPM og ruting-restriksjoner er løst håndhevet.
- Du kan ikke kombinere Star Alliance- og ikke Star Allianceselskap på en booking.
- US Airways vil kreve en avgift for å endre/kansellere en reiserute og refundere miles, og det er dyrt - $ 150 til $ 250, fravikes for CP.
- US Airways vil kreve et obligatorisk behandlingsgebyr på alle bestillinger ($ 25 - $ 50).
- Det vil koste $ 75 ekstra dersom avreisen er innen 14 fra bestilling. Dette fravikes for CP.
- Agenter vil ved behov benytte seg av Star Alliance nettstedet til gjennomgang av routinger.
- Etter noen komplisert reiserute er bygget, vil den bli sendt til "rate-desken". Denne prosessen kan ta alt fra 5-30 minutter eller mer.
- USA vil tillate å sette reiseruter på vent, i henhold til restriksjoner gitt av andre Star Allianceselskaper. Makstid er mellom 24-72 timer, med unntak av ruter inkludert SQ-opererte segmenter, som må være "ticketed" umiddelbart.
- Selv om det ikke tillatt, har flere personer blitt tilbudt RTW routinger for prisen på region-til-regionen reise. (Opplevd av undertegnede)
- Agenter er generelt svært vennlige, men ikke veldig godt skolerte. Man kan få forskjellige svar og tillatelser alt etter hvem du prater med. Hvis du er misfornøyd med et svar du får, legger du høflig på. og ringer tilbake senere. Husk å være høflig, slik at du ikke får negative merknader på din PNR(booking).
- Du skal ikke betale fuel-tillegg, får du oppgitt taxes på en to-legs LH-flight til 2-3000 kroner så be dem sjekke regnestykket
* = Selv om disse er ment å være regler, er det rapportert om unntak fra disse reglene.
Planlegging og research:
En booking består ofte av flere forskjellige segmenter, og du må definere destinasjon, og en eventuell stopover. Man må ALDRI søke på måten OSL-NRT, men segmentvis. Eksempel på dette er: OSL-FRA-PVG-NRT. Dette gjør ting lettere å kombinere forskjellige flighter, enn om du bare velger start og destinasjon. Et annet eksempel finner du under:
Hvis du ønsker å fly fra Tampa, Florida (TPA) til Cape Town, Sør-Afrika (CPT), er det lengste segmentet Europa-> Sør-Afrika, og dermed ville det være best å finne tilgjengeligheten på dette segmentet før alle andre. Ja, det finnes USA-> Sør-Afrika direkte, men i så begrensede frekvenser at det vil være vanskelig å finne tilgjengelighet. I tillegg får man f.eks 2 segmenter i First, og det er jo som alle vet bedre enn 1 segment i First.
For å komme til CPT, vil du enten fly direkte fra LHR, FRA, eller IST (merk noen av disse er non-stop og noen er "direkte" med stopp i JNB). Siden det er relativt få fly til CPT direkte, bør du også vurdere en tilkobling fra JNB (Johannesburg). Europeiske alternativer for å nå JNB inkluderer LHR, FRA, MUC, ZRH, IST, og CAI i Egypt.
Så den første flyturen du bør søke etter er: LHR-CPT, FRA-CPT, eller IST-CPT, eller LHR-JNB, FRA-JNB, MUC-JNB, ZRH-JNB, IST-JNB, eller CAI-JNB . Når du har funnet tilgjengelighet på den flyturen, så du vil se etter noe fra USA til den europeiske byen du fant i forrige søk. Husk at du kan her gjøre flere routinger. Fant du f.eks FRA-CPT, kan du f.eks fly TPA-EWR-CPH-FRA for å komme deg til Frankfurt.
Du må derfor bare gjenta denne prosessen til du har fått en hel rute satt sammen. Fra Tampa til Cape Town, kan en sannsynlig ruting være TPA-CLT-MUC-JNB-CPT. Den mest direkte ruting vil trolig være TPA-EWR-LHR-CPT, men seter på LHR-CPT segmentet kan være vanskelig å finne. Ideen er å gi deg en rekke alternativer for hvert segment. Husk at du kan ha maksimalt fem segmenter for hver etappe av turen (den utgående og hjemgående).
Click to expand...