Har SAS drukket af natpotten????

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af Lovelinedance, 26/10/18.

  1. Lovelinedance

    Lovelinedance Medlem

    Beskeder:
    12
    "Synes godt om" modtaget:
    32
    Point:
    13
    Undskyld mit lange indslag - jeg kan ikke beskrive hvor gal jeg er på SAS!!

    Jeg bliver også ramt af deres nye tiltag med kraftig reduktion i optjening af point. Det er en reduktion jeg finder fuldstændig urimelig overfor deres loyale "normale" kunder - altså os, som ikke kan købe deres dyre Plus eller Business billetter. SAS blæser igen deres største kundegruppe en lang march, vi kan sejle i vores egen sø og se alle fordele ryge én efter én til der ikke er mere tilbage - det er ikke første gang de gør dette, for nogle år siden var et Norden og Europa, der blev ramt med ca. 50% nedskæring og nu dette. Deres bonussystem er nu gået hen og blevet kun for folk, som flyver på deres dyre billetter og jeg kan bare ikke se rimeligheden i noget af det. Har sendt dem en lang klage, som jeg naturligvis ikke fik noget ud af - sidste linier i deres svar lød "Thank you for being a member of our EuroBonus program and for travelling with SAS. You are an important customer and I hope that we will have the pleasure of welcoming you on board again soon" Vigtig kunde??? Nej, det er jeg (og rigtig mange andre) ikke :-( Der er ikke noget service tilbage - de kunne lære noget af nogle af deres andre selskaber (jeg skal sige, at jeg altid kun har oplevet meget sødt og hjælpsomt personale på mine ture så de skal intet høre - de har heller intet at gøre med dette og de har selv været ramt af SAS' nedskæringer)

    Jeg er derfor i gang med at lede efter andre flyselskaber og se deres bonusprogrammer efter for at se hvor jeg kan optjene nok point til at kunne opnå en højere status men det er en jungle for at sige det mildt. Lufthansa kan jeg glemme alt om, det er jo næsten endnu værre end SAS hvis har jeg læst rigtigt. Derfor vil jeg meget gerne spørge forummet her hvilke erfaringer I har - jeg rejser til USA 4-5 gange årligt samt til Europæiske destinationer 2-3 gange og dette kan jeg kun gøre fordi jeg er god til at finde billige billetter. Har kigget på Flying Blue, British Airways, Virgin (de flyver bare ikke fra DK), Singapore Airlines (men til USA og Europa kan jeg så kun flyve med andre Star Alliance selskaber) Nu er jeg så gået i stå af ren udmattelse :-D På forhånd tusind tak for hjælpen.
    Mange hilsner Malene.
     
    Senest redigeret: 26/10/18
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  2. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Hvad er vigtigst for dig? Status? Points? Lounge? Du flyver ikke helt nok hvis det altid er billigst muligt så vi skal vide lidt mere for at kunne hjælpe tror jeg.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  3. Thorbjoern

    Thorbjoern The flying German

    Beskeder:
    595
    "Synes godt om" modtaget:
    1,818
    Point:
    93
    Lovelinedance og Henry "Synes godt om" dette.
  4. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    Ordvalget i dit opslag passer ikke rigtig ind her på IF

    "Drukket af natpotten" - " Skider deres største kundegruppe..."
    Du er hjertelig velkommen - også til at oprette tråde som nyt medlem men hold venligst "kammertonen"

    Billige billetter og mange point hører ikke rigtigt sammen i år 2018!
     
    Senest redigeret: 26/10/18
    Flyvefisken, jespersm, Schwert og 10 andre "Synes godt om" dette.
  5. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN EBD

    Beskeder:
    1,559
    "Synes godt om" modtaget:
    6,712
    Point:
    113
    Fint formuleret @clager

    Man får det man betaler for.
    Bestiller og betaler man for en mini-mini Fiat, kan man ikke forvente at få leveret en LEXUS RX ...
    Betaler man 299,- for sine flybilletter kan man vel ikke forlange at få EBG, EBD status i løbet af nul komma fem. - Hvordan tænker du, @Lovelinedance, at EBG, EBD samt EBP med reelt optjente point (altså ikke foræringskort) føler når de end ikke kan finde en siddeplads i diverse lounges fordi der er proppet med .....
     
    Senest redigeret: 26/10/18
    Baadsgaard, SophieHendriksen, Henry og 2 andre "Synes godt om" dette.
  6. AaB_CPH

    AaB_CPH VIP medlem

    Beskeder:
    544
    "Synes godt om" modtaget:
    1,507
    Point:
    93
    Trådstarter flyver bl.a. oversøisk 4-5 gange årligt, så 299 oneway er skudt totalt forbi (ellers hører jeg meget gerne, hvor så billige billetter findes?!). Er en tur til USA hver 2. eller 3. måned for lidt til status hos SAS? Tilsyneladende fra 1. december. Det kan jeg godt forstå, hvis man kan blive irriteret over (omend ordvalget ikke hører hjemme på IF).

    Personligt er jeg kommet mig over nyheden. Guldkortet er sikret for næste periode, men i næste periode vil jeg ikke jagte det. Flyver alligevel min. Plus, når jeg flyver med SAS til USA. Her lounge, fasttrack, priority boarding etc. inklusiv. Jeg går glip af 25% ekstra pointindtjening. Men det overlever jeg nok. Så må jeg bare svinge MC’et noget hyppigere fremover for at kompensere...
     
    Daniel K, Lovelinedance, PENSIONISTEN og 3 andre "Synes godt om" dette.
  7. Euroatc

    Euroatc VIP medlem

    Beskeder:
    175
    "Synes godt om" modtaget:
    674
    Point:
    93
    Beklager Malene, men hvis du flyver til USA 4-5 gange om året plus et par ture i Europa på billige billetter er du vel helt ærligt ikkeen af de vigtigste kunder hos SAS. Jeg synes også den nye optjening er latterligt lav, men omvendt ville jeg aldrig nå guld på point trods 40-50 flyvninger i Europa om året. Jeg ville nå det på segments hvis ikke SAS skar så meget ned på Bruxelles og Düsseldorf om sommeren. Men når du kigger på de andre bonusprogrammer er det samme historie. Jeg har i hvert fald ikke fundet et, der er markant bedre en EB.
     
    clager, Baadsgaard, SophieHendriksen og 7 andre "Synes godt om" dette.
  8. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    456
    "Synes godt om" modtaget:
    1,283
    Point:
    93
    Har lige kikket på nogle helt tilfældige datoer i 2019 for CPH->EWR->CPH.
    Der koster billetterne ~5500 kr for en retur på Go og ~9000 kr for en retur på plus.
    Personligt ville jeg da ofre de ekstra 3500 kr og så nyde godt af forskellen.
     
    Henry, AaB_CPH og PENSIONISTEN "Synes godt om dette"
  9. MatthiasWagner

    MatthiasWagner VIP medlem

    Beskeder:
    270
    "Synes godt om" modtaget:
    794
    Point:
    93
    Meget enig, tror det bliver svært at finde et sådan selskab i 2018. Det skal dog også ses i sammenhæng med at lavprisbilletterne jo er blevet billigere, DR referede til et eksempel med at København-Bangkok gennemsnitligt er faldet 33% siden 2010(!).

    That being said så vil jeg råde dig til at undersøge TA Miles & Smiles, har hørt det skulle være det letteste at opnå guld i. Jeg kender dog ikke programmet så godt selv, så hører gerne dine kommentarer til dette, eller andres :)

    Kilde: https://www.dr.dk/tv/se/langt-fra-borgen/langt-fra-borgen-3/langt-fra-borgen-2018-08-16#!/22:00
     
    Lovelinedance og Henry "Synes godt om" dette.
  10. Lovelinedance

    Lovelinedance Medlem

    Beskeder:
    12
    "Synes godt om" modtaget:
    32
    Point:
    13
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  11. Lovelinedance

    Lovelinedance Medlem

    Beskeder:
    12
    "Synes godt om" modtaget:
    32
    Point:
    13
    Tak for svar - jeg køber ikke altid billigste billet, har en del gange betalt noget ekstra for at flyve med SAS fordi det er mit favoritselskab (det har så ændret sig nu). Tænker på benplads bl.a. og her har SAS rimelig med plads sammenlignet med f.eks. United's economy (hvis man ikke tilkøber ekstra plads)
    Det er de goder, der følger med når man når et højere medlemsskab det betyder noget for mig, hvor jeg synes det gør rejsen nemmere og mere behagelig for mig, f.eks. fast track, lounge, ekstra bagage osv. samt muligheder for at opgradere for de point man nu optjener eller bonusrejser man kan booke - ergo mange forskellige ting.
     
    obs, Ulrik og Henry "Synes godt om dette"
  12. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Måske A3 kan være en mulighed men det er op af bakke at nå Guld i de fleste programmer når det er alt hvad du flyver.
     
    Ulrik og Henry "Synes godt om" dette.
  13. Lovelinedance

    Lovelinedance Medlem

    Beskeder:
    12
    "Synes godt om" modtaget:
    32
    Point:
    13
    Tak til alle der har svaret.
    Jeg har intet sted i mit indslag skrevet noget om hvad jeg betaler for flybilletter overhovedet. At SAS er en forretning, der skal løbe rundt forstår jeg udmærket men at forringe deres pointsystem på denne måde finder jeg både urimeligt og usympatisk. Det er muligt, at SAS har været lidt for gavmild med point på nogle af de lange ruter til USA og Asien men at reducere det til et så lavt niveau? Det er jeg ikke sikker på er gavnligt for forretningen. Jeg kan godt forstå at pointindtjeningen på en retur til f.eks. Chicago til 2990,- (en pris jeg før har købt til) måske skal reduceres til et lavere niveau, fair nok, men at gå fra 4687 til 312 per vej? Netop tjekket en Go billet til Chicago i marts til en pris på 4.846 kr. Ligegyldigt hvad, så er det bare ikke en rimelig reduktion set med mine i mine øjne, jeg synes vitterlig ikke de kan være sig selv bekendt - det er useriøst. Det bliver absolut ikke mindre useriøst af, at de ikke engang har meddelt deres kunder dette, det finder man selv ud af? Det er bare for dårligt!!
     
    Senest redigeret: 26/10/18
    obs, Ulrik, Schlandy og 2 andre "Synes godt om" dette.
  14. Lovelinedance

    Lovelinedance Medlem

    Beskeder:
    12
    "Synes godt om" modtaget:
    32
    Point:
    13
    Ja, det lader det til at være - det er virkelig virkelig svært det her.
     
    Bekgaard og Henry "Synes godt om" dette.
  15. SKDAAP

    SKDAAP Medlem

    Beskeder:
    18
    "Synes godt om" modtaget:
    57
    Point:
    13
    Den bedste måde at "klage" på er at bruge dine penge hos andre selskaber... Hvis man kigger efter kvalitet og ikke bare efter billigste alternativ kan man sagtens finde andre/bedre selskaber at bruge sine penge hos :)
     
    Lovelinedance, Claus Heine, Bekgaard og 1 anden person "Synes godt om dette".
  16. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Jeg forstår ikke helt det her rant. Hvis SAS er så træls, så er det bedste du kan gøre da bare at bruge dine penge et andet sted. Det er super nemt at stemme med pengepungen og fødderne.

    Hvem der er SAS' bedste kundegruppe, det bestemmer de jo selv. Hvis jeg var SAS, eller hvilken som helst andet flyselskab, så ville jeg da også foretrække kunder som betalte mest. Det er der ikke noget personligt i, det er forretning.

    Jeg synes din tone er upassende og giver dårlig stemning.
     
    MaleneChristensen, mathiasfe, Claus Heine og 6 andre "Synes godt om" dette.
  17. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Det står heldigvis en frit for, at anmelde/report til Administrator, hvis man synes sproget eller indholdet ikke er ok...

    upload_2018-10-27_9-45-58.png

    Jeg synes til dato, at Administrator har givet endda meget vide rammer for hvad der kan skrives (ingen nævnt, ingen glemt..), men har da set på mere personlige og perfide bemærkninger end ser her.. og forstår ikke fokus på sproget, når nu det er et reelt spørgsmål og konstateringer der spørges om..
     
    Daniel K, Lovelinedance, Ulrik og 5 andre "Synes godt om" dette.
  18. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,383
    "Synes godt om" modtaget:
    12,764
    Point:
    113
    Jeg har tænkt lidt over, om jeg skulle svare. Men her er en forsigtig løsning.

    Jeg har i den år haft samme udfordring, som du har skitseret. d.v.s. jeg har skullet tilrettelægge mine rejser nøje, for at kunne tjene point nok til at beholde min guld status (og diamant status fra det tidspunkt, den blev indført). Så mine råd til dig er:
    • Få et SAS EuroBonus MasterCard premium, som vil give dig 12.000 point hvert år
    • Vælg dine billetter med omhu. Jeg vælger somme tider at købe en lidt dyrere billet, hvis prisforskellen er lille sammenholdt med de ekstra point, man kan tjene. I eksemplet nedenfor kan man få en GO billet til 1103 kroner (som giver 500 EB point) eller en Plus billet til 1490 kroner som giver 1500 point. Altså kan man få 1000 point ekstra for 387 kroner
    InkedSAS-WAW_LI.jpg

    • Samme overvejelse kan også bruges, i valget mellem selskaber. Som flere har skrevet herinde i andre tråde: Rejser med Lufthansa kan give flere point end rejser med SAS.
    • Lave mileagerun for at optjene en god klat point.
    Men som altid påpeget herinde: Du skal naturligvis overveje, hvad din status er værd: Er det billigere at købe lounge adgang på hver rejse eller betale ekstra for flybilletter (og kreditkort) for at optjene status.
     
    MaleneChristensen, Kenneth K, Lovelinedance og 9 andre "Synes godt om" dette.
  19. Lovelinedance

    Lovelinedance Medlem

    Beskeder:
    12
    "Synes godt om" modtaget:
    32
    Point:
    13
    Prop
    Pro
    Proppet med hvad helt nøjagtigt....... Mit kort er i øvrigt IKKE et foræringskort!
    Reelle optjente point? Hvad er reelle point? Når man selv både betaler og rejser eller som forretningsrejsende hvor firmaet betaler for billettten? Eller begge?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  20. Euroatc

    Euroatc VIP medlem

    Beskeder:
    175
    "Synes godt om" modtaget:
    674
    Point:
    93
    Træk lige vejret en gang. Du kommer ind i forummet og hælder galde ud og får svar på tiltale.

    Du beskriver dit rejsemønster med 4-5 rejser til USA årligt samt et par rejser i Europa. I samme indlæg beskriver du, at det kun er muligt fordi du er god til at finde billige billetter. Det kan vel kun forstås sådan, at du køber de billigste billetter. Det er der intet galt med, men man kan jo ikke få det hele. Jeg forstår ikke hvordan du kan mene, at du med nogle ture til USA bagerst i flyet “fortjener” at SAS skal forgylde dig med alle mulige goder. For ret beset er det jo ikke dig de tjener noget særligt på. SAS har nok fået øjnene op for at der uddelt lige lovlig mange guld/diamant kort eller sagt på en anden måde; de har været lidt for gavmilde med pointene. Det ændrer de så på en meget kluntet måde, men det er hvad det er. Jeg kan ikke se, at Eurobonus er stiller dig væsentlig ringere end andre frequent flyer programmer. Hvis du ikke flyver oftere end du gør, så er status vel heller ikke så vigtigt?

    Jeg synes det virker lidt forkælet at himle sådan op, når du ikke flyver mere. Det er muligt jeg har misforstået dig - i så fald beklager jeg. God weekend!
     
    SophieHendriksen, DanielBahn, Peter F. og 10 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side