Anmeldelse: Med Norwegians Dreamliner på Economy

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Kort før sommerferien fik jeg muligheden for at prøve Norwegians 787-9 af på en kortere rute. Turen foregik på Economy Class.

Norwegian vokser utrolig hurtigt på langdistancemarkedet, og flere og flere europæere vælger at sætte kursen mod øst og vest, ombord på Norwegians sprit nye 787-dreamlinere. Mange er dog lidt skeptiske overfor at rejse langt med et lavprisselskab, da de ikke helt ved hvad de kan forvente – det vil vi prøve at kaste lys over i denne artikel.

Norwegian flyver på flere af deres afgange imellem Oslo og Nice, med deres 787 Dreamliner, for at optræne personale til at flyve med denne maskine. Jeg så derfor en hurtig mulighed for at afprøve flytypen, og bookede en tur med det samme!


Flyet der i dag skulle flyve os til Nice, var en få dage gammel 787-9 Dreamliner, der lige var landet fra Boeing fabrikken i Seattle, og dette understreger hvor ny Norwegians langdistance flåde er.

Dagens 787-9 til Nice

Check-in

Tjek ind i Oslo foregik nemt, ved at tjekke ind på en af self service maskinerne, printe en label, og placere eventuel bagage på bagagebåndet. Derefter var der blot tilbage at scanne bagagelabelen, og så var den afsted – præcis samme procedure som i København.

På billetter med Norwegian kan man foretage diverse tilkøb, et af dem giver adgang til Fast Track, hvilket jeg benyttede mig af. Derved kom jeg hurtigt udenom køen til sikkerhedskontrollen i det travle tidsrum i Oslo lufthavn.

Boarding

Boarding foregik også nemt, ved hjælp af såkaldt zoneinddelt boarding. Det foregår ved at man først boarder passagerer med “priority boarding”, hvorefter man boarder flyet fordelt over 3 zoner. De tre zoner består af passagerer der sidder i den forreste, den midterste og den bagerste tredjedel af flyet. Passagererne i den bagerste tredjedel boarder først, så den midterste, og så den forreste. Dette er for at minimere kø i midtergangen, og er et koncept som mange selskaber er begyndt på.

Selv sad jeg i den bagerste tredjedel af flyet, hvor jeg havde fået en vinduesplads. Sædeinddelingen i Dreamlineren er en såkaldt 3-3-3 konfiguration – hvilket betyder at der er 3 sæder i hver side ved vinduerne, og 3 sæder i midten. På den måde sidder man 9 personer på tværs, og der er to midtergange.

3 sektioner af 3 sæder på hver række

Komfort

Komforten ombord på Norwegians 787 er generelt god. Sæderne er behagelige, og underholdningen er sikret med et underholdningssystem der både byder på spil, film og et kort hvor man kan følge flyets rute. Der var sågar mulighed for at købe mad på skærmen. En cool feature, eftersom man ikke behøver at vente på at vognen kommer igennem.

Underholdning på skærmen i flyet. I skærmen er også USB udtag, til at oplade din telefon.

Sæderne var dog lidt smalle, og benpladsen er heller ikke super god – hvad man nu en gang må forvente når man flyver lavpris.

De store vinduer i flyet, giver en god rumfornemmelse, og de kan “dimmes” så der ikke kommer så meget lys igennem, men at man stadig kan se ud. En behagelig feature at man stadig kan kigge ud, og samtidig ikke blive irriteret af sollys.

Sådan ser vinduet ud uden dimming
Sådan ser vinduet ud når det er fuldt tonet

Dreamliner-flyet er støjsvagt, og det er dermed mere behageligt at være ombord, ligesom det gør det lettere at sove.

Udsigt fra flyveturen

Mad

På Norwegians billigste billettype er mad ikke inkluderet, men det er fortsat muligt at tilkøbe mad i løbet af flyveturen. Selv prøvede jeg en sandwich, og den var helt bestemt spiselig – den tangerede til at være frisk, og overraskende nok mindede den på ingen måde om tidligere kedelige og tørre sandwiches som jeg har fået på andre flyselskaber.

Generelt har jeg også hørt godt om de rigtige måltider, fra venner som har fløjet med dem, og jeg formoder dermed at Norwegian holder et acceptabelt niveau for flymad.

Produktet

Norwegian tilbyder tre forskellige produkter på deres economy klasse. Henholdsvis Lowfare, Lowfare+ og Flex.

Lowfare

Lowfare er det billigste, men også det mest skrabede produkt. Billetten indeholder udelukkende en plads ombord på flyet, og 10 kg. håndbagage. Mad, indtjekket bagage og sædereservation skal tilkøbes. Produktet er perfekt for den der blot skal være et par dage på destinationen, og ikke har noget imod at tage en hjemmesmurt sandwich med ombord.

Lowfare+

Lowfare+ minder om en almindelig economy billet ved mange selskaber. Der er udover de 10 kg. håndbagage, også inkluderet 20 kg. indtjekket bagage og to måltider, sædereservation på denne billettype er også inkluderet. Perfekt til familier der skal på ferie, eller den forretningsrejsende der vil have en billet der inkluderer det essentielle.

Flex

Flex billetten giver – som navnet indikerer – øget fleksibilitet. Udover de ting der er inkluderet på Lowfare+, kan denne billet også ombookes eller afbestilles uden gebyrer. du må også have 2x 20 kg. bagage med, og du kan gå igennem fast track security, så du undgår lange køer.

Oversigt over hvad der er inkluderet i de forskellige billettyper

Norwegian Reward

Med Norwegian Reward kan du optjene “Cashpoints” til brug på fremtidige rejser. Du optjener cashpoints efter hvor meget du betaler for din billet, og hvilken serviceklasse du rejser på.

Køber du din rejse med Bank Norwegians kreditkort optjener du endnu flere Cashpoints, ligesom du får rejseforsikring inkluderet i din billet gratis. Du kan læse mere om kreditkortet i vores guide til Bank Norwegians kreditkort.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Overblik

Pros

+ Nye fly
+ Godt underholdningssystem
+ Støjsvage fly, dermed nemmere at sove
+ Cateringen ombord

Cons

- Smalle sæder
- lidt benplads

Sæde

Mad/Drikke

Service

Value4Money

Generel Vurdering

Konklusion

Norwegian tilbyder et produkt, der bestemt bør overvejes for den prisbevidste kunde. Billetten kan købes efter hvor meget du vil have inkluderet i billetten, og du betaler dermed kun for hvad du skal bruge. Ombord er produktet generelt godt, men man bør overveje at betale for et sæde med ekstra benplads, hvis man er høj.

3.4

Trackbacks & Pingbacks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *