Jeg har lavet denne lille analyse hvad jeg tror vil ske i det svenske marked i den nærmeste fremtid Det Scenarie jeg ser foran mig er dette: Ryanair er aggresive alle vegne og har i mange år været aggresive fra Skavsta, Det har dog rykket deres operationer ind i Arlanda og derved "skippet" den sekundære lufthavn ligesom de har gjort mange steder i europa de sidste mange år. = Ryanair forbliver i Arlanda og også på svensk indenrigs. EuroWings er forholdsvis nye i det svenske marked men har dog haft ruter fx Hamborg-Stockholm som de overtog fra lufthansa da LH splittede sine operationer op, jeg ved ikke hvordan svenskerne vil tage imod dem men jeg kan forstille mig at EuroWings vil være nogle der trækker sig på sigt på grund af presset fra Ryanair, SAS og Norwegian der er på vej tilbage. Norwegian: Har været i en dyb krise og nærmest konkurs men blev reddet med få sekunder igen, Svenskerne kender branded og har "tillid" til dem så godt som man nu kan, De har på det seneste(før covids indtog) syltet det skandinaviske marked til fordel for Gatwick, Amsterdam, Paris m.fl samt et langruteprogram der slog særdeles fejl. De er vendt tilbage til deres kernemarked der hedder det skandinaviske marked og jeg tror ikke de begår den samme fejl igen. De skal nok klare den, omend med stærk konkurrence fra Ryanair på "lavpris-indenrigsmarkedet", Der har vi også set hvordan Ryanair(og easyJet) har fortrængt selv de nationale netværkselskaber fra indenrigsruter. SAS: Netværkselskab med bølger og høj belægning, delvist ejet af den svenske stat og beses som "kritisk infrastruktur" Dette så vi også i Danmark hvor staten gik ind og betalte 2 daglige rotationer med ATR under coronakrisen på Aalborg-København. SAS skal nok klare den på sigt. Finnair: De slog til fordi de har så meget kapacitet i Helsinki at de ikke ellers ved hvad de skal gøre af den, den gør ondt på SAS og vil gøre det længe, MEN når de normale rejsemønstre vender tilbage så vil vi nok også se at Finnair atter trækker sig ud af Stockholm for at satse på Helsinki atter engang. (United Airlines): En joker i det hele, Kan gøre ondt på Finnairs forhåbning om en New York Rute fra Stockholm idet at de helt sikkert hellere samarbejder med SAS end Finnair. Flyr: Stor satsning i Norge, vil gøre ondt på Norwegian i Oslo men ved nok også en god del om forretning til indtil videre at holde sig væk fra Stockholm UDOVER med en eventuel enkel rute på Oslo-ARN ligesom de har åbnet København-Oslo. easyJet: Stor europæisk spiller men et selskab der er ved at få egen forretning op og stå igen, Vil i nærmeste fremtid ikke åbne base i Stockholm. Wizzair: De har ekspanderet voldsomt under coronapandamien, De lavede en masiv satsning på norsk indenrigs der slog fejl, de hygger sig nu meget godt i Skavsta og har også udtalt til lokale medier at de ingen intension har om at flytte Flygplass til Arlanda efter Ryanair lavede dette nummer. Man ser måske en voldsom ekspansion ud i europa fra Skavsta men de går ikke ind i Arlanda eller på svensk indenrigs da de har lært af deres norske fejl.
Jeg må desværre opdatere denne analyse: og den bør ændres til "Blodbadet i norden" Der var under skrivelse af denne analyse ikke taget højde for at Ryanair også ville gå aggresivt til værks fra Oslo og gå direkte ind på "trekanten" fra både Oslo og Stockholm. København-Stockholm er endnu ikke blevet annonceret men dette sker nok inden en overskuelig fremtid, Ryanair har annonceret at de går direkte ind på Oslo-Stockholm og direkte ind på Oslo-København som er 2 af SAS og Norwegians aller vigtigste ruter uden sammenligning. (EuroWings har dog annonceret København-Stockholm dog pt kun med frekvens af 2 daglige). Hvis jeg skal lave en ny forudsigelse så vil det være at SAS nok skal klare den ud på den anden side af dette blodbad. Norwegian derimod, de vil få det rigtig hårdt for fremtiden, Siden SAS nok skal klare den ud på den anden side er fordi de har feed netværk indtil bølger der afgår både interkontinentalt og intraeuropæisk, de kommer dog til at bløde gevaldigt under dette blodbad. Eurowings: Samme forudsigelse som tidligere. SAS: Samme forudsigelse som tidligere Wizzair: Samme forudsigelse som tidligere Norwegian: Norwegian er i forvejen et presset selskab der netop er ved at være på fode igen, de vil lide eksplosivt under dette blodbad og hvis jeg skal forudsige noget omkring dem er at de vil få det utrolig hårdt og faktisk talt lide under dette blodbad, Det er for tidligt at sige noget om en konkurs eller ej, det må man se på marked, Norwegian har dog den fordel at de har et ry i Norge som er lettere positivt, Ryanair det modsatte og dette kan i sidste ende være en fordel for Norwegian. Flyr: Nystartet projekt der netop har hentet sit fly nummer 4 ind og har derudover en bestilling på ydligere 8 fly, det er en stor satsning og må jeg være ærlig er det svært at spå en om netop dette selskab da det kan gå begge veje. og nu til ja, Ryanair: KÆMPE Intereuropæisk lavprisselskab med næsten 500 fly som hver en mand kender og faktisk til dels frygter at få i sin baghave, dette er nu sket i Stockholm og Oslo hvor de etablere baser og vil gå direkte ind på trekanten i konkurrence med SAS og Norwegian og til dels Flyr der flyver med 2 ugentlige på CPH-OSL, Ryanair kan presse priserne hvis de gider helt ned til 10 Danske kroner pr billet UDEN at det reelt påvirker dem og dette stunt er set mange gange før, det er ikke til at spå hvor mange leisure passagerer der vil erstatte Norwegian med Ryanair hvis priserne er til dette, Alt afhænger af hvor mange frekvenser om dagen eller om ugen Ryanair går ind med, opdatering følger heraf når frekvenser forelægger. konklusion er dog at Ryanair har set forretning i det skandinaviske marked og de vil gøre alt for at dræbe konkurrenterne nu så de kan få enevælde, dette er tidligere bl.a set i italien hvor de bl.a var medvirkende til at Alitalia gik på røv og albuer, Ryanair snuser blod og forretning og det kan de lide. easyJet: Holder sig ude af det skandinaviske blodbad, måske lidt popupruter til CPH som er set tidligere. Vi tilføjer også lige Widerøe som ikke var med i tidligere forudsigelse: Widerøe: Da dette nu handler om Norge skal dette selskab selvfølgelig også inkluderes. Widerøe er/var et feederselskab til SAS fra mindre norske byer men er gledet længere væk fra SAS kernen og er begyndt at koncentrere sig om sig selv, De er fortsat med i EuroBonus men tiden må vise om de opretter deres eget bonusprogram, det er aggresive fra Bergen med en flåde af helt nye Embraer fly som de blandt andet har åbnet 2 daglige til London Heathrow med. Widerøe flyver til små norske udørkner som ingen andre betjener og derfor vil det skandinaviske blodbad ikke påvirke netop Widerøe som det vil påvirke alle de andre selskaber.
Spændende, hvis RyanAir også vil etablere sig i hovedstadstrianglen. Så kan SAS da virkelig få kam til sit hår, hvis FR er aggressive nok... Er der kommet mere info ud om, hvornår de vil etablere sig der? Synes det er ret grotesk, hvad SAS indimellem vil have for en billet i Skandinavien. Men selvfølgelig, når man nærmest vil forære billetter till feriedestinationer langt længere bort, så skal de penge jo hentes hjem et eller andet sted. Spændende at se, hvordan Anko vil klare det at gå i spagat mellem business og ferierejsende. Det har SAS jo forsøgt sig med før, og det er vel ikke altid gået lige godt. Og godt nytår til alle herinde!
Ifølge de norske kilder jeg har kigget på og Ryanair.com kan jeg endnu ikke se noget der er lagt op fra Oslo til CPH endnu. Men man kan faktisk principielt allerede flyve CPH-ARN hvis man vil på en lille køretur. Ryanair flyver 3 gange om dagen på ARN-MMX for en flad 50'er.
Her til tråden skal annonceres at EuroWings åbner 3 nye ruter fra ARN. Alicante, Köln og Rhodos skulle være disse ruter.
Det er netop blevet offentliggjort at blodbadet i Stockholm spidser til. Norwegian genåbner deres base og vil betjene op til 54 ruter, 37 af dem vil have konkurrence fra enten EuroWings, Ryanair, eller SAS. InsideFlyer følger blodbadet. https://insideflyer.dk/norwegian-tilbage-med-base-i-stockholm-haard-konkurrence-om-stockholm/
Vi vender kort blikket imod Norge. I Norge har vi de seneste uger set at Flyr de ekspandere voldsomt ved at annoncere en masse nye ruter. bl.a har disse annonceringer ført en rute til Billund med sig fra Oslo i skarp konkurrence til SAS og Norwegian der ligeledes beflyver ruten. Hvis man kigger imod Norges vestkyst finder man også en bejler der står på spring for at få marked. Widerøe som nærmest altid har fungeret som et "feeder" selskab til SAS er gået solo og er ved at opbygge et mindre HUB i Bergen hvor selskabet selv er begyndt at feede ind til egne ruter, Widerøe er ligeledes gået ind på ruten til Oslo som er en rute SAS altid har været alene om at betjene hvis man snakker om selskaber inden for SAS gruppen. Widerøe har ligeledes etableret eget ground handling selskab(WGH) og dette er også et tegn på at selskabet bevæger sig længere og længere væk fra SAS aktiviteter. Jeg følger udviklingen nøje og vender tilbage.
Endnu en torn i øjet på SAS og Norwegian. Flyr har pr dags dato valgt at lancere et nyt Bonusprogram, kaldet "Flyr+". Et bonusprogram fra Flyr kan virkelig vise sig på sigt at være en torn i øjet på SAS og Norwegian.
Enig - men det afhænger af hvilke fordele programmet giver, hvilke ruter Flyr har i deres program og hvilke typer rejsende, der er på disse ruter. Det ser ud til, at Flyr er stærk på ruter fra Billund og København til udvalgte lufthavne i Norge (formentlig med en mellemlanding i Oslo). Som jeg umiddelbart ser det, er frekvensen til visse lufthavne i Norge 2 om ugen (når man kommer fra CPH). For den fleksible fritidsrejsende er dette sikkert fint - men en effektiv forretningsrejsende vil formentlig have lidt flere valgmuligheder.
Flyrs fordelsprogram drejer sig i bogstavligtalt om et "klippekort" hvor man ved hver 10 flyvning får en voucher til Flyr på 500NOK. derudover får man altid 10% rabat på standardbilletter når man er medlem af deres fordelsprogram. https://insideflyer.dk/flyr-lancere-bonusprogram/
Sammenlignet med EuroBonus er det en klar fordel, at få en voucher, der altid kan indløses frem for "point", der kun kan bruges, når der er bonusbillet til salg. Det er også fint med en kontant rabat på standardbilletter. Man skal nok analyserer vilkårene for at finde detaljerne - og se, om der er nogle fælder. Jeg kunne eksempelvis tænke på et par stykker: Er der forældelse på "klippekortet"? Over hvor lang periode kan man opsamle klip? Hvem får voucheren? Er det ligesom andre programmer, hvor firmaet betaler og den rejsende får point? Eller tilfalder "rabatten" firmaet? De 10% rabat op standard billetten: Er det op hele billetprisen? Eller kun på prisen før skatter og afgifter? Og hvordan udbetales denne rabat? Er det fradrag i billetprisen, en rabat på næste rejse eller ....? Med mit rejsemønster er Flyr absolut ikke interessant for mig. Og derfor vil jeg heller ikke bruge tid på at gennemgå og analysere deres loyalitetsprogram. Men måske er der en IF-er, der har lyst til at lave en sådan analyse og dele den med os andre?
Ang Finnairs vinteprogram - som også omtalt her: https://insideflyer.dk/finnair-annoncerer-deres-kommende-vinterprogram/ Synes ikke jeg kan finde noget omkring deres ARN satsning på de interkontinentale ruter. Nogen der ved noget Og noget om hvordan de klarer sig pt ud af ARN
Der er nu gået et halvt års tid og det er nu tid til at gøre status på det seneste år side sidste analyse. Hvad har holdt stik og hvad er "gået skævt" Det er nu tid til at gøre status efter endnu et års tid i den skandinaviske luftfart. Som forudset har Finnair forladt det svenske langdistancemarked, da markedet i Finland er begyndt at komme sig. Hvad mange IKKE forudså var at Finnair indgik samarbejde med Qatar Airways, og derved har valgt at åbne ruter mellem norden også Doha. Norwegian: Er kommet stærkt tilbage efter en svær coronapandami, men det halter stadigvæk en lille smugle på det svenske marked, hvor selskabet stadigvæk ikke er kommet fuldt tilbage på den svenske indenrigstrafik som de fløj pre-covid. Selskabet tager små skridt og har lært efter den store katestrofe med en nærdødsoplevelse som selskabet havde tilbage i foråret 2021. Det kan dog blive lidt svært for Norwegian at komme fuldt tilbage på det svenske indenrigsmarked idet at Ryanair har fået et godt fodfæste på nogle af Norwegians tidligere kerneruter i Sverige. Det næste års forudsigelse på Norwegian vil være at selskabet fortsættet med at udbygge sin forretning omkring det skandinaviske kernemarked, men selskabet vil gå varsomt i Sverige det næste års tid. I Norge derimod, vil selskabet forsøge at øge på leisure trafikken til sydhavsdestinationer, og prøve at stjæle marked fra blandt andet flyr som er kommet lidt i modvind. Ryanair:Vi kan ikke undgå at komme forbi Ryanair. Sidste år kom det frem at Ryanair ville åbne base i Oslo, og gå ind på det norske marked. Selskabet trak dog i land, og er fortsat udeblevet fra en norsk storentré. På et pressemøde i København i start September kom det dog frem at Ryanair forhandler med Dansk Metal og dette kan på sigt kaste en dansk base af sig i København. I Sverige har Ryanair fået et okay fodfæste på indenrigstrafikken, som selskabet gik ind på i September 2021. Manglen på konkurrence fra Norwegian, der var lang tid om at komme tilbage på det svenske indenrigsmarked satte sit præg, og det er nu Ryanair der har taget det meste af leisure punkt til punkt trafikken det det svenske land. Forudsigelsen holdte stik, og Ryanair flyver fortsat indenrigs her i Oktober 2022. Ryanair har dog ikke haft det store held med nogle af ruterne som selskabet oprettede fra helholdsvis Göteborg og Arlanda, og disse ruter er desværre lukket ned igen efter cirka 1 år i drift. Nye ruter er kommet til, og man skal for fremtiden forvente at Ryanair vokser yderligere på Arlanda, og eventuelt fra København hvis der også kommer en baseåbning i den danske hovedstad. SAS: Så kom turen til SAS. SAS har blødt hårdt efter Ryanair og flyrs entrér i henholdsvis det svenske og norske indenrigsmarked. Selskabet har været på randen af konkurs, ikke mindst på grund af coronapandamien. Selskabet har outsourcet en del af operationerne til de nye selskaber "SAS connect" og "SAS Link" som skal være med til at bringe lavere omkostninger for det hårdt prøvede skandinaviske selskab. Sidste år stod halvdelen af SAS flåde stadigvæk på jorden, men her i løbet af foråret og sommeren 2022, er 99% af flåden atter i aktiv drift, inklusiv 4 af de 8 Airbus A321 fly, som før corona blev brugt på SAS største ruter. Denne type maskiner flyver nu hovedsageligt på "trekanten" og SAS er snart tilbage på det fuldt antal operationer som selskabet havde pre-covid. SAS lancerede i foråret den største "ferieplan" som selskabet nogensinde har haft. Denne plan skulle give flere frekvenser til sydhavsdestinationer til de solhungrende skandinavere, der i næsten 2 år ikke har kunne rejse nogle steder hen. Dette seriøse trafikprogram blev dog spoleret af en strejke midt på sommeren, som kostede selskabet mange mange penge. Hvis man skal komme med en forudsigelse for SAS for det næste år. Ja så vil der blive outsourcet flere operationer til SAS connect og til SAS Link. Derudover vil flere operationer blive fløjet med underleverandørerne CityJet og Xfly. Hvad der yderligere sker i SAS regi, kan man kun gisne om, men jeg tør godt spå at SAS også flyver ved samme tid i 2023, om selskabet bløder endnu mere, eller om selskabet er begyndt at tjene penge. Det må tiden vise. flyr: Så kom turen til flyr. Forudsigelsen holdte stik. flyr havde 4 fly, sidste år ved efterårs tid, men selskabet har siden ekspanderet til 12 fly og oprettet et utal af ruter, som har vist sig ikke at være lønsomme. Selskabet vil i den kommende vinter flyve et meget lille ruteprogram, hvor blandt andet København og Billund er røget ud af programmet, og dette beviser også at blandt andet SAS og Norwegian er for stærke på "trekanten" til andre operatører reelt kan komme ind på denne triangel. Hvis jeg skal komme med en forudsigelse vil det være flyr ender i en rekonstruktion hvis ikke selskabet finder tilbage til det grundprincip som selskabet blev grundlagt på. I Norge har Norwegian modsat Sverige atter fået fodfæste på indenrigsmarkedet, og dette er også noget som flyr kan mærke. EuroWings: Nu kigger vi imod EuroWings. Selskabet havde store planer for Stockholm. Gigantiske planer så og sige, der er ikke sket det store i det forgangne år efter baseåbningen. Det tyske flyselskab, vokser stille og roligt ud af det svenske marked, og åbner her til vinter blot en enkelt rute til Innsbruck. Selskabet annoncerede oprindeligt en rute mellem Arlanda og København med 2 daglige afgange. EuroWings endte dog med at trække i land. Selskabet indså at SAS og Norwegian er for stærke på trianglen, og derfor valgte selskabet ikke at gå i luftduel imod disse 2 etablerede spillere i denne omgang. Skal jeg komme med en forudsigelse om det næste år for EuroWings, er det at selskabet annoncere nogle sydhavsdestinationer fra Stockholm til det kommende sommerprogram, men ellers ser vi ikke den store udvidelse. easyJet: Ikke det store at påpege om det britiske selskab. Ruterne fra Berlin, til Helsinki og Göteborg lukker og slukker grundet reducering af flyflåden i den tyske hovedstad og dette koster ruter. easyJet er derved "igen" fortid i Göteborg og i Helsinki. Kigger man imod Stockholm, så kommer man det næste år ikke til at se de store ekspansioner fra easyJets vedkommende. Wizzair. Nu kommer vi til jokeren. Wizzair er et selskab der efterhånden har vist at de kan finde på hvad som helst. Selskabet gik i 2020 ind på det norske marked som de lyn hurtigt forlod igen. Her i 2022, har selskabet åbnet ruter til Asien. Samt åbnet baser i bl.a Sarajevo som selskabet har lynlukket igen. Anderledes ser det ud på det svenske marked hvor selskabet af og til smider en ny rute ind ruteprogrammet. Men ellers sker der ikke det store i Sverige. I Stockholm operere selskabet nu som det eneste fra Skavsta lufthavnen efter at Ryanair flyttede sine sidste operationer til Arlanda. Skal jeg forudsige noget om Wizzair på det skandinaviske marked er det at selskabet er "Utilregneligt" og der kan enten ske ALT. Ellers kan der ske intet. Men mest klart står det dog at Wizzair nok ikke liige laver et indenrigscomeback til det norske marked inden for det næste år.
Vi vender atter blikket imod Norge i denne tråd, for denne gang skal det handle om "flyr". Flyr, forudsigelsen endte med både at holde stik og ikke at holde stik. Jeg forudsagde at hvis ikke selskabet, fandt tilbage til de rødder som selskabet blev grundlagt på, så ville de ende i en rekonstruktion. Det med en rekonstruktion, viste sig til dels at holde stik, i det at flyr, gik ind på ACMI markedet, og begyndte at chartre sine fly ud, i de sidste måneder. Desværre holdte selskabets rekonstruktionsplaner ikke i det lange løb, og selskabet måtte onsdag aften indstille alle aktiviteter. En mere detaljeres analyse og opsamling af det resterende år, kommer her senere i 2023.
Den årlige analyse: Så blev det Januar og tid til årets analyse af det "skandinaviske blodbad" og hvordan er det så gået for luftfartselskaberne med aktiviteter i Skandinavien i det seneste år, og hvordan vil det gå selskaberne i det kommende år. Det kigger vi nærmere på nu, hvor en del uventede ting også er sket i det forgangne år. Lad os lægge ud med den store joker. SAS. SAS: Det skandinaviske luftfartsselskab har det seneste år igen vundet terræn. Passagertallet er steget og SAS tjener atter penge. En bombe der tog fusen på mange analytikere(Inklusive jeg selv) og også i luftfartbranchen generelt var KLAFs opkøb af SAS. KLAF er en stærk interkontinental spiller, og er der et selskab der kan få SAS på rette fode igen. Ja så er det KLM og AirFrance. Mit bud på hvad vi kan forvente os af 2024 med SAS, er at vi begynder at se et styrket netværk af ruter til SkyTeam HUBs. SAS har allerede med sommerprogrammet proklameret at selskabet (gen)åbner deres rute fra Oslo og til Milano Linate. Linate er en lufthavn der er et mindre HUB for SkyTeam partneren ITA Airways. Det er ikke utænkeligt at vi ser et SAS som vælger at fokusere mere på at reducere frekvenser til Star Alliance hubs også styrke med f.eks nye ruter til eksempelvis Bucharest(TAROM hub). styrkelse af ruterne til Paris Charles De Gaulle, og Rom. SAS har allerede annonceret styrkelse af Atlanttrafikken til Boston og JFK. Her i 2024 ser vi nok ikke en flytning af New York ruterne fra henholdsvis Oslo og Stockholm, fra newark til JFK, men dette kan man nok se ske på sigt i løbet af de kommende år. For Chicago. Washington og San Franciscos vedkommende, ser man nok ikke at ruterne nedlægges, men det kan nok godt ske at der på sigt etableres ruter til henholdsvis Minneapolis, Denver og andre hubs for Delta Air Lines. En rute til Atlanta som ligeledes er Deltas største base åbnes med garanti også. Flere rute diskussioner om SAS kommende ejerskab og skifte til SkyTeam kan diskuteres i følgende tråd. https://insideflyer.dk/forums/threads/ny-sas-ejerkreds.5390/ Norwegian: Norwegian er efterhånden kommet sig oven på nogle hårde år, med nærdød og pandemi. Selskabet ekspanderede i 2023, og er igen fundet ind til sit kernemarked og mere til. Norwegian er i løbet af 2023 begyndt af ekspandere på ruter som man ikke ville skænke en tanke at norwegian ville flyve. F.eks har norwegian valgt at åbne ruter fra Tromsø og flere europæiske byer, og ligeledes er danske Aalborg begyndt at blive en mindre fokusby for selskabet også hvor norwegian nu flyver flere ruter hele året til sydelige destinationer foruden indenrigsruten til København. Selskabet åbner for første gang nogensinde betjening af Aarhus lufthavn parallelt med samme ruter åbnes ud af Billund. I Sverige genåbner norwegian fra S24 mange ruter fra göteborg som sidste blev fløjet før cov-19, men selskabet har hidtil holdt sig fra comeback på den svenske hovedrute mellem Göteborg og Stockholm. Mit bud på norwegian i 2024, er at Aarhus får en kort erfære af de rødnæsede fly, idet at Ryanair allerede betjener samme ruter fra den østjyske lufthavn, og derudover vil markedet være mættet idet at norwegian allerede operere samme ruter ud af henholdsvis Aalborg, og fra S24 igen også fra Billund. I Sverige vil norwegian fortsætte ekspansionen fra göteborg igen, men det sker nok ikke forløbigt at selskabet gør comeback på Göteborg - Stockholm(ARN), idet at SAS og Ryanair (Og BRA) allerede flyver disse ruter mellem sig. Ryanair: Så kommer vi til Ryanair. Ryanair genåbnede her til vinterprogrammet deres base i København. 2 fly blev basseret, og allerede til S24 skulle selskabet efter sigende øge antallet af fly på den Københavnske base til 4. I norge har Ryanair ikke lige nu de store aktiviteter længere, men noget trafik er det da blevet til i det norske og nogle nye ruter også. i Sverige har Ryanair i 2023 øget deres tilstedeværelse i henholdsvis Stockholm og også i Göteborg, men ser man på det store svenske billede er det ikke gået som håbet for den svenske indenrigssatnings. Ruterne til henholdsvis Malmö og Skelefteå bliver lukket. Tilgengæld blev trafikken øget ud af stockholm med et ekstra basseret basefly i Arlanda i 2023. Mit bud: For Ryanairs vedkommende ser vi i 24 at selskabet vil fokusere på at konkurrere imod SAS og Norwegian yderligere på deres kernemarked og vinde trafik fra norwegian og SAS. Det danske indenrigsmarked går Ryanair nok ikke ind på med det samme, men i Sverige kan det nok godt ske at der øges på frekvenser til Göteborg fra Stockholm for at forsøge at holde norwegian fra fadet på denne lukrative svenske indenrigsrute mellem Sveriges 2 største byer. Ryanair går stille med dørene men venter med at angribe til det rigtige tidspunkt indfinder sig. Hvad det ser ud til lige nu sker det ikke i løbet af 2024. Det kan dog ske at Ryanair vælger at gå ind på trianglen før eller siden for at lukrere på hovedfærdselsåren i skandinavien. EuroWings: EuwoWings har efterhånden opgivet basen i Arlanda og overladt det meste til Norwegian, SAS og Ryanair. Selskabet havde ikke det store held med at gå ind og presse på det svenske marked. Mit bud. Vi kommer til at se at EuroWings igen vil koncentrere sig om kernemarkedet i centraleuropa og det tyske marked. Ruterne til henholdsvis Prag. Beirut og Malaga er dog endnu ikke lukket officielt ned endnu og en ny rute til den allerede eksisterende base i Salzburg bliver ligeledes åbnet i S24. Det er svært at give et officielt bud da EuroWings i Aarlanda kan gå begge veje, men selskabet er nok inde i en overvejelse om hvorvidt det fortsat kan svare sig at have en base i Arlanda og dette vil der nok blive kigget på det løbet af i år eller i 2025. KLM: Så kom vi til årets joker. AirFrance og KLM gruppen. Enhver er bekendt med at skandinavien er et meget vigtigt marked for i hvertfald KLM, og har været det i efterhånden ekstremt mange år, men i år har vi nogle andre faktore omkring KLM der spiller ind. KLM står til at blive ramt af slotbegrænsninger i Amsterdam. Disse slotbegrænsninger betyder at KLM må ud og reducere sit netværk, og med SAS nyelige overtagelse lægger bolden næsten klar. KLM vil på sigt reducere nogle af ruterne til Skandinavien for at lade SAS overtage nogle af KLMs passagerer fra henholdsvis København, Oslo og Stockholm. København vil blive styrket som SAS HUB, og KLM vil heraf få SAS til at tage sig af nogle af de markeder som KLM ikke længere kan betjene så hyppigt som KLM selv ønsker. Mit bud på det kommende år. KLM reducere i første omgang ikke driften, men på sigt når slotbegrænsningerne i Amsterdam træder i kraft så vil KLM reducere visse destinationer på det skandinaviske marked. Eksempeler kan være samtlige skandinaviske destinationer som ikke tæller de skandinaviske hovedstæder da KLM ønsker mulighed for en stærk feed ind til SAS fra disse. De steder der vil møde en reduktion vil dog nok i stedet få tilføjet en større flytype end nuværende da frekvenser så erstattes af øget kapacitet på tilbageværende afgange. Fra AirFrance side ser vi at der nok øges på skandinavien dels for at styrke feed til Paris, samt til SAS og erstatte noget af den kapacitet som KLM må opgive som følge af de kommende hollandske begrænsninger. Delta Air Lines: Som SAS går ind i SkYTeam vil man i første omgang nok se at ruterne mellem JFK og henholdsvis Stockholm og København gøres til helårsruter inden for en overkommelig fremtid. Wizzair: Fortsætter med at åbne og lukke ruter hist og her, på det skandinaviske marked. De ender dog med at øge i den samlede helhed. Derudover er Wizzair så småt begyndt at flytte deres netværk fra Skavsta og til Arlanda, så på sigt ser vi nok et Wizzair der vil forsøge at gøre sig til overfor Ryanair i Arlanda, men mere om dette på et senere tidspunkt. easyJet: Beflyver ikke længere Norge og har reduceret ekstremt meget på det svenske marked hvor kun Berlin og Genvé flyves et par gange om ugen. easyJet har fortsat øjet rettet i mod København i det kommende år. Widerøe: For første gang tager vi Widerøe med i denne analyse. Widerøe som tidligere mere eller mindre blev betragtet som et feederselskab for SAS, har haft vokseværk og står nu mere eller mindre på egne ben. Selskabet købes af Norwegian og selskabet forsøger at bygge et mindre HUB ud af Bergen. Mit bud er at når vi kigger nærmere på Widerøe efter Norwegians køb af selskabet så vil nogle af udenlandsruterne i Widerøe på sigt blive erstattet af norwegian flyvninger og Widerøe vil fortsætte som selvstændigt brand til mindre ruter i ind og udland, men med direktion fra norwegian. På længere sigt ser vi et widerøe der vil være dikteret af norwegian og visse widerøe ruter med omsætning vil blive "overtaget" af norwegians egne operationer, og widerøe vil blive et selskab til de regionale norske operationer samt "prøveklud" på den internationale scene før norwegian selv overtager de lønsomme ruter som kan overgå til 737 fly.