Valg af bonusprogram?

Poster i 'FLYSELSKABER OG BONUSPROGRAMMER' oprettet af MortenLok, 4/10/16.

  1. MortenLok

    MortenLok Aktivt medlem

    Beskeder:
    49
    "Synes godt om" modtaget:
    179
    Point:
    33
    Jeg har pt Krisflyer Gold, og er rigtig glad for de fordele som guldkortet i StarAlliance giver. Jeg er dog alt andet end begejstret for de muligheder jeg har hos Singapore Airlines for at bruge point. Det er både dyrt, da der opkræves flere point end f.eks. hos LH og SAS for en rejse, og så er det praktisk talt umuligt at få en SQ billet for pointene.

    Derfor overvejer jeg meget kraftigt at skifte til et andet loyalitetsprogram, og vil derfor gerne høre hvad der er Jeres erfaringer og anbefalinger? Jeg kan som udgangspunkt nok flyve 50-70,000 basis miles om året. Jeg er bosiddende i HKG og rejser mest i Asien samt til Europa. Har de sidste år fløjet SQ når jeg skulle til Danmark men ellers LH til andre destinationer i Europa.

    Håber på nogle gode input og takker på forhånd!

    Mvh Morten
     
    Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  2. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Det er ofte et svært valg og der er utrolig meget at være opmærksom på. Derfor kan du ikke få et klart svar bare lige sådan, men jeg skriver her et par tanker:

    Det lyder som om dine prioriteter er nem genkvalificering og hvor meget value du får ud af de point du får tilbage? Ud fra det kan du kigge lidt på hvad de forskellige programmer kræver for kvalificering, deres optjening for booking klasser du normalt flyver med og hvor mange point en rejse koster.

    Ofte er der en fordel i at have status hos det selskab man flyver mest med, det kan være ekstra point når du flyver med dem, kampagner, gratis kreditkort, vouchers til opgradering etc etc. Men der kan alligevel være massere af grunde til at skifte, som f.eks. hvis du ikke er glad for KrisFlyer.

    Min fornemmelse er at folk herinde (i *A) mest benytter sig af (SK) EuroBonus, (TK) Miles & Smiles samt (A3) Miles & Bonus. Derudover er der nok nogle der har haft lidt point hos (LH) Miles & More fra før de 'massakrerede' deres program, (AV) LifeMiles som de har købt & (UA) MileagePlus som har nogle sweetspots og samtidig ikke har YQ på awards.

    TK tilbyder status match, eller challenge er det vist blevet til nu. Samtidig er det forholdsvis nemt at genkvalificere sig. Jeg tror også der er nogle OK måder at bruge pointene på, men slå op hvad du ville bruge dine point på.

    A3 har længe været rigtig let at kvalificere sig på, men det ændrede sig lidt. Det er stadig ret overkommeligt, men første gang kræver dobbelt så meget so genkvalificering. Jeg mener ikke det er så fordelagtigt mere, men de giver 200% på alle SAS PLUS klasser så der kan være mange point at hente biligt f.eks. intra EU. Andre steder giver de så færre point f.eks. LH P giver 0.

    LH kræver 100.000 point inden for et år, så har du SEN (guld) i 2 år. De giver samtidig ikke mange point for billige economy flyvninger. Jeg tror ikke det er et specielt godt valg for dig.

    SK EuroBonus er IMHO rimeligt allround. Hvis du slet ikke flyver med SK forsvinder nogle af fordelene dog. Awards helt uden YQ på SK metal, nu er YQ capped (kan ikke huske beløbet men ca. en tusse hver vej?) på *A awards. Kvalificering er ret nemt med 45.000 point, 25% bonus point på SK metal som EBG/EBD er også en god hjælp.

    Avianca LifeMiles har sammen med United MilagePlus og nogle få andre (AC, måske ET?) den kæmpe fordel at der ikke er YQ på awards. Med AV er den generelle opfattelse vist nok at det kun er til at købe point, tror ikke der er mange der ellers optjener der uden at flyve med dem. Deres kundeservice skulle være ret besværlig, når der er problemer.
    United giver generelt færre point for specielt economy og billige billetter nu. På united metal er der revenue based, og du må tjekke hvad andre booking klasser giver der. De har nogle sweetspots (f.eks. Sydøst asien til Australien for 40.000 i F/30.000 i C, domestic japan 5.000). De kræver dog 4 flyvninger med united årligt for at opnå status, og uden platinum (75.000 Premier Quaifying Miles, de giver ofte 100%PQM selvom du får færre miles at bruge) er der en del gebyrer, f.eks. for afbestiling, bestilling mindre end 60 dage i forvejen osv.

    Der er meget mere at sige og det er slet ikke så simpelt. Håber du finder noget du bliver tilfreds med, men der skal mere info til at lave det rigtige valg. Ud fra de få oplysninger du har givet, og boende i HKG, så ville vælge eurobonus.
     
    Henrik Olsen, T4L, klausbm og 7 andre "Synes godt om" dette.
  3. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,383
    "Synes godt om" modtaget:
    12,764
    Point:
    113
    En meget nem løsning:
    • Lav et overblik over dine rejser sidste år
    • Vurder, om du forventer samme aktivitet de næste par år - hvis ikke, så juster din rejseoversigt.
    • Hvis du foretrækker miles i stedet for point på hotelprogrammer, så tag dem med i din oversigt.
    • Beregn antal point i hvert af de programmer, du overvejer
    • Se, hvor langt du når (m.h.t. status og m.h.t. optjening af bonusrejser)
    • Og så må du evaluere, hvilket program er bedst for dig
    Jeg har været udstationeret i Bukarest og Beograd - og var medlem af Eurobonus. Mine erfaringer fra dengang var, at jeg sjældent kunne benytte mig af diverse Eurobonus kampagner (da de ofte tog udgangspunkt i rejser fra Danmark) - men at jeg med lidt planlægning kunne have en fornuftig optjening af EB point ved at flyve med Lufthansa / Austrian Airlines eller det polske LOT.
     
    PENSIONISTEN, MortenLok og Ulrik "Synes godt om dette"
  4. MortenLok

    MortenLok Aktivt medlem

    Beskeder:
    49
    "Synes godt om" modtaget:
    179
    Point:
    33
    Hej tbh,

    Tak for dine mange inputs, de er meget værdsat! Jeg må også indrømme at jeg kigger mest i retning af Eurobonus. Meget pga guld optjenes ved 45K og Platinum ved 90K. Da jeg kommer noget igennem CPH er der også nogle fordele. Hvordan er det at bruge pointene hos SK Eurobonus? Jeg kan se at det koster 100K miles for en retur mellem CPH og Asian på Biz, hvilket lyder ret fordelagtigt, men er det til at få billet?

    Jeg har for mange år siden haft en fin erfaring med at booke bonusbilletter via Eurobonus men kunne godt tænke mig at høre hvordan det forholder sig nu om dage.

    Jeg har tidligere haft LH Senator med de fine fordele det giver, men 100K er svært for mig at optjene. Specielt fordi at en del billige billetter ikke giver mange miles.

    Mvh Morten
     
    PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  5. MortenLok

    MortenLok Aktivt medlem

    Beskeder:
    49
    "Synes godt om" modtaget:
    179
    Point:
    33
    Tak Henry, det kan være at jeg skal gøre den øvelse. Det er dog også interessant for mig om der er gode måder at bruge sine miles på. Krisflyer er på optjeningssiden et fint program, men det er dyrt og svært at bruge sine miles, og så udløber de efter 3 år uanset status.

    Mvh Morten
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  6. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,383
    "Synes godt om" modtaget:
    12,764
    Point:
    113
    Enig, man skal også kikke på mulighederne for at bruge point.

    Jeg har selv gjort denne øvelse:
    • Find en (eller to) ruter, som du ofte bruger. Og find ud af, hvor mange point, du får for turen.
    • Tjek hvor mange point, selskabet tager for en billet på denne rejse
    • Nu er det hurtigt at regne ud, hvor mange rejser, du skal tage, for at få en bonusbillet
    • Hvis du hellere vil bruge dine point på en eksotisk ferierejse, kan du alternativt regne ud, hvor mange "typiske" rejser, du skal tage for at optjene point.
     
    MortenLok "Synes godt om" dette.
  7. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Henrik Olsen, MortenLok og Henry "Synes godt om dette"
  8. MortenLok

    MortenLok Aktivt medlem

    Beskeder:
    49
    "Synes godt om" modtaget:
    179
    Point:
    33
    Igen tak for de gode inputs, fin side Kristian!

    Er det korrekt forstået at det koster 100,000 miles med Eurobonus for en tur/retur fra CPH til HKG for eksempel? Og er det til at få billet hvis man er lidt fleksibel eller booker i god tid?
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  9. Nielspg

    Nielspg VIP medlem

    Beskeder:
    184
    "Synes godt om" modtaget:
    530
    Point:
    93
    Ja, hvis du flyver business koster det 100.000 points at flyve til/fra Asien eller USA.

    Plus koster 80.000 og Economy 60.000. Børn er halv pris, hvilket betyder noget i min lille familie :)

    Hvis du er ude i god tid kan du reservere bonusbilletter til/fra HKG for august 2017 og der er pt (masser af) ledige bonusbilletter - det vil sige at der typisk er 4 economy, 4 plus og 2 business på alle afgange.

    Jeg holder selv øje med den rute da vi (2 voksne og 2 børn) skal flyve hjem fra HKG one way til november 2017, men de afgange er dog ikke lagt på endnu ;)
     
    Senest redigeret: 8/10/16
    Henrik Olsen, tbh, MortenLok og 1 anden person "Synes godt om dette".
  10. MortenLok

    MortenLok Aktivt medlem

    Beskeder:
    49
    "Synes godt om" modtaget:
    179
    Point:
    33
    Tusind tak Niels, lige hvad jeg skulle bruge! Skal til en event med SAS i HKG i aften, så lad os se hvad de har at byde ind med ;-)
     
    Henrik Olsen, Nielspg, tbh og 2 andre "Synes godt om" dette.
  11. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    spændende, det må du gerne lige fortælle os andre om, hvad der sker der i aften :)
     
    Nielspg, Peter F., tbh og 2 andre "Synes godt om" dette.
  12. MortenLok

    MortenLok Aktivt medlem

    Beskeder:
    49
    "Synes godt om" modtaget:
    179
    Point:
    33
    Det var faktisk en rigtig spændende aften, hvor Eivind Roald havde en fin præsentation med nylige tiltag og ikke mindst kommende initiativer. Flere ting der så spændende ud, det lader til at SAS er kommet med på noderne igen....

    Et andet glimrende tiltag og lige i øjet for mit vedkommende var et Gold Card status match, som tilsyneladende kun var for deltagerne i går. Det har gjort mit valg nemt, og Krisflyer bliver nu erstattet med Eurobonus for mit vedkommende.
     
    Nielspg, THammer, Henrik Olsen og 6 andre "Synes godt om" dette.
  13. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Har du mere info om kommende initiativer?
    og det var da en god måde at komme igang med EuroBonus på!
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  14. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Fedt og til lykke, så er det jo let nok, sådan at blive Guldkunde.. Ja, vi mø høre lidt mere om tiltagene og må man spørge hvorfor du er udvalgt? Eller hvordan fandt de frem til jer i Hong Kong?
     
    MortenLok, Henry og Ulrik "Synes godt om dette"
  15. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Velkommen til EuroBonus gruppen :) Glæder mig til at hører mere om dine rejser som ny Guldkunde ved SAS - måske i en Rejse Log :)
     
    MortenLok, Henry og Ulrik "Synes godt om dette"
  16. MortenLok

    MortenLok Aktivt medlem

    Beskeder:
    49
    "Synes godt om" modtaget:
    179
    Point:
    33
    Ja nu kommer der nok nogle SAS flyvninger på programmet igen når turen går mod Europa....

    Jeg tror at alle Eurobonus medlemmer med adresse i HKG blev inviteret, ellers kan jeg ikk se hvorfor jeg blev udvalgt. Det var et større arrangement med 2-300 gæster.

    De fleste af de nye tiltag bestod i digitalisering af mange ting samt en kommende ny webside (launch i december 2016) og ny app med flere muligheder end i dag. Der blev også vist et foto af den nye indretning i A320neo, og der blev talt om potentielt endnu mere avancerede kabiner i A350'eren som de modtager i 2018/19. Hele vejen igennem synes jeg det var med et frisk pust og ikke det støvede SAS, som man ellers har set i mange år op til året, hvor de var på randen af konkurs. På den økonomiske front blev der nævnt at man i år for andet år i træk laver et pænt overskud, og det er vel snart en god portion år siden, at det er sket to år i træk.

    Så generelt meget positivt og det bliver spændende at følge dem i de kommende år.
     
    RasmusH, asf, Ulrik og 4 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side