Fredag aften fløj hjem fra Genève til København på SAS Plus, og den oplevelse tænker jeg at dele med jer:
Som dansk statsborger er det ikke et krav at have en negativ corona-test før indrejse, men jeg ville have det dårligt med at rejse fra et land med høj smitte uden at blive testet først. Dertil kan jeg informere om, at en standard corona-test i Schweiz koster CHF 200 (cirka 1400 kr.), hvis man ikke har symptomer
Det har jeg plads til i mit budget, også selvom det selvfølgelig gør et ikke-uvæsentlig indtog, men jeg har mange unge venner i Schweiz, der også rejser her i julen, for hvem det er for dyrt. Man kan så spørge sig selv om hvilke omkostninger det har for samfundet, at folk ikke lader sig teste kontra hvad det havde kostet at gøre dem gratis
Jeg frygtede equipment change fra A320neo til CRJ900LR, da de har haft for vane at gøre det under corona. Heldigvis forblev det en A320neo, men man havde ikke kunne forse dem i at have brugt en mindre maskine, for vi var kun cirka 30 passagerer (heraf tre på Plus, men de havde afsat seks rækker
)
Swiss-loungen i GVA var lukket, så de henviste til Swissport Horizon lige ved siden af. Den var lille og uden nogen som helst for for udsigt, toilet-faciliteterne var lukkede og maden var direkte pinlig. Jeg er klar over det er en uafhængig lounge og det er spøjse tider, men deres eneste madtilbud var canapé-størrelse sandwiches med karry-kylling eller tomat, som var kedelige. Jeg spiste fem og fik ingenlunde stillet min sult. Udmærket kaffe, ok vin og fine siddepladser, men alt i alt ikke en anbefalelsesværdig oplevelse. Jeg håber mine fremtidige lounge-oplevelser bliver bedre end den første.
Flyveturen var begivenhedsfattig. Der var ingen alkohol ombord, så jeg fik en polarrulle og en cola. Vi landede 15 minutter foran tidsplanen og baggagen kom hurtigt, så jeg var i armene på min familie før det planlagte landingstidpunkt. Jeg fandt det finurligt, at jeg skulle tage min maske af i paskontrollen, men det giver god mening da de jo skal kunne se om ansigtet stemmer overens med pasfotoet.
Click to expand...