SAS har her til morgen sendt en Airbus A350 til Sao Paulo (GRU). Det er en fragtopgave har jeg fået at vide fra SAS. Følg den her: https://fr24.com/SAS7005/26a2d39b
Fra SAS har jeg fået at vide at der skulle komme flere af disse opgaver i den næste tid. Så det minder om noget af det vi så i foråret med transport af mundbind etc. Det er nok også påvirket af at et flyselskab som KLM (og andre) er ramt at deres lands restriktioner om krav af test før crew kan komme hjem igen efter overnatning. Dette træder i værk i Holland i dag.
Ja. KLM er bange for, at nogle i besætningen testes positiv - og derfor må efterlades i udlandet. Det skulle i hvert fald være den officielle forklaring. Under alle omstændigheder, så vil det blive et stort problem, hvis én af piloterne ikke kan komme med flyet tilbage. Og så gætter jeg på, at KLM ikke tjener så meget på disse flyvninger lige nu, at det kan betale sig at løbe risikoen.
For ikke at glemme den politiske signalværdi. Rygter har det, at der allerede har været møder om, som minimum, at lave en undtagelse for det flyvende personale fra de nye regler.
Det håber jeg sker - fragten i verden er afhængig af passagerflyene, da der ikke er nok fragtkapacitet i de rene fragtflåder. Se bare på SAS der flyver med en passagerboks mellem Belgien og England og i dag har sendt en A350 til SaoPaulo -- > https://insideflyer.dk/forums/threads/sas-airbus-a350-se-rsa-på-vej-til-sao-paulo.5056/#post-95989
Mon ikke, både af hensyn til fragt, ikke mindst vaccinerne, men der er også folketingsvalg om to måneder. Der er nok ikke mange der, som har glemt, hvor mange penge KLM får i statsstøtte når den selvsamme stat gør det umuligt for selskabet at tjene bare en smule penge i disse tider, og så kan komme til at bede borgerne om at gribe dybere i lommerne når de betaler deres skat. Eller måske er jeg bare i det kyniske hjørne i dag
God pointe - KLM varslede også med at dette træk kunne koste op til 1.000 arbejdspladser. Dette er nok ikke gode takter til et folketingsvalg.
De skrev skrev faktisk netop, at den varslede besparelse af 500-1000 arbejdspladser var undervejs allerede og ikke relateret til de nye restriktioner. Underforstået, der kunne komme endnu flere til hvis ikke...
Flyet er netop landet i CPH igen, klokken 11.13. https://www.flightradar24.com/data/aircraft/se-rsa#26a65fb6
Det er da rart at se at de nye A350'ere får lov at bevæge sig lidt. Eller i hvert fald RSA. For der er ikke sket meget med RSB, RSC og RSD. De er kun på vedligeholdelsesflyvninger.
SE-RSB har hele januar fløjet næsten dagligt CPH-EWR-CPH. RSA har imellem og før GRU-turene i januar fløjet CPH-PVG-CPH, enkelte ture til EWR og en enkel tur til IAD. RSC og RSD har rigtigt nok kun været på vedligeholdelsesflyvninger.
Tak for opdateringen på RSB - jeg havde ikke lidt fået opdateret mig på denne. Gad vide om der er plastik på skærmene endnu på RSC og RSD
Er der nogen, der kender årsagen til, at man lader de "benzinøkonomiske" 350'er stå på jorden, mens man lader de mere tørstige 330'ere flyve i disse tider?
Jeg så en fin 350 lægge an til landing på vej hjem fra ORD tidligere i dag. Der indgår nok mange overvejelser i hvilket fly der vælges, når der er så mange at vælge i mellem lige nu. Brandstof er nok kun en af dem, det kan også være størrelse på lastrummet, at holde alle fly i gang, så ingen mister certificering, mv mv