KLM fremstiller værktøjer af genbrugt PET-plast

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

KLM det første flyselskab i verden, der genanvender PET-flasker til at fremstille værktøjer til reparation og vedligeholdelse af deres fly.

Bæredygtighed er et meget omtalt emne i disse tider, også i luftfartindustrien. Ofte handler initiativerne om at reducere, eller kompensere, CO2-udledningen. For eksempel bare i den sidste måned har såvel Air France som British Airways annonceret, at de vil kompensere udledningen for alle indenrigsflyvninger. KLM har i mange år tilbudt kunderne at tilkøbe CO2 kompensation, som de åbnede op under navnet ‘Fly Responsibly’ for andre selskaber tidligere i år.

Det hollandske selskab stopper dog ikke der og kigger også på genbrug af materialerne ombord. Tomme plastik flasker opsamles efter hver flyvning og omdannes til filament, som er det materiale, der bruges som ”blæk” til 3D-printere. Denne proces betyder, at en tom vandflaske kan ende som en del af et 3D-printet udstyr, der sparer vedligeholdelsesafdelingen Engineering & Maintenance (E&M) både tid og penge.

KLM Biofuel

Billede: KLM

3D-printere

KLM Engineering & Maintenance har brugt 3D-printere i lang tid på måder, der fremskynder reparations- og vedligeholdelsesprocesser. Eksempelvis er der udviklet specielle stik, der sikrer, at hullerne i fælgene ikke males, når hjulene på Boeing 737 males.

Engine Services bruger ikke længere afdækningstape til vedligeholdelse af turbineblade. Det er erstattet af et 3D-printet omslag. Og værktøjet, som Engine Services har designet til at fjerne baggagehylden på Boeing 787 betyder, at denne opgave nu kan udføres af én mekaniker i stedet for to.

Lavere omkostninger

E&M bruger på nuværende tidspunkt omkring 1,5 kg højkvalitets filament hver dag. Nu hvor genbrugte PET-flasker bruges som råmateriale, er prisen på filamentet faldet fra EUR 60 per kg til kun EUR 17/kg. Gennem samarbejdet med genbrugsfirmaet Morssinkhof Rymoplast og filamentproducenten Reflow, er KLM nu ikke kun i stand til at være innovative i sin brug af 3D-print, men også til at gøre processen mere cirkulær. 

Mindre affald

KLM sigter efter at reducere mængden af affald med 50% i 2030 sammenlignet med 2011. Dette opnås ved at producere mindre affald generelt og øge den mængde, der kan genanvendes. I 2018 reducerede KLM-affaldet med 9%, og 28% af det resterende blev genanvendt.

“Vi investerer konstant i bæredygtige og innovative produkter og processer. For vores kunder, for samfundet og for vores egne medarbejdere. Det er fantastisk at se, hvordan vi er i stand til at fremstille nyttige produkter fra affaldsmaterialer.”

Ton Dortmans, Executive Vice President Engineering & Maintenance

KLM Royal Dutch Airlines har i 100 år været en pioner inden for luftfartsindustrien, og flyselskabet er i dag verdens ældste kommercielle flyselskab, der stadig flyver under dets oprindelige navn. Selskabet har også været i toppen 14 år i træk af Dow Jones Sustainability Index, der er det førende indeks til at måle bæredygtige selskaber. Som eneste europæiske flyselskab flyver KLM dagligt interkontinentalt på biobrændstofblanding. KLM står også for omkring halvdelen af købene af biobrændstoffer på markedet, og flyselskabet var den første til at flyve kommercielt på biobrændstof.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *