Ny EU-dom: SAS skal udbetale kompensation for strejke i 2019

Poster i 'PRESSEMEDDELELSER' oprettet af ChristianR, 23/3/21.

  1. ChristianR

    ChristianR Medlem

    Beskeder:
    13
    "Synes godt om" modtaget:
    46
    Point:
    13
    Henrik Olsen, Beaglen og Henry "Synes godt om dette"
  2. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    532
    "Synes godt om" modtaget:
    1,849
    Point:
    93
    Ja den afgørelse kommer jo ikke ligefrem på det bedste tidspunkt for SAS og jeg er fuldstændig enig i, sådanne former for strejker (måske modsat vilde strejker) ikke kan udgøre usædvanlige omstændigheder, som fritager SAS for at betale kompensation til berørte passagerer.

    Jeg studsede dog lige over noget i artiklen:

    I praksis fungerer det dog sådan, at passagerer selv skal søge disse kompensationer for at få dem. Derfor vil beløbet formentlig blive noget lavere.


    Passagererne har ifølge EU-regler to år til at søge kompensation. Dermed er fristen også ved at udløbe, da strejken var fra 26. april til 2. maj i 2019.


    Det er korrekt, at passageren selv skal søge om kompensation (og hvor ville jeg ønske at det modsatte var tilfældet, så kompensationsbetaling retur til passageren skete helt automatisk), men jeg kan ikke lige se, hvorfor kompensationsbeløbet skulle blive lavere af den grund. Selvfølgelig afhænger kompensationen af, om flyet var forsinket eller aflyst og det kommer også an på en konkret vurdering af den konkrete sag, men kompensationssatserne er standardsatser, som ikke kan fraviges eller sænkes til skade for passageren.

    Så nævner artiklen at passageren har til at søge kompensation inden for 2 år iht. EU-regler og jeg gad godt vide, hvilke EU regler, der henvises til her. For det første nævner EU Forordning 261/2004 intet om sådanne frister og for det andet så har man f.eks. i Danmark helt op til 3 år til at anlægge sagen i retten, regnet fra det tidspunkt hvor forsinkelsen eller aflysningen fandt sted (også kaldet søgsmålsfrist). Den almindelige klagefrist er også 3 år.

    Så det eneste SAS kan håbe på er, at samtlige 380.000 berørte passagerer ikke søger om kompensation. Og skulle der så komme retssager ud af det, kan det gå hen og blive endnu dyrere for SAS i form af sagsomkostninger, hvis sagen tabes.
     
    obs, Henrik Olsen, Erwin Lansing og 3 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side