Rejsebrev: Med Bernina-expressen gennem Alperne

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Ruten mellem Chur i Schweiz og Tirano i Italien er en af de flotteste i Europa. Endnu mere eventyrlig kan turen gøres med Bernina Expressen, der har store panoramavinduer, så det er muligt at se alle de landskaber, der passeres på ruten.

De to centraleuropæiske byer Zürich og Milano ligger blot 200 kilometer fra hinanden, men er adskilt af bjergkæden Alperne, der løber fra Nice i vest til Wien i øst. Ruten, der cirka er den samme som fra Aalborg til Kolding, tager derfor tre til fire timer med enten tog eller bil. Jeg valgte en endnu længere rute, der gik via Chur i det sydøstlige Schweiz og Tirano i det nordøstlige Italien. I alt cirka 11 timer i tog. Men denne rute er det hele værd, da turen mellem Chur og Tirano går over Alperne med det ikoniske, røde tog Bernina Expressen.

Bernina Expressen på stationen i Chur. Foto: Magnus Lønfeldt.

Bernina Expressen kører på de samme skinner som de regionale toge mellem Chur og Tirano men adskiller sig fra disse ved at have store panoramavinduer, der kurver. Turen er 122 kilometer lang og tager godt fire timer. I løbet af denne tid kører man igennem 55 tunneller og over 196 broer og viadukter, og når en højde på mere end 2.250 meter (interail.eu).

Afgang fra Chur

Toget afgår i vinterhalvåret kl. 8.32, og det er derfor oplagt at overnatte i Chur, da byen ligger halvanden time i tog fra Zürich. Da jeg rejste med et interrailpas (mere om dette senere) med en begrænsning på 10 rejsedage valgte jeg ikke at dele rejsen op, og stod derfor på det første tog kl. 5.43 fra udkanten af Zürich. Jeg var derfor klar, da toget ankom en halv time før afgang.

Foto: Magnus Lønfeldt

Toget var cirka halvt fyldt på dagens afgang og jeg havde valgt en plads i venstre side – noget jeg ikke ville gøre igen, da jeg løbende fandt ud af, at de fleste sceniske udsigter bedst kunne ses fra højre side. Jeg endte derfor med at stå op en del af turen for at kunne se bedst. Udover dette vil jeg anbefale, at sidde i den bagerste del af toget, da man her vil kunne se de forreste togvogne, når Landwasser-viadukten med den efterfølgende tunnel passeres.

Landwasser-viadukten. Foto: Magnus Lønfeldt.

Service ombord

Undervejs er det muligt at følge med på en hjemmeside på sin telefon, hvor man kan se, hvor langt man er nået og information om det, man kører forbi. Herudover bliver de samme informationer også løbende fortalt i højtalerne i toget. Det er også muligt at købe snacks og drikkervarer ombord. Priserne er i den høje ende – selv med schweiziske standarder. I billetprisen er dog en iste og et lille metaltog med chokoladehjerter, der kan tages med hjem som souvenir.

Ospizio Bernina, der er toppunktet på ruten med en højde på 2.253 meter, nås efter cirka tre timer. Kort efter er der et længere stop på 20 minutter i Alp Grün, hvor der er en smuk udsigt over omgivelserne. Herefter starter den sidste del af ruten hvor det blandt andet er muligt at se den lille bjergby San Carlos, spejlsøen Lago di Poschiavo og den berømte Brusio Kredsviadukt inden ankomst i Tirano 12.50.

Videre rejse fra Tirano

Fra Tirano er der to muligheder for videre transport med tog. Det er muligt at tage med Bernina Expressen tilbage til Schweiz igen. Enten i en panoramavogn eller i en af vognene med almindelige vinduer, som ikke kræver sædereservation. Det er også muligt at tage et InterCity tog mod Milano, som jeg valgte at gøre. Denne rute er også meget flot, da den går langs Comosøen og toget afgår under en halv time efter ankomst til Tirano, så det er let at komme hurtigt videre.

Comosøen. Foto: Magnus Lønfeldt.

Omkring kl. 16.00 ankom jeg til Milan – 11 timer efter jeg steg på det første tog i Zürich. Turen var dog det hele værd, og jeg kan kun anbefale alle at gøre det. Dagens rejse var en del af en større togtur gennem Europa på seks uger fra Odense til Sevilla. Bernina Expressen var dog klart et af højdepunkterne, og uden tvivl den smukkeste togtur jeg var på, på hele rejsen.

Interrail og priser

Schweiz er et fantastisk land at rejse i, især hvis man vil oplevelse sceniske togture. Det er dog dyrt selv som dansker, og Bernina Expressen er ingen undtagelse. En søgning på en tilfældig tirsdag i januar giver en pris på 166 CHF (1.250 DKK) for en retur. Hertil kommer så eventuelle tog fra Zürich eller videre til Milano. Det er dog muligt at komme afsted til en væsentlig billigere pris med et interrailpas, som jeg gjorde. Jeg rejste på et Global Pass Ung med 10 rejsedage på en 2-måneders periode. For dette havde jeg betalt 2.288 DKK. For alle toge fra Zürich til Milano havde jeg derfor givet cirka 230 DKK (+ 20 CHF for sædereservation, der er obligatorisk) og altså langt fra den pris, det ville have kostet at booke individuelt.

Der er flere forskellige pas at vælge imellem og overordnet inddeles de i tre kategorier: 1. Alder (12-27, 28-59, 60+), 2. Antal rejsedage indenfor en bestem periode (fra 4 rejsedage indenfor en måned til 3 måneders ubegrænset rejse), 3. Global Pass/One Country Pass. Prisen er helt ned til 966 DKK for et One Country Pass Ung med 3 rejsedage i Schweiz. Det kunne for eksempel kombineres med at flyve til Zürich og være her i nogle dage. En anden mulighed kunne også være, at tilkøbe flere rejsedage (for eksempel 5 dage for 1.292 DKK) og så prøve nogle af de andre sceniske ture som Glacier Expressen eller Golden Pass ruten. Sædereservation kan dog være noget dyrere end ved Bernina Expressen. Der er mange forskellige muligheder, som alle kan findes på DSB’s eller Interrails hjemmesider.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *