Kommende blodbad fra Stockholm:

Poster i 'NYHEDER' oprettet af Erobran, 15/10/21.

1. Erobran

Erobran Aktivt medlem

Beskeder:
    30
    "Synes godt om" modtaget:
    113
    Point:
    33
    Jeg har lavet denne lille analyse hvad jeg tror vil ske i det svenske marked i den nærmeste fremtid

Det Scenarie jeg ser foran mig er dette:
    Ryanair er aggresive alle vegne og har i mange år været aggresive fra Skavsta, Det har dog rykket deres operationer ind i Arlanda og derved "skippet" den sekundære lufthavn ligesom de har gjort mange steder i europa de sidste mange år. = Ryanair forbliver i Arlanda og også på svensk indenrigs.

EuroWings er forholdsvis nye i det svenske marked men har dog haft ruter fx Hamborg-Stockholm som de overtog fra lufthansa da LH splittede sine operationer op, jeg ved ikke hvordan svenskerne vil tage imod dem men jeg kan forstille mig at EuroWings vil være nogle der trækker sig på sigt på grund af presset fra Ryanair, SAS og Norwegian der er på vej tilbage.

Norwegian: Har været i en dyb krise og nærmest konkurs men blev reddet med få sekunder igen, Svenskerne kender branded og har "tillid" til dem så godt som man nu kan, De har på det seneste(før covids indtog) syltet det skandinaviske marked til fordel for Gatwick, Amsterdam, Paris m.fl samt et langruteprogram der slog særdeles fejl. De er vendt tilbage til deres kernemarked der hedder det skandinaviske marked og jeg tror ikke de begår den samme fejl igen. De skal nok klare den, omend med stærk konkurrence fra Ryanair på "lavpris-indenrigsmarkedet", Der har vi også set hvordan Ryanair(og easyJet) har fortrængt selv de nationale netværkselskaber fra indenrigsruter.

SAS: Netværkselskab med bølger og høj belægning, delvist ejet af den svenske stat og beses som "kritisk infrastruktur" Dette så vi også i Danmark hvor staten gik ind og betalte 2 daglige rotationer med ATR under coronakrisen på Aalborg-København. SAS skal nok klare den på sigt.

Finnair: De slog til fordi de har så meget kapacitet i Helsinki at de ikke ellers ved hvad de skal gøre af den, den gør ondt på SAS og vil gøre det længe, MEN når de normale rejsemønstre vender tilbage så vil vi nok også se at Finnair atter trækker sig ud af Stockholm for at satse på Helsinki atter engang.

(United Airlines): En joker i det hele, Kan gøre ondt på Finnairs forhåbning om en New York Rute fra Stockholm idet at de helt sikkert hellere samarbejder med SAS end Finnair.

Flyr: Stor satsning i Norge, vil gøre ondt på Norwegian i Oslo men ved nok også en god del om forretning til indtil videre at holde sig væk fra Stockholm UDOVER med en eventuel enkel rute på Oslo-ARN ligesom de har åbnet København-Oslo.

easyJet: Stor europæisk spiller men et selskab der er ved at få egen forretning op og stå igen, Vil i nærmeste fremtid ikke åbne base i Stockholm.

Wizzair: De har ekspanderet voldsomt under coronapandamien, De lavede en masiv satsning på norsk indenrigs der slog fejl, de hygger sig nu meget godt i Skavsta og har også udtalt til lokale medier at de ingen intension har om at flytte Flygplass til Arlanda efter Ryanair lavede dette nummer. Man ser måske en voldsom ekspansion ud i europa fra Skavsta men de går ikke ind i Arlanda eller på svensk indenrigs da de har lært af deres norske fejl.

Senest redigeret: 15/10/21
    Henrik Olsen, asf, Peter F. og 6 andre "Synes godt om" dette.
  2. Erobran

Erobran Aktivt medlem

Beskeder:
    30
    "Synes godt om" modtaget:
    113
    Point:
    33
    Jeg må desværre opdatere denne analyse:
    og den bør ændres til "Blodbadet i norden"

Der var under skrivelse af denne analyse ikke taget højde for at Ryanair også ville gå aggresivt til værks fra Oslo og gå direkte ind på "trekanten" fra både Oslo og Stockholm.

København-Stockholm er endnu ikke blevet annonceret men dette sker nok inden en overskuelig fremtid, Ryanair har annonceret at de går direkte ind på Oslo-Stockholm og direkte ind på Oslo-København som er 2 af SAS og Norwegians aller vigtigste ruter uden sammenligning. (EuroWings har dog annonceret København-Stockholm dog pt kun med frekvens af 2 daglige).

Hvis jeg skal lave en ny forudsigelse så vil det være at SAS nok skal klare den ud på den anden side af dette blodbad. Norwegian derimod, de vil få det rigtig hårdt for fremtiden, Siden SAS nok skal klare den ud på den anden side er fordi de har feed netværk indtil bølger der afgår både interkontinentalt og intraeuropæisk, de kommer dog til at bløde gevaldigt under dette blodbad.

Eurowings: Samme forudsigelse som tidligere.

SAS: Samme forudsigelse som tidligere

Wizzair: Samme forudsigelse som tidligere

Norwegian: Norwegian er i forvejen et presset selskab der netop er ved at være på fode igen, de vil lide eksplosivt under dette blodbad og hvis jeg skal forudsige noget omkring dem er at de vil få det utrolig hårdt og faktisk talt lide under dette blodbad, Det er for tidligt at sige noget om en konkurs eller ej, det må man se på marked, Norwegian har dog den fordel at de har et ry i Norge som er lettere positivt, Ryanair det modsatte og dette kan i sidste ende være en fordel for Norwegian.

Flyr: Nystartet projekt der netop har hentet sit fly nummer 4 ind og har derudover en bestilling på ydligere 8 fly, det er en stor satsning og må jeg være ærlig er det svært at spå en om netop dette selskab da det kan gå begge veje.

og nu til ja, Ryanair: KÆMPE Intereuropæisk lavprisselskab med næsten 500 fly som hver en mand kender og faktisk til dels frygter at få i sin baghave, dette er nu sket i Stockholm og Oslo hvor de etablere baser og vil gå direkte ind på trekanten i konkurrence med SAS og Norwegian og til dels Flyr der flyver med 2 ugentlige på CPH-OSL, Ryanair kan presse priserne hvis de gider helt ned til 10 Danske kroner pr billet UDEN at det reelt påvirker dem og dette stunt er set mange gange før, det er ikke til at spå hvor mange leisure passagerer der vil erstatte Norwegian med Ryanair hvis priserne er til dette, Alt afhænger af hvor mange frekvenser om dagen eller om ugen Ryanair går ind med, opdatering følger heraf når frekvenser forelægger. konklusion er dog at Ryanair har set forretning i det skandinaviske marked og de vil gøre alt for at dræbe konkurrenterne nu så de kan få enevælde, dette er tidligere bl.a set i italien hvor de bl.a var medvirkende til at Alitalia gik på røv og albuer, Ryanair snuser blod og forretning og det kan de lide.

easyJet: Holder sig ude af det skandinaviske blodbad, måske lidt popupruter til CPH som er set tidligere.

Vi tilføjer også lige Widerøe som ikke var med i tidligere forudsigelse:
    Widerøe: Da dette nu handler om Norge skal dette selskab selvfølgelig også inkluderes. Widerøe er/var et feederselskab til SAS fra mindre norske byer men er gledet længere væk fra SAS kernen og er begyndt at koncentrere sig om sig selv, De er fortsat med i EuroBonus men tiden må vise om de opretter deres eget bonusprogram, det er aggresive fra Bergen med en flåde af helt nye Embraer fly som de blandt andet har åbnet 2 daglige til London Heathrow med. Widerøe flyver til små norske udørkner som ingen andre betjener og derfor vil det skandinaviske blodbad ikke påvirke netop Widerøe som det vil påvirke alle de andre selskaber.

T4L, Henrik Olsen, Kermit og 6 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side