Eurobonus og Skyteam

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af ThomasG80, 6/8/24.

  1. ThomasG80

    ThomasG80 Aktivt medlem

    Beskeder:
    111
    "Synes godt om" modtaget:
    192
    Point:
    43
    Hej

    Jeg har set at det er blevet annonceret hvordan optjeningen af Eurobonus og statuspoint bliver fremadrettet ved flyvninger med AF og KLM. Men hvad med de øvrige Skyteam medlemmer som Air Europa, Aerolinas Argentinas mm?

    Kommer man ikke til at kunne optjene såvel point som status med dem ligesom man hidtil har kunne hos de øvrige Star Alliance selskaber?
     
    Erwin Lansing og Henry "Synes godt om" dette.
  2. Magnus

    Magnus VIP medlem

    Beskeder:
    102
    "Synes godt om" modtaget:
    306
    Point:
    63
    Det er endnu ikke oplyst, men vil fremgå af denne side på et tidspunkt:
    https://www.sas.dk/eurobonus/partnere/

    SAS bruger ordlyden "de fleste SkyTeam-selskaber". Så formentlig (?) vil der være undtagelser.

    Kilde: https://www.sas.dk/eurobonus/skyteam/
    Rul ned til
    "OPTJENING AF EUROBONUS-POINT, NÅR DU REJSER MED ET PARTNERFLYSELSKAB" og så "For afgange fra 1. september 2024:".
     
    Beaglen, CHIP og Henry "Synes godt om dette"
  3. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    915
    "Synes godt om" modtaget:
    2,699
    Point:
    93
    Nogen der ved noget mere om dette? Det er jo lige om lidt, og har netop modtaget en mail fra SAS, der skriver, at de 'er klar til overgangen - er jeg'... Men det er jo stadig kun AF og KLM, hvor der optræder pointoptjening.

    Jeg har tilladt mig at skrive til guldmailen, og skal nok opdatere når jeg hører noget fra dem. Regner dog ikke med at høre noget konkret...
    EDIT: Guldmailen svarede hurtigt - men de ved heller ikke noget, så de kunne ikke oplyse noget konkret.
     
    Senest redigeret: 21/8/24
    Beaglen, Erwin Lansing, Oletjala og 2 andre "Synes godt om" dette.
  4. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    689
    "Synes godt om" modtaget:
    2,046
    Point:
    93
    Samme lidt upræcise kilde skriver også, at hvis man rejser med et Skyteam-selskab (altså herunder også SAS efter 1/9), kan man som guld/diamant få ekstra bagage med, men de nævner ikke noget om, at light-billetter er undtaget, hvilket jo er tilfældet i dag. Spændende!
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  5. OIB

    OIB VIP medlem

    Beskeder:
    202
    "Synes godt om" modtaget:
    636
    Point:
    93
    Xiamen, Kenya Airways, Tarom og Vietnam Airlines figurerer også. Ikke at jeg nogensinde skulle bruge et af de selskaber....

    Godt LTG er i hus til fremtidige SAS-rejser - det bliver nu *A jeg kører videre med gennem min Senator-status.
     
    Jeblin, Henry, PENSIONISTEN og 1 anden person "Synes godt om dette".
  6. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,218
    "Synes godt om" modtaget:
    6,574
    Point:
    113
    For FB Elite(+) medlemmer er ekstra bagage ikke undtaget på light billetter, men det er selvfølgeligt ingen selvfølgeligt for EB medlemmer.
     
    jespersm og Henry "Synes godt om" dette.
  7. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    689
    "Synes godt om" modtaget:
    2,046
    Point:
    93
    Når jeg har stået ved checkin i CPH og 'larmet' længe og inderligt over det, kan det jo (desværre) være, at de får teksten opdateret og præciseret, at det forresten alligevel ikke gælder for SAS med light-billetter.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  8. Peter Krogh Frausing

    Peter Krogh Frausing Co-Editor

    Beskeder:
    1,284
    "Synes godt om" modtaget:
    2,151
    Point:
    113
    Ved nogen om man kommer til at kunne opgradere KL/AF billetter med EB-point? Eller er det kun FB der gælder til opgradering?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  9. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,517
    "Synes godt om" modtaget:
    13,030
    Point:
    113
    Ved det slet ikke. Men lige nu kan du jo indenfor Star Alliance opgradere billetter hos eksempelvis Lufthansa med EB point. Dog kun de dyreste billetter. Så jeg gætter på, der er et tilsvarende system indenfor Sky Team.
     
  10. Ali Taran

    Ali Taran VIP medlem

    Beskeder:
    586
    "Synes godt om" modtaget:
    1,420
    Point:
    93
    fortsætter ens status videre i sky team?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  11. Nj4220

    Nj4220 EB Gold, Hilton Diamond, Emirates Gold

    Beskeder:
    1,588
    "Synes godt om" modtaget:
    4,573
    Point:
    113
    Yes
     
    Ali Taran og Henry "Synes godt om" dette.
  12. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,517
    "Synes godt om" modtaget:
    13,030
    Point:
    113
    Hvis du mener, om selskaber i Sky Team anerkender EB guld, ligesom selskaber i Star Alliance har Star Alliance Gold, så er svaret ja.
     
    OscarOP "Synes godt om" dette.
  13. OIB

    OIB VIP medlem

    Beskeder:
    202
    "Synes godt om" modtaget:
    636
    Point:
    93
    Så er der kommet flere Skyteam-selskaber under "Partnere" på sas.dk Egentlig ikke nogen særlig spændende læsning.

    Det eneste Skyteam selskab, jeg formentlig ville bruge er Delta, men nej, ikke alligevel.

    Optjening af point med Delta er væsentlig reduceret sammenlignet med United. Der optjenes kun 10% i de billigste klasser, hvor der med United optjentes 50%.

    Et eksempel er LAX-Honolulu:

    Den ville på en bookingklasse der giver 100% optjene ca. 2.600 point uanset airline.

    Med United i billigste klasse og 50% ville den give 1.300
    Mens den på Delta i billigste klasse og 10% vil give sølle 260 point (Der figurer ikke et minimum antal point)

    Det er altså ikke relevant for mig at benytte Delta med optjening af så få point! Og "Sky Priority" kan de stikke ..... op. Prisen er vigtigere end en flad cola i plastkrus i en Delta Club, eller hvad den nu end hedder.

    Mine fremtidige valg af flyselskab bliver derfor udelukkende baseret på pris og tidstabel og intet i forhold til loyalitet.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  14. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    915
    "Synes godt om" modtaget:
    2,699
    Point:
    93
    Ja, jeg så det faktisk godt i går - tak for opdateringen. Studsede også over de 10% optjening på de billigste booking klasser, og jeg tænker derfor det er vigtigt at undgå dem - evt forsøge at sikre en højere booking klasse. Der var United bedre - men vel det eneste gode ved United, for jeg har i mange år hadet at flyve med dem...

    Men det er generelt lidt sløjt med optjening på billige billetter.. Det er det samme hos Korean Air, Vietnam Airlines og Aerolíneas argentinas... :(

    Btw, er der ikke noget med, at man ikke har lounge adgang på indenrigsflyvninger hos Skyteam? Så den flade cola inden en LAX-HNL flyvning kan du glemme alt om ;)
     
    jespersm og Henry "Synes godt om" dette.
  15. OIB

    OIB VIP medlem

    Beskeder:
    202
    "Synes godt om" modtaget:
    636
    Point:
    93
    Jo, du har helt ret! Ingen lounge adgang…
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  16. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    915
    "Synes godt om" modtaget:
    2,699
    Point:
    93
    .. en kort opdatering, for det ser ud til, at de fleste SkyTeam partnere nu er listet på hjemmesiden. Vigtigste mangel er nu kun Garuda (Air Europa, ITA og Middle Eastern er af forskellige årsager nok ikke vigtige).

    Generelt lader der til at være mindre pointoptjening med partnere fremadrettet - og jeg er personligt ret ked af farvel til Copa ift. point - de gav 100% på alle bookingklasser, og var ofte meget billige at flyve med i Sydamerika :(
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  17. Abj

    Abj VIP medlem

    Beskeder:
    72
    "Synes godt om" modtaget:
    321
    Point:
    53
    Der er lidt lyspunkter, hvis man leder længe nok.

    Aeromexico giver f.eks. 100% (afstand) + 50% (booking) på alle bookingklasser i business class. Det er 150% niveaupoint og mellem 150%-225% bonuspoint (Ingen status -> Diamant - +25% for hver niv.). Aeromexico har ofte meget, meget lave priser ud af Europa.

    Ja, der er også kun 10% i den laveste economy, men uanset alliance har vinden længe blæst mod ingen optjening af point på de billigste billetter, så det er nok noget, vi bare skal vende os til (jf. SAS Go Light).
     
    Jeblin, T4L og Henry "Synes godt om dette"
  18. Abj

    Abj VIP medlem

    Beskeder:
    72
    "Synes godt om" modtaget:
    321
    Point:
    53
    Virgin Atlantic er et andet lyspunkt 100% + 100% på lavest booking class i Buisness.
     
    T4L og Henry "Synes godt om" dette.
  19. Abj

    Abj VIP medlem

    Beskeder:
    72
    "Synes godt om" modtaget:
    321
    Point:
    53
    Jeg vil også mene, at optjeningen hos Air France og KLM faktisk er bedre end den gamle hos Lufthansa / Swiss / Austrian (som jeg tænker er mest fair at sammenligne som den tidligere “primære” partner og den nye “primære” partner).

    Jeg tager udgangspunkt i de laveste billetklasser, da jeg tænker, de fleste køber den billigste billet.

    Optjeningen inden for Europa var låst hos LH. Jeg mener f.eks., at en P-klasse business class-billet gav 750 point inden for Europa og 100% uden nogen statusbonus på rejser ud i verden. Hos Air France / KLM giver den billigste klasse (O) 100%, men 500 miles som minimum og statusbonus. Så 150% for guld, 175% for diamond. Er du guld eller diamond, tjener du mere hos AF/KLM, end du gjorde hos LX/LH, uanset rute – jo længere, jo bedre.

    … og så slipper du for at flyve med Lufthansas antikke business class-produkt.

    I Economy fik man 150 point inden for Europa, uanset afstand, på K (den billigste klasse hos LH). AF/KLM giver 20% af afstanden med 500 miles som minimum + statusbonus. Igen, har man guldstatus eller bedre, så er optjeningen bedre hos AF/KLM – uanset rute.

    Nej, man bliver ikke blæst omkuld af den fantastiske optjening af point, men det er ikke meget værre end før, og for mange ture er det sikkert bedre – især hvis man har status.
     
    Jeblin, T4L og Henry "Synes godt om dette"
  20. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,218
    "Synes godt om" modtaget:
    6,574
    Point:
    113
    Jeg kommer netop fra den anden side og er mere interesseret i FB optjening når jeg flyver med SAS. De er i mellemtiden dukket op på flyingblue.com og... tjah...
    En netop booket tur til Trondheim til ikke særlig billige Go Smart giver 50%. Men langt vigtigere, det giver trods alt fuld XP.

    Men mens vi venter på at IT afdelingen bliver færdig. Det lykkedes at tilføje mit FB nummer under en ny booking. At rette fra mit EB til mit FB på en eksisterende booking er lidt mere spændende. Muligheden var der i går, men giver en fejl om at numret ikke er gyldigt. I app'en var hverken AF eller KL i dropdown, men er i løbet af i dag dukke top. Og.. det virker! Der sidder helt sikkert nogle IT folk med sved på panden ude på Amager, og de er nok langt fra færdig. En skål til dem!
     
    Jeblin, T4L og Henry "Synes godt om dette"

Del denne side