Hvor vigtigt er det egentlig med en rejseforsikring?

Er du en af dem der tænker, at det bare er spild af penge at betale for en rejseforsikring, som du alligevel aldrig får brug for?

Sådan er der mange mennesker der tænker. Især hvis man måned efter måned betaler for en rejseforsikring, som man aldrig har haft behov for.
Mange kan føle, at det er som at smide penge ud af vinduet, fordi man aldrig benytter sig af forsikringen – og så kan man jo ligeså godt bruge pengene på noget andet…. Men har du nogensinde tænkt på, hvad det egentlig ville betyde for dig, hvis du pludselig var uheldig og blev syg eller kom til skade på din ferie?

Herunder kan du læse min historie om hvordan rejseforsikringen pludselig fik en stor betydning for mig.

Jeg troede aldrig jeg ville få brug for min rejseforsikring, men….

Jeg har altid haft en rejseforsikring, men har aldrig benyttet mig af den. I hvert fald ikke før i oktober 2019. På en ferie til Vietnam træder jeg nemlig forkert ved en kantsten og falder. Da jeg kigger ned, kan jeg godt se, at den er helt gal med min fod.

Da vi ankommer til hospitalet opstår allerede det første problem, nemlig betaling. Hospitalet nægter at hjælpe mig, før de har fået betaling for min behandling – og dette skal de have kontant. I dette tilfælde drejer beløbet sig om 1.000.000 VND (ca. 300 danske kr).

Da vi på dette tidspunkt befinder os i Vung Tau, en lille by 2,5 time fra Ho Chi Minh taler ingen engelsk og hospitalet ligner på ingen måde det, vi er vant til herhjemme.

Kontakt til rejseforsikringen

Imens jeg sidder og venter på hospitalet, kontakter jeg derfor min rejseforsikring. Dette er første gang, at jeg kontakter dem. Jeg ringer og fortæller dem hvad der er sket, hvor vi befinder os og fortæller at hospitalet ikke vil hjælpe mig, før de har fået kontakt betaling. Hun siger, at det er meget normalt i de områder og at vi kan være helt rolige, for de skal nok hjælpe. Herefter aftaler jeg med forsikringen, at vi selv lægger ud for den første behandling og at jeg skal kontakte dem, når jeg ved mere.

Efter 1,5 time får vi endelig betalt og så kan jeg endelig blive undersøgt. Jeg får både taget røntgen og jeg får renset et sår jeg har fået på knæet. Vi finder dog aldrig helt ud af hvad der er galt, for lægen kan ikke forklare det på engelsk – udover han står og peger på et røntgenbillede. Pludselig udskriver de en masse medicin og så er jeg ellers udskrevet og klar til at tage tilbage til hotellet.

I taxaen på vej tilbage til hotellet kontakter jeg igen forsikringen og fortæller hvad der er sket. Forsikringen vil meget gerne have, at jeg bliver tjekket på et hospital hvor de taler engelsk, så de anbefaler mig, at vi tager ind til Ho Chi Minh dagen efter, hvor der ligger et internationalt hospital.

Nyt hospital I Ho Chi Minh

Dagen efter tager vi så til Ho Chi Minh med taxa, hvor vi tager direkte på hospitalet. Forsikringen har allerede meddelt hospitalet at jeg kommer, så hospitalet ved, at der nok skal blive betalt, hvis ikke jeg selv kan lægge ud. På hospitalet i HCMC bliver jeg tjekket igennem, får taget nye røntgenbilleder og bedst af alt – det hele foregår på engelsk.

Det ender med at jeg får benet i gipsskinne og får af vide, at ferien desværre nok er ødelagt.

Med benet i gips tilbage på hotellet.

Alle papirer fra hospitalet sendes til forsikringen som de kigger igennem. Derudover kigger en læge også det hele igennem og jeg har løbende kontakt med lægen, om hvordan det går. Jeg aftaler med forsikringen, at vi bliver i Vietnam indtil planlagt hjemrejsedag, som i dette tilfælde er 8 dage senere.

Da der desværre ikke er nogen fremgang med foden og jeg i flere omgange skal ind og ud af hospitalet pga. problemer, vurdere lægerne på både hospital og hos forsikringen, at vores normale flybilletter med Thai Airways via. Bangkok ikke er en mulighed mere.
Jeg skal have hjælp i lufthavnen og jeg har ikke mulighed for at sidde i et fly i 15 timer på Economy.

Nye flybilletter

Forsikringen sørger derfor for nye flybilletter hjem. I dette tilfælde skal vi flyve med Emirates via. Dubai i stede. Udover dette, er jeg blevet opgraderet til Business Class, så jeg har mulighed for hele tiden at have benet hævet.

Forsikringen har også sørget for, at jeg ved check ind bliver hentet i kørestol og kørt direkte ud til flyet. Ved ankomst til Dubai står der også en klar med kørestol og igen ved ankomst til Kastrup.

På vej hjem og uden gips på benet.

Hvad dækkede forsikringen?

Jeg har en rejseforsikring igennem min indbosforsikring. Hvis ikke jeg havde haft en rejseforsikring inkluderet, havde ferien ikke kun været ødelagt. Det havde nemlig også været en meget dyr omgang.

Jeg har derfor lavet et lille overslag over, hvor mange penge det egentlig drejer sig om. Alt er angivet i DKK.

• Behandling på hospital i Vung Tau: 300 kr.
  • Behandling på hospital i Ho Chi Minh (3 gange): 7600 kr. (dette dækker over gips, undersøgelse, røntgen og div. behandlinger).
  • Krykker: 250 kr
  • Transport: 400 kr.
  • Ekstra overnatning på hotel i Ho Chi Minh: 700 kr.
  • Medicin: 400 kr.

Derudover dækkede forsikringen også..

• Nye flybilletter hjem (for både min kæreste og jeg)
  • 10 tabte feriedage

I alt kostede det mig 9650 kr. at komme på hospitalet og få behandling.
Derudover kommer nye flybilletter samt de tabte feriedage oveni.

Jeg ved ikke, hvad min rejseforsikring har betalt for de nye flybilletter, men havde jeg selv skulle købe en Business Class billet fra Ho Chi Minh til København 2-3 dage før hjemrejse, havde jeg nok ikke kunne få det til under 10.000 kr. Hertil kommer min kærestes flybillet, da vi jo gerne ville rejse hjem på samme fly.

Min rejseforsikring dækkede de 9650 kr. som det kostede mig at komme til skade. Derudover fik jeg 12000 kr. tilbage i tabte feriedage. Dette udregnes på baggrund af hele rejsens pris samt hvor mange dage ferien har været ødelagt.

Konklusion

Det kan godt være, at det er mange penge at smide efter noget, du måske aldrig får brug for…. Men tænk nu, hvis du faldt over noget så dumt som en kantsten, ligesom jeg gjorde?

Jeg betaler selv 600 kr. om året (50 kr. om måneden) for min rejseforsikring og så dækker den i hele verden. Den dækker både ved sygdom/skade, mistet eller forsinket bagage samt tyveri/røveri.

Jeg synes selv, at 600 kr. er forholdsvis lidt, når man tænker på, hvor meget jeg har sparret, da uheldet var ude. Havde jeg ikke haft en rejseforsikring, havde hele ferien været ødelagt. Vi fik for det første ikke oplevet noget som helst af Vietnam efter jeg kom til skade. Derudover havde det kostet mig knapt 10.000 kr.

Totalt har min rejseforsikring nok sparret mig for ca. 35.000 kr. (inkl. tabte feriedage og nye flybiletter, hvis vi går ud fra at flybilletterne har kostet ca. 15.000 kr, som det ville koste os at komme hjem på egen hånd, efter uheldet var ude.)

Måske har du/eller nogen du kender, aldrig været ude for at blive syge/komme til skade på ferien, men hvem ved, måske er det dig der træder forkert på din næste ferie – og så kan jeg garantere dig for, at du vil være rigtig glad for, at have en rejseforsikring, der kan hjælpe til, når uheldet er ude.

Med denne historie håber jeg, at du vil tænke over, hvor vigtig en rejseforsikring er for dig.