Nu er det jo meget begrænset hvor mange fly der overhovedet er at finde i BLL i disse måneder - to ankomster og én afgang med passagerfly i dag, så når et fly returnerer lægger man mærke til det. LH838, eftermiddagsturen fra Frankfurt til Billund med afgang kl. 12.55 vendte i dag om næsten præcis halvvejs, i en bue over Bremen og Buchholz sydvest for Hamburg, og landede tilbage i FRA cirka klokken 14.30. Dette var en CRJ9, D-ACNO. https://www.flightradar24.com/data/flights/lh838#26bbb34e En times tid senere lettede en anden CRJ9, D-ACNR så fra Frankfurt og gennemførte flyvningen, men med omfattende "holding" i Billund, så vidt jeg kan se cirklede flyet rundt i 40 minutter (!!!) før landing. https://www.flightradar24.com/data/aircraft/d-acnr#26bbf14b Er der nogen der ved hvorfor det oprindelige fly returnerede? Jeg vil formode at det enten har været en teknisk fejl på flyet, som man har vurderet man nemmest kunne afhjælpe på basen i FRA - eller det har været pga. kraftigt snevejr i Jylland, hvilket også kan forklare hvor "anden tur" cirklede rundt vest for BLL i næsten tre kvarter.
LH838 skulle være landet med 40 minutters forsinkelse i BLL i går? Det må betyde, at den kom hurtigt afsted, efter returneringen til FRA. Det kunne tyde på en teknisk fejl, for sneet burde have givet restriktioner i ankomster allerede før afgang. Det virker sandsynligt at er fly med teknik returnerer til hjemmebasen, hvor er andet fly stod klar.
Den "nye" LH838 landede i BLL cirka 17.25, mod normalt 14.15, så altså med godt tre timers forsinkelse. Det første fly returnerede halvvejs, derefter gik der endnu en time før det nye fly lettede, og dette fly cirklede så ved BLL i 40 minutter. Ja, det tænker jeg nemlig også.
Og med tre timers forsinkelse på baggrund af tekniske problemer, er der en gyldig grund for økonomisk kompensation. Tekniske problemer er flyselskabets ansvar og netop tekniske problemer har flere gange været et stridspunkt i mange af de sager, der er ført ved EU-domstolen. Her er dommen "Wallentin-Hermann" stadig den førende principielle dom, der giver passageren ret til kompensation.