At rejse i Corona-tider

Poster i 'ALLE ANDRE FLYSELSKABER' oprettet af T4L, 17/11/20.

  1. HenrikM

    HenrikM VIP medlem

    Beskeder:
    193
    "Synes godt om" modtaget:
    750
    Point:
    93
    Det der er ved udrejse. Så matcher de givetvis de to billeder fra ind- og udrejse, så de nemmere kan se, at du har forladt landet indenfor den tid, du blev tildelt ved indrejse (90 dage ved Visa Waiver).

    Første gang jeg var i USA (2009) fik jeg vist hæftet et papkort i passet og det skulle så afleveres ved ombordstigning ved udrejse. Det forsvandt ret hurtigt derefter og jeg tænkte, at de vel havde gjort processen digital. Et billede ved ombordstigning oplevede jeg i IAD for et par år siden, men ikke ved senere afgange fra samme lufthavn. Måske det var i test dengang og nu permanent.

    Google ved i øvrigt mere om mig end CBP, så de skal da være så velkomne......
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  2. OIB

    OIB VIP medlem

    Beskeder:
    197
    "Synes godt om" modtaget:
    622
    Point:
    93
    Henry "Synes godt om" dette.
  3. Kenneth K

    Kenneth K SAS Diamond, Hyatt Globalist, Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,098
    "Synes godt om" modtaget:
    4,318
    Point:
    113
    Det er mandatory at få taget fingeraftryk og foto. De nye maskiner benytter sig af Clearview som er ret så omstridt og vil næppe blive tilladt i EU:
    https://www.theverge.com/22522486/clearview-ai-facial-recognition-avoid-escape-privacy
     
    Erwin Lansing, T4L og Henry "Synes godt om dette"
  4. Thorkild

    Thorkild VIP medlem

    Beskeder:
    250
    "Synes godt om" modtaget:
    1,275
    Point:
    93
    Der blev ikke taget fingeraftryk ved min indrejse i MIA sidste uge og heller ikke noget stempel i passet. Fingeraftryk havde de fra min seneste indrejse og "we don't stamp anymore" var svaret.
     
    Kenneth K og Henry "Synes godt om" dette.
  5. Kenneth K

    Kenneth K SAS Diamond, Hyatt Globalist, Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,098
    "Synes godt om" modtaget:
    4,318
    Point:
    113
    Ok, så har de ændret procedure.
    Jeg blev taget ind til secondary inspection da jeg landede i SFO for 2 uger siden, men det var pga at de ikke havde modtaget de nye retningslinjer vedr. NIE nu var gældende 12 mdr.
     
    Henry og Ulrik "Synes godt om" dette.
  6. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN EBD

    Beskeder:
    1,560
    "Synes godt om" modtaget:
    6,715
    Point:
    113
    At rejse i corona tider er ikke så lige til. - Jeg har 10 rejser fra midt sep til dec til ZRH og GVA ... men ...
    - de 2 første (cph-zrh-osl-cph) er nu alle 3 segmenter aflyste. Jeg kan se i ""mine bookinger"", at SAS forsøger at finde forskellige ombookinger, bl.a. at jeg skal retur før jeg er udrejst !!! hm, det er ikke nemt.
    - de 2 næste (cph-gva-cph) er enten udrejsen eller hjemrejsen aflyst !!!

    Efterhånden som jeg modtager mails om aflysningerne/ændringerne, vil jeg bede om involuntary rerouting/rebooking på LX for ikke at jeg får xtra udgifter på parkering i CPH og eventuelle overnatninger.
    Jeg skal jo under alle omstændigheder have godskrevet status point for de aflyste segmenter. Gad vide om SAS accepterer at booke LX biz i stedet for SK Plus.
     
    NielsC, jespersm, Erwin Lansing og 2 andre "Synes godt om" dette.
  7. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    665
    "Synes godt om" modtaget:
    1,983
    Point:
    93
    Surt! Normalt plejer SAS kun at ville ombooke til sig selv, men hvis der er mindre end en uge til afgang, booker de også andre *A. Det er vist ikke helt efter "bogen", men de gange, jeg har prøvet, var de hverken til at hugge eller stikke i. Men der sker jo ikke noget ved at prøve at spørge - held & lykke :)
     
    Beaglen, PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om dette"
  8. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN EBD

    Beskeder:
    1,560
    "Synes godt om" modtaget:
    6,715
    Point:
    113
    Langt om længe fik jeg netop nu en mail med en ombooking på den første rejse.
    - Det var oprindelig en kort éndags MR-tur med start kl. 0755 slut kl. 2000.
    - Ombookingen lyder på 2 overnatninger, én i ZRH og én i OSL, + dvs flere døgns parkering i CPH.
    - Jeg har forsøgt at ringe til SAS, men bliver blot bedt om at forsøge igen senere, man kan heller ikke indtaste sit EB nr. ! Hvad skal det dog ende med.
     
    Beaglen, Erwin Lansing, jespersm og 1 anden person "Synes godt om dette".
  9. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN EBD

    Beskeder:
    1,560
    "Synes godt om" modtaget:
    6,715
    Point:
    113
    At rejse i corona-tider
    -----------------------------
    Ikke godt nyt for Hawaii rejsende - læs Euronews Travel Hawaii overtourism :
    Ferieøernes beboere beder turisterne blive væk, der er vandmangel, alt er overfyldt, hospitaler, restauranter, vejnet.
    Problemerne tog til, da man i juli gav grønt lys for amerikanere med vaccinationspas til at indrejse uden 10 dages karantæne (dog kun for personer, der er blevet vaccineret på amerikansk jord, ikke udenlandske vaccinationspas). Mon min rejse i januar hænger i en tynd tråd ?
     
    Beaglen, Erwin Lansing og Henry "Synes godt om dette"
  10. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,576
    Point:
    93
    Jeg oplevede det samme for nylig da jeg forsøgte at kontakte dem telefonisk. Ingen "fordel" af at taste EB-nummer ind - blot laaang kø, som jeg opgav.
    Jeg forsøgte i stedet om aftenen, og da lykkedes det at komme direkte igennem efter indtastning af EB-nummer. Dog til engelsktalende medarbejder, men fik fin hjælp. Måske et forsøg værd?
     
    Beaglen, Erwin Lansing, jespersm og 4 andre "Synes godt om" dette.
  11. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN EBD

    Beskeder:
    1,560
    "Synes godt om" modtaget:
    6,715
    Point:
    113
    Tak, det vil jeg forsøge.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  12. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,399
    "Synes godt om" modtaget:
    12,795
    Point:
    113
    Så blev jeg rigtig glad for Turkish Airlines (det har jeg faktisk været længe - men dages oplevelse var rigtig fin).

    Jeg har en billet d. 11. september: Baku-Istanbul-København-Aarhus. Den er jeg nødt til at flytte til ultimo september. Såvidt jeg husker, kunne jeg ændre billetten mod at betale 200 euro. Det gik jeg i gang med.

    Det viste sig, at SAS har ændret tider på min oprindelige afgang fra CPH til AAR. Den er flyttet 90 minutter. Og så kan jeg faktisk få ændret billetten uden betaling. HURRA :):):)
     
    Jeblin, Beaglen, T4L og 4 andre "Synes godt om" dette.
  13. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,576
    Point:
    93
    Jeg har min første rejse med SAS i år, og jeg kan se, at de gør meget ud af at informere om, at man kun må medbringe et stk håndbagage. Nogen der ved om/hvordan de håndhæver dette? Vi flyver SAS Plus, så gælder det også os?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  14. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Principielt gælder det alle, men jeg har ikke set det håndhævet.
     
    Jeblin og Henry "Synes godt om" dette.
  15. MaHA

    MaHA VIP medlem

    Beskeder:
    241
    "Synes godt om" modtaget:
    575
    Point:
    93
    Lige en "obs'er" til Italiensfarende. Når man skal flyve fra eller i Italien, skal man vise Green Pass (Corona Pas) se evt adr.it.
    Det gælder uanset destination.
    Det var ikke noget der fremgik af SAS.dk eller UM. Men noget de åbenbart har praktiseret i støvlelandet siden 1/9.
     
    Nielspg, Ulrik og Henry "Synes godt om dette"
  16. Havse

    Havse VIP medlem

    Beskeder:
    92
    "Synes godt om" modtaget:
    283
    Point:
    53
    Er der nogle der kan anbefale et test sted i central'ish London?

    Skal til LHR start oktober, og det tyder på 2nd day PCR test kravet stadig vil være gældende lidt tid endnu.

    Tænker pris, tilgængelighed, ventetid, osv.

    Pft.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  17. niceguy1001

    niceguy1001 VIP medlem

    Beskeder:
    218
    "Synes godt om" modtaget:
    643
    Point:
    93
    Vi holder os normalt ikke tilbage med at brokke os over SAS, kundeservice, betjening ombord osv....
    Havde booket bonus på business til Newark. Kunne kun få via Stockholm og Oslo - der var ikke noget på den direkte. Så kom der schedule change på både ud- og hjemrejsen - ca. ti minutter. Ikke noget der gjorde noget.
    Men, forsøgte alligevel og spørge, om det ikke kvalificerede til at kunne invol. reroutes på 909 og 910 - hvor der IKKE var bonuspladser på business.
    Well, efter to minutter var jeg ombooket på 909 og 910 :)
    Det er da en lille solstrålehistorie.
     
    Offlyer, PENSIONISTEN, mifira og 9 andre "Synes godt om" dette.
  18. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,051
    "Synes godt om" modtaget:
    4,472
    Point:
    113
    Efterhånden kan man godt rejse rundt i Europa igen. Alle de lande jeg har været til bruger et coronapas som er mere eller mindre obligatorisk for forskellige aktiviteter. Det er lidt sjovt at se hvad coronapasset så hedder i de andre lande. I Italien hedder det Green Pass. I Frankrig hedder det Pass Sanitaire. Hvad hedder det så i Litauen? Opportunity Pass! Jeg kan bekræfte at mulighederne for at foretage sig noget i Litauen uden sådan et pas er stærkt begrænset. Det skal vises frem på virkelig alle tænkelige steder.
     
    Senest redigeret: 6/10/21
    asf, PENSIONISTEN, Henry og 2 andre "Synes godt om" dette.
  19. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,051
    "Synes godt om" modtaget:
    4,472
    Point:
    113
    Tillykke med det! Der har du været en del heldigere end mig. Jeg havde booket en bonusbillet på biz til Washington en mandag i november. Nu flyver SAS ikke længere til Washington om mandagen. Jeg fik ikke en mail eller en tekst, kun en notifikation i appen som jeg heldigvis så. Jeg var blevet booket om til om søndagen inden i stedet for. Jeg ringede med det samme og forklarede at jeg ikke kunne rejse på den dag. Jeg foreslog at de ombookede mig til New York i stedet for. Nej, det kunne de ikke, fordi der ikke var ledige bonuspladser.:(

    Nu er jeg faktisk lidt forvirret over hvilke regler der gælder. Jeg ved godt at jeg har krav på alt muligt, hvis jeg først får besked mindre en 14 dage inden afrejsen. Men det er ikke tilfældet her. Har jeg krav på at SAS på en eller anden måde transporterer mig til Washington på den oprindelig bookede dato? Nogen der har forstand på reglerne på dette område?
     
    PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om" dette.
  20. niceguy1001

    niceguy1001 VIP medlem

    Beskeder:
    218
    "Synes godt om" modtaget:
    643
    Point:
    93
    Da jeg ringede valgte jeg at tale med en engelsktalende medarbejder. Prøv det...
     
    PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side