Fremtidens rejser

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af Erwin Lansing, 18/2/21.

  1. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,182
    "Synes godt om" modtaget:
    6,443
    Point:
    113
    Lad os se i krystalkuglen og så om, hvordan rejser kommer til at se ud i fremtiden. Eksperterne mener, at selvom vi nok skal få bugt med pandemien og få virussen under kontrol, vil vi ikke slippe helt af med den igen. Det kan være, det bliver et tilbagevendende fænomen, ligesom influenza med nye vacciner hvert sæson. Det kan også være, der kommer lokale udbrud, som hurtigst muligt skal undertrykkes.

    Hvad fremtiden måtte blive for coronavirussen, hvordan kommer det til at se ud for de rejser, som vi kendte dem? Bliver alt som det plejede? Kommer alle forretningsrejser til at fortsætte med videokald? Eller kommer vi til at se specielle møderum på lufthavne, hvor man kan mødes uden at bryde sin sociale bobbel?

    Hvad mener I? Lad mig høre jeres ideer og forslag. Intet svar er forkert for, som vi alle ved, er det svært at så, især om fremtiden.
     
    PENSIONISTEN, ChristianR og Henry "Synes godt om dette"
  2. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,379
    "Synes godt om" modtaget:
    12,757
    Point:
    113
    Jeg hørte et foredrag af formidlingschef Linda Greve Aarhus Universitet. Et af hendes punkter var:
    • Videomøder er gode til orientering. Punkterne på dagsordenen er rimeligt simple, deltagerne kender hinanden godt og formålet er at udveksle information.
    • Personlige møder skal bruges til udvikling. Der er komplekse problemstillinger, som skal diskuteres. Deltagerne kender ikke hinanden særligt godt. Og der skal etableres sociale relationer.
    Det kan jeg godt genkende - så derfor tror jeg, at der stadig vil være rejser til udstillinger, kundemøder m.m.

    Jeg kunne godt forestille mig, at større konferencer måske bliver delt op i en række regionale events, der er forbundet med videolinks.
     
    Beaglen, PENSIONISTEN, Erwin Lansing og 1 anden person "Synes godt om dette".
  3. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,182
    "Synes godt om" modtaget:
    6,443
    Point:
    113
    Jeg vil nuancere de to punkter lidt. Videomøder er gode til orientering, eller envejs kommunikation, uanset om deltagerne kender hinanden. Der er mange velfungerende webinars hvor det netop er omdrejningspunktet. At diskutere problemstillinger virker også fint, i hvert fald efter nogle måneders øvelse. Det kræver dog at gruppen ikke bliver alt for stor, og at deltagerne kender hinanden. En lille mellemting, som jeg har brugt på nogle konferencer, jeg har organiseret, er paneldebatter. En mindre gruppen, som for det meste kender hinanden, fører ordet og diskuterer et komplekst emne, mens mange andre deltagere fint kan følge med.

    Det jeg dog savner er de små spørgsmål, som man ikke vil stille i plenum, og hvor en email til foredragsholderen, som man måske ikke har mødt før, er lidt for formelt. Der ville man normalt bare gå op til vedkommende og falde i snak i kaffepausen. Ligesådan kreative eller brainstorming møder er, uanset hvor mange smart online værktøjer der findes nu om dagen, bare så meget mere effektive når man står samlet omkring en tavle. Og allervigtigst, som du også er inde på, at forme nye relationer. Vi har oplevet en stor stigning i antallet af deltagere på vores konferencer, men for det meste er de tavse, og vi ved ikke hvem de er, sover deres navn og hvem de arbejder for.

    Den korte version: det er blevet nemmere at forkyndige viden, men vidensudveksling er blevet meget svære.

    Jeg ser helt klart et behov for fysiske møder og konferencer, men med tillæg til opfølgningsmøder på video imellem de fysiske møder. Der giver de helt klart stor værdi fremfor de mange emails man plejede at sende frem og tilbage i en større gruppe. Der er et kort videomøde guld værd.
     
    T4L, Nielspg, Beaglen og 3 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side