SAS EuroBonus - Pointtabellerne gældende fra 1. marts 2022

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af Henrik Olsen, 23/2/22.

  1. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,654
    "Synes godt om" modtaget:
    26,815
    Point:
    113
    Offlyer, Henry, PENSIONISTEN og 1 anden person "Synes godt om dette".
  2. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN VIP medlem

    Beskeder:
    1,609
    "Synes godt om" modtaget:
    6,868
    Point:
    113
    Uha, uha, de 3 røde Europa markeringer er lige nøjagtig mig. Jeg blev så skuffet, at jeg straks købte en LX Biz til ZRH i maj og checkede Easyjet til GVA. EZS har nemlig et Plus Card, der inkluderer ganske mange priorities.
     
    T4L, Henrik Olsen, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  3. Oletjala

    Oletjala VIP medlem

    Beskeder:
    254
    "Synes godt om" modtaget:
    869
    Point:
    93
    Men spørgsmålet er, hvad Travel Pass indenrigs fremover bliver ændret til? Pt flyves der C-klasse, men C optræder ikke længere i den nye pointtabel for indenrigs...
     
    Henrik Olsen, Henry og PENSIONISTEN "Synes godt om dette"
  4. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,577
    "Synes godt om" modtaget:
    13,170
    Point:
    113
    Den er vel bare røget ud af oversigten ved en fejl.
     
    PENSIONISTEN og Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  5. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,577
    "Synes godt om" modtaget:
    13,170
    Point:
    113
    Jeg synes, det er lidt svært at gennemskue tabellen - og hvad der kommer af forbedringer og forringelser.

    Som jeg læser den gamle tabel, var der tidligere 6 booking klasser på Plus Smart i Europa. I den nye tabel, er der 8 klasser. De 6 tidligere klasser giver altid færre point. Men de to nye klasser på plus smart (D og Z) giver 1500 point - Samme antal point som tidligere. Kan man kalde det en forringelse på pointoptjeningen? Det vil jeg nok ikke.

    SAS-point.png
    Men under alle omstændigheder bliver det meget mere svært at gennemskue. Og også meget sværere at navigere i. Tidligere vidste jeg, at en billet på Plus Smart altid gav 1500 point. Og hvis ekstra prisen i forhold til en Go Smart billet med 1000 point var ret lille, så kunne jeg da godt vælge at betale 200 kroner mere for Plus billetten. Bare for at få de ekstra point og en polarrulle. Nu skal jeg mere ned i detaljen for at finde ud af, hvad billetten på Plus reelt giver i ekstra point. Jeg risikerer, at den ikke giver flere point, måske giver den kun 200 point mere - eller den kan give 500 flere point. Det er da noget rod.
     
    Erwin Lansing, PENSIONISTEN og Henrik Olsen "Synes godt om dette"
  6. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,654
    "Synes godt om" modtaget:
    26,815
    Point:
    113
    Det er rigtigt at der er en del, som planlægger fremad og bruger kampagner, der bliver ramt af SAS Plus Smart reduktionen indenrigs og i Europa. Der er set fald på 33% (fra 1500 til 1000 point).
     
    PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om" dette.
  7. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,577
    "Synes godt om" modtaget:
    13,170
    Point:
    113
    Nu har jeg kikket på tabellen igen - og synes ikke at SAS har rettet op på den meget lave pointoptjening på de billige interkontinentale billetter. Det er da tankevækkende, at den billigste returbillet fra Aarhus til København giver samme antal point som en enkeltbillet fra CPH til New York. Eller sagt med andre ord: Det er i hvert fald ikke pointoptjeningen, der skal få dig til at vælge at flyve til USA på en billig SAS billet.
     
    Erwin Lansing, PENSIONISTEN, Offlyer og 1 anden person "Synes godt om dette".
  8. Euroatc

    Euroatc VIP medlem

    Beskeder:
    191
    "Synes godt om" modtaget:
    729
    Point:
    93
    Nu er Go Light billetter - specielt på long haul - vel heller ikke målrettet kunder, der går ret meget op i frequent flyer proframmer og status. De billetter er udelukkende målrettet de "lavpris-segmentet" som udelukkende kigger på prisen. Hvis man kun køber Go-billetter, så er der jo ikke ret mange chancer for at nå andet en EB Sølv på point. Der hvor du kan nå guld er på segmenter. Antallet af point man optjener på en oneway til NYC virker lavt, men igen - de der køber GO Light på longhaul er formentlig fløjtende ligeglade, når bare de kan købe en billig billet.
    Jeg flyver aldrig plus, da jeg primært flyver til DUS eller BRU fra CPH og ikke har glæde af serveringen på en times flyvning. Så jeg synes egentlig det er fair nok, at pointoptjeningen afspejler, hvad billetten har kostet. Jeg har da også indtryk af, at langt de fleste flyselskabers pointoptjening efterhånden er 100% afhængig af, hvor mange kr/EUR billetten har kostet.
     
    Erwin Lansing, T4L, Henry og 3 andre "Synes godt om" dette.
  9. Euroatc

    Euroatc VIP medlem

    Beskeder:
    191
    "Synes godt om" modtaget:
    729
    Point:
    93
    Jeg går ud fra, at du sammenligner EasyJet Plus med Eurobonus Guld (eller højere). Synes lidt det er at sammenligne æbler og bananer. Den eneste i mine øjne værdifulde fordel med Easyjet Plus er muligheden for at tage et tidligere fly samme dag uden meromkostninger. Alt det andet er sådan lidt la-la. Men det er jo meget subjektivt. Jeg forstår bare ikke helt, hvor utilfredsheden kommer fra. For at opretholde guld på point skal du jo alligevel flyve 40-45 gange på plus til/fra ZRH/GVA, og så når du det jo alligevel på segmenter. Hvad er det jeg overser?
     
    Henry, Offlyer, Nielspg og 1 anden person "Synes godt om dette".
  10. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,577
    "Synes godt om" modtaget:
    13,170
    Point:
    113
    Jeg er helt med på, at SAS må tilpasse sig markedet og de parametre, som kunderne i det enkelte segment lægger vægt på. Jeg tror også, at bonuspoint nok ikke er et stort kriterie for kunder på go light. Så jeg kan kun være enig med dig. Men jeg er stadig forundret over den meget lave pointoptjening over Atlanten sammenholdt med pointoptjeningen på en tur over Kattegat
     
    Erwin Lansing, NielsC, Jeblin og 1 anden person "Synes godt om dette".
  11. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN VIP medlem

    Beskeder:
    1,609
    "Synes godt om" modtaget:
    6,868
    Point:
    113
    1) Jeg sammenligner ikke Easyjet + deres Plus Card med SAS - - jeg *checker* gode alternativer, bl.a. LX og EZS (Prefix EZS til CH).

    2) Du skriver 40-45 gange på plus til/fra, dvs ca. 22 retur billetter for at opnå guld, er det sådan du mener? Det giver vel flg antal point i mit tilfælde :
    - Den gamle optjening retur 3750 incl 25% x 22 rejser = 82500 + premium 12000
    - Den nye optjening retur 2500 incl 25% x 22 rejser = 55000 + premium 12000

    - Jeg har været EBD gennem snart 8 år, så det må vist siges at være et ordentligt hak i tuden med den nye optjening for mit vedkommende.
    - Færre point til bonusbilletter, upgradings osv
    - Færre point til fly premium saldoen.
     
    Senest redigeret: 24/2/22
    jespersm, Ulrik, obs og 3 andre "Synes godt om" dette.
  12. Havse

    Havse VIP medlem

    Beskeder:
    100
    "Synes godt om" modtaget:
    307
    Point:
    63
    Men den nye tabel giver det lidt mere mening at en Upgrade (for penge) nu er et fixed antal point, ellers ville den mulighed være ret udvandet med den reduceret optjening i Plus (A).

    Generelt set ser jeg det som en devaluering. Ja, det kan godt være de helt dyre billetter får et løft, men når man rejser på en "billigst muligt" firmapolitik, og den "billige" Plus nu giver mindre, så er slut resultatet færre point i kassen.

    Kort sagt, de klasser jeg normalt flyver, er nu mindre værd..
     
    obs, Erwin Lansing, THammer og 4 andre "Synes godt om" dette.
  13. Havse

    Havse VIP medlem

    Beskeder:
    100
    "Synes godt om" modtaget:
    307
    Point:
    63
    Ser ud til at SAS ikke tager hensyn til hvornår booking er lavet, men enforcer den nye tabel for flyvninger efter 1/3 - uden officiel varsel.

    Så seneste tur i weekenden har kun givet 1000 på Plus, hvor den skulle have givet 1500 pr strækning. Bookning lavet i September til AGP, og på billigste Plus Smart (P)

    Jeg syntes at huske at sidst SAS devaluerede honorerede de den gamle tabel på bookinger lavet før ændringen blev annonceret.

    Har der været nogen udmelding omkring det?
     
    NielsC, Henry og PENSIONISTEN "Synes godt om dette"
  14. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN VIP medlem

    Beskeder:
    1,609
    "Synes godt om" modtaget:
    6,868
    Point:
    113
    - Ja, ved tidligere ændringer (devalueringer) kunne man få tilskrevet differencen, men man skulle selv kontakte SAS efter rejsen.
    - Jeg har 8 billetter købt før 1.marts til afrejse efter 1.marts. Disse billetter er udgør en kontrakt mellem sælger og køber, en kontrakt, der består af 1 stk billet + gældende point. Hvis ikke jeg får godskrevet de i kontrakten nævnte point, vil det være en decideret misligholdelse (en misligholdelse nøjagtig som hvis jeg køber en ny bil, får overdraget nøgler ... bilen er min ... men ak, den har ingen motor !!!)
     
    NielsC, Nicki Lolk Sørensen, Jeblin og 1 anden person "Synes godt om dette".
  15. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN VIP medlem

    Beskeder:
    1,609
    "Synes godt om" modtaget:
    6,868
    Point:
    113
    - Mon SAS har udsendt et Nyhedsbrev om den ændrede point optjening ?

    - Mon SAS har informeret om en ændret point optjenings model på visse multileg rejser ?
    a) En rejse, der f. eks. består af både en skandinavisk strækning og en europæisk strækning giver ifølge pris oversigterne ikke altid to forskellige kategorier, men kun een optjenings kategori !!
     
    NielsC og Jeblin "Synes godt om" dette.
  16. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,577
    "Synes godt om" modtaget:
    13,170
    Point:
    113
    Jeg har ikke set den nye pointtabel omtalt i nogen form for information fra SAS

    Den har jeg ikke fanget. Hvad går det ud på? Betyder det eksempelvis, at hvis jeg flyver
    • Aarhus - København - Paris, så får jeg ikke point for 2 flyvninger?
    • Stockholm - København - Aarhus, så får jeg kun godskrevet point på en flyvning (hvor jeg tidligere fik point på hver flyvning)? I givet fald er det jo en halvering af pointoptjeningen?
    • Og vil en rejse fra Grækenland til Skandinavien og videre til Berlin kun tælle som en tur i Europa (hvor vi tidligere fik point for hver flyvning)?
     
    NielsC og PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  17. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN VIP medlem

    Beskeder:
    1,609
    "Synes godt om" modtaget:
    6,868
    Point:
    113
    - Det kommer tilsyneladende helt an på destination, dato og tidspunkt, så det er faktisk både og.
    - Jeg har søgt på ZRH i sept og oct (sommerprogrammet). Flere af mine foretrukne datoer og tidspunkter udløser kun een kategori point via OSL og ARN. (Hvad er årsagen til at jeg søger en besværlig omvej ? Det er for at undgå CRJ til/fra CPH. Hvis ikke den parkeres remote til bus, så kan jeg have et problem med de mange gate-trapper. OSL og ARN er som regel flytyper til bro).

    Se også søster kanalen Insideflyer.no under devaluering #29
     
    Senest redigeret: 8/3/22
    NielsC og Henry "Synes godt om" dette.
  18. Abj

    Abj VIP medlem

    Beskeder:
    73
    "Synes godt om" modtaget:
    330
    Point:
    53
    Jeg tror SAS har nogle IT problemer.

    Jeg søgte på Malaga - Aalborg i dag på SAS.dk. Jeg fik to forslag til rute ture via Oslo (AGP - OSL - CPH - AAL). Forskellen var flyet mellem Oslo og København, resten var ens. Prisen var den samme for begge ruter. SAS forslog først at den ene rute ville give 850 point i SAS Go - jeg tænker svaret skal være 1000 point (250 + 250 + 500 - jeg var ikke logget ind, så ingen guld bonus med i beregningen). Den anden sagde som forventet 1000 point. ... men da jeg så klikker tilbage til den første tur for at se hvad forskellen er, så er pointene pludselig opdateret - nu giver denne også 1.000 point?

    Mon ikke svaret er IT koks hos SAS. (jeg var ligeså chokeret som jer, IT udfordringer hos SAS ... nu står verden ikke længere ... :D).
     
    asf, PENSIONISTEN, THammer og 1 anden person "Synes godt om dette".
  19. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN VIP medlem

    Beskeder:
    1,609
    "Synes godt om" modtaget:
    6,868
    Point:
    113
    Jeg tror, at SAS har været lydhør overfor min gøren opmærksom på den urimelige optjening af point på multileg flights. Der er tilsyneladende justeret rigtigt meget på multileg rejser fra cph op via osl og arn. Nu giver det lidt bedre mening med galskaben.
     
    Henrik Olsen, Erwin Lansing, Nielspg og 3 andre "Synes godt om" dette.
  20. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,654
    "Synes godt om" modtaget:
    26,815
    Point:
    113
    Godt arbejde i hvert fald :)
     
    PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side