Aftaler imellem flyselskaber

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af Kolmorgen, 13/1/16.

  1. Kolmorgen

    Kolmorgen M&M Senator

    Beskeder:
    63
    "Synes godt om" modtaget:
    154
    Point:
    33
    Hej folkens,

    Jeg skal sandsynligvis hjem til Aalborg (fra Oslo) i slutningen af Februar 2016 og tjekkede i den forbindelse momondo. Normalt plejer det at være SunAir/BA som flyver direkte, og SAS og Norwegian flyver via København.

    Jeg fandt nogle Norwegian og SAS billetter til priser mellem 1.500 NOK og 2.500 NOK alt afhængig af hvilke dage jeg vælger. SunAir er for dyre til mine private rejser.

    For morsomhedens skyld tænkte jeg at jeg ville se hvilke priser som LH skulle have via FRA og KLM via AMS. Ved godt det er lidt af en omvej, men der kan jo ikke ske noget ved at prøve dette.

    Da LH er mit favorit selskab tjekkede jeg dem først. Det som sker når man skriver fra OSL til AAL er simpelthen at LH.com skriver at de ikke betjener ruten - hvilket for så vidt er sandt hvad det angår direkte, men det kan jo klares via FRA.

    lh1.jpg
    Så let giver jeg derimod ikke op. Jeg prøvede derimod at lave en multi city search - og til min store overraskelse måtte jeg finde den dyreste economy billet jeg nogensinde har set i Europa:

    lh2.jpg

    Min umiddelbare tanke var, at det måtte være en aftale som SAS og LH har imellem - og jeg gav derfor KLM et forsøg.

    Søger jeg fra OSL til AAL i Februar med KLM, så får jeg ca. samme priser som Norwegian og SAS via København.

    Kan det virkelig tænkes at LH og SAS har aftaler om ikke at betjene ruter som OSL - AAL? Er dette normalt i branchen og er det overhoved lovligt?
     
  2. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Jeg tror du er stødt på LHs One Way priser... Modsat SAS tager de stadigt meget høje priser for enkeltbilletter -- er prisen lige så høj hvis du fløj retur?
     
  3. Kolmorgen

    Kolmorgen M&M Senator

    Beskeder:
    63
    "Synes godt om" modtaget:
    154
    Point:
    33
    Hvis jeg forsøger at flyve retur, så får jeg beskeden at turen ikke kan bookes online eller flyves af LH.
     
  4. *flyer

    *flyer Sjeff

    Beskeder:
    245
    "Synes godt om" modtaget:
    631
    Point:
    93
    Det du oplever her skyldes at Lufthansa ikke har publiceret en fare, "pris", for strækningen OSL-AAL. Dvs. Lufthansa sælger ikke billetter på strækningen i eget navn.

    Oveni det er Lufthansas hjemmeside lavet sådan at du kun kan købe billetter som Lufthansa selv har en "pris" til. På eksempelvis United.com vil du kunne købe billetter som United ikke har en pris til, men SAS eller Lufthansa har en pris til.

    På strækningen OSL-AAL findes der udover IATA "YY" priserne, priser fra SAS, British Airways (Sun Air), KLM og Widerøe.

    Når du laver en multicity søgning giver du Lufthansa mulighed for at sammesætte billetten af flere forskellige priser. I dette eksempel bliver det til 4 meget dyre enkelbilletter. OSL-FRA + FRA-AAL + AAL-FRA + FRA-OSL. Disse priser "LH Y77" er Lufthansas absolut dyreste og er i modsætning til Lufthansas normale priser afstandsbaserede og ikke rutebaserede. Man kan se dem som Lufthansas egne IATA priser.

    Screen Shot 2016-01-13 at 12.48.27.png

    Screen Shot 2016-01-13 at 12.48.34.png

    Hos et rejsebureau eller evt. et flyselskabs salgskontor ville du i teorien kunne købe en IATA billet til OSL-AAL. Problemet med din rute er dog at den er markant længere end den tilladte maksimale distance for strækningen. MPM for IATA prisen "YY Y" er 546 miles.

    Hvorfor foreslår Lufthansa og ITA den aller dyreste pris? God spørgsmål.

    Når forskellige priser skal kombineres kræver det, at de tillader enten "End-On-End" eller "Side Trips" dvs., at man kan sætte to priser i forlængelse af hinanden, eller at man kan skyde en pris ind mellem to dele af en anden pris. Hvis ikke begge(alle) priser tillader dette kan de ikke kombineres på samme billetnummer.

    Det er kun Lufthansas aller dyreste priser som tilladder "End-On-End" eller "Side Trips", derfor får du kun dette forslag.

    Hos et rejsebureau vil du kunne kombinere flere billetter i samme booking – spørgsmålet er så om det er i strid med "god skik og brug"...?

    Hvis du vil booke med Lufthansa på Lufthansa.com har du flere muligheder. Enten booke du 4 enkeltbilletter i hver sin booking. Alternativt "sakser" du to returbilletter, dvs. booker OSL-FRA-OSL og FRA-AAL-FRA som to billetter i to bookinger.

    Det er naturligvis ikke uden risiko, da du ikke får hjælp hvis du misser flyet i Frankfurt. Så længe du har god marginal i Frankfurt er det dog ikke så farligt endda.

    Et eksempel med samme tidsplan som dit:
    Screen Shot 2016-01-13 at 13.19.41.png

    og

    Screen Shot 2016-01-13 at 13.20.27.png

    Besparelse: 33.542 NOK.

    Håber det kastede lidt lys over sagen :)
     
    Baadsgaard, Beaglen, clager og 2 andre "Synes godt om" dette.
  5. Kolmorgen

    Kolmorgen M&M Senator

    Beskeder:
    63
    "Synes godt om" modtaget:
    154
    Point:
    33
    Tak for en glimrende forklaring - jeg ser jo at billetpriser er en kompliceret affære. Jeg troede at systemet (fx hos Lufthansa) var skruet sådan sammen, at den ville tage alle de kombinationer der er tilgængelig, altså hvis de flyver OSL-FRA og FRA-AAL, så vil systemet automatisk komme med en pris på dette.

    Min umiddelbare tanke var at det var flyselskaberne imellem som havde en aftale om ikke at træde ind på hinandens territorie, hvilket det jo i princippet stadig kan være :)
     
  6. Peter Krogh Frausing

    Peter Krogh Frausing Co-Editor

    Beskeder:
    1,276
    "Synes godt om" modtaget:
    2,123
    Point:
    113
    Stadig ikke billigt - men det kan lade sig gøre via OTA:

    Skærmbillede 2016-01-13 kl. 10.54.04.png
     
    Kolmorgen, *flyer og Ulrik "Synes godt om dette"
  7. *flyer

    *flyer Sjeff

    Beskeder:
    245
    "Synes godt om" modtaget:
    631
    Point:
    93
    Cool! Kunne være interessant at se hvordan TravelLink og Opodo sætter bookingen sammen.

    Bemærk også at FlightFinder giver samme resultat som i #1.
     
    Peter Krogh Frausing "Synes godt om" dette.

Del denne side