SAS åbner rute til Hong kong fra København TO, JUN 14, 2018 13:53 CET SAS åbner en helårsrute til Hong Kong fra København. Det sker i vinterprogrammet 2018. Fem ugentlige afgange mellem København og Hong Kong bliver en realitet i vinterprogrammet 2018. Det bliver en tidstabel med natflyvninger begge veje, hvilket kunderne har efterspurgt. -Vi åbner en helårsrute mellem København og Hong Kong, som skaber vækst, tilgængelighed og støtter turismen. Med en særdeles attraktiv tidstabel, udsigt til mere konkurrencedygtige vilkår i Københavns Lufthavn og en investering, som er i tråd med regeringens ambitiøse luftfartsstrategi, ser vi frem til at åbne ruten til efteråret, siger Lars Sandahl Sørensen, koncerndirektør i SAS. Indtil nu har SAS fløjet ruten fra Stockholm til Hong Kong, men vælger at flytte ruten fra den svenske hovedstad til den danske i oktober 2018. -Det er en stor interkontinental rute, og det er en vigtig rute for især vores erhvervskunder – både i Danmark, Sverige og Norge men også i andre nordeuropæiske lande, som gerne vil flyve via København til Hong Kong. Vi overvejer løbende forskellige faktorer, når vi åbner eller flytter ruter, og her mener vi, at vi har den bedste langsigtede løsning, siger Lars Sandahl Sørensen. Fra 15 juni kan man booke billetter fra København til Hong Kong. Den første flyvning er 28 oktober 2018. Schedule W18/19 (local time) Flight From/To First flight DOOP STD STA SK 965 CPH-HKG 28-okt-18 ..34567 20:55 14:45+1 SK 966 HKG-CPH 28-okt-18 .2..567 01:20 06:20 SK 966 HKG-CPH 29-okt-18 1…… 01:35 06:35 Current S18 schedule (local time) Flight From/To Last flight DOOP STD STA SK 963 ARN-HKG 27-okt-18 1..4567 15:00 07:20+1 SK 964 HKG-ARN 27-okt-18 12..567 09:20 14:40
Jeg læser det som at ruten stopper med at flyve fra Stockholm fremover, er det korrekt? Har booket bonusbilletter på business, 8 - 26 marts, næste år via Stockholm og håber da at de så vil blive flyttet til en tilsvarende afgang fra og til CPH i stedet for.
Det er da super når man er på mileage run, så får man tættere på 34 timer i Hong Kong vs. tidligere 24 Man kan også tage den ultra korte og stadig nå ind til byen til middag.
Spændende!! Men lang lay-over i HKG på ca. 10½ time! Er lidt nysgerrig på, om det er god økonomi? - Kan tiden f.eks. bruges på planlagt check? Nogen som har viden om sådanne faktorer?
Thumbs up til SAS for dette. I mine øjne er det en optimal schedule. Er ikke glad for dagsflyvninger, idet jeg hellere vil bruge natten på flyvninger samt spare feriedage på arbejdet. Har en booking med familien i W18, så mon ikke jeg modtager en ombookning i løbet af eller efter i morgen. Det betyder konkret for mig: - kan arbejde hele fredagen i DK frem for at sidde i et fly til ARN kl. 11.45 - sparer en nat på hotel i Hong Kong - Kan sove begge veje - Mindre bøvl for den medrejsende familie - Mindre risiko for forsinkelse på returen fra HKG (idet flyet har haft 10 timer på jorden).
Gad vide om LA ruten ikke flyttes til Oslo efter deres samarbejdsaftale med Gardermoen. Direkte konsekvens af flyskatten.
Men det afhænger vel også af, hvor passagerene kommer fra (altså sammensætningen af passagerer i flyet). Uden at kende tallene, vil jeg umiddelbart tro, at det er billigere for SAS at lade en svensker flyve direkte fra ARN end lade passageren flyve via Oslo (der er jo også lufthavnsafgifter dér + en ekstra rejse fra ARN til Oslo, før turen går til LA) At det efter de svenske lufthavnsskatter er væsentligt dyrere at flyve passagerer fra Danmark og Norge til Stockolm end lade dem rejse via Oslo. Men det ved regnedrengene med excel-ark formentlig meget mere om
Den svenske flyskat er vel skruet sådan sammen, at det er destinationen som er afgørende. Om man flyver en svensker via OSL eller CPH, så bliver den pålagte flyskatte den samme for svenskeren. Det vil dog faktisk være billigere at benytte ARN som transit.
Du har ret: Der er ingen flyskat for transfer passagerer - så der ryger mit argument med at det er billigere at sende danskere via Oslo frem for Stockholm. Jeg kender ikke detaljerne i den svenske flyskat, men så vidt jeg kan se, så er den 60 SEK på rejser fra ARN til CPH/Oslo, men 400 SEK på rejser fra ARN til LA. Hvis en passager rejser ARN-CPH-Verdens Ende, så går jeg ud fra, at flyskatten er 60 SEK (eller skal den rejsende betale efter slutdestinationen)?
Jeg tror, det er efter slutdestinationen, men vi kan lade hus-juristen (@Beaglen) om at kaste sig ud i svensk lovgivning https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...-20171200-om-skatt-pa-flygresor_sfs-2017-1200 En par (manglende) ruter ud af ARN flytter næppe mange stemmer til Riksdagsvalet i september, men mindst et af de borgerlige partier har lovet at arbejde for en ophævelse af ovennævnte lov, hvis de kommer tilbage til magten.
Det er på slutdestinstionen uanset rejserute. Vi får se om det bliver en borgerlig regering. Sosserne klarer sig ikke specielt godt, men de borgerlige afviser samtidig fortsat at samarbejde med Sverigedemokraterne. Så det bliver spændende... Der er derfor en fortsat risiko for en sosse-regering. /DSGM #2 i Stockholm
De to primære fordele er vel af det begge veje er natfly og selvfølgelig eurobonus, det er meget stærke kort, selv i forhold til CX's bedre serviceniveau, virker for en gangs skyld gennemtænkt af SAS
Mon ikke CPH også har lagt sig ekstra i selen for at forøge forretningen med SAS efter den store satsning fra OSL/Gardermoen og det negative i den svenske flyskat. Der er sikkert ikke noget som CPH hellere vil end at befæste sin position som den største af de tre hovedstadshubs. Så mangler vi bare at SAS får udskiftet den totalt nedslidte dagligstue af en lounge som de tilbyder sine kunder på CPH... /DSGM #2
Synes det er et fint træk af SAS, når nu de både havde en ulønsom rute fra ARN og konkurrence fra Cathay på CPH, hvor de jo nærmest kun lige er ude med en føler med sæsonruten. SAS skal nok nappe en del af premium-kunderne fra Cathay, så spørgsmålet er om CX vender tilbage i S19. Hvis de gør, så er det vel nok for at se, hvordan det går i konkurrencen med SAS, som nok skal komme bedst ud af den kamp kva loyale kunder og bedre feed fra Europa-siden.
Jeg gik udfra hovedparten af CX passagerne er ex-HKG og derfor det er sæsonrute... Jeg tror godt begge ruter kan løbe rundt med hovedparten af billetter solgt i hver sin retning kan de ovenikøbet begge være lønsomme for selskaberne.
Hermed tidstabellen på routesonline: SK965 CPH2055 – 1445+1HKG 343 x12 SK966 HKG0120 – 0620CPH 343 x134 SK966 HKG0135 – 0635CPH 343 1 https://www.routesonline.com/news/3...hong-kong-service-changes-from-late-oct-2018/ Som det kan ses var den af en eller anden grund først sat op med 330, men det er ændret til A340 (som også fremgik af pressemeddelelsen på CPH.dk). Nu er den nye tidstabel så småt lagt op på SAS.dk, men indtil for lidt siden stadig 0 availability.