Mikrolån ved hjælp af Kiva.org

Poster i 'NYHEDER' oprettet af Henrik Olsen, 21/5/14.

1. SebastianBruun

SebastianBruun Persona non grata.

Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Takker skyldigst - så er der ingen grund til at jeg søger i ledige hjørner og kroge efter problemet på mine PC'er.
    Håber de genindfører faciliteten - ellers vil det blive til færre besøg og dermed måske langsommere genudlån.

Senest redigeret: 1/6/19
    Henry "Synes godt om" dette.
  2. Henrik Olsen

Henrik Olsen co-founder Redaktør

Beskeder:
    11,647
    26,800
    Point:
    113
    Jeg bruger en password manager til alle mine logins. Det kan anbefales og gør det supernemt og virker på både Pc, Mac og Smart Phone etc.

Den jeg bruger hedder RoboForm, men der er mange andre.

3. SebastianBruun

Beskeder:
    2,069
    4,833
    Point:
    113
    Jeg betror kun mine password til den password manager, der er placeret et par centimeter bag ved mine øjne.:cool:

Eneste undtagelser er 'sekundære' sites (undskyld karakteriseringen :oops: ), hvor et evt. kompromitteret login ikke har uoverskuelige konsekvenser (= ikke risiko for tab af værdier eller fortrolig information) . Som f.eks. InsideFlyer og andre diskussionsfora.
    Og der er naturligvis ikke brugt passwords, som optræder på mere kritiske sites.:)

4. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,559
    13,124
    Point:
    113
    Indtil nu har jeg troet, at www.sas.dk var hjemmesiden med flest problemer. Men nu har jeg ændret mening. Jeg har ikke haft andet end bøvl med kivas side her i week-enden. Der kommer typisk 3 forskellige fejl, når jeg forsøget at give et lån:
    • Får en fejlmelding om at siden ikke kan findes (nå ja, så kan jeg jo ikke give det lån)
    • Får en rød bjælke i toppen om, at jeg skal logge ind for at kunne logge ud. Men jeg er logget ind - og kan ikke gøre det igen.
    • Får en besked om, at indkøbskurven er tom (hvilket den naturligvis ikke er. Jeg har jo lige lagt et lån i kurven).
    Alt i alt har jeg kun bøvl med siden lige nu.

Andre med samme erfaring?

5. SebastianBruun

Beskeder:
    2,069
    4,833
    Point:
    113
    Jeg checkede i aftes, men der var ikke nok på bogen, så jeg prøvede ikke at udlåne.

Det lyder grangiveligt som et session- eller cookie-problem. Har du prøvet at slette cookies - eller evt. prøvet fra en anden browser?

Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  6. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,559
    13,124
    Point:
    113
    Takker. Det vil jeg forsøge.

Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  7. Thorbjoern

Thorbjoern The flying German

Beskeder:
    613
    1,853
    Point:
    93
    Det fungerer ganske glimrende her til aften ;)

8. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,559
    13,124
    Point:
    113
    Så fik jeg en overraskelse:

Jeg har smidt penge ind på en del lån i Kenya. Normalt tager jeg kun de lidt større lån. Læs: Over 1000 USD.

Men da jeg lige gennemgik mine lån, så jeg, at jeg faktisk har medfinansieret en del smålån (100 - 250 USD). Det måtte jeg lige kikke lidt på.

Emily skulle have 1.175 USD, så hun fik 25 USD. Bemærk: Dette lån har hun allerede fået fra Kivas lokale partner.

kiva-2a.png

Men nu er hendes lån sølle

9. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,559
    13,124
    Point:
    113
    Undskyld: Kom til at trykke send i stedet for upload

Men kan nu se, at hendes lån er sølle 275 USD

kiva-2b.png

Kiva har slået sig op på, at lånet fuld ud finansieres - ellers bliver det ikke effektueret af Kiva.

Så jeg er noget overrasket over, at man lige nu splitter lån i Kenya. En del, som åbenbart finansieres af Kiva - og en del, der finansieres af den lokale partner.

Dette er slet ikke i Kivas ånd - og efterlader os låntagere med nogle spørgsmål. Specielt relateret til risiko og gennemsigtighed: Hvem hænger på manglende betalinger, hvis låntager ikke betaler til tiden?

Jeblin og SebastianBruun "Synes godt om" dette.
  10. Thorbjoern

Thorbjoern The flying German

Beskeder:
    613
    1,853
    Point:
    93
    Har oplevet nøjagtig det samme idag!
    Undrede mig over at have medfinansieret et lån på 150$ hvor det hed 1500$ da jeg indgik lånet :mad::eek:

11. SebastianBruun

Beskeder:
    2,069
    4,833
    Point:
    113
    Forskellen kan tænkes at være en optælling af hhv. det totale lånte beløb og det beløb der er stillet til rådigned af vi 'menige' udlånere - resten så evt. finansieret af 'professionelle partnere'.

Forklaringen kan være gement sjusk.:eek:
    Bladrer man lidt rundt vil man se, at der hersker en høj grad af diskrepans mellem de forskellige optællinger (som tidligere nævnt).

Der er tydeligvis ingen koordinering eller systematik i de beregninger der vises på de forskellige sider på sitet. :rolleyes:
    Vi kan kun håbe på at der er lidt mere styr på administrationen af lånene.

12. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,559
    13,124
    Point:
    113
    Nu har jeg fået svar fra Kiva. Nu har Kiva åbenbart 2 modeller: Fixed og Flexible funding. Ved Fixed Funding skal hele lånet være finansieret i løbet af 30 dage - ellers bliver lånet ikke til noget. Ved Flexible funding får låntager det beløb, der er rejst i løbet af 30 dage. Du kan se modellen i listen af facts for lånet på kivas hjemmeside.

Jeg har allerede taget konsekvensen: Jeg låner kun ud til "Fixed funding" for at undgå at der er alt for mange små lån (jeg er lige kommet med på et 100 USD lån i Kenya). Jeg regner med at være mere sikker på at få mine penge, når jeg kun har store lån.

Svaret fra Kiva er her:

Hi Henry,

Thanks for asking about the concept of loan expiration.

In an effort to maximize the amount of money sent to borrowers, in many cases we will now send partially-funded loans to the field. Each loan page will indicate under “Loan details” whether the loan has a fixed or a flexible funding model.

Fixed funding is the current model, in which the full amount of the loan must be raised within 30 days in order for the funds to be sent to the field. If the loan doesn’t reach its goal, any amount raised will be refunded to contributing lenders and no money will be sent to the partner.

Flexible funding allows for whatever amount raised within 30 days to be sent to the Field Partner, regardless of whether the full loan amount is raised. The Field Partner will use other sources of funding to provide the remaining amount for the borrower. We don't track the partner-funded portion of the loan, only the amount funded by Kiva lenders.

In cases where loans expire, the borrower usually isn't negatively affected. For partner loans, it's common for Field Partners to use their own capital to fund a loan before posting it on Kiva and then backfill that amount with funds provided by lenders.

In these cases, while a loan expiration may not directly impact the borrower, because as you mentioned, most loans on Kiva are pre-disbursed so the borrower receives the funds from other sources. However, the issue is that their repayments cannot be tracked on Kiva unless the loan is fully funded, and the partner may not be able to lend to other members of their community as much as they would if the loan were funded. We hope that this flexible model will ultimately send more money to the field to expand our partners' reach.

Please let me know if you have any other questions.

Best wishes,

Taylor

Community Manager

asf og SebastianBruun "Synes godt om" dette.
  13. Henrik Olsen

Beskeder:
    11,647
    26,800
    Point:
    113
    Så er der igen kommet en bunke penge retur fra mine mikrolån:

upload_2019-10-2_11-5-53.png

Så skal vi ud og finde nye folk som har brug for hjælp - nogle forslag?

14. SebastianBruun

Beskeder:
    2,069
    4,833
    Point:
    113
    Deres website er efterhånden så håbløs at navigere i, at jeg næsten ikke orker at lede efter de rette lån.

Men så kan man jo vælge andre kriterier, f.eks. markante navne: https://www.kiva.org/lend/1832568

Lupelogovaeluagaomatagi :eek::rolleyes::confused: fik en slant denne gang, selvom formålet ligger uden for mit normale scope.

15. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,559
    13,124
    Point:
    113
    Meget enig. Jeg har nogle favoritlande og nogle favoritformål. Og det er ikke let at skaffe et overblik over mulige lån.

16. Henrik Olsen

Beskeder:
    11,647
    26,800
    Point:
    113
    Det er lidt sjovt eftersom det netop burde være lagt an til netop disse ting.

17. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,559
    13,124
    Point:
    113
    Enig, men i det gamle system kunne jeg samtidig vælge lande (de 4 lande, jeg har arbejdet i de seneste 4 år) og formål (landbrug). Det er faktisk ikke lykkedes mig at finde ud af, hvordan jeg kan gøre det i den nye version.

Så jeg synes ikke, det er blevet lettere.

Heldigvis kan jeg stadig gå tilbage til det tidligere layout.

18. RasmusH

RasmusH VIP medlem

Beskeder:
    873
    2,702
    Point:
    93
    Tryk på filter-knappen, der lidt gemt i højre side, så kommer den her frem: https://www.kiva.org/lend/filter?sortBy=popularity

19. Henry

Henry VIP medlem

Beskeder:
    6,559
    13,124
    Point:
    113
    Det har jeg prøvet. Men jeg synes, det var meget lettere i det gamle system. Jeg vil gerne give lån til: Moldova, Egypten, Tyrkiet og Jordan. Tidligere fik jeg en samlet oversigt over alle lande. Nu skal jeg klikke mig ind på 3 regioner og vælge landet her: Østeuropa, Afrika og Mellemøsten. Og jeg kan stadig ikke finde Tyrkiet noget sted.

Så skal jeg ind og vælge formål (landbrug).

Jeg vil helst give korte lån. Igen skal jeg vælge denne mulighed. Tidligere blev min præference gemt - det gør den ikke i det nye system.

Og så selve visningen: Jeg fik tidligere 3 lån ved siden af hinanden, så det var nemt at vælge. Nu kan jeg kun se et lån på siden af gangen.

Dertil kommer, at jeg efter nogle klik bliver blokkeret: Skal krydse af, at jeg ikke er en robot - og vælge mellem en række billeder (fodgænger overgang, biler, trafiklys etc.). Nå ja - og nogle gange bliver jeg bare hængende og kan ikke komme videre.

Alt i alt er jeg rimeligt træt af det system.

Henrik Olsen og SebastianBruun "Synes godt om" dette.
  20. pmv

pmv Medlem

Beskeder:
    13
    27
    Point:
    13
    Har lige læst lidt om det. Fungerer det som en slags crowdlending for iværksættere i mere udsatte områder af verden?

Del denne side