Prisen på flybilletter fortsætter med at falde

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Flyvemaskiner er måske mere fyldte end nogensinde, men der er gode nyheder: du betaler ikke lige så meget for billetterne som før. Priskrig, lavprisselskaber og lave priser på brændstof betyder, at der er mange, der kommer ud at flyve, men priserne er på det laveste siden 2014.

2

En af de måder, som flyselskaber måler deres markedsstyrke på, er indtægt per tilgængelig ”sæde-mile”, også kaldt RASM (revenue per available seat mile). RASM er en måde at måle, hvor mange penge selskabet genererer for at flyve et sæde en mile, uanset om der sidder nogen t i det. Lad os tage et eksempel med en flyvemaskine med 50 sæder, som skal flyve 100 miles. Halvdelen af passagererne har betalt 50 dollars per billet, mens den anden halvdel har betalt 100 dollars. Den totale mængde tilgængelige seat miles (available seat miles eller ASM) er 50 sæder x 100 miles eller 5.000 ASM. Den totale indtjening er (825 passagerer x 50 dollars) + (25 passagerer x 100) eller 3.750 dollars. RASM er 3750 / 5.000 eller 75 dollars. RASM er en kombination af vægtfaktor og priser. Hvilket flyselskab som helst kan generere høje vægtfaktorer (procentdelen af optagede sæder på en given flyvning) ved at sætte priserne ned. På samme måde kan de tage 1.000 dollars for et sæde og gøre deres udbytte (pris per ”sæde-mile”, med et optaget sæde) højere men vægtfaktorer lavere. RASM kombinerer de to faktorer.

Hvor slemt står det til?

Sidste sommer chokerede American Airlines markedet ved at bekendtgøre, at RASM ville være negativ indtil den anden halvdel af 2016. Mange af deres konkurrenter grinte ad dem, men de fleste betaler nu prisen, med både lavere vægtfaktorer og lavere udbytte. De seneste resultater fra flyselskaberne er ikke rosenrøde (i hvert fald ikke for flyselskaberne):

  • Baseret på data fra maj måned forventer American Airlines, at RASM fra andet kvartal falder til 6-8%. For maj måned faldt vægtfaktoren med kun en procent, hvilket betyder, at resten af nedgangen var i prissætningen.
  • United er ikke bedre. Her regner de med en 6,5-8,5% nedgang. Vægtfaktoren koster dem omkring 1,5%. Med andre ord var deres nedgang på linje med American Airlines.
  • Delta er den store vinder og kun nede på omkring 5% i maj måned. Det er en lidt større nedgang, end de forventer for hele kvartalet.
  • På den anden side har Southwest bekendtgjort, at de har oplevet højere vægtfaktorer for måneden og forventer en positiv RASM for kvartalet.

Case Study: American Airlines (AAL)

I 2015 tjente AAL næsten 6,5 mia. dollars, hvilket betyder 9,63 dollars per aktie. Dette tal er ”nettoindkomsten”, som er profitten efter at alle omkostninger er fjernet. Marginen for nettoprofitten var 15%, hvilket betyder, at hver dollar flyselskabet fik ind, beholdt de 0,15 dollars.

Lad os gå ud fra, at prissætningen havde været en smule dårligere, måske bare 1% værre end det var i virkeligheden. I stedet for at have tjent 41 mia., så siger vi, at de tjente 40,6 mia. dollars. Ikke den store forskel, vel? For profitten gør det dog en stor forskel. Omkostningerne for flyselskaber er faste, så man skal betale for flyet, brændstof, arbejdskraft etc. uanset, hvor mange passagerer, der er på flyet. Så selv om afkastet gik ned med kun et procentpoint, så gik omkostningerne ikke ned. Man er stadig nødt til at betale piloterne og betale renter på din gæld. Så mens det totale afkast kun gik ned med 1%, så går totalprofitten ned med 6% (410/500)!

Konklusion

Nyd dine billige billetter, mens du stadig kan få fat i dem. På et tidspunkt vil udbuddet matche efterspørgslen bedre, og billetpriserne vil stige igen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *