Med Dreamliner fra Golfen: Qatar B787 Business Class Doha-København

Poster i 'REJSEBESKRIVELSER' oprettet af *flyer, 19/1/16.

  1. *flyer

    *flyer Sjeff

    Beskeder:
    245
    "Synes godt om" modtaget:
    631
    Point:
    93
    Flyvningen:
    QR163
    DOH-CPH
    14:45-19:20 – 6h35min.

    Boeing 787-8 Dreamliner
    A7-BCW

    Disclaimer: Billeder fra iPhone 5s

    Før afgang:
    Jeg var ankommet til Dohas Hamad International-lufthavn med fly cirka to timer inden afgang, og havde derfor tid til et besøg i Qatar Airways’ Al Mourjan Business lounge. Efter en del timer på farten indledte jeg loungebesøget med et langt, tiltrængt bad, inden jeg gik mod restauranten for at stille den værste sult.

    I loungen serveres der fra tid til anden champagne fra huset Krug, og denne tirsdag i december havde jeg heldet med mig. Jeg er af den overbevisning, at man kan spise det meste til champagne, valget faldt derfor på lam med en krydret tomatsovs. Mens jeg ventede på maden plukkede jeg lidt fra den salte buffet, det meste var okay, men langt fra fantastisk. Lammet blev serveret, og sørme om champagneglasset ikke også blev fyldt op – god service! Efter maden gik jeg en runde i loungen og derefter direkte til gate for ombordstigning.

    Dette skulle blive fjerde flyvning med Qatar indenfor 24 timer, og jeg var derfor spændt på, om man kunne levere rigtig pirority boarding – noget som var mislykkedes på de tre tidligere flyvninger. Også denne gang var det en fiasko. Passagerer over det hele og ingen kontrol med hvem som går ombord. At man som udgangspunkt kun kan anvende én bro på en Dreamliner, gør det bestemt heller ikke bedre…

    Billede 01.JPG

    Billede 02.JPG

    Vel ombord svinger jeg til venstre og finder 3A. Kabinen er lys, luftig og virker indbydende. Hel klart et sted man kan tilbringe nogle timer med god komfort. Ved sædet venter et Armarni amenity kit som ved første øjekast virker lidt billigt, indholdet er dog okay. Herefter er der tilbud om noget at drikke og valg mellem koldt eller varmt håndklæde. Valget falder på et koldt håndklæde, et glas champagne og et glas vand.

    Billede 03.jpg

    Sæderne har en mængde features, og de kan naturligvis lægges ned så de bliver helt flade. Mere relevant på en eftermiddags- og aftenflyvning som denne er dog hvile/loungepositionen. Omkring sædet findes forskellige rum til opbevaring og to gode borde ud over det ”rigtige” bord.

    Billede 04.jpg

    Billede 05.jpg

    Billede 06.jpg

    Billede 07.JPG
     
    jefi99, tbh, kc1829 og 7 andre "Synes godt om" dette.
  2. *flyer

    *flyer Sjeff

    Beskeder:
    245
    "Synes godt om" modtaget:
    631
    Point:
    93
    I luften:
    Vel i luften går kabinechefen en runde for at hilse på, og hver enkelt bliver takket for at have valgt Qatar denne skønne dag. Kort efter indledes serveringen, dagens menu består af 1 suppe, 2 forretter, 3 hovedretter, ost og 3 desserter.

    Jeg går direkte til forretten og valget falder på ”Grilled prawns with saffron crushed potato and spring onion salad”. Meget velsmagende uden at være wow. Hertil hvid Bourgogne og Riesling Spätlese. Begge er glimrende vine, men jeg foretrækker Bourgognen.

    Billede 08.JPG

    Alle ved hvordan kød kan være en udfordring, når det serveres mere end 10 kilometer over havets overflade, og derfor vælger jeg fisk til hovedret. ”Hammour baked with herbs in a banana leaf” er ikke kun et fancy navn, retten er også kreeret af celebrity chef Mr. Vineet. Jeg er sikker på den gæve kok har haft de bedste intentioner, desværre har fisken fået for meget. Den kedelige fisk som også har en trist bismag af mosevand er dog godt kamuflere i den velsmagende sovs og ligeså er risene også veltilberedte. Havde fisken været en anden og lidt bedre, er der ingen tvivl om, at det er en glimrende ret som Mr. Vineet kan være stolt af.

    Billede 09.jpg

    Jeg er ingen ostespiser og sprang derfor direkte til desserterne. ”Soyeux” fra Ladurée og "gourmet icecream”. Første var rigtig god, fin balance mellem den søde kage og den syrlige frugt coulis. Isen var okay.

    Billede 10.JPG

    Billede 11.jpg

    Billede 12.jpg

    Efter maden var det tid til at få lidt fra hånden, verden går jo ikke i stå, fordi man i dag sidder på et fly. Det gamle motto ”uden mad og drikke duer helten ikke” gælder dog stadig, og her var sidebordene perfekte. Qatar serverer chokolade fra Valrhona og den går glimrende sammen med en 2011 Sain-Emillion Grand Cru Classé. På den måde gik resten af flyvningen stille og roligt med lidt faglig fordybelse.

    Landing var planmæssig og efter 15 minutter var jeg på vej hjem.


    Andre rejsebeskrivelser jeg har skrevet:
    I tidsmaskine over Stillehavet: Asiana A380 First Class Seoul-Los Angeles
     
    RasmusH, asf, Henrik Olsen og 11 andre "Synes godt om" dette.
  3. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    6,833
    Point:
    113
    Ser sgu lækkert ud. Og så et 'Armanity kit' :)
     
    asf og *flyer "Synes godt om" dette.
  4. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
    *flyer og Kristian "Synes godt om" dette.

Del denne side