Tallinn - en længere end ønsket weekend

Poster i 'FLYSELSKABER OG BONUSPROGRAMMER' oprettet af Offlyer, 8/9/19.

  1. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,209
    "Synes godt om" modtaget:
    3,998
    Point:
    113
    Er på vej hjem fra en på mange måder bemærkelsesværdig weekend i Tallinn. Var afsted med min viv, vores to døtre, min svigerfar og hans kæreste.

    Lad mig først sig at Tallinn er en ganske fremragende destination til en forlænget weekend. Byen er
    - blot 1,5 timers flyving fra CPH
    - kompakt og nem at komme rundt i - og offentlig transport fungerer fint. Inklusiv sporvogn direkte til lufthavnen.
    - meget hyggelig by - gammel middelalderby, og bymur er velbevaret
    - RIGTIG god mad - til ganske rimelige priser
    - gode shoppingmuligheder
    - flere gode museer, herunder bla besættelsesmuseet

    Det hele blev krydret med Tallinn marathon. Rigtig god weekend for os alle 6

    MEN...

    Den blev lidt længere end beregnet. Vi skulle været med SAS maskinen kl 1335 i torsdags. Men grundet SGHs strejke ( af hensyn til den gode tone vil jeg undlade at dele min ganske klare holdning til den gruppe individer), blev maskinen aflyst 15min efter boarding skulle være begyndt. . Hurtig opringning til Diamant linjen og med lidt overtalelse blev vi ombokket med LOT/Notdica men 6 timer senere. Transfercentetet var kaos. Og Star Gold linjen tog over 2,5 timer . Hvilket jeg fandt ud af ved en tilfældighed. Godt med Lounge i de 6 timer. Nå velankommet til Tallinn sent om aftenen startede en god weekend.

    Nu i dag på vej til lufthavnen checker jeg om maskinen er lettet fra CPH. Det er den ikke -den er nemlig aflyst . Igen til Diamant linjen. Ombooket vis HEL med Finair og SAS ankomst til CPH 3,5 timer senere. Her var jeg så ikke vågen nok for der går også en direkte til CPH med LOT 30min efter den planlagte SK afgang. Nå er nu i Tallinn lufthavn - venter på maskinen til HEL. Lad os se hvordan det går - og om jeg kan slæbe 5 gæster ind i loungen.

    Det bliver i alt fald 11 x 250€ i kompensation

    God søndag
     
    Beaglen, jtraveler, tbh og 9 andre "Synes godt om" dette.
  2. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,576
    Point:
    93
    Lyder godt nok træls! Du må meget gerne opdatere på kompensationen - jeg tænker, at de måske vil afvise for udrejsen da det jo skyldtes en overenskomststridig strejke.
     
    Bekgaard, Henry og Thorbjoern "Synes godt om dette"
  3. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Jeg kan godt lide du startede ud med: "...blot 1,5 timers flyving fra CPH..." :D:D Det er ikke meningen, det skal være nemt. God tur hjem.
     
    Flyvefisken, Erwin Lansing, Offlyer og 2 andre "Synes godt om" dette.
  4. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,209
    "Synes godt om" modtaget:
    3,998
    Point:
    113
    Lille update:
    Sidder i loungen i Helsinki - måtte betale for person nr 5
    Og tadaa - flyet til CPH er forsinket. Foreløbig 50min.:rolleyes:
    Nu er det efterhånden så langt ude at vi kun kan grine af det.

    Tænker at det bliver 11 x 250 EURO - idet netop uvarslede strejker giver ret til udbetaling sådan som jeg læser domspraksis (hvorimod varslede ikke gør). Og 11 - fordi min ældste datter først kom 1 dag senere til Tallinn (selvvalgt).

    Og jeg skal nok opdatere mht kompensation.
    Fortsat god aften
     
    Beaglen, Thorbjoern, Bekgaard og 3 andre "Synes godt om" dette.
  5. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,479
    Point:
    113
    Held og lykke!
     
    Thorbjoern, Bekgaard, Offlyer og 1 anden person "Synes godt om dette".
  6. Thorbjoern

    Thorbjoern The flying German

    Beskeder:
    597
    "Synes godt om" modtaget:
    1,822
    Point:
    93
    Er det lykkedes dig at komme tilbage på dansk jord ;) ?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  7. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,209
    "Synes godt om" modtaget:
    3,998
    Point:
    113
    Yes - 21.55 var der touch down. En samlet planlagt rejsetid på 3timer (CPH-TLL-CPH), blev til 14,5 timer. For lige at placere et kirsebær på toppen af det hele så var der var vejarbejde på vej hjem = 3 spærrede motorvejsafkørsler i streg = 150kr ekstra i taxi regning :rolleyes:.
    Skal nu i gang med at søge kompensation hos SAS - update følger.
    Håber sandelig at vores tur til Chicago om 10 dage bliver lidt mere "by the book".

    Spørgsmål til kompensation: Man kan vælge SAS vouchers (=x2 værdi).
    Som jeg læser det kan man kun bruge 2 vouchers til hver transaktion.
    Nå man nu kræver kompensation for 5-6 passagerer får man så 1 voucher for det hele - eller en for hver passager?
    Er der nogen kloge hoveder der kan kaste lys over det?
    EDIT: Det kunne SAS. Det er en voucher per person per hændelse. Kunne da sagtens bruge EUR 2,750 til nogle fornuftige billetter til eksempelvis Japan. Men man kan kun bruge to voucher per bestilling = det bliver kolde kontanter i stedet[
     
    Senest redigeret: 9/9/19
    Beaglen, Nielspg, isolCBflyer og 3 andre "Synes godt om" dette.
  8. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    Jeg kan ikke svare dig på dit spørgsmål, men vil blot sige dig tak for at oprette denne tråd. :)

    Jeg sad i går og grublede over hvor jeg kan hive konen hen til en forlænget weekend til at flygte fra vores halvrunde bryllupsdag - det blev Tallin! :cool:

    Så fy for en hjemtur for jer, men det gav mig inspiration, så om ikke andet kom der det ud af de mange timer ;)- og nej SAS og deres 250 EB point gad jeg ikke betale ekstra for, så det blev Air Baltic.

    Held og lykke med kompensationen og deslige. ;)
     
    Beaglen, Nielspg, SophieHendriksen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  9. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  10. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    Henry "Synes godt om" dette.
  11. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,209
    "Synes godt om" modtaget:
    3,998
    Point:
    113
    -
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  12. Ali Taran

    Ali Taran VIP medlem

    Beskeder:
    580
    "Synes godt om" modtaget:
    1,414
    Point:
    93
    Hmm interressant ;):p:D:rolleyes:
     
    Peter F. og Henry "Synes godt om" dette.
  13. RasmusH

    RasmusH VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,702
    Point:
    93
    Husk at du kan status matche EB gold/diamant til VIP level med Air Baltic, der giver upgrades, lounge og fast-track. Se nederst på siden her: https://www.airbaltic.com/en/airbaltic-club-offers
     
    MaHA, isolCBflyer, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  14. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    Tak, sendte request i formiddags. :)
     
    Henry og RasmusH "Synes godt om" dette.
  15. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,209
    "Synes godt om" modtaget:
    3,998
    Point:
    113
    Update 1 kompensation:
    SAS har (på under 24 timer) bekræftet at de vil udbetale kompensation for hjemrejsen. 6 x EUR 250 vil være på kontoen inden for 7 dage. Der er lige lidt bøvl med fuldmagter - men ellers ret hurtig behandling af sagen fra SAS side. Godt klaret SAS. Andre kunne lære noget her.

    Udturen er vi ikke helt enige om endnu:)
     
    SophieHendriksen, Beaglen, Jeblin og 3 andre "Synes godt om" dette.
  16. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    532
    "Synes godt om" modtaget:
    1,849
    Point:
    93
    Jeg kan da lige supplere med, at EU 261/2004 siger, at du som udgangspunkt skal have kompensationen udbetalt kontant. Flyselskabet må kun udbetale kompensationen i vouchers el.lign, såfremt de på forhånd har fået din skriftlige tilladelse til dette.
     
    Thorbjoern, Martin81, Peter F. og 2 andre "Synes godt om" dette.
  17. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,209
    "Synes godt om" modtaget:
    3,998
    Point:
    113
    Tak, og hos SAS bliver du også tilbudt (i dette tilfælde for korte ture) EUR 250 i kontanter, EUR 500 på en voucher eller 25.000 ekstra point. Tilsvarende for evt ekstra udgifter du har haft.

    Ville gerne have taget voucherne, men eftersom der udestedes en voucher per person og du maks kan bruge to vouchers til bestilling af ny billet, så synes jeg det blev lidt bøvlet. Så det blev kontanter i denne omgang.

    Mangler stadig at høre fra dem omkring accept af kompensation på udrejsen. Har sendt dem links af EU dommen fra april 2018 der dikterer at Wild cat strikes er omfattet af luftfartsselskabets kontrol - og man derfor er berettiget til kompensation.

    P.S Grunden til sidste uges strejker er afdækket i Berlingske i dag. Ret vildt at det stadig foregår i Danmark i 2019.
    https://www.berlingske.dk/business/...havnen-proev-at-hoer-her.-du-retter-dig-efter
     
    Beaglen, Thorbjoern, Jeblin og 2 andre "Synes godt om" dette.
  18. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,401
    "Synes godt om" modtaget:
    12,808
    Point:
    113
    Kan du ikke lave voucher på forsinkelserne for 2 eller 4 personer og så kontanter på resten?
     
    Jeblin "Synes godt om" dette.
  19. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,209
    "Synes godt om" modtaget:
    3,998
    Point:
    113
    Tjoo - selvfølgelig en mulighed. Men synes det blev lidt bøvlet både nu og og holde styr på at få brugt de vouchers. Derimod havde jeg slået til på stedet havde jeg fået dem i to vouchers (5*250 og 6*250)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  20. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    ...Og i går (de arbejder en søndag - hurra! :))' kom der mail fra Air Baltic, at min status var ændret til VIP level.

    Jeg kan nu for mig, ikke min rejsepartner, vælge sæde gratis på min booking. Skal lige ha' fundet ud af hvordan de der upgrade vouchers kan benyttes - nogle erfarringer herinde?
     
    RasmusH og Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side