US Airways har flyttet fra Star Alliance to OneWorld - Hvad velger vi nu?

Poster i 'ALLE ANDRE FLYSELSKABER' oprettet af Bizflyer, 30/5/14.

  1. Bizflyer

    Bizflyer Aktivt medlem

    Beskeder:
    143
    "Synes godt om" modtaget:
    127
    Point:
    43
    Har lige tænkt lidt over at nu som US Airways åbenbart fortsetter sit tilbud om doble points ved køb, er det så fornuftig at samle sine onewold miles/points hos US Airways eller er man bedre tjent med at samle dem hos et af de andre OneWorld selskaber?

    Jeg kender ikke OneWorld så godt, men jeg håber at nogen her inde kan give god råd?
     
  2. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    For det første så er det vel et spørgsmål om tid før US og AA fusionerer deres frequent flyer programmer, og når det er sagt, så handler det vel ret meget om dit rejsemønster. Oneworld har ikke nogen programmer som fx Aegean, hvor det er relativt let at optjene status. Så rådet er vel, at hvis du flyver meget til USA, så behold US(/AA).
    Mit OW program er BAEC
     
  3. Bizflyer

    Bizflyer Aktivt medlem

    Beskeder:
    143
    "Synes godt om" modtaget:
    127
    Point:
    43
    Hvis man flyver meget til Asia så?????
     
  4. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Godt spørgsmål. Jeg tror det kommer lidt an på om du er ude efter status og/eller upgrades, eller om det er miles og redemption. Og hvilken kabine, du flyver. Hvis du, som dit handle antyder, primært flyver biz, så er det med BA's tierpoint-system relativt let at få status, der giver loungeadgang etc. De giver også 100% miles på egne flyvninger, men er lidt mere fedtede når det angår AY, CX etc. Til gengæld kan du kun upgrade de dyreste economy-billetter, og du kan kun upgrade én kabine, dvs fra eco til eco plus, eller eco plus til biz, eller biz til F.
    Mht redemption, så er jeg ikke så meget inde i de forskellige programmer til at jeg kan konkludere noget.
     
  5. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Det handler om hvad du gerne vil have.
    Hvis du vil flyve langt så AA/US for at kunne redeeme uden at skulle betale YQ. Jeg har i dag redeemet to one-way business billetter vha 90.000 AA-miles til IAH-PHL-BRU-LHR-CPH (don't ask...) med IAH-PHL-BRU på US metal og BRU-LHR-CPH på BA. Samlet gebyr under $200 inklusiv award redemption fees.
    Hvis du tilgengæld vil flyve mange korte ture indenfor US eller indenfor EU ville jeg vælge BA/IB.
    Hvis det er status du er efter så ville jeg nok vælge det selskabs metal du flyver mest på -- der er ikke en Aegan agtig sammenligning indenfor oneworld.
     
    jefi99 og Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  6. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Hvis man er interesseret i at bruge sit OW-program til også at samle miles hos andre selskaber, er det måske værd at tage følgende med i sin vurdering:

    Air Berlin har et lidt interessante partnere, udover OneWorld, nemlig (især) Etihad, men også Bangkok Airways, Hainan og Virgin Australia.
    AA har også Etihad, og derudover Hawaiian, jetBlue, Jet Airways, Westjet, GulfAir, ElAl og nogle få andre.
    BA har kun Alaska og Aer Lingus som partnere udover OneWorld.
    Finnair har også kun to selskaber udover OW, nemlig Icelandair of FlyBE.
    Cathay's program er to-delt, således at statusdelen ligger i Marco Polo Club, mens miles-delen er AsiaMiles, og sidstnævnte er ret interessant. Du kan nemlig optjene miles hos fx Air China, Air New Zealand, China Eastern, Jet Airways, Aer Lingus, Alaska, Gulf og Royal Brunei. AsiaMiles har også en række ret interessante optjeningsmuligheder, fx på hotelbookings (Agoda, HRS, ctrip).
     

Del denne side