Rejser købt af private - Er der problemer?

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af Henry, 15/6/24.

  1. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,449
    "Synes godt om" modtaget:
    12,906
    Point:
    113
    Jeg er faldet over en facebook gruppe, hvor private sælger flybilletter og charter rejser med hotel, som de alligevel ikke kan bruge. Jeg anede ikke, at der var et marked for dette produkt.

    Men hvad er faldgruberne i grunden?

    Såvidt jeg kan se, så skal der altid betales for navneændring på flybilletter. Jeg er ikke helt klar over, om hotelreservationer altid kan ombookes til andre navne? Og så lader det til, at sælgerne af flybilletter / rejser somme tider sætter priserne alt for højt. Hvad synes I, en rimelig pris kunne være?
     
  2. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,197
    "Synes godt om" modtaget:
    6,502
    Point:
    113
    Jeg ville nok synes, det er for risikabelt og som minimum ikke overføre penge før at billetten er i mit navn. F.eks. kræver mange flyselskaber at navneændring kun er at rettestavefejl eller tilføje et manglende mellemnavn, men tillader ikke at det er navn på en anden person. Det skal være en hel del under dagspris før jeg ville turde.
     
    Beaglen, Jeblin, Pep og 2 andre "Synes godt om" dette.
  3. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,449
    "Synes godt om" modtaget:
    12,906
    Point:
    113
    Jeg synes også, at det virker noget risikabelt. Desuden ser det ud til, at en del del personer har en helt urealistisk forventning til, hvad andre vil betale for den rejse, de ikke selv kan bruge (en del lægger prisen på 75 - 80% af den oprindelige købspris, hvilket jeg synes er rigtigt meget). Andre har en salgsprise der overstiger den aktuelle salgpris fra flyselskaber / rejsebureauer. Endelig ser det ud til, at en del personer ikke har en rejseforsikring. Nogle rejser sælges med forklaringen: "Jeg er blevet syg og kan alligevel ikke tage af sted". Og så er der en del opslag, der ser ud til at komme fra rejseselskaber, der forsøger at komme af med deres rejser via den facebook gruppe, jeg har meldt mig ind i.
     
    Beaglen "Synes godt om" dette.
  4. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,220
    "Synes godt om" modtaget:
    4,050
    Point:
    113
    Det lyder i min bog ualmindelig suspekt - og med alle de faldrubber man kan forestille sig (betaling, validitet, hvad sker der ved IROPS, etc.) . Jeg vil holde mig langt væk.
     
    Beaglen, Jeblin, Pep og 1 anden person "Synes godt om dette".
  5. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,449
    "Synes godt om" modtaget:
    12,906
    Point:
    113
    Det har jeg også valgt at gøre.
     
    Offlyer "Synes godt om" dette.
  6. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,449
    "Synes godt om" modtaget:
    12,906
    Point:
    113
    Jeg må hellere komme med en uddybning: Når jeg ikke køber, så er det en kombination af sælgere, der
    • ikke kender deres produkt
    • ikke kender markedet
    • måske er i knibe / har problemer (sygdom, dårlig økonomi eller andre årsager til de må aflyse)
    og en oprindelig rejseudbyder, der sikkert ikke er glad for dette videresalg (en del selskaber har vel en form for overbookning og regner med at nogle falder fra) sammenholdt med en stor risiko for at blive snydt i denne handel.
     
  7. michaeldk

    michaeldk Medlem

    Beskeder:
    20
    "Synes godt om" modtaget:
    55
    Point:
    13
    Personligt har jeg forrige år solgt en sommerferierejse som vi blev forhindret i at bruge. Jeg havde betalt indskud på ca 5000 og resten skulle betales direkte til rejsebureauet (TUI) på et senere tidspunkt.

    Jeg lagde den på dba og fandt en køber, som betalte depositum til mig og resten til bureauet.

    Det jeg fik ud af det var at jeg undgik at miste depositum, jeg tjente ikke en krone på salget.

    Det køber fik ud af det var en sommerferie som ellers var udsolgt og til den pris som rejsen kostede et halvt år forinden. Navnene kunne laves om mod et gebyr og antallet af rejsende kunne også ændres, så prisen endte med at bliver lavere for køberen. :)

    I mit tilfælde vandt alle - men jeg var selvfølgelig heller ikke ude på at snyde nogen.
     
    Nicki Lolk Sørensen, Beaglen, asf og 2 andre "Synes godt om" dette.
  8. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,449
    "Synes godt om" modtaget:
    12,906
    Point:
    113
    Takker for det gode eksempel. Og med de forudsætninger, som du har i den handel, var det jo en ren gevinst for alle.
     
    Beaglen og michaeldk "Synes godt om" dette.

Del denne side