Efter at have vænnet mig til fordelene ved Star Alliance Gold status kunne jeg ikke rigtig overskue at skulle undvære drinks i United Club loungen i Heathrow eller fast track security-adgang i mange lufthavne. Så det var en nem beslutning at sørge for at genkvalificere til Aegean (A3) Miles&Bonus guld-status ved at booke - og gennemføre - 4 flyvninger med A3 inden 24. november.
Det skete aldrig inden eller under sommeren - Grækenland virkede pludselig mindre stabilt - og snart var der ikke mange muligheder tilbage. Heldigvis er jeg pt. i Wien til en konference, og da
@bertil storr fandt billige billetter til Warszawa med A3 var det en
oplagt mulighed at rejse tilbage fra Wien til København med en lille omvej omkring Athen og Warszawa. Og Athen igen. Inklusive 3 ekstra overnatninger fordi A3 kun har 1 daglig afgang til hhv WAW og CPH, begge kl 08:25 om morgenen (en hurtigere udgave ville være en græsk ø med same-day turn, hvilket selvfølgelig er totalt uacceptabelt da det giver væsentligt færre miles). De fleste uvidende vil ryste overbærende på hovedet siden "oplagt", men ved at forumet her forstår 100%
Turen herned blev en enkeltbillet med Brussels via BRU, booket i hat-klasse der giver lige nøjagtigt nul og niks til alt andet end Miles and More og derfor bliver retrokrediteret for at klemme den fyrstelige sum af 125 miles pr flyvning ud af en citron der bliver leveret næsten totalt udtørret fra Lufthansa-gruppen (!#$*%@$^& K-klasse...). Man får nærmest flere point for at drikke vand, selv efter "enhancement" sidste år.
I toget mod lufthavnen mødte jeg en herre der gerne ville købe en billet til IST og flyve samme dag. Hans engelsk var ikke så godt så hjalp ham med at finde vej over til Turkish's billetkontor som tilfældigvis ligger lige oven over Brussels' check-in-skranke.
Fik derefter afleveret bagage i SN/LH business check-in i T2, igennem CPH Express, lidt lakrids til ugen samlet op i taxfree-shoppen. CPH er nu egentlig en smidig lufthavn (ok, *G hjælper en del). Ind i SAS Gold lounge, ned med lidt laks altid laks og en sodavand (fuld næring, ikke det der zero-hejs) og så på den lange tur ud til A17. Egentlig fint nok, der er masser af flyvere at se på derude.
Mit lift fra CPH denne dag:
View attachment 4106
Overfor ved A23 stod mit lift tilbage til CPH tilfældigvis, præcis en uge for tidligt på den
View attachment 4107
Load var vel 40% eller værre, så boarding gik ekstremt hurtigt, og vi kom afsted. Brussels' service-koncept er virkelig skrabet og jeg blev faktisk lidt skuffet over ikke engang at få en kop kaffe/te.
Parkering ved gate i BRU, yes, ingen busser her - ud på jetbroen, rundt, ned ad en trappe, og ud i fri luft - oh crap - og ind i en bus. Vi parkerede ved B-gates åbenbart, som vist er non-Schengen, og blev kørt heeeele vejen over til A-gates. Men tid var der masser af så det gjorde ikke så meget, og der var god udsigt til trafikken. Vi kørte ved siden af en SAS-gris (736) der taxiede og som vi måtte holde for på vejen.
Ja, skal nok blive bedre til at tage billeder undervejs i bussen
Anyway, kælder-området ved A-gates i BRU er under ombygning så det var lidt forvirrende, men forvildede mig alligevel op til The Loft og fik en Leffe Brune og lidt quiche. The Loft virker som en rigtig fin lounge, og kunne godt have brugt mere end de 40 minutter jeg havde at løbe på. Næste gang må jeg også stikke hovedet ind i SAS' lounge.
View attachment 4108
Nede ved gate A62 stod en Austrian (SN/OS codeshare) Fokker 70 parkeret, klar til at tage mig til VIE. Beklageligvis viser det sig at lige ved A62 er der lange jetbroer
over det hele som blokerer for udsynet og gør det umuligt at tage et fornuftigt billede af maskinen der holder parkeret der. Så I må nøjes med bagenden:
View attachment 4109
Det er faktisk også den flotteste del. Der er bare noget over motorer monteret på halen. Rawr


Døren er bygget til mennesker fra 1700-tallet og er kun 1,5m høj. Sæderne er bygget til mennesker fra 1970'erne og sæderyggen gik mig til halsen (kan man få piskesmæld i et fly??). 2+3 seating - jeg sad på 9D - og vel 60-70% load. Serveringen til gengæld var længder bedre! Fik her både en chokoladebar, en Ottakringer øl og den kop te som Brussels var for nærige til at inkludere på første flyvning:
View attachment 4110
Ellers en fredelig flyvning, fik hørt lidt podcast og var fremme inden jeg fik set mig om. Vi parkerede ved ægte busgate, ikke snyde-busgate, og efter busturen inde ved bagagebåndet var min kuffert allerede på båndet (LH Group kan godt finde ud af priority-bagage, hurra!). Det var så ligegyldigt for missede akkurat S-toget der kun går hver halve time. Fik i øvrigt researchet lidt i bussen; City Airport Train (CAT) er åbenbart Wiens (markant billigere!) svar på Heathrow Express, og jeg holdt fast i S-toget alligevel for ikke at lade dem fuppe flere turister end nødvendigt (her havde jeg også allerede skejet ud til S-togs-billetten inden jeg kiggede på afgangstiderne...).
Det var alt sammen i tirsdags. Så nu er jeg efter vel overstået konference tilbage på værelset i Holiday Inn Vienna City oven på en lækker wienerschnitzel på Haas Beisl, som er et af de lokale spisesteder. Figlmueller var propfyldt (en fredag aften, hvem skulle have troet det!?) da jeg endelig var færdig med konference, så lige der er en god undskyldning for at komme tilbage til Wien i en ikke alt for fjern fremtid og få den schnitzel.
Som sidebemærkning har Wien et virkelig fint bycykel-system. Tilmelding koster €1 og ture i op til en time ad gangen er herefter gratis. Der ligger en bycykel-station ikke langt fra hotellet, og cyklen blev hurtigt min primære transportform. Der er cykelbaner mange steder, dog på en lidt kringlet måde da de for det meste er "tegnet oven på" fortovet som en eftertanke frem for rigtige cykelstier som vi kender dem i Danmark.
Puh, det blev en lang "introduktion" og har ikke engang optjent hverken flyvninger eller miles til min A3-konto endnu
I morgen formiddag går det imidlertid løs med min allerførste A3-flyvning til ATH, naturligvis opgraderet til business class med gold voucher! Så fortsættelse følger...


Click to expand...