Vil du turde at bestille med norwegian?

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af Fribytter, 1/7/19.

  1. Fribytter

    Fribytter VIP medlem

    Beskeder:
    177
    "Synes godt om" modtaget:
    531
    Point:
    93
    Hej med jer,

    kort spørgsmål:
    Vil i turde at bestille en rejse med Norwegian til f.eks. vinter (Dec/jan), med henblik på det urøre som der pt. kan være (ifm. risiko for konkurs)?

    Isåfald, hvilke forholdsregler ville i tage (bestilling med MC, i stedet for Visa/DK; konkursforsikring?; bestilling direkte hos flyselskab vs. OTA, etc)?

    PFT
     
    Beaglen, Henry, Ulrik og 1 anden person "Synes godt om dette".
  2. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    458
    "Synes godt om" modtaget:
    1,290
    Point:
    93
    Jeg ville nok ikke bestille hos Norwegian, uanset hvad :).
    Men ville altid betale med et kreditkort (ikke dankort, da det sidestilles med kontantbetaling).
     
    Thomas Bække Olesen, MatthiasWagner, Henry og 2 andre "Synes godt om" dette.
  3. niceguy1001

    niceguy1001 VIP medlem

    Beskeder:
    218
    "Synes godt om" modtaget:
    643
    Point:
    93
    Samme tilgang som denne!
     
    Henry og Ulrik "Synes godt om" dette.
  4. PeterA

    PeterA VIP medlem

    Beskeder:
    1,244
    "Synes godt om" modtaget:
    3,059
    Point:
    113
    Overvejer en one-way til USA med Norwegian til september, da jeg har en awardbillet med SAS på business retur.

    Har ingen betænkeligheder med at booke Norwegian. Betaler med kreditkort og er godt dækket ind forsikringsmæssigt, hvis der opstår noget.
     
    Nielspg, Beaglen, Henry og 2 andre "Synes godt om" dette.
  5. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Er der mere røre, end der altid har været? o_O :rolleyes:

    ..vi bestiller i øvrigt altid med kreditkort, når det er rejser, der bestilles i god tid. Det gælder både fly, hotel og bil osv..
    ..i øvrigt også når vi bestiller varer hjem fra udlandet fra firmaer, vi ikke kender særdeles godt.:cool:
     
    Nielspg, Beaglen og Henry "Synes godt om dette"
  6. Fribytter

    Fribytter VIP medlem

    Beskeder:
    177
    "Synes godt om" modtaget:
    531
    Point:
    93
    OK, nu bliver jeg nysgerrig.

    Jeg har MC Gold hos Nordea, og deres "forsikringsbetingelser" nævner:
    UndtagelserForsikringen dækker ikke hvis•flyet er forsinket i bopæls-/arbejdslandet.•forsikrede på grund af egen skyld ikke opfylder den aktuelle transportørs/lufthavns minimumtransfertid/-transittid.•flyet er forsinket på grund af strejke, arbejd efter reglerne-aktioner eller lignende aktioner blandt flyveledere, lufthavnspersonale eller andet personale.•flyet er aflyst på grundaf flyselskabets konkurs
    (https://www.nordea.dk/Images/38-29219/Nordea_Gold_Forsikring.pdf)

    Så det kan jeg ikke bruge til så meget, andre forslag (eller er bekymringen helt hen i hegnet)?
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  7. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Det er forsikringen - som er meget forskellig fra kort til kort. Den er ganske rigtig ofte ikke interessant i konkurssammenhæng.

    Interessant er derimod det, at med kreditkort kan jeg afvise betalingen - herefter er det op til forretning/flyselskab/etc. at dokumentere at jeg har modtaget varen.

    Med debetkort som Dankortet er betalingen at sidestille med en kontant betaling, og eneste mulighed er at stille op ved konkursboet i køen af kreditorer.
     
    Nielspg, SophieHendriksen, Bekgaard og 3 andre "Synes godt om" dette.
  8. Fribytter

    Fribytter VIP medlem

    Beskeder:
    177
    "Synes godt om" modtaget:
    531
    Point:
    93
    OK, interessant. Det var jeg faktisk ikke klar over!

    Men hvad med hvis man bestiller nu, og beløbet bliver trukket den 1. Aug, men rejsen er først til December. Kan man stadig lave det "trick"?
     
    Bekgaard og Henry "Synes godt om" dette.
  9. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Hvis ikke beløbet er trukket er der intet problem, for så bortfalder købet automatisk, hvis selskabet går konkurs, for varen er ikke 'leveret'.:cool:

    Så ja - det er skam ikke et trick; sådan er kreditkortsystemet opbygget.

    se f.eks.
    https://taenk.dk/raadgivning-og-ret...yrejser/flyselskabet-gaar-konkurs-her-er-dine
    https://www.forbrugereuropa.dk/koeb-og-rettigheder/rejser-og-ferier/flyrejser/konkurs/

    I øvrigt dækker min banks MasterCard ved flyselskabs konkurs op til 50.000 :D
     
    Nielspg, Beaglen, SophieHendriksen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  10. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,404
    "Synes godt om" modtaget:
    12,817
    Point:
    113
    Der er vel 2 elementer i en konkurs:
    • Du mister dine penge på billetten (men dem får du igen, hvis du betaler med kreditkort)
    • Du skal have en erstatningsbillet (som nok er dyr - specielt hvis selskabet går konkurs efter du er rejst ud, men før du flyver hjem) eller du bliver hjemme (og så mister du måske penge på forudbetalt hotel, billeje etc).
    Jeg ville klart være mest bekymret for at sidde i udlandet og ikke kan komme hjem.
     
    Beaglen, SophieHendriksen, Bekgaard og 2 andre "Synes godt om" dette.
  11. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Det dækker min banks MC faktisk også::)

    EFTER AFREJSE DÆKKES:
    c. Rimelige og nødvendige ekstra transportudgifter
    til erstatningsflybilletter på samme klasse som de oprindeligt bookede flybilletter til hjemrejsen.
    d. Rimelige og nødvendige ekstraudgifter til ophold, mad og drikke med op til kr. 1.500 pr. døgn pr. sikrede, dog maksimalt kr. 7.500 pr. skade for alle de sikrede personer, i det tidsrum hvor sikredes hjemkomst er forsinket i forhold til oprindelig
    rejseplan.
     
    SophieHendriksen og Henry "Synes godt om" dette.
  12. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    458
    "Synes godt om" modtaget:
    1,290
    Point:
    93
    Epedemic, Michaelpa, Beaglen og 3 andre "Synes godt om" dette.
  13. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    Overvej evt. at bestille en pakkerejse, og dermed er man dækket af rejsegarantifonden:

    "Hvis du har købt en pakkerejse, som er omfattet af Rejsegarantifondens dækning, vil du få den bedste dækning og være berettiget til følgende dækning:

    • Er du ude at rejse på konkurstidspunktet, sørger vi for hjemtransport.
    • Er du ikke kommet afsted, vil du få erstattet det, du har indbetalt for din rejse. Det gælder dog ikke eventuelle forsikringer."
    Men, om man lige kan finde en pakke som passer til ens lyst og behov er jo mere tvivlsomt, så rodede man nok ikke rundt i det her forum hvis man er sådan en pakkefætter!? ;):p
    https://www.rejsegarantifonden.dk/forside
     
    Beaglen, SophieHendriksen og Henry "Synes godt om dette"
  14. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,404
    "Synes godt om" modtaget:
    12,817
    Point:
    113
    Du kan jo altid selv sammensætte en pakke og få den leveret gennem et rejsebureau. Jeg ved godt, de tager sig betalt.

    Men så kan du nok ikke betale med bonuspoint / hotelpoint.
     
    Beaglen og isolCBflyer "Synes godt om" dette.
  15. isolCBflyer

    isolCBflyer VIP medlem

    Beskeder:
    1,403
    "Synes godt om" modtaget:
    5,874
    Point:
    113
    Skimmede lige deres FAQ igennem, det ser faktisk ud til man kan bestille fly og hotel forskellige steder hvis man bestiller begge indenfor 24timer. Der er sikkert en masse undtagelser man lige skal sikre sig man overholder inden man lægger alle æggene i den kurv.
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  16. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,404
    "Synes godt om" modtaget:
    12,817
    Point:
    113
    Tænkte, jeg lige ville undersøge, om Norwegian er medlem af rejsegarantifonden (for det er udenlandske rejsebureauer jo ikke). Fandt dette svar:

    Norwegian Holiday AS (herefter omtalt som Norwegian Holidays), cvr-nummer 992 911 700, er en norsk virksomhed med hovedkvarter i Oslo og forretningsadresse på Oksenøyveien 3, N-1366 Lysaker.

    Køb og salg af pakkerejser er dækket af den norske pakkerejselov (pakkereiseloven) af 25. august 1995. Norwegian Holidays stiller sikkerhed for og er medlem af den norske rejsegarantifond "Reisegarantifondet".
    Disse betingelser gælder mellem Norwegian Holidays og deres kunder ved køb foretaget på denne hjemmeside, hvor den norske pakkerejselov (pakkereiseloven) gælder. For at blive betragtet som en pakkerejse skal bookingen indeholde mindst to af følgende punkter solgt eller markedsført som en samlet pris: transport, ophold på den endelige destination eller anden turistservice, der varer mere end 24 timer og er en integreret del af arrangementet, men ikke er direkte relateret til transport eller ophold.


    Andre flyrejser eller tjenester er ikke dækket af disse betingelser.
    Kilde: https://www.norwegian.com/dk/bookin...ys---vilkar/generelle-vilkar-for-pakkerejser/
     
    Beaglen, Henrik Olsen, isolCBflyer og 1 anden person "Synes godt om dette".
  17. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Hm - kan se, at mit svar blev lidt tvetydigt :oops:

    Der mangler en sætning i midten. Der skulle have stået:

    Men hvis beløbet er trukket kan man stadig gøre indsigelse over for banken og få posteringen tilbageført. Det er ikke et trick, sådan er kreditkortsystemet opbygget..
     
    Henry og Nielspg "Synes godt om" dette.
  18. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,404
    "Synes godt om" modtaget:
    12,817
    Point:
    113
    Det betyder vel i realiteten, at risikoen for at tabe penge på en konkurs flyttes fra kunden til banken
     
    Bekgaard "Synes godt om" dette.
  19. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    I praksis ja. Derfor er det så vigtigt at vælge den rette betalingsmetode.
    Det er jo blandt andet det, som kortgebyret er med til at inddække. I teorien betalt af forretningen (i al fald i Danmark), men i praksis indregnet i varens pris.

    Jeg ved ikke om der er en kattelem om at handle uansvarligt - f.eks. at bestille rejsen selvom man ved at flyselskabet er på vej mod konkurs - men hvem i alverden vil også gøre det?:eek:
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  20. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Jeg tænker, at det vil være voldsomt at forvente almindelige mennesker kan gætte sig til et flyselskab er på vej mod konkurs?

    Jeg forstår din tanke om uagtsomhed, men det er vel i Norwegians eksempel kun “tosser” i sådan et forum som vores her, der reelt diskuterer hvorvidt det er sikkert eller ej at bestille noget hos dem. Jeg mener, hvis du spørger i din omgangskreds eller menig mand på gaden så tror jeg ikke de overhovedet overvejer der burde være problemer.
     
    Erwin Lansing, clager, Bekgaard og 4 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side