At rejse i Corona-tider

Poster i 'ALLE ANDRE FLYSELSKABER' oprettet af T4L, 17/11/20.

  1. Kenneth K

    Kenneth K SAS Diamond, Hyatt Globalist, Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,098
    "Synes godt om" modtaget:
    4,320
    Point:
    113
    PENSIONISTEN, Henry, OIB og 3 andre "Synes godt om" dette.
  2. danielstrandby

    danielstrandby VIP medlem

    Beskeder:
    236
    "Synes godt om" modtaget:
    958
    Point:
    93
    Jeg var på påskeferie hjemme i Danmark for nogle uger siden, og selvom min ferie startede langfredag have jeg udskudt min udtur til tirsdag efter påske for at undgå den obligatoriske isolation ved indrejse, der stod til at udløbe netop den dag. Da isolationskravet så blev forlænget få dage inden påske måtte jeg hurtigt få ombooket mine billetter til afgang langfredag, og her var den eneste reelle mulighed at ændre udturen, der oprindeligt var GVA-ZRH-CPH, til ZHT-ZRH-CPH. Til de uindviede (and I don't blame you), så er ZHT 'lufthavns'-koden for Genève Banegård, også kendt som Cornavin, og det skyldes, at Swiss Air Lines, i samarbejde med det nationale schweiziske jernbaneselskab SBB, også tilbyder connections med tog, passende navngivet "flugzug". Tidligere var dette kun mellem ZRH og Basel samt ZRH og Lugano, men under corona blev dette udvidet til også at være en mulighed mellem ZRH og Genève som erstatning for de mange daglige flyafgange der normalt er mellem Schweiz' to største byer. Da toget mellem de to steder også stopper i Lausanne, hvor jeg bor, så planlagde jeg selvfølgelig at hoppe på der.

    Da jeg stod op fredag morgen blev jeg i tvivl om hvordan min billet til togforbindelsen fungerede, og jeg nærlæste derfor hjemmesiden. Her stod det skrevet, at man enten skulle bruge stregkoden i sin mail, hvis der var sådan en (det var der ikke i min), eller tjekke ind og bruge det efterfølgende boarding pass. Da online indtjekning ikke er muligt til destinationer der kræver negativ test, da personalet skal se denne ved indtjekning, ringede jeg til Swiss for at komme ud af min catch 22, og fik heldigvis en svært behjælpsom dame i telefonen. Her skal det nævnes, at min billet var udstedt af Lufthansa, ikke Swiss, og jeg frygtede med rette at dette ville blive en udfordring. Damen fra Swiss beder mig selvfølgelig om at ringe til selskabet der har udstedt billetten, men da jeg spørger hende om hun virkelig tror på, at Lufthansa-personalet ved noget som helst om hvordan Swiss' flugzug fungerer, så kan hun godt se min udfordring. Efter kortvarigt at have funderet over det beder hun mig om at tage afsted og tjekke ind på banegården. Hmmm, det syntes jeg lød lidt mærkeligt og da jeg så opridsede hvad hun bad mig om kunne hun også godt selv se det. Hun bad mig vente i røret, og fem minutter senere var hun tilbage med meddelelsen om, at hun manuelt havde tjekket mig ind og at jeg ville modtage boarding pass på mail med det samme. Det skete præcis som lovet, og jeg hoppede altså på toget i Lausanne med retning mod ZRH med styr på min billet. Jeg fik lov til at vise min negative test alligevel, da også skal ske i gaten før boarding.

    Den negative test var dog mere udfordrende at få fat på end som så. En hurtigtest må maksimalt være 24 timer gammel ved boarding, og da den er væsentligt billigere end en PCR-test hernede, så var det min plan at få en hurtigttest i testcenteret i ZRH. Jeg havde i alt sat tre timer af til test, indtjekning og security. Da jeg kommer hen til testcenteret landside snor køen sig langt, langt ud i terminalen. Jeg ved ikke hvor den schweiziske effektivitet var blevet af, men det var ikke kønt; værst af alt blev jeg i tvivl om hvorvidt jeg overhovedet kunne nå mit fly. Jeg tog fat i en medarbejder, der rendte rundt omkring denne her kø, og spurgte hende om det virkelig kunne passe dette var køen for rejsende. Da hun indså jeg skulle flyve om tre timer viftede hun mig straks helt forrest i køen. Jeg ved virkelig ikke hvad de havde tænkt sig, for at dømme ud fra at antallet af personer med kufferter i køen samt det faktum vi befandt os i en lufthavn, så har jeg ikke været den eneste rejsende med en kort deadline, og der var også synlig frustration at spore da jeg smuttede foran. Jeg så ikke andre der havde sprunget køen over foran mig, men bag mig kom cirka otte andre overspringere, allesammen fremadstormende, stædige danskere som jeg selv, og dermed blev hurtigtest området hurtigt omdannet til en midlertidig danskerkoloni, hvor vi i fællesskab kunne brokke os over deres latterlige køsystem på vores modersmål.

    Ombord på flyet (Swiss A220) var der et route map på de små skærme over sæderne, hyggeligt på en short-haul flyvning, men jeg ved ikke helt hvem der har valgt hvilket fly-ikon der skulle bruges:confused:
    [​IMG]

    For også at få de positive pointer med: Flugzug fungerer som udgangspunkt rigtig godt, den tre-timers togtur er en hel fin og særdeles behagelig erstatning for de 30-minutters flyvning (+ transport til lufthavnen + indtjekning + boarding, osv.) mellem Genève og Zürich. A220'ere er som altid en fornøjelse og dem har Swiss heldigvis mange af. Jeg er glad for at have muligheden for at se venner og familie selvom jeg bor udenlands, også selvom rejsen er noget mindre gnidningsløs end normalt.
     
    asf, Thorkild, jespersm og 11 andre "Synes godt om" dette.
  3. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    Helt fantastisk at læse om rejsendes genvordigheder ligesom "i gamle dage" :)
    Selvom det jo ikke var nogen helt nem tur indtil du landede i det lille DK, men tak for underholdningen ved skærmen trods alt, den A380'er klukker jeg noget over. :D
     
    asf, NielsC, PENSIONISTEN og 4 andre "Synes godt om" dette.
  4. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,053
    "Synes godt om" modtaget:
    4,479
    Point:
    113
  5. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    Hej, er der nogen der ved hvordan det er med coronatests ved transfer i Arlanda? Kommer fra Spanien og skal videre til Kastrup. Håber I kan hjælpe.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  6. Nj4220

    Nj4220 EB Gold, Hilton Diamond, Emirates Gold

    Beskeder:
    1,555
    "Synes godt om" modtaget:
    4,490
    Point:
    113
    "Foreign travellers must show a valid certificate of a Covid-19 negative test result that is no more than 48 hours old when they reach the border control at our airports. Please note: The test must be taken before departure. It is not possible to be tested upon arrival in Sweden."

    https://www.swedavia.com/arlanda/before-your-journey/

    Ved ikke om denne er 100% valid
     
    Ulrik og Henry "Synes godt om" dette.
  7. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,405
    "Synes godt om" modtaget:
    12,825
    Point:
    113
    Ved en sammenhængende flyrejse, skal din test til Danmark være taget før boarding på det første fly - så du kan lave din test i Spanien.
     
    Henrik Olsen og Nj4220 "Synes godt om" dette.
  8. alexanderln

    alexanderln Cakespade member

    Beskeder:
    2,358
    "Synes godt om" modtaget:
    5,807
    Point:
    113
    Sjovt du også har positive oplevelser med Flugzug.. Desværre giver toget kun points til Miles&More og ikke til Eurobonus. Dog er der også mange penge at spare, ved at få togturen til ZRH betalt. Jeg bor også i Lausanne, og Flugzug er klart at foretrække når familie kommer på besøg da togtransport fra lufthavnen ellers kan koste ligeså meget som selve flyturen ;)
     
    Henrik Olsen, danielstrandby og Henry "Synes godt om dette"
  9. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    665
    "Synes godt om" modtaget:
    1,983
    Point:
    93
    Hvis du har en frisk test fra Spanien, burde den være god nok til transfer i ARN.
     
    Henrik Olsen, Ulrik og Henry "Synes godt om dette"
  10. Nj4220

    Nj4220 EB Gold, Hilton Diamond, Emirates Gold

    Beskeder:
    1,555
    "Synes godt om" modtaget:
    4,490
    Point:
    113
    Mine forældre blev her til morgen afvist ved gaten på SAS flyet til Alicante.
    Begrundelse: Falcks Antigen Test er ikke gyldig for rejse, det skal være en test foretaget i halsen.

    Jeg har selv fløjet til Norge på en lign. Test og der var absolut ingen problemer.

    Er der nogle der ved hvad de eksakte regler for at rejse med SAS er?

    Nu står de gamle med spildte flybilletter og lejebil.
    De henviste til https://spanien.um.dk/da/rejse-og-ophold/nycoronavirus-covid19/, men det ville de ikke høre tale om, de kunne tage en test i lufthavnen, vente 8 timer og tage en anden flyver.
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  11. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,405
    "Synes godt om" modtaget:
    12,825
    Point:
    113
    Mit gæt er, at det er spanske indrejsereger. Og altså ikke SAS-regler. Men det kan naturligvis også tænkes, at SAS ikke har fået opdateret deres database med regler. Det er jo helt umuligt at følge med i alle ændringer lige nu.
     
    Kermit, Erwin Lansing, NielsC og 1 anden person "Synes godt om dette".
  12. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,053
    "Synes godt om" modtaget:
    4,479
    Point:
    113
    Det er korrekt. Det er de spanske regler og ikke SAS-regler. Enig at det godt kan være frustrerende at researche de gældende regler, som har det med at blive lavet om hele tiden. For mig har det været nemmest at bruge websiden reopen.europa.eu. Det ser sådan ud:
    Screenshot 2021-05-13 at 12.46.32.png
    Så indtaster man Danmark som country of departure og Spanien som country of destination og får dette:
    Screenshot 2021-05-13 at 12.48.06.png

    Det fremgår at accepterede test er PCR, TMA eller andre molekylære teknikker. Så Antigentest duer desværre ikke når man rejser til Spanien.
     
    Kristian, Henrik Olsen, MaHA og 8 andre "Synes godt om" dette.
  13. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    Jeg rejser en del til Spanien og den eneste gældende test der til min viden udbydes i Danmark er en PCR test, så SAS følger de gældende regler.
     
    Henrik Olsen, Bekgaard, Nj4220 og 1 anden person "Synes godt om dette".
  14. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,405
    "Synes godt om" modtaget:
    12,825
    Point:
    113
    Lufthansa har lige sendt denne meddelelse til virksomhedskunder:

    As of 13 May 2021 (date of planned entry into Germany) new regulations will apply for entry into the Federal Republic of Germany.

    The most important points at-a-glance:

    • Fully vaccinated or recovered persons are exempt from the testing requirement. However, this does not apply to entry from virus variant areas: Here, proof of testing is still required prior to departure
    • Travelers are considered vaccinated if they have completed their vaccination series more than 14 days ago with a vaccine approved in the EU. These are currently the vaccines from BioNTech/Pfizer, Moderna, AstraZeneca and Johnson & Johnson. The proof of recovery must be a PCR/LAMP/TMA test proof that is at least 28 days and at most six months old
    • The negative Covid-19 test result at time of departure, which may be required for entry, must be done no more than 48 hours (antigen)* or – new – no more than 72 hours (PCR, RT-LAMP or TMA) before the time of entry into Germany (time of swab)
    • Certificates are accepted in English, French, German, Italian or Spanish; self-tests are not valid
    • Fully vaccinated or recovered persons are exempt from quarantine when entering Germany from risk and high incidence areas. Passengers who have tested negative are also exempt from quarantine when entering from risk areas. This requires uploading proof of vaccination/immunity or testing as part of the Digital Registration on Entry (DEA). Alternatively, proof can be provided to health authorities after entry
    • The Digital Registration on Entry (DEA) remains mandatory for all travelers, regardless of risk classification. There are only a few exceptions to these rules
    • The above-mentioned proof of vaccination/immunity and testing requirements also apply to transfer passengers who are entering Germany for transit purposes only. The only exceptions are transfer passengers traveling from a non-Schengen state to a non-Schengen state

    For detailed up-to-date information on quarantine and testing requirements for entry into Germany, please visit lufthansa.com


    Learn more about entry into Germany

    Please note: Due to last-minute changes in entry regulations, it may take some time before the content on this website is updated. We ask for your understanding and patience.

    Yours sincerely,

    Your Lufthansa Group airlines team



    * Exception: Antigen tests only 24 hours if arriving from virus variant areas
     
    asf, Henrik Olsen, NielsC og 2 andre "Synes godt om" dette.
  15. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    923
    Point:
    93
    "Efterfølgeren" til islandske WOW Air, PLAY, har nu fået deres første fly indregisteret, og har fået deres AOC. I den anledning annoncerer de deres første flyvninger mellem Reykjavik KEF og London STN, startende den 24. juni.
    Det første af tre A321neo fra det konkursramte mexicanske Interjet, har allerede fået en islandsk registrering TF-AEW, og er i øjeblikket i Houston for ommaling mm: https://www.planespotters.net/airframe/airbus-a321neo-n880ae-aercap/edw57v .

    https://simpleflying.com/play-stansted-london-start
    https://paxex.aero/play-iceland-operating-certificate
    https://twitter.com/petchmo/status/1393905121780805632
    https://www.mbl.is/vidskipti/frettir/2021/05/16/play_komid_med_flugrekstrarleyfi (på islandsk, men med billede af cockpittet med den nye registrering)
     
    Henrik Olsen, klausbm og Henry "Synes godt om dette"
  16. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    923
    Point:
    93
    ICAO-koden bliver ifølge en meget troværdig side FPY fra "Fly Play hf.", som er selskabets juridiske navn: https://www.ch-aviation.com/portal/...y-start-up-nets-40mn-in-funding-hires-new-ceo (og tildels dokumentet https://www.faa.gov/documentLibrary...LD_additions_deletions_mods_(11_May_2020).pdf fra FAA, som dog er et år gammelt).
    FPY er dog tildelt til det congolesiske selskab "Compagnie Africaine d'Aviation" (flyCAA), så det giver ikke rigtig mening, og må være en fejl fra CH-Aviation (og noteringen hos FAA), som ellers plejer at have styr på sagerne.

    IATA-koden kan blive en helt tilfældig kode uden logisk sammenhæng; FP og PY er i brug, men PL har dog været ledig siden 2011. IATA-koder kan tilsyneladende genbruges umiddelbart efter den er "fjernet" fra det tidligere selskab, frem til 1999 tilhørte PL Aeroperú, og allerede i 2000 blev PL tildelt russiske Airstars, som mistede den i 2011. Så PL er en oplagt mulighed.

    Callsign rygtes at blive -- "PLAYER". Og det callsign er endda ledigt. Denne info er også fra ovennævnte pdf-fil.

    De har fået AOC nummer 043 hos ICETRA: https://www.icetra.is/aviation/operation/aoc-holders .
     
    Henrik Olsen, klausbm, Erwin Lansing og 3 andre "Synes godt om" dette.
  17. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    449
    "Synes godt om" modtaget:
    1,367
    Point:
    93
    Dine forældre slap billigt. Da de lavede deres PLF til Spanien, har de ved tro og love erklæret, at de har en negativ PCR test. Der kunne som minimum have vanket en bøde på 500EUR per snude.


    Dog vil jeg gerne tilføje til dette, at rigtigt mange tror at bare fordi Spanien er åbent fra Danmark, så kan man booke en flybillet, og rejse afsted. Af en eller anden grund mener passagererne dog, at det er os som lufthavnsmedarbejder, som har lavet reglerne og derfor skriger os op i hovederne når vi forklarer, at de mangler det og det og det :(
     
    asf, Henrik Olsen, Nielspg og 6 andre "Synes godt om" dette.
  18. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    449
    "Synes godt om" modtaget:
    1,367
    Point:
    93
    Det bliver OG (Oscar Golf) :)
     
    Henrik Olsen, Kenneth K og Henry "Synes godt om dette"
  19. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,405
    "Synes godt om" modtaget:
    12,825
    Point:
    113
    Og det gælder for alle spørgsmål. Da loungerne ikke kunne servere noget som helst mente mange, at det var SAS og Lufthansa, der ville spare penge. Selvom det var myndighederne, som krævede restauranter lukket.
     
    Henrik Olsen, Kenneth K og Kermit "Synes godt om dette"
  20. Kenneth K

    Kenneth K SAS Diamond, Hyatt Globalist, Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,098
    "Synes godt om" modtaget:
    4,320
    Point:
    113
    Skulle have rejst til Californien i morgen med SAS på en uges arbejde, havde til det sidste håbet at den Amerikanske administration havde ændret reglerne for NIE igen, men desværre ikke. D-linien var utrolig hjælpsomme og fik flyttet turen til midt juni hvor jeg så håber på at kunne komme afsted, business skal jo passes.
    Havde arbejdet på en plan B, så i morgen starter jeg AMG'eren og turen går til Toscana og derefter op til Piemonte og så over til Bourgogne og derfra hjem.
    Næste alle hoteller er booket igennem Hyatt så der kommer lidt reviews af dem.
     
    Henrik Olsen, Nielspg, Thorkild og 2 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side