Min EuroBonus status - det sidste års optjening

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af Henry, 9/5/22.

  1. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,419
    "Synes godt om" modtaget:
    12,867
    Point:
    113
    Mit bonus år løber fra 1. maj til 30. april. Så nu kan jeg gøre status på min optjening det sidste år:

    • Jeg har optjent point nok til at beholde mit diamant kort (ja faktisk den bedste pointoptjening under hele mit lange medlemskab af EuroBonus).
      • 12.000 statuspoint på mit MasterCard
      • 78.000 statuspoint på X3 kampagnen ved flyvninger med SAS
      • Sølle 55.000 basispoint ved at flyve (nok det aller dårligste i mands minde)
    • 65% af mine basis point er optjent ved at flyve med SAS. Resten med Star Alliance partnere. Og som matematikerne nok kan regne ud, så har langt de fleste af mine SAS flyvninger været under x3 kampagnen. På plus.
    • Jeg har hentet godt 125.000 ekstra point hos partnerne
      • 25.000 point ved billeje hos AVIS (her har jeg også benyttet kampagner)
      • Godt 6.000 point hos partnere (Restauranter og Dantaxi)
      • Resten er hentet på mit mastercard - og ja, det er naturligvis også flittigt brugt under x2 og x3 kampagner, hvor køb på www.sas.dk har givet mange point)
    Og til de nysgerrige: Jeg lægger løbende min pointoptjening ind i et regneark. Det er nødvendigt, fordi jeg ofte oplever, at jeg først får point, når jeg indberetter flyvningerne manuelt. Desuden giver det mulighed for løbende at følge med i optjeningen af status.

    Og så til min konklusion:
    1. Mit rejsemønster skal ændres væsentligt, hvis jeg skal beholde min status. Jeg skal simpelthen flyve mere. Jer er derfor allerede begyndt på mine første mileage runs.
    2. Jeg optjener ikke nok point til at kunne beholde min flypremium status på mit mastercard.

    Men hvordan ser det ud hos jer?
     
    henrik.kristiansen, PENSIONISTEN, silferlood og 9 andre "Synes godt om" dette.
  2. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    449
    "Synes godt om" modtaget:
    1,367
    Point:
    93
    Jeg har indtil 8.oktober til at få 320 tier points hos BA eller 33 flyvninger. Jeg tror jeg ved hvad der er nemmest :D
    Dog skifter jeg arbejde 1.juni, og jeg skal på 6 måneders uddannelse / træning , så jeg er spændt på hvor mange weekend ture jeg skal tage til London eller Madrid for at beholde mit BA Silver, nu når min sommerferie skal flyttes. Ellers må jeg en tur ned i bronze-feltet og hygge et års tid :)
     
    PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om" dette.
  3. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,419
    "Synes godt om" modtaget:
    12,867
    Point:
    113
    Mit optjenings år i EuroBonus er lige udløbet. Så er der igen tid til en lille analyse af pointoptjeningen det sidste år.

    Det var året, hvor luftfartsselskaberne igen begyndte at flyve efter Corona og jeg fik lavet et par mileagerun til fornuftige priser. Mine destinationer er primært indenfor Europa, så jeg blev ikke ramt at krigen i Ukraine og følgerne deraf.

    Det hurtige overblik. I perioden fra maj sidste år til udgangen af april i år, har jeg optjent
    • 30.000 statuspoint (på MasterCard og SAS kampagner)
    • 90.000 basispoint (heraf 40% hos SAS. Resten hos Lufthansa og Turkish Airlines)
    • 120.000 ekstra point, heraf
      • 65% på MasterCard
      • 30% på billeje hos Avis
      • 5% på restauranter og dantaxi
    Så jeg må konstatere, at jeg med sidste års rejsemønster, brug af MasterCard og optjening af point hos EuroBonus partnere godt kan beholde:
    • Diamant status hos EuroBonus
    • Højeste Fly Premium niveauet
    Det næste år forventer jeg, at beholde min diamant status (jeg vil helt sikkert have en fordel af MasterCards omlægningen af optjeningen af statuspoint). Jeg forventer dog at flyve lidt mindre - så jeg henter nok færre basispoint. Derfor vil jeg også fortsætte med at planlægge mine flyvninger, så jeg henter flest muligt point. Men min Fly Premium status kan blive udfordret. Især hvis jeg henter færre basispoint. Jeg skal helt sikkert være opmærksom på kampagner os Avis, for det er nok det, der skal redde min fly premium status.

    Hvordan ser det ud hos jer? Hvilke overvejelser gør I.
     
    Calle77, PENSIONISTEN, henrik.kristiansen og 8 andre "Synes godt om" dette.
  4. Rollercoaster

    Rollercoaster Aktivt medlem

    Beskeder:
    60
    "Synes godt om" modtaget:
    139
    Point:
    33
    Spændende indblik :) Hvad bruger du alle dine point til?

    Mit optjeningsår slutter den her måned, hvor jeg regner med at indhente guldkortet hos SAS for første gang:
    • 19.543 status point fra SAS MasterCard optjent de sidste 3 måneder (jeg fik udnyttet 2x point kampagne og de nye regler for status optjening så godt jeg kunne ;)) + 9.000 point fra før de nye regler
    • 12.380 (forventede) basis point fra et milage run til HEL i næste uge. Første gang jeg begiver mig ud i sådan en bonusjagt og det bliver med SAS' bio billetter der giver den gode indtjening
    • 3.670 basis point fra 6 flyvninger med SAS
    • 500 Basis point købt for 300 SEK
    Jeg forventer at kunne komme lidt nemmere til guldkortet i næste optjeningsperiode med en rejse til USA og hyppigere pendling indenrigs med et klippekort.

    Desværre har jeg mistet højeste Fly Premium status og ved godt nok ikke om jeg kan ramme det igen med mit nuværende forbrugsmønster.
     
    henrik.kristiansen, Nielspg, PENSIONISTEN og 3 andre "Synes godt om" dette.
  5. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    875
    "Synes godt om" modtaget:
    2,584
    Point:
    93
    Kan du uddybe dit mileage run til HEL? Jeg står selv og overvejer om jeg skal bruge penge på de sidste 10.000 point inden min periode slutter i juni...
     
    PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om" dette.
  6. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    667
    "Synes godt om" modtaget:
    1,992
    Point:
    93
    • Jeg har selv lavet et bio-milagerun, men kom "kun" op på ca. 7000 points til Göteborg. Tips til HEL ?
     
    Jeblin, PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om dette"
  7. Rollercoaster

    Rollercoaster Aktivt medlem

    Beskeder:
    60
    "Synes godt om" modtaget:
    139
    Point:
    33
    Det er en Plus Pro Bio billet AAL-CPH-ARN-HEL/retur og der er en kampagne med bio billetterne pt. hvor man får yderligere 450 basis point per flyvning, altså for mit vedkommende 6x450 = 2.700 point!

    Billetten i sig selv giver 8.800 point + sølv bonus.

    Rejsen kostede 5.500 - måske ikke den bedste værdi for pengene, I know. Dertil en overnatning i HEL, men jeg tager det hele som en oplevelse ;)
     
    Senest redigeret: 8/5/23
    henrik.kristiansen, isolCBflyer, jespersm og 3 andre "Synes godt om" dette.
  8. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,419
    "Synes godt om" modtaget:
    12,867
    Point:
    113
    Det er også svært. Jeg har over det sidste år brugt:
    • 12K. Bonus billet til Helsinki på plus (til go pris)
    • 105K. Bonus billet til Nairobi. Business på Star Alliance
    • 10K. Bonus billet til Færøerne på plus (til go pris)
    • 7K. Bonus billet AAR-CPH
    • 15K. Bonus billet til Athen på plus (til go pris). Dog kun en enkelt billet, da jeg ikke skulle retur til DK
    • 96K. Arbejdsrelaterede rejser betalt med bonuspoint.
    • 160K. Bonusbilletter til venner.
    Som du nok kan regne ud, har jeg forsøgt at nedbringe saldoen på min konto. Men jeg har stadig over 500K point på kontoen, som jeg skal finde noget fornuftigt at bruge til.
     
    henrik.kristiansen, asf, Nielspg og 3 andre "Synes godt om" dette.
  9. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,419
    "Synes godt om" modtaget:
    12,867
    Point:
    113
    To hurtige spørgsmål: Bruger du din fly-premium status? Hvor mange point mangler du?
     
    PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  10. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,419
    "Synes godt om" modtaget:
    12,867
    Point:
    113
    Du må naturligvis overveje, om det er pengene værd. Men lige nu koster et klippekort mellem Aarhus og København knap 2700 euro (vel omkring godt 20.000 DKK). D.v.s. godt 1.000 kroner for et klip. Det giver (med 25% bonus på basispoint) 2.450 basispoint for et klip. 4 af dem - og du har igen guldstatus (2 retur rejser). Klippekort kan deles mellem flere personer - så hvis du kan finde andre, der har lyst til at dele et klippekort, så er det måske en af de bedre måder at beholde status.
     
    Nielspg, Jeblin og PENSIONISTEN "Synes godt om dette"
  11. Rollercoaster

    Rollercoaster Aktivt medlem

    Beskeder:
    60
    "Synes godt om" modtaget:
    139
    Point:
    33
    Jeg brugte den til 2 USA ture sidste år på business for 2 personer og har en (måske håbløs) drøm om at kunne udnytte det østover engang også. Mangler 84k for at nå over næste Fly Premium grænse.
     
    Henry og PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  12. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,419
    "Synes godt om" modtaget:
    12,867
    Point:
    113
    Det er også en pæn klat. Spørgsmålet er, om det er så meget værd for dig, at det giver mening at købe dem - eller lægge ekstra meget forbrug over på dit mastercard.
     
    PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.
  13. Rollercoaster

    Rollercoaster Aktivt medlem

    Beskeder:
    60
    "Synes godt om" modtaget:
    139
    Point:
    33
    Ja det er et godt spørgsmål. Jeg forbruger allerede så meget jeg kan på MasterCard + Point Earner, men det skal jo heller ikke gå hen og blive frås ;)

    Skulle den rigtige rejse dukke op ville jeg dog ikke være bleg for at købe pointene - selvom det ville koste 10-12k er det da stadig god value for business billetter.
     
    PENSIONISTEN, Offlyer, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  14. abelincoln

    abelincoln Medlem

    Beskeder:
    12
    "Synes godt om" modtaget:
    29
    Point:
    13
    Du får ikke 450 point per flyvning med kampagnen, men 450 per flyrejse, så i dit tilfælde vil det “kun” være 2x450. Stadig en rigtig god optjening, især fordi biobilletter i forvejen giver 400 point oveni for fly inden for Skandinavien og 700 inden for Europa.
     
    Jeblin, PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om dette"
  15. Rollercoaster

    Rollercoaster Aktivt medlem

    Beskeder:
    60
    "Synes godt om" modtaget:
    139
    Point:
    33
    Jeg har læst at det skulle forholde sig anderledes. Har du selv rejst med kampagnen?
     
    PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om" dette.
  16. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN EBD

    Beskeder:
    1,565
    "Synes godt om" modtaget:
    6,739
    Point:
    113
    Hvis jeg booker en rejse i august cph-osl-zrh-osl-cph viser bookingen 450 point pr leg ?? !! Er det ikke korrekt ??
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  17. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    667
    "Synes godt om" modtaget:
    1,992
    Point:
    93
    Jeg har selv svært ved at tyde begrebet 'flyrejse'. Er det hvert leg eller samlet for alle legs under samme reservation?
     
    Henry, Jeblin og PENSIONISTEN "Synes godt om dette"
  18. Rollercoaster

    Rollercoaster Aktivt medlem

    Beskeder:
    60
    "Synes godt om" modtaget:
    139
    Point:
    33
    Jeg har også haft svært ved at tolke begrebet. De forkellige landes oversættelser gør det måske heller ikke nemmere, men den svenske skriver dog "per flyvning" ;)

    Screenshot 2023-05-09 at 08.50.30.png

    Folk på businessclass.com forummet har dog også fået "bekræftet" af en SAS medarbejder at det skulle være per leg/segment.

    Men jeg skal da nok rapportere tilbage fra min tur i næste uge :)
     
    Erwin Lansing, jespersm, Henry og 2 andre "Synes godt om" dette.
  19. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    875
    "Synes godt om" modtaget:
    2,584
    Point:
    93
    Når man booker på sas.dk fremgår det blot som samlet 450 point per enkeltrejse, dvs ikke per segment, men samlet for en rejse fra A til B uanset antal legs. Men du må meget gerne give update tilbage for det kan jo give en ret stor forskel.
     
    jespersm, Henry og Nielspg "Synes godt om dette"
  20. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    667
    "Synes godt om" modtaget:
    1,992
    Point:
    93
    Okay, men så kan man da prøve at booke alle segmenter som enkeltrejser - så kan de lære det, kan de!
     
    Henry og Nielspg "Synes godt om" dette.

Del denne side