Fra SAS' Facebook: SAS’ bagagemedarbejdere har nedlagt arbejdet. Alle fly, der bliver handlet af SAS, er berørt af arbejdsnedlæggelsen. CPH arbejder på at sikre, at den resterende del af trafikken kan afvikles planmæssigt. Kontakt dit flyselskab for yderligere oplysninger. (Opdateret 24.02.15, kl. 10:50) https://www.facebook.com/cphairport/posts/860533244003890
Det er ikke pænt sagt, men det er lige før at man godt kunne ønske det. SAS gør formodentlig alt hvad de kan for at tilpasse sig de nye markedstider, antageligvis vel for at bevare SAS i fremtiden, men sådanne aktioner gør det unægteligt svært at få lønsomhed ind i forretningen. Jeg har sagt det før, og jeg siger det gerne igen: Luk SAS og start så helt forfra, hvis ellers der fortsat er en god business case for et skandinavisk flyselskab. Men måske skulle politikerne også påtage sig et ansvar for at sikre bedre vilkår for selskabet i konkurrencen med den øvrige luftfartsindustri, og f.eks. overveje at indføre DIS-modellen. Jeg ved at skattelettelser ikke er populært hos navnligt rød blok. Men jeg ser ingen anden udvej end at SAS skal tilpasses de nye tider og også have de samme muligheder som andre selskaber hvad angår selskabskonstruktioner og omkostningsniveauer hvis de skal overleve. Et andet alternativ er selvfølgelig det gamle velkendte: At ejerne, dvs. skatteyderne, må skyde endnu flere penge i selskabet for at sikre overlevelse.
Det var naturligvis ment lidt i spøg, men må sige, at jeg føler mig let provokeret. Tror dog egentlig, at det er et mindretal af de ansatte, som opildner til den tilspidsede situation. Det er aldeles uacceptabelt, at enkelte medarbejdere kan tage flere tusinder passagerer som gidsler i deres personlige kamp for bedre vilkår. Man må bare sige, at tingene går én vej - og de harmonerer bare ikke særlig godt med det danske arbejdsmarked. Det er en interessant tanke med DIS-modellen, men jeg tror bare ikke, at der er politisk vilje til dette. I Emiraterne har man en strategi, hvor luftfart er en integreret del af deres vækststrategi med helt andre rammevilkår end vores. SAS er bundet på hænder og fødder og dette pres fra konkurrenter og medarbejdere vil blot fortsætte indtil politikerne vågner op - og det gør de nok ikke - med mindre det er midt i en våd stemmedrøm.
Forhandlingerne mellem SAS og CAU om overflytningen af personale er ifølge DR Nyheders hjemmeside brudt sammen onsdag aften: http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2015/02/26/0226081310.htm
Flere medier rapporterer nu at kabinepersonalet har nedlagt arbejdet med flere aflysninger til følge. Blandt andet her: http://finans.dk/live/erhverv/ECE7489559/Kabinefolk-i-SAS-har-nedlagt-arbejdet/
Finans.dk skriver at SAS nu har taget det usædvanlige skridt at suspendere omkring 20 medarbejdere på baggrund af gårsdagens strejke: http://finans.dk/live/erhverv/ECE7493423/60-SAS-fly-er-aflyst-20-medarbejdere-suspenderes/
Kabinepersonalet genoptager angiveligt nu arbejdet: http://nyhederne.tv2.dk/samfund/2015-02-28-sas-kabinepersonale-genoptager-arbejdet
Nope. Spil for galleriet. CAU skulle skrive under og sige det for ikke at gøre noget ulovligt når der er tale om en overenskomststridig strejke. Ser umiddelbart ud som om de er enige på alle punkter pånær ét... CAU vil have overenskomsten i Cimber istedet for FTU.
BTW, så var køen til transfercentret idag kl. 19.00 helt ud forbi tax-free butikkerne. Mon ikke dem, som bruger det meste af en lørdag i den kø lige tjekker alternativerne næste gang de skal rejse: Foto tilsendt fra en af vores norske Bonusfeber-venner, som var glad for at flyve Norwegian idag...
Jeg var der også i fredags, og der stod det også skidt til! (selvom min afgang CPH-AAL heldigvis ikke var berørt) Dog har de i transfer nogle særlige skranker til SAS Business og EBG med meget mindre kø (håber ikke I får brug for dem).
Og der var så ikke håb. Store dele af kabinepersonalet nægter at følge Arbejdsrettens påbud: http://bonusfeber.dk/arbejdsretten-sas-personale-skal-tilbage-paa-job/ Hvad er næste skridt? Bliver de idømt en bod og opsagt individuelt?
Godt spørgsmål. SAS har godt nok rettens ord for, at de har loven på deres side, men spørgsmålet er om opsigelser ikke blot er med til at optrappe konflikten unødigt og dermed gøre det endnu mere svært for SAS at afvikle sine flyvninger. Omvendt en mulighed for at SAS kan komme af med nogle af de mest besværlige ansatte og ikke mindst dem, som er ansat på den dyrere overenskomst. Og mens sagen udvikler sig får jeg belejligvis posts på min Facebook fra Emirates: En lille reminder fra den virkelighed, som de SAS-ansatte er oppe imod. Mon ikke også der er ledige jobs som cabin crew med tax-free løn?
Reaktion på vej fra SAS iflg. Børsen: http://borsen.dk/nyheder/generelt/artikel/1/300343/sas_paa_vej_med_reaktion_paa_ulovlig_strejke.html Bøder? Fyringer?