Så er der gang i rygterne om Etihad igen. For et års tid siden var det Lufthansa som var med til det. I dag er det Emirates: https://insideflyer.dk/medie-emirates-overtage-etihad-skabe-verdens-stoerste-flyselskab/ Hvad tænker I - er der hold i rygterne?
Jeg har umiddelbart svært ved at se Emirates overtage hele EKs flåde. Der er for mange fly, der ikke passer ind i Emirates' strategi, og selvom mange af f.eks. A321neo'erne og A350'erne er ordrer, så er det mange A320'ere, A330'ere og Dreamlinere, som Emirates enten ville skulle skille sig af med eller prøve at inkorporere i deres ellers meget homogene flåde. Derudover er der noget politisk med de forskellige sheiker, der alle ville have veto-ret, hvis Emirates rent faktisk gik efter at opkøbe Etihad, men jeg ser det altså ikke ske lige foreløbigt.
Men er det netop ikke det en merger opgave går ud på. Få ryddet op og skab en bedre forretning ud af ens opkøb?
777 og 787 er samme pilotlicens og Emirates har så vidt jeg husker også allerede 787 i bestilling hos Boieng. Men ja deres A320, A330 og A350 ville nok være et problem.
QR var jo godt på vej i Saudi arabien med deres off shot inden 2017 krisen opstod. https://en.wikipedia.org/wiki/Al_Maha_Airways Gulf air, Kuwait airways, Etihad og tildels Saudi er rådne frugter der ville være faldet ned for længst , hvis de ikke konstant fik kunstigt oliesheikh åndedræt.