Baggage forsinket på cykelrejse, hvordan skal jeg forholde mig?

Poster i 'BONUSBILLET & REJSEHJÆLP' oprettet af CHA211, 3/10/15.

  1. CHA211

    CHA211 VIP medlem

    Beskeder:
    234
    "Synes godt om" modtaget:
    579
    Point:
    93
    Hej
    Jeg har som andetsteds nævnt netop rejst OSL-LHR-MIA-MSY med BA/AA. Jeg vil muligvis senere komme med en rejsebeskrivelse. Det var min første tur med disse selskaber og jeg kan godt afsløre, at jeg ikke er imponeret...

    Det lykkedes ikke for selskaberne at få mine to stykker bagage frem.
    Det drejer sig om en cykelkuffert med min Italienske racercykel og min almindelige Rimowa kuffert, der blandt andet indeholder cykelsko/ shorts/ trøjer/ pumpe osv. Normalt skal man bære sin bagage igennem tolden i første lufthavn man kommer til i US, jeg ventede i over en time ved bagagebåndet i MIA og henvendte mig derefter til ankomstservice som meddelte mig, at de mente, at min bagage stadig stod i Oslo.

    Da jeg ikke var ved min final destination endnu, ville/ kunne de ikke oprette en PIR rapport.

    Da jeg ankom i MSY henvendte jeg mig til AA ankomstservice. Her mente man også at kufferterne stadig står i OSL. Jeg prøvede at spore mig ind på, hvordan de forholdt sig til cyklen, men de var ikke villige til at give et klart svar.

    Det var meningen at jeg skulle have været ude at køre på racercykel i weekenden. Kan jeg have held med at købe nye: sko/ tøj/ hjelm osv? (kommer nemt til at koste 3-4000kr) og så leje en cykel på deres regning?

    Jeg har allerede købt lidt fornødenheder i form af tandbørste/ barberskrabere osv, og jeg regner med at tage ud i morgen og købe lidt almindeligt tøj, som jeg forventer, at de vil betale.

    Jeg har ikke nogen superkreditkort der dækker i den her situation.
     
  2. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Du siger du ikke har et "superkreditkort", men har du betalt med et kreditkort eller "bare" dankort?
    Da det er USA, ville jeg da regne med, at du har tegnet en rejseforsikring også, der kunne dække?

    Og æv en situation... - måtte google, hvor du er, MSY, New Orleans, spændende!
     
  3. CHA211

    CHA211 VIP medlem

    Beskeder:
    234
    "Synes godt om" modtaget:
    579
    Point:
    93
    Tak for et svar. :)Jeg bliver helt forlegen over at kunne overaske en globetrotter som dig med en IATA kode, MSY er godtnok en af dem man ikke kan gætte sig til. New Orleans er knap så spændende for mig. Jeg har snart været her 20 gange og den her sådan lidt spansk agtige "det går nok kultur" er lidt belastende i en situation som den jeg er i nu.
    Jeg prøvede at slå min PIR rapport op på aa.com og på trods af at jeg forklarede at der var tale om en cykel, fremviste tags og viste billeder af begge bagagestykker, så er det eneste der står i PIR rapporten;

    Kuffert med hjul - sort
    Kuffert med hjul - hvid

    Ingen tagnumre, brands tilbød jeg også at oplyse, men det havde ingen interesse. Ingen steder nævnt, at det er en oversized cykelkufert.
    Det er nok nemmere at at finde en sort cykelkuffert, end en sort kuffert i det hele taget.

    Jeg betalte med (eurobonus) Diners - og ja, jeg har en rejseforsikring, men det er over indboforsikringen, så jeg er lidt tilbageholdende med at malke den. Det kan dog blive sidste udvej.
     
  4. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Tja forsinket bagage sker jo og jeg har generelt haft dårligt held med LHR personligt dog altid på hjemrejsen sjovt nok. Jeg ville malke forsikringen og få noget ud af ferien... BA dækker nok kun fornødenheder men dit danske selskab dækker nok mere. Jeg ville ringe og tage en snak med dem først bare for lige at sikre der er klare linjer
     
  5. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Fløj du BA eller AA på LHR-MIA? Jeg er nemligt booket på den rute med AA til januar og deres nye business class på den rute ser mega fed ud så lidt bekymrende hvis du ikke var imponeret
     
  6. CHA211

    CHA211 VIP medlem

    Beskeder:
    234
    "Synes godt om" modtaget:
    579
    Point:
    93
    Jeg fløj AA, det var en 777 med sildebenskonfig ved ikke om det er ny eller gammel, samme konfig som den CX, jeg var med for et par uger siden bortset fra at AA havde stofsæde og ikke læder som CX.

    Sædet var rigtig godt, men jeg må sige at "attitude is everything" og der vandt cathay altså over AA, hvis jeg skal sammenligne de 2. Specielt på ground handling, hvor min oplevelse er at AA falder helt igennem. Men selfølgelig; hver mand sin smag.
     
  7. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Det lyder som 1-2-1 på AA's nye business class og det vil jeg da tro er den du har været med da du har været med AA39. Mit indtryk er at det er de bedste C sæder, udover måske SQ FRA-JFK, over Atlanten -- ihvertfald uden at skulle over mellemøsten. Mit indtryk er ground handling overalt sucks; jeg har ihvertfald intet tilovers for den service jeg plejer at få på det område i CPH så det vil jeg nødigt benytte som dom over hvorvidt selskabet er godt eller ej...
     
    CHA211 "Synes godt om" dette.
  8. Kasper

    Kasper VIP medlem

    Beskeder:
    154
    "Synes godt om" modtaget:
    353
    Point:
    63
    Hej. Du får nok mest ud af at kontakte din rejseforsikring, da de typisk dækker større udgifter end flyselskabet er forpligtet til.
    Den PIR du fik lavet , gav de dig et der hedder MSYAA000000 , eller et andet 5-6 tal/bokstaver der mere ligner et PNR Nr? AA og andre amerikanske selskaber bruger ofte sidste mulighed , og er det de bruger som PIR Nr de første 24-48 timer før du får det "rigtige" worldtracer Nr. Jeg måtte selv vedholdende bede om det, da jeg bare fik deres interne Nr.
    Grunden til at de ikke umiddelbart beder om alle ekstra detaljer, kan være at de kan se den står i OSL som de oplyser dig. Så er tag Nr det vigtigste og resten gør ikke så meget hvis der er et match. Er mere hvis der ingen match (OHD eller FWD) er , så er alle andre detaljer vigtige til eftersøgning.
    Håber de får dem frem til dig hurtigt. Men ofte må bagage ikke eftersendes til USA før der er lavet en PIR , ja og så tager det jo op til et døgn derfra indtil bagagen er fremme. Udbringning af bagage er de vist rimeligt hurtige til.
     
    CHA211 og Kristian "Synes godt om" dette.
  9. CHA211

    CHA211 VIP medlem

    Beskeder:
    234
    "Synes godt om" modtaget:
    579
    Point:
    93
    Det nr jeg har fået starter med MSYAA000 og så 5 tal. Så den må næsten være god nok. Tag numrene er ikke engang at se når jeg slår det op online. Jeg har desværre prøvet før, med andre selskaber, at der ikke sker en fis før man ringer og presser dem. Det får man bare ikke noget ud af de første par dage...
     
  10. CHA211

    CHA211 VIP medlem

    Beskeder:
    234
    "Synes godt om" modtaget:
    579
    Point:
    93
    Ingen tvivl om at sædet var ganske udmærket. Jeg er begyndt at skrive lidt om turen under rejsebeskrivelser...
     
  11. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    533
    "Synes godt om" modtaget:
    1,853
    Point:
    93
    Nu skriver du godt nok ikke, om rejsen er købt direkte hos flyselskabet eller igennem et rejsebureau /OTA. Hvis sidstnævnte er tilfældet, skal du straks kontakte selskabet og høre dem om mulighederne for kompensation for den forsinkede bagage, da OTA / rejsebureauet hæfter for sine underleverandørers (her AA)s fejl ud fra obligationsretlige principper. Uanset om rejsen er købt direkte igennem flyselskabet eller via OTA/rejsebureau, kan du ikke regne med at skulle kunne erstatninger til luksusmærker eller dyre priser. Husk at gemme alle kvitteringer, så du kan få det erstattet senere. Hvis bagagen er forsinket i mere end 21 dage, har du ret til erstatning. AA har i deres egne rejebetingelser regler og priser for erstatning af forsinket bagage, så der kan bestemt også være noget at hente den vej. Bliv endelig ved med at kontakte dem og vær stædig og vedholdende.
     
    CHA211, jefi99 og Kristian "Synes godt om dette"
  12. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN EBD

    Beskeder:
    1,560
    "Synes godt om" modtaget:
    6,715
    Point:
    113
    Mange indbo forsikringer dækker mistet bagage. Min indbo forsikring lyder f. eks :
    Indbo - bagage ingen selvrisiko.
     
  13. CHA211

    CHA211 VIP medlem

    Beskeder:
    234
    "Synes godt om" modtaget:
    579
    Point:
    93
    Tak for interessen. Hjælp og gode forslag modtager jeg altid gerne.
    Som en lille opfølgning, så kan jeg sige, at jeg landede i Oslo i går lidt efter 16:00, min Rimowa manglede igen og cykelkuffterten var revnet og det ene lukkebeslag revet helt af. Så intet mindre end 3 PIR rapporter for en tur frem og tilbage.
    På mine 40 andre flyvninger i år med inchekket baggage har jeg haft brug for at lave 1 PIR rapport tilsammen.
    Hér 28 timer efter, at jeg landede i Oslo, har jeg stadig ikke hørt et pip fra BA, andet end en automatisk mail, hvor der står at de tager det ekstra alvorligt, da jeg er en valued Club Europe kunde.:confused: Iflg World Tracer så ankom kufferten til Oslo i går aftes, men ikke en lyd har jeg hørt.

    Rejsen var købt på ba.com

    Kan du komme nærmere ind på, hvordan man hér definerer luxusmærker? Jeg forstår, at det ikke er i orden at købe Hugo Boss jakkesæt til 5000kr+. Parfume til 700kr flasken osv. Men, hvor lousy behøver det at blive?

    Jeg har naturligvis gemt mine kvitteringer. AA forlanger at få originalkvitteringer fremsendt på snail mail. Hvis først de har fået kvitteringerne og bagefter nægter at betale, så har jeg ikke længere noget at vise til mit forsikringsselskab...

    Først var jeg mest tilbøjelig til at jagte AA, da jeg synes det må være deres ansvar, men den nemme løsning for mig er jo at lade min egen forsikring æde den. Det ender det nok med.....
     
    tbh "Synes godt om" dette.
  14. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    533
    "Synes godt om" modtaget:
    1,853
    Point:
    93
    Jeg mener ikke, at der er noget decideret overordnet loft for, hvor meget eller hvor lidt dine erstatningsvarer må koste, men i hvert fald skal du nok forsøge så vidt muligt at holde priserne nede, for ellers er det ikke sikkert, at du får alt erstattet fra forsikringsselskabets eller flyselskabets side. Det skal være på et fornuftigt niveau så det er rigtigt super, at du godt er klar over, at du ikke kan investere i Hugo Boss jakkesættet til 5000+ o.s.v. Siden at din rejse er købt hos BA.Com, er det vigtigt, at du kontakter dem og forklarer din situation. BA.Com hæfter for sine underleverandørers fejl, så bare være vedholdende og stædig her også, siden at de nu betragter det som en alvorlig sag grundet din særlige Club Europe status. Selvom jeg nu personligt foretrækker, at de behandler alle kunder ens uanset status ;)
     
    CHA211 og Kristian "Synes godt om" dette.
  15. CHA211

    CHA211 VIP medlem

    Beskeder:
    234
    "Synes godt om" modtaget:
    579
    Point:
    93
    Jeg har egentlig lidt opgivet at jagte AA og BA, har besluttet at bruge min egen forsikring, der fremgår et loft på 1300kr pr stk bagage/dag. Der var tale om 2 stykker bagage i to dage. Det dækker næsten mine udgifter. Lige nu er jeg mere nervøs for om jeg overhoved når at få min kuffert igen, inden jeg skal til Singapore på tirsdag og være væk i over 2 måneder....
    Club Europe er ikke en status, men British Airways' (BA) navn for business class. At de skriver at de tager det særligt alvorligt betragter jeg som ren gas.
    Enig, alle kunder burde behandles ordentligt og efter gældende regler.
     
    Beaglen og Kristian "Synes godt om" dette.
  16. CHA211

    CHA211 VIP medlem

    Beskeder:
    234
    "Synes godt om" modtaget:
    579
    Point:
    93
    Enden på det blev at jeg anmeldte det til min rejseforsikring, med behørig dokumentation, uden spørgsmål en uge senere overførte de kr 6300 til min konto. Egentlig ikke så ringe endda.
     
    Beaglen, asf, Nicki Lolk Sørensen og 3 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side