Lunar vs Revolut vs Wise - erfaringer?

Poster i 'ANDRE PROGRAMMER (BIL, KREDITKORT M.M.)' oprettet af Daniel K, 30/5/24.

  1. Daniel K

    Daniel K VIP medlem

    Beskeder:
    405
    "Synes godt om" modtaget:
    919
    Point:
    93
    Hej, ville lige høre om der er nogen erfaringer med hvad der er bedst i hvilke situationer?
    Jeg har pt. selv Revolut Plus af flere årsager:

    Børnene kan få deres hver eget kort kvit og frit(ved Plus) som de selv designer, som benyttes til deres lommepenge og som det er nemt at kontrollere og overvåge forbruget.

    Rejser er det også meget nyttigt til, syntes dog kursen er stort det samme som med Bank Norwegian, bortset fra om weekenden hvor Revolut har indført et tillæg-

    Men er der andre der har erfaringer med Lunar og Wise som vil dele dem? :)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  2. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    893
    "Synes godt om" modtaget:
    2,630
    Point:
    93
    Jeg har kun erfaringer med Revolut (og en smule Wise), og der havde Revolut bedre kurser. Jeg forstår ikke, at du siger Norwegian har samme kurs som Revolut - de har da 1.99% valutatillæg, hvor Revolut har 0% (1% i weekenden).

    Jeg bruger stadig Revolut når jeg er i udlandet. Og har netop også haft deres Premium i 3 måneder mens jeg har været i udlandet. Forventer at gentegne når jeg rykker midlertidigt udenlands igen.
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  3. asf

    asf VIP medlem

    Beskeder:
    828
    "Synes godt om" modtaget:
    1,935
    Point:
    93
    Har de ikke et irriterende "break fee" (2 måneders abonnement) hvis man annullerer inden for 10 måneder, eller kom du rundt om det? Har nemlig overvejet det samme, men gad ikke betale break fee :)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  4. Abj

    Abj VIP medlem

    Beskeder:
    67
    "Synes godt om" modtaget:
    306
    Point:
    53
    Hvis det handler om forbrug i udlandet:
    Wise tager en masse gebyrer, og appen er ikke særlig logisk. Jeg har en konto hos dem, men den eneste grund er, at den giver en "lokal" USA-bankkonto (eller i hvert fald et kontonummer, som man kan overføre penge til via det interne amerikanske banksystem - relevant for cashback-udbetalinger fra USA). Jeg "tømmer" min Wise-konto ved at lave en topup hos Revolut. De tager gebyrer for alle andre overførselsmetoder. Så ud over særlige US-cases som dette, ville jeg ikke anbefale Wise.

    Curve kan anbefales, hvis man har løbende udgifter i udenlandsk valuta eller rejser ofte. Jeg har et Curve Metal-kort, som jeg bruger til alle udgifter, der ikke er i DKK (de ryger på SAS-kortet - i hvert fald indtil det nye forhøjede årsgebyr slår igennem). Det gode ved Curve er ingen bekymring om optankning, overførsler osv., og man kan få en lille smule cashback via f.eks. Norwegian-kortet ved at bruge det tesom det "underliggende kort". IKANO-kortet er også godt sammen med Curve, da man kan bruge go-back-in-time-funktionen til at flytte forbrug efter bonusmåneder (lige nu er der 10% på hoteller og fly) og sætte en regel op, der sender alle udgifter til restauranter til IKANO, da disse giver 5% altid - mega smart. Før jeg satte den regel op, glemte jeg altid at betale med IKANO-kortet på restauranter (og betalt valuta gebyr). Curve har også droppet weekendgebyrer på EUR, USD og GBP.

    Curve giver 1% cashback på op til 12 "merchants" - det har værdi, hvis en af de 12 er nogen, man bruger rigtig meget. Marriott og Booking.com er på listen, men desværre (for mig) ikke Hilton. Det havde ellers været lukrativt. Men om dette er en stor fordel eller ligegyldigt, afhænger virkelig af ens forbrugsmønster sammen med de "merchants", man kan vælge hos Curve. Man skal virkelig drikke meget Starbucks, før 1% cashback hos dem begynder at tælle noget. :D

    Jeg har et referral-link, hvis nogen er interesseret (https://www.curve.com/join#NP6GJ - man får 1% cashback den første måned som bonus), men for at det ikke bliver ren reklame: Man skal have et stort forbrug, før Metal-kortet kan betale sig - break-even er omkring 80.000 kr. i forbrug i udlandet pr. år, hvis man udelukkende ser på sparet FX (værdien af de andre fordele ved kortet sving nok meget fra person til person). Curves "mindre" abonnement kan give mening, hvis man har fast forbrug i udlandet, men er ikke så gode, hvis man tager på to store ferierejser om året og ellers mest bruger penge i DK, da der er et cap pr. måned på 1000 EUR eller 2000 EUR på FX. Det er jo ikke sjovt at betale for, hvis man bruger 8.000 EUR en måned og næsten ikke noget resten af året. :rolleyes:

    Lunar til 69 kr. pr. måned ser interessant ud, men det er et debitkort, så man skal stadig huske at tanke op og sikre, at man har penge stående hos Lunar svarende til, hvad man forventer at bruge. Hvis man også ønsker at bruge Lunar som primær bank, giver det dog nok rigtig god mening.

    Revolut er nok det bedste for "normale" brugere, der bare engang imellem har brug for lidt udenlandsk valuta uden at betale gebyrer.
     
  5. Fribytter

    Fribytter VIP medlem

    Beskeder:
    179
    "Synes godt om" modtaget:
    536
    Point:
    93
    Jeg benytter en del Revolut, og synes det fungerer fremragende!
    For nogle uger siden fik jeg købt DKK (fra USD) til næsten 7:1, så bedre kurser findes der næppe...

    Noget af det bedste synes jeg er deres single-use kredit (debit?) kort. Det bruger jeg tit på "førstegangs tilbud" for eksempel 12 flasker vin til $19 (og derefter 129 per forsendelse), men siden det er single use CC, behøver jeg ikke bekymre mig om at aflyse denne abbonnement. Jeg ved ikke om dette er i gråzonen for moralsk adfærd.

    Et andet sprøgsmål jeg har til jer; når jeg er i DK, vil jeg gerne hæve nogle kontanter, og siden Revoluts kort er digitale, kan man så hæve i ATMs uden at have et fysisk kort (altså ligesom når man betaler med mobilen i butikker, Google/Apple Pay)?
     
    Erwin Lansing og Henry "Synes godt om" dette.
  6. Nj4220

    Nj4220 EB Gold, Hilton Diamond, Emirates Gold

    Beskeder:
    1,571
    "Synes godt om" modtaget:
    4,529
    Point:
    113
    Jeg har endnu til gode at se kontaktløse hæveautomater, så jeg tror du skal bruge et fysisk kort.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  7. Magnus

    Magnus VIP medlem

    Beskeder:
    95
    "Synes godt om" modtaget:
    286
    Point:
    53
    Flere abonnements løsninger tillader ikke brugen af engangskort og kan blokere for det. Fx LinkedIn.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  8. danielbirch

    danielbirch VIP medlem

    Beskeder:
    482
    "Synes godt om" modtaget:
    1,042
    Point:
    93
    I min optik klart på den forkerte side af gråzonen.

    Du indgår en gyldig aftale om et abonnement - men du siger faktisk, at du ikke har til hensigt at overholde aftalen.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  9. Fribytter

    Fribytter VIP medlem

    Beskeder:
    179
    "Synes godt om" modtaget:
    536
    Point:
    93
    Vi har dem i USA, men der dur Digitale kort ikke, da de ikke har nogen pinkode. Prøvede lige i vores lokale Chase (kontaktløs virker dog fint med andre debetkort som har pinkode).

    Det er rigtigt, men der har Revolut både single use, og multi-use CC, og sidstnævnte virker på alle de abbonnomenter jeg har, og man kan tilmed blokere en bestemt vendor uden at blokere kortet. Skulle man do få brug for at blokere eller fryse kortet, kan man gøre dette, og blot få et nyt på under et minut.. Jeg synes det virker fremragende.

    Du har ret, det er en gråzone, jeg har dog oplevet flere hvor produktet ikke lever op til de standarder jeg forventer for dernæst at opleve en endnu ringere kundeservice, når man gerne vil annullere sit abb. Jeg har en god fornemmelse at det er noget de lukrerer på, at folk bestiller og så glemmer alt om dette. I min opfattelse, så må de jo lukke for muligheden for de lokke-tilbud hvis det ikke er attraktiv for dem.
     
    Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side