Jeg var på påskeferie hjemme i Danmark for nogle uger siden, og selvom min ferie startede langfredag have jeg udskudt min udtur til tirsdag efter påske for at undgå den obligatoriske isolation ved indrejse, der stod til at udløbe netop den dag. Da isolationskravet så blev forlænget få dage inden påske måtte jeg hurtigt få ombooket mine billetter til afgang langfredag, og her var den eneste reelle mulighed at ændre udturen, der oprindeligt var GVA-ZRH-CPH, til ZHT-ZRH-CPH. Til de uindviede (and I don't blame you), så er ZHT 'lufthavns'-koden for Genève Banegård, også kendt som Cornavin, og det skyldes, at Swiss Air Lines, i samarbejde med det nationale schweiziske jernbaneselskab SBB, også tilbyder connections med tog, passende navngivet "flugzug". Tidligere var dette kun mellem ZRH og Basel samt ZRH og Lugano, men under corona blev dette udvidet til også at være en mulighed mellem ZRH og Genève som erstatning for de mange daglige flyafgange der normalt er mellem Schweiz' to største byer. Da toget mellem de to steder også stopper i Lausanne, hvor jeg bor, så planlagde jeg selvfølgelig at hoppe på der.
Da jeg stod op fredag morgen blev jeg i tvivl om hvordan min billet til togforbindelsen fungerede, og jeg nærlæste derfor hjemmesiden. Her stod det skrevet, at man enten skulle bruge stregkoden i sin mail, hvis der var sådan en (det var der ikke i min), eller tjekke ind og bruge det efterfølgende boarding pass. Da online indtjekning ikke er muligt til destinationer der kræver negativ test, da personalet skal se denne ved indtjekning, ringede jeg til Swiss for at komme ud af min catch 22, og fik heldigvis en svært behjælpsom dame i telefonen. Her skal det nævnes, at min billet var udstedt af Lufthansa, ikke Swiss, og jeg frygtede med rette at dette ville blive en udfordring. Damen fra Swiss beder mig selvfølgelig om at ringe til selskabet der har udstedt billetten, men da jeg spørger hende om hun virkelig tror på, at Lufthansa-personalet ved noget som helst om hvordan Swiss' flugzug fungerer, så kan hun godt se min udfordring. Efter kortvarigt at have funderet over det beder hun mig om at tage afsted og tjekke ind på banegården. Hmmm, det syntes jeg lød lidt mærkeligt og da jeg så opridsede hvad hun bad mig om kunne hun også godt selv se det. Hun bad mig vente i røret, og fem minutter senere var hun tilbage med meddelelsen om, at hun manuelt havde tjekket mig ind og at jeg ville modtage boarding pass på mail med det samme. Det skete præcis som lovet, og jeg hoppede altså på toget i Lausanne med retning mod ZRH med styr på min billet. Jeg fik lov til at vise min negative test alligevel, da også skal ske i gaten før boarding.
Den negative test var dog mere udfordrende at få fat på end som så. En hurtigtest må maksimalt være 24 timer gammel ved boarding, og da den er væsentligt billigere end en PCR-test hernede, så var det min plan at få en hurtigttest i testcenteret i ZRH. Jeg havde i alt sat tre timer af til test, indtjekning og security. Da jeg kommer hen til testcenteret landside snor køen sig langt, langt ud i terminalen. Jeg ved ikke hvor den schweiziske effektivitet var blevet af, men det var ikke kønt; værst af alt blev jeg i tvivl om hvorvidt jeg overhovedet kunne nå mit fly. Jeg tog fat i en medarbejder, der rendte rundt omkring denne her kø, og spurgte hende om det virkelig kunne passe dette var køen for rejsende. Da hun indså jeg skulle flyve om tre timer viftede hun mig straks helt forrest i køen. Jeg ved virkelig ikke hvad de havde tænkt sig, for at dømme ud fra at antallet af personer med kufferter i køen samt det faktum vi befandt os i en lufthavn, så har jeg ikke været den eneste rejsende med en kort deadline, og der var også synlig frustration at spore da jeg smuttede foran. Jeg så ikke andre der havde sprunget køen over foran mig, men bag mig kom cirka otte andre overspringere, allesammen fremadstormende, stædige danskere som jeg selv, og dermed blev hurtigtest området hurtigt omdannet til en midlertidig danskerkoloni, hvor vi i fællesskab kunne brokke os over deres latterlige køsystem på vores modersmål.
Ombord på flyet (Swiss A220) var der et route map på de små skærme over sæderne, hyggeligt på en short-haul flyvning, men jeg ved ikke helt hvem der har valgt hvilket fly-ikon der skulle bruges
For også at få de positive pointer med: Flugzug fungerer som udgangspunkt rigtig godt, den tre-timers togtur er en hel fin og særdeles behagelig erstatning for de 30-minutters flyvning (+ transport til lufthavnen + indtjekning + boarding, osv.) mellem Genève og Zürich. A220'ere er som altid en fornøjelse og dem har Swiss heldigvis mange af. Jeg er glad for at have muligheden for at se venner og familie selvom jeg bor udenlands, også selvom rejsen er noget mindre gnidningsløs end normalt.
Click to expand...