Top 5 grunde til at betale ekstra for premium economy class

Premium economy

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Flere og flere flyselskaber indfører et premium economy class produkt. Mens billetpriserne falder, bliver der mindre og mindre plads i economy class sæderne. Det oplagte spørgsmål er derfor: skal man betale ekstra for  premium economy class?

Mens business class bliver stadig mere luksuriøs, bliver der kraftigt sparet på service og komforten i economy class i disse år. Det efterlader et hul mellem de to klasser, som flyselskaberne prøver at fylde med deres premium economy class produkter. Senest har Austrian Airlines præsenteret deres nye premium economy class produkt, og InsideFlyer tog et smugkig. Det giver en ny segmentering af produkterne. Der er gode muligheder for de kunder, der ønsker det billigste produkt som muligt og bare ønsker at rejse fra A til B. På den anden side, er der også er et tilbud for dem, der ønsker mere komfort, men ikke har råd til business class, eller er forhindret på grund af rejsepolitiken på arbejdspladsen. Vi har samlet nogle grunde til hvorfor det kan betale sig at betale ekstra for at flyve på premium economy class.

1. Premium economy er business class fra det forrige årti

Nu til dags, er business class ofte udstyret med sæder der kan lægges fuldstændig fladt ned. I nogle tilfælde er de ikke helt flade, men mange selskaber bygger deres fly om til “full flat”. Nogle selskaber går enda så langt at udfase first class samtidig, eftersom forskellen ikke længere er stor nok. Sammenlign for eksempel First Class hos British Airways med Qatar’s nyeste business class sæder, Qsuite.

Qatar first class
Qatar’s First Class “suite”, som ligner til forveksling deres nyeste business class.

For mindre end ti år siden, var det slet ikke så normalt at business class sæder var så luksuriøse. Kort sagt betød det i mange tilfælde, at erhvervsrejsende betalte for billetter, der var mange gange dyre end rejsende i economy class, men stort set ikke fik nogen fordel ud af det. Tværtimod, ofte endte de på værre sæder fordi de bestilte i sidste øjeblik. For at gøre noget godt for dem, fik de et sæde forrest i flyet med et blokeret midtersæde.

Efterfølgende er sæderne blevet mere komfortable, som til sidst har resulteret i de nuværende business class produkter. Premium economy sæder er ofte inddelt i en 2-3-2 eller 2-4-2 opstilling, ligesom business class for ti år siden. Ikke et sovesæde, men bredere og mere benplads. Personligt synes jeg premium economy ligner “First Class” i USA. Jeg har spenderet mange timer i den og den er meget komfortabel.

American Airlines First Class
Det er American Airlines First Class…
American Airlines Premium Economy
…og det er American Airlines Premium Economy

Kort sagt, premium economy ligner meget de tidligere business class produkter. Den er ikke så luksuriøs som business class (og der er stor forskel mellem flyselskaber), men væsentlig mere komfortabel end economy class.

2. Prisforskel er acceptabel

Det er nærmest selvsagt. Premium economy er for det meste billigere end business class. Og ofte betaler du ikke alt for meget mere end economy class. Tag dette eksempel fra København til Melbourne. En lang rejse, hvor du godt kan bruge lidt ekstra komfort. Den billigste rejse i economy class koster DKK 8.398,-, mens du kan flyve i premium economy class for lidt over DKK 3.000,- ekstra.

København Melbourne Economy Class
Economy Class
København Melbourne Premium Economy Class
Premium Economy Class

Det er selvfølgeligt ikke helt gratis, men langt under hvad en business class billet ville koste. Business class er mere end dobbelt så dyrt som en economy class billet på denne rejse.

København Melbourne Business Class
Business Class

Priseksemplerne til turen til Melbourne er ikke udført af de samme flyselskaber og produkterne kan derfor ikke direkte sammenlignes. Det giver dog en god indikation af, hvor de billigste alternativer ligger på de valgte dage.

3. Du får flere miles

Optjening af miles er selvfølgelig afhængig af den afstand du flyver. Hos de fleste loyalitetsprogrammer, afhænger det også både rejseklassen og bookingklassen billetten bestilles i. Premium economy vil oftes optjene 100% miles. Det vil sige, på de billigste billetter. Business class vil det oftes være 125% for de billigste billetter. Det er nu om dagen ikke usædvanligt at du på de billigste economy class billetter ikke optjener mere end 25% af de miles du flyver. Det kan for eksempel ses i nedestående tabel for Flying Blue optjening på internationale rejser med Air France.

Flying Blue optjening
Flying Blue optjening på internationale rejser

Hos SAS optjener du det samme antal Eurobonus point på de billigste premium economy class billetter som på de dyreste billetter i economy class. Ligeledes giver de billigste business class billetter den samme optjening som de dyreste billetter i premium economy class.

Eurobonus optjening

Også hos OneWorld, er det normalt at du tjener 100% af de mil du flyver, som her hos British Airways Executive Club.

BA Premium Economy

4. Det er billigere at opgradere til business class

Det er selvfølgeligt stadigvæk interessant at opgradere til business class. Eller måske lidt mere komfort i premium economy på vej ud, men en flad seng på vej hjem? Antallet af miles du skal betale for at opgradere fra premium economy til business class er væsentlig lavere end fra economy class til business class. Hos nogle selskaber kan man kun opgradere med én klasse, og du skal derfor allerede have købt en premium economy class billet før det er muligt at opgradere til business class.

Club World
En opgradering til Club World for 24.000 Avios? Ja tak!

Tag for eksempel British Airways. Det er ikke muligt at opgradere fra economy class til Club World (business class). Du kan godt opgradere fra premium economy til business class. Normalt koster en award billet i business class fra London til Chicago 50.000 Avios plus knap 3.000 kroner (!) i skatter og afgifter. En award billet i premium economy class koster 26.000 Avios plus godt 2.500 kroner i skatter og afgifter. En opgradering koster forskellen mellem de to priser (24.000 Avios og omkring 500 kroner). Hos Singapore Airlines betaler du 45.000 KrisFlyer miles for en opgradering fra premium economy til business class. En opgradering fra economy class til business class derimod koster 65.000 miles.

Kort sagt, premium economy class kan være interessant for at opgradere til business class.

5. Større chance for en gratis opgradering

Efter introduktionen af premium economy class, er chancer for at blive opgraderet til business class på grund af operationelle årsager blevet værre. Hvis det bliver nødvendigt at flytte rundt på passagererne, er der større chance for at en passager i premium economy class vinder en opgradering til business class, end en passager i economy class. Derudover er der ikke lige så mange premium economy class passagerer at vælge i mellem når en opgradering skal tildeles.

British Airways har haft et premium economy class produkt i mange år. Produktet er også temmelig populær, og der tildeles regelmæssig opgraderinger til Club World af operationelle årsager. Min kollega Goffe har selv haft fornøjelsen for ikke så længe siden.

Det er jo rent lotteri at bestille en premium economy class rejse i håb om en opgradering til business class, men det gavner altid at øge ens chancer!

Konklusion: et godt alternativ til business class

Jeg har selv haft fornøjelsen en enkel gang at flyve i premium economy class med Air France til Bangkok. Prisen på business class lå langt over det samlede feriebudget, mens premium economy class kunne fås til lidt over standard economy class billetprisen. Den ekstra komfort, bedre mad, og ikke mindst ekstra benplads var meget værdsat på sådan en lang rejse. Når prisen er rigtig, vil jeg helt klart vælge premium economy class igen.

Det ville ikke undre mig at kvaliteten i premium economy class forbedres nu hvor flere og flere flyselskaber tilbyder det. Alternativt vil der komme mere konkurrence på prisen.

 

Denne artikel er oprindeligt skrevet af Sander de Jonge fra vores søsterside Insideflyer.nl



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Trackbacks & Pingbacks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *