Airbaltic PINS - Planies NFT

Poster i 'ALLE ANDRE FLYSELSKABER' oprettet af SimonS, 9/2/23.

  1. SimonS

    SimonS Medlem

    Beskeder:
    18
    "Synes godt om" modtaget:
    41
    Point:
    13
    Hejså! Airbaltic har sidste år lanceret 10.000 NFT'er, de kalder for Planies:
    [​IMG]
    Ved at købe (minte) en for 0,075 ETH, kan man derefter investere (stake) den for at optjene 20 Airbaltic PINS dagligt og en opgradering til business class efter 10 flyveture per planie man har.

    https://planiesnft.com/

    Dertil får man snart VIP fordele, hvis man ejer 25 planies:
    https://www.airbaltic.com/en/airbal...top-tier-loyalty-program-membership-with-nfts

    Det er ret interessant at et flyselskab baserer sit fordelsprogram på tokens - en verden jeg slet ikke kender til.

    Hvad synes I? Er der nogen, der flyver med dem og overvejer at få eller har en Planie?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  2. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    665
    "Synes godt om" modtaget:
    1,983
    Point:
    93
    Jeg har fløjet lidt med AirBaltic og generelt været godt tilfreds - især med deres fantastiske business class-service.
    Men jeg må indrømme (måske er jeg bare gammel), at jeg ikke forstår en bønne af, hvad det her går ud på. Masser af nye udtryk, jeg ikke kender: NFT, Ethereum, minting, staking, allowlist, ude over planies anatomy and roadmap..., så det er vist ikke noget, jeg skal kaste mig ud i lige foreløbig.
     
    Offlyer, THammer, isolCBflyer og 3 andre "Synes godt om" dette.
  3. asf

    asf VIP medlem

    Beskeder:
    826
    "Synes godt om" modtaget:
    1,930
    Point:
    93
    Hm der er lidt for meget pyramidespil over NFT'er til at jeg personligt ville være med på sådan noget.

    Men udregningen til VIP-status er vel meget simpel - 0,075 ETH x 25 planies = 20.000 DKK i skrivende stund. Så kan man jo vurdere, om VIP-fordelene er det værd. Evt. også overveje om man tror der bliver bibeholdt noget værdi i ens tokens og modregne det (her ville jeg være konservativ/realistisk og sætte den værdi til 0 :D).

    Hvordan er værdien af pointene man optjener? Der står man optjener 20 point pr dag pr Planie og at det betyder 1 gratis flyvning efter 1 år (dvs. ~7300 point pr gratis flyvning?). Det er lidt uklart hvornår og hvor ofte man kan få business class opgraderingen...

    Opdatering: Ser lige i FAQ at der er begrænsninger på antal Planies man kan få ved allowlist minting hhv køb i "fri handel" pr wallet. Det bliver meget hurtigt for kompliceret.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  4. SimonS

    SimonS Medlem

    Beskeder:
    18
    "Synes godt om" modtaget:
    41
    Point:
    13
    Nu har jeg læst lidt mere om det, og flyselskabet har åbenbart store ambitioner med blockchain, crypto og NFT'er, hvor de i sidste ende mener at kunne reducere deres driftsomkostninger: https://paxex.aero/planies-airbaltic-nft-loyalty/

    Pointprisene for flight e-vouchers (København-Riga) er:
    5.000 - almindelig envejsbillet (3.500 når de er på tilbud)
    9.000 - upgrade voucher til business class (fra 'classic' billet)
    20.000 - business class billet
    https://spend.pinsforme.com/flight-e-vouchers.html

    Man kan også omdanne pointene til billetkøb eller gavekort til 0,006 €/point.

    Så værdien af en point er mindst € 0,006 og jeg har udregnet, at den kan være op til € 0,020 for almindelige billetter inkl. business og op til ca. €0,025 for en upgrade voucher til business.

    Det vil sige, at hvis en Planie koster €120, får man ca. indtjent prisen i point efter et år.... Men men men - fordelene er kun garanteret indtil den 24.10.2023, indtil næste Roadmap lanceres i Q2 - og det kan jo være, at de lukker projektet.

    I FAQ'en står der at man får én business class upgrade voucher pr. stakede planie efter 10 envejsture:
    upload_2023-2-12_17-15-21.png

    Som I siger er der mange nye udtryk og det er ret komplekst, og som @jespersm forstod jeg heller ikke en bønne af hvordan det fungerede for blot nogle dage siden. Men jeg synes det er sjovt, at et flyselskab har fået mig til at undersøge kaninhullet, og jeg har nu købt en enkel Planie for at være med. Så må vi se, om det bliver en underskudsforretning eller ej.
     

    Attached Files:

    asf og Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side