Set i lyset af to styrt siden oktober sidste år og så søndagens styrt, ville du så flyve med et B737MAX8? Flere lande og flyselskaber grounder dem, men ingen i Europa eller Nordamerika. Læs vores artikler om det her: https://insideflyer.dk/19-flyselskaber-har-sendt-deres-boeing-737max-paa-jorden/ https://insideflyer.dk/kan-boeings-737max-staa-overfor-flyveforbud/
Nu har Australien også grounded 737Max8, sammen med Singapore, Kina og Philipinerne - plus selvfølgelig de ovenfor nævnte selskaber. Gad vide hvor længe EU og USA holder skansen. Hvis EU nedlægger et forbud (og det gør de nok først når FAA gør det), så ser det rigtig skidt ud for Norwegian. Men selvfølgelig sikkerhed før alt andet. Til Olsens spørgsmål: Jeg er slet ikke ekspert på flysikkerhedsområdet, men jeg synes godt nok de to styrt minder meget om hinanden - og begge med selskaber man ikke umiddelbart kan kritisere for manglende træning eller vedligehold. Jeg ville nok tænke to gange før jeg satte mig i en 737Max8 - men om jeg helt ville lade være.... ??
Lidt konspiratorisk er det jo lidt underligt, at samtlige kinesiske flyselskaber er blandt de første til at grounde 737Max. Kan det have noget at gøre med, at Kina jo er i handelskrig med USA og ved, at en grounding af MAX’en kan gøre meget ondt på Boeing?
Jeg ville -- uden at have regnet på det er taxituren til/fra de to lufthavne nok stadigt lige så farlige som flyveturen -- og med 2 uheld må man tro piloterne proaktivt lige undersøger hvor knappen til at slå systemet fra er hvis noget ikke er som det bør være...
Jeg ville ikke. Helt enig i at der også er politiske grunde til at Kina som de første grounder dem. Men når 2 (ud af ca. 300 i drift i alt) sprit nye fly styrter ned indenfor et par måneder under lign. omstændigheder, fra to forskellige flyselskaber hvoraf det ene har et fint ry...
Man husker selvfølgelig fatale flystyrt nemmere end omdirigerede fly, men Norwegian havde jo også motorproblemer tilbage i december, som gav et groundstop på 2 måneder i Iran. Jeg er Airbus tilhænger, og vælger flyafgange udfra flytypen. Med tanke på Dreamlinerens problemer i starten, og nu 737-8, så vil jeg nok holde mig til min "rejsepolitik". PS. Jeg ved godt, at Vietnam Airlines oplevede motorproblemer på et fly under leverance for nyligt.
DR skriver: Storbritannien indfører forbud mod Boeing 737 Max 8 De britiske luftfartsmyndigheder har indført et flyveforbud mod fly af typen Boeing 737 Max 8, der søndag styrtede i Etiopien. Det skriver Sky News. https://news.sky.com/story/boeing-to-issue-software-update-to-make-737-max-safer-11662753 Det må da også ramme Norwegian fly til og fra Danmark
Så satte Norwegian sine 737 Max på jorden. https://www.dr.dk/nyheder/indland/norwegian-indfoerer-flyveforbud-boeing-737-max-8
Er der noget under opsejling som ikke er offentligt endnu siden flere sætter flyene på jorden. Det tyder på at der måske forsat er noget, siden den første “sorte boks” blev fundet i går.
Ouch - det må gøre ondt. FAA og EASA ser ikke godt ud her. Og Boeing aktier vil nok starte i frit fald på NYSE her til formiddag. Allerede 5% nede. EDIT: Og det er så grunden til at jeg ikke er trader. Boeing holder sig på 380 - 5% nede. Go figure.
Prøv at tjekke dette fly der er i luften ny fra Turkish - ser ud til det er vendt om på vej til Birmingham https://flightaware.com/live/flight/THY1969 Tror I det er fordi de har fået landingsforbud i UK mens det var i luften? Kan se det står som cancelled nu
Virker tosset hvis de ikke må lande, men de må helt sikkert ikke lette igen, så TK vil nok gerne have det hjem i stalden, så det kan bruges andre steder, hvor der endnu ikke er forbud. Og så er det nok billigere at flyve det hjem med passagere halv-vejs, end at flyve det tomt hjem senere.
Så kom den europæiske grounding også: https://www.dr.dk/nyheder/udland/boeings-ulykkesfly-faar-flyveforbud-i-hele-europa Det må vel bero på ny viden fra de sorte bokse? Ellers skulle de vel have gjort det allerede i går...
Så kom komplet forbud i EU: https://www.easa.europa.eu/newsroom...suspends-all-boeing-737-max-operations-europe
Ikke nødvendigvis - det kan også være et spørgsmål om lige at trække vejret og ikke handle i affekt. Hvis ulykken - som det ser ud til ud fra hvad der er sagt og skrevet - ligner en systemisk fejl lukker man, men hvis nu den havde en helt anden årsag (bevidst pilothandling) ville et babu-babu flyveforbud kunne tolkes som en populistisk overreaktion.
https://onemileatatime.com/faa-737-max/ Er meget enig med OMAATs udlægning af sagen her, og synes også det er spøjst, at de ikke har reageret. Især dette er jeg ret enig i: The US FAA has long been the gold standard for aviation safety, and has been the organization that others have followed. How much credibility do they lose when dozens of other authorities temporarily ground the plane, and they do nothing? Lyder så også til at fagforeningerne derovre, er lidt utilfredse med den manglende respons.