Måske fordi jeg oprindelig sendte sagen direkte til the boss of Eurobonus himself, Aron Backstrom (navnet kendte jeg fra video konferencen 11.marts). Sagsbehandleren har nok ikke turdet andet end at få løst problemet, koste hvad det måtte.
Det har sikkert givet en eller anden form for pres, men ærgerligt at det skulle være nødvendigt at involvere så højt oppe i organisationen...
Og i dag er flyet så fløjet "hjem" til Keflavik, fra Chennault International Airport i Louisiana, via Bangor International Airport i Maine og så til Keflavik, efter en lav rundflyvning over Reykjavik by: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/tf-aew#280ed532 (CWF-BGR) / https://www.flightradar24.com/data/aircraft/tf-aew#280f4957 (BGR-KEF). Det bliver spændende at se hvor længe de holder, da forretningsmodellen jo er meget lig WOW Air, som bukkede under næsten præcis et år før Corona sørgede for adskillige andre luftfartsnedlukninger, nogle midlertidige og andre permanente. Play har afholdt en konkurrence, hvor man kunne vinde et gavekort til flyselskabet på 50000ISK (~2500 kroner), hvis man tog et foto at flyet mens det cirklede over Reykjavik, og lagde billedet på Instagram med et bestemt tag. Man kan se nogle af de fotos der er blevet taget her: https://www.instagram.com/explore/tags/SPOTTAÐIPLAY/ (kræver muligvis en Instagram-profil). Derudover har Play selv lagt en lille video på Facebook af vandceremonien i Keflavik efter landingen: https://www.facebook.com/video.php?v=1032308627302499
Det er min erfaring nu at det ikke fungerer, hvis man bruger det link Lufthansa fremsender i en email, altså https://www.lufthansa.com/dk/en/digital-document-check. Derimod fungerer det, hvis man går til https://www.einreiseanmeldung.de/#/ hvor man registerer sig og så efterfølgende kan uploade sit negative testresultat eller hvad man nu ellers har.
Stor dag i Billund i dag, to genstartede ruter og en helt ny rute har fløjet i dag: Vueling fra/til Barcelona (ny): https://www.flightradar24.com/data/flights/vy1880#281906cb LOT fra/til Warszawa (genstart): https://www.flightradar24.com/data/flights/lo467#2819dfd0 Icelandair fra/til Reykjavik med 737 MAX 8 (genstart): https://www.flightradar24.com/data/flights/fi274#281a13cb Icelandair var øvrigt flyselskab nummer to med MAX-debut i BLL i denne uge efter Turkish Airlines, som også genstartede deres rute fra/til Istanbul med MAX 8 i mandags. Og i morgen lørdag har Vueling deres første flyvninger fra/til både Malaga og Mallorca. Lige i tide til skolernes sommerferie. Kombineret med at danskere nu kan rejse i hele EU uden at skulle i isolation ved hjemkomst lover rigtig godt for ferie- og rejsebranchen her til sommer. God weekend til alle - jeg håber I kan holde varmen! En afgangstavle som denne -vel at mærke på en lørdag- begynder så småt at ligne noget man kunne se i BLL i sommeren 2019:
Man skal dog stadig være opmærksom på reglerne i det land, man rejser til. De kan være ganske forskellige fra reglerne i Danmark. Hørte i dag en person i lufthavnen, som havde problemer med at komme ind i Sverige. Som han sagde: "De svenskere er helt tossede, når de kræver en negativ test af folk, der er vaccineret". Men man skal altid sætte sig ind i reglerne i det land, man rejser til.
Ja, det var selvfølgelig en rigtig vigtig detalje at få med. Men ved ankomst til Danmark er det nu i hvert fald en del nemmere, både for danskere og andre EU-borgere.
Ja, det går fremad. Kan se at der lørdag d 22 juni 2019 var 60 afgange, så der mangler noget endnu. Men det går fremad, og skønt med nye selskaber og ruter.
Interessant info, jeg ville ikke have troet der var så mange på en lørdag, på trods af at det var den weekend skolernes sommerferie begyndte. Der må godt nok have været tryk på. Er det info som alle kan se et sted, eller har du insiderviden?
Og i dag ser det sågar ud til at flyet er på vej til København, men ikke på en revenue-flyvning, da flyvningen hverken fremgår af ankomst- eller afgangstavlen på www.cph.dk (og flynummeret er det samme som leveringsflyvningerne fra USA, FPY9000). Er der nogen der ved om det blot er fremvisning for pressen eller andet? KEF-CPH-KEF er ikke engang den første rute PLAY begynder at flyve på, det er derimod KEF-STN-KEF på torsdag 24/6. https://www.flightradar24.com/data/aircraft/tf-aew#281ec9e8
Jeg var heldig og fik en helt gratis billet med PLAY til September, da de gav 1000 væk. Håber på en aflysning, så jeg kan forlænge turen lidt. On a different note, er der så nogle Long haul destinationer man kan besøge i juli som ny vaccineret? Fx noget der tæller som fransk eller hollandsk territorium? Har ikke tid til karantæne når jeg kommer hjem, og alle de gule lande som Japan, Taiwam og Sydkorea mv. kræver karantæne ved indrejse. Ikke nemt at komme udenfor EU i disse tider.
Faldt i går i snak med en ung fyr i lufthavnsbussen fra Tirstrup til Aarhus. Han er naturligvis en af de unge ukuelige optimister med et lyst syn på livet. Og 21-årige får selvfølgelig ikke Corona. Så han tog på ferie i Tyrkiet. Da han skulle tilbage med flyet til Danmark, blev han testet. Positiv. Så han blev hængende i Istanbul - og kunne ikke komme videre. Hans rejseforsikring dækkede ikke, for han var rejst til et orange land. Efter en lille uges tid fik han en "negativ" test og kunne rejse tilbage til Danmark. Nu er han rask og en erfaring rigere.
Lufthansa tilbyder nu et tool der skal give bedre overblik over hvor man kan tage hen med eller uden restriktioner. Jeg har ikke prøvet det endnu. Måske nogle har lyst til at eksperimentere. https://www.lufthansa.com/dk/en/longed-for-destinations-at-a-glance
Det viste sig så at være en træningstur for kabinepersonalet. Men i stedet for deres ellers ret moderne uniformer, bar al personale en speciallavet Christian Eriksen-trøje - for ligesom landsholdet er PLAY også røde og hvide. https://check-in.dk/flyselskab-hylder-det-danske-fodboldlandshold/ https://www.facebook.com/PlayAirlines/posts/531240514977853
Normaliteten er nogenlunde tilbage hos tanten De fine chokolader i Plus er også igen på menuen, men savner Mikkeller (billede live fra GVA-CPH på udmærket wifi)
Nej, desværre ikke. Der henvises til Swissport som er en trist lounge.. Jeg har Priority Pass så tog i AirFrance loungen som er helt moderne, mennesketom men med god mad/drikke (taget covid i betragtning)
Et lille tip til rejsende under de nye, mere lempelige regler fra UM her de første dage: Medbring evt et link til de danske myndigheders officielle corona-sider. Har lige måtte bruge 30 min på at diskutere med indtjekningspersonalet i Gōteborg om hvorvidt test ved rejser fra Sverige til DK er nødvendigt. Det er det IKKE længere. Men den var de altså ikke lige opdaterede på heroppe. At jeg så havde en test hjalp ikke det store, for den var 58 timer gammel og måtte ifølge de gamle regler være maks 48 timer. Endte med de måtte tilkalde en supervisor der efter tjek af de links jeg gav ham gav mig ret. Men nåede da lige at få lidt sved på panden. Alle var dog venlige og ikke svært at forstå at det må uoverskueligt for personalet. Ændringen skete jo også først i går.
En af kerneruterne i Billund, som dog har fløjet med variabel frekvens alle de sidste 15 måneder, er Lufthansas rute til Frankfurt. De sidste mange måneder har Lufthansa fløjet én afgang i hver retning tre-fem dage om ugen med en Embraer E190/CRJ-900, men fra i dag ser det ud til at de flyver 13 gange ugentligt, og efter planen med de større Airbus A319/A320. Der er stadig langt til de fire daglige afgange alle ugens dage med A320-familien (vist endda fem afgange i sommerferien), men det vidner alligevel om at luftfarten så småt er på vej tilbage til noget der i det fjerne kan kaldes normalt. KLM til Amsterdam har også igen fået tre daglige afgange næsten alle dage med E190/E175, men har også igennem hele pandemien haft minimum én daglig afgang. Generelt virker det til at 1. juli har været en skæringsdato for de store selskaber. Lufthansa har skiftet flere USA-flyvninger ud fra Airbus A330 til A340-300 eller endda 747-8 (f.eks. FRA-MIA), eller øget frekvensen fra én flyvning dagligt til to dagligt, eller fra 1-6 flyvninger ugentligt til en daglig flyvning.