Arbejde i Canada for dk virksomhed

Poster i 'DESTINATIONER' oprettet af Epedemic, 9/9/20.

  1. Epedemic

    Epedemic Aktivt medlem

    Beskeder:
    75
    "Synes godt om" modtaget:
    156
    Point:
    33
    Hej, jeg håber nogle kan give lidt input her:

    Jeg er blevet tilbudt et kortvarigt job (nogle måneder, ASAP), for en dansk virksomhed, der skal udvide i Canada. Er der nogen der ved om det overhovedet er muligt under nuværende forhold? Hvis jeg kigger på "work permit" på Canadas imigrationsside ser det ud som om det forudsætter man arbejder for en canadisk arbejdsgiver, og det lader ikke til at være muligt at får personlig hjælp fra hverken udenrigsministeriet, dk's ambassade i Canada eller den canadiske i Danmark :/

    Nogen der kan hjælpe med konkret erfaring? Er med på at man under alle omstændigheder skal 14 dage i karantæne ved ankomst, og det er ikke et problem. Men jeg kan vitterligt ikke gennemskue hvordan man får tilladelse til overhovedet at komme ind i landet under nuværende forhold kombineret med min pågældende situation. (I en normal situation ville man kunne komme ind på en "open work permit", selv uden job, og/eller være visumfri i 6 mdr og så kunne få job uden de store krumspring i løbet af de 6 mdr, men det er naturligvis sløjfet pt så vidt jeg kan regne ud, da der er lukket for al "ikke-essentiel" adgang)
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  2. Fribytter

    Fribytter VIP medlem

    Beskeder:
    174
    "Synes godt om" modtaget:
    516
    Point:
    93
    Det lyder lidt forvirrende det du skriver...

    Hvis det er en dansk arbejdsgiver, der betaler dig løn i DK, og i DKK, så er det vel svært at få et visum, uden at kunne bevise at virksomheden vil investere X CA$ i landet. Alternativt ville jeg undersøge hvor længe du må opholde dig i landet med et turist/business-visum (eta); hvis det blot er for et par måneder, og du ikke kommer til at bo der (med adresse), men kun på hotel osv, tænker jeg ikke du behøver arbejdsvisum/tilladelse... MEN det er kun mine inputs...
     
    Henrik Olsen, Ulrik, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  3. Epedemic

    Epedemic Aktivt medlem

    Beskeder:
    75
    "Synes godt om" modtaget:
    156
    Point:
    33
    Tak. Og ja, det er en kompleks situation givet Canadas noget kringlede regelsæt + min egen noget specielle situation (udfra hvad jeg har kunnet læse mig frem til + få forklaret fra de få myndigheder der ind til videre har været mulige at komme i kontakt med).

    Jeg kan vel koge det ned til et "simpelt" spørgsmål som: "Hvordan kommer jeg ind i Canada indenfor den næste måneds tid?"
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  4. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,379
    "Synes godt om" modtaget:
    12,757
    Point:
    113
    Mine input / spørgsmål:
    • Skal du arbejde for en dansk virksomhed - eller virksomhedens datterselskab (I så fald er datteren jo formentlig en canadisk virksomhed)?
    • Jeg er ret sikker på, at den danske ambassade kan hjælpe - men mod betaling.
    • Hvorfor kan virksomheden ikke hjælpe med at afklare dine spørgsmål? Du skriver, at virksomheden skal udvide i Canada. Det må betyde, at den allerede er etableret dér og har et netværk, som den kan sætte dig i forbindelse med (samarbejdspartnere, revisor etc.)
     
    Henrik Olsen, Epedemic og Nj4220 "Synes godt om dette"
  5. Henriksj

    Henriksj Aktivt medlem

    Beskeder:
    72
    "Synes godt om" modtaget:
    153
    Point:
    33
    Visa er altid noget man skal sætte sig omhyggeligt ind i, men det lyder som et standard business visa og ikke en arbejdstilladelse. Work permit er mere hvis at du er en del af det lokale arbejdsmarked (ansat lokalt eller laver arbejde over en længere periode som en lokal kunne udfører)
    https://www.canada.ca/en/immigratio...rvices/visit-canada/business/eligibility.html
    Corona restriktioner er din store udfordring.

    /Henrik
     
    Henrik Olsen, Epedemic, Ulrik og 1 anden person "Synes godt om dette".
  6. Epedemic

    Epedemic Aktivt medlem

    Beskeder:
    75
    "Synes godt om" modtaget:
    156
    Point:
    33
    Tak! Det var lige præcis den type information jeg havde brug for, da linket nævner et scenarie der passer perfekt til situationen, og virker simpelt nok ift. hvad jeg selv var kommet frem til:

    (Jeg har selv prøvet at finde lige præcis en side med information som det du linker til, men er blevet "vildledt" videre ind af de ruter på canada.ca der omhandler deciderede arbejdstilladelser osv, hvilket er meget mere kompliceret, brugte vel i omegen af 6 timer i går på at komme frem til... ingenting :D )

    Og naturligvis har planen altid været at få 100% styr på det, hvilket blandt andet er årsag til at jeg har spurgt her (og hos mange andre myndigheder og personer med relevant erfaring :) )
     
    Henrik Olsen, danielstrandby og Henry "Synes godt om dette"

Del denne side