Flying Blue bliver nu omsætningsbaseret (revenue based)

Poster i 'ALLE ANDRE FLYSELSKABER' oprettet af Henrik Olsen, 6/11/17.

Tags:
  1. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    InsideFlyer var i dag med til det pressemøde, hvor Flying Blue offentliggjorde at de per 1. april 2018 ændre programmet til at være omsætningsbaseret eller revenue based.

    Det var ventet og derfor spændende at se hvordan reglerne ville være og om det hele var negative ændringer. Der er positive muligheder, men ikke alt er godt.

    Læs artiklen her: https://insideflyer.dk/officielt-medlemsprogrammet-flying-blue-ogsaa-baseret-paa-dyr-flybilletten/

    Hvad tænker I - er det slut med Mileage Run?

    @Erwin Lansing - du er vores Flying Blue ekspert - hvad siger du?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  2. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,401
    "Synes godt om" modtaget:
    12,808
    Point:
    113
    Jeg er ikke medlem af Flying Blue, da jeg meget sjældent flyver med Air France / KLM. Mine umiddelbare kommentarer (som ikke er baseret på kendskab til programmet):
    • Princippet ligner mere det vi kender fra hotelprogrammer:
      • Status optjenes ud fra antal overnatninger (her antal flyvninger)
      • Point optjenes ud fra indkøb / omsætning (og det bestemmer så muligheden for fremtidige gratis rejser/overnatninger).
    • Umiddelbart ser det ud til, at medlemmer med status får større bonus (Sådan som jeg husker Czech Airlines OK-Plus, så får et guldmedlem +25% i bonus - og det skulle være éns i alle Sky Team programmer. I den nye tabel får et guldmedlem 75% mere end et basis medlem, nemlig 7 miles pr euro i forhold til 4 miles pr euro)
    • "Status Run" vil erstatte "Milage Run".
      • Nu skal man få så mange stop på vejen som muligt, for at opnå status. (i stedet for at rejse Paris-New York (og få 10 XP) vil en hærdet IF-er rejse Paris-Amsterdam-New York (og få 5 + 10 = 15 XP)
      • Nu vil medlemmer rejse på ture, hvor prisen pr XP er lav, hvis man gerne vil beholde status.
    • Det er en god idé med "role over" - hvis du har tjent flere XP i dette år, end du skal bruge, bliver de overført til næste år.
    • Det bliver spændende at se samspillet med de øvrige bonusprogrammer i Sky Team. Vil passagererne skifte til andre selskabers programmer - og fortsætte med at flyve med Air France / KLM? Eller vil de skifte fra andre programmer til Flying Blue?
    • Får dette nogen til at skifte til at rejse med andre flyselskaber i Sky Team eller selskaber i andre alliancer?
     
    Henrik Olsen, Frequie, Jeblin og 1 anden person "Synes godt om dette".
  3. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Jeg bliver nok ikke større fan af flying blue me dette.. konceptet med at det først er 100 xp for sølv og så bagefter 180 ekstra inden for de næste 13 måneder for guld er lidt en hård opstart, selvom nogle ture som IKT turen nok giver en hel del XP...
    Det lyder bare latterligt med XP i mine øre.


    Derudover er optjeningen lav i forhold til amerikanske programmer, og jeg tror ikke det er fordi point priserne er bedre(?), Men det er selvfølgelig noget mere uklart med deres nye variable priser...
    Der skal da nok blive endnu flere der begynder at flyve AMS-XXX-AMS-YYY retur, med YYY som egentlig destination
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  4. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,401
    "Synes godt om" modtaget:
    12,808
    Point:
    113
    Den havde jeg lige overset. Ja, med det nye system, hvor optjeningsåret ændres, hver gang du får ny status, tager det faktisk længere tid for nye medlemmer (og medlemmer på basisniveauet) at opnå højere status. Og det kræver også flere rejser.
    • Før skulle man jo bare i indtjeningsåret op på sølv + differencen mellem sølv og guld, for at få guld.
    • Nu skal man først op på sølv. Så får man et nyt optjenings år og bliver dermed slået hjem i ludo. For nu skal man optjene alle point til guld i det nye år, før guldkortet er hjemme.
     
    Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  5. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,479
    Point:
    113
    Det hedder "Segment Run" og findes allerede i dag. Kan være det kommer til at hedde "Experience Run" :)
    Det findes også i dag for miles, dog ikke segmenter. Jeg er allerede startet min optjening til 2019 (hvor vidt den bliver migreret i april er så næste spørgsmål).
    Min umiddelbare vurdering er at optjening af miles i det store hele, ikke ændrer så meget eftersom optjening i forvejen var koblet til bookingklasse, og dermed indirekte prisen. XP er dog nyt, og for dem med lidt rejser indenfor EU (e.g. min familie) var det før muligt at nå 15 segmenter for sølv, men de kommer ikke i nærheden af 100 XP. Med lidt long-haul business class (og evt. et FB AMEX Guld kort), er det ingen problem at nå op på guld.
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  6. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,479
    Point:
    113
    Så blev det 1. april og Flying Blue blev Reinvented. Det gav gode og dårlige nyheder. Oversættelsen af mine Level Miles til XPs gav et par flere XPs end forventet, men efter vores Panda Fare, er jeg under en retur i economy class i Europa fra Platinum. Det er jo ikke så skidt enda!

    Men... med de nye regler, bliver ens kvalificeringsperiode sat til den måned man går til et nyt niveau. Det vil sige fra april 2018 har jeg 12 måneder til igen at opnå Plat. Under de gamle regler, ville jeg have haft til december 2019. Problemet er samtidig, at mine lange rejser skifter mellem byer i hele verden og også måneder på året. I år faldt de tilfældigvis tidlige og næste år sent på året. Det bliver altså en kort fornøjelse med Platinum bare på grund af enkelte dages forskel over skærelinien. Supporten var forstående, men kunne ikke gøre noget :(
     
  7. Fribytter

    Fribytter VIP medlem

    Beskeder:
    176
    "Synes godt om" modtaget:
    530
    Point:
    93
    Hvordan er jeres erfaringer med det nye FB og optjening af Miles?

    Jeg synes godt nok det er op ad bakke med revenue-baseret miles optjening. Jeg har samme rute før og efter 1. april og finder at nu er antal miles 30-50% færre ift. før...
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  8. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,479
    Point:
    113
    Jeg har faktisk endnu ikke fløjet siden omlægningen. Indtil videre har konverteringen til XPs dog været fordelagtig, og der skulle gerne falde et platin i stedet for guldkort af i år.
     
    jtraveler, Henry og Henrik Olsen "Synes godt om dette"

Del denne side