Så det her skilt i guldstuen i Arlanda her til morgen. Tilbud på besøg i Biz Loungen. Det svarer til ca. 120DKK/besøg. Ikke i dårlig pris, men selvfølgelig en smagssag. Det er selvfølgelig værd at læse det med småt.
Tak for den gode nyhed. Så kan det formentlig ikke gøres billigere (med mindre status giver gratis besøg)
Vi er jo også godt i gang med det første år med ganske væsentlig reduceret pointoptjeningen. Gad vide hvor mange guldkort der ryger på den konto? Er der i øvrigt nogle der har indikationer på fordelingen af guldkort - opnået via point hhv fløjne strækninger?
Oh, du har så evig ret. Skulle der komme en afstemning, kunne det være interessant at medtage et punkt for gratisterne (EBD "gavekortene").
Enig - har aldrig kunnet se, at det var en diamant-fordel at forære et guldkort væk. Det giver da kun trængselsproblemer, og desuden er gaven jo blevet en gængs handelsvare. Væk med det "gode".
Prøv gerne det og tag gerne en mulighed med for dem som har fået et guld kort uden at flyve sig til det.
Hellere bedre goder til reelle frequent flyers, f.eks. EBD : En årlig biz overseas for 20000 point EBG : En årlig plus overseas for 30000 point. Flere køber nok allerede de lidt dyrere billetter for at beholde deres status og vil således udligne et eventuelt tab fra de tidligere gavekort-rejsende.
OK, gravede lidt i oplysningerne. I årsrapporten 2018 står der et der er 5,6m medlemmer - men ikke en fordeling. I årsrapporten for 2013 står der 3,2m medlemmer, heraf 80,000 Guld (=2,5%) og 143,000 Sølv (=4,5%). Den sidste årsrapport jeg kan finde fordelingen i. I betragtning af den voldsomme stigning i antal medlemmer er andelen af statusmedlemmer formentlig faldet - og i al fald ikke over 2013 andelene. Der er ikke i perioden indtil efteråret 2018 sket voldsomme ændringer i EB programmet på dette område. Det væsentligste er vel introduktionen af Diamant, dette tager en andel af Guld (25%?) som bliver til Diamant, samt ikke uvæsentligt at man giver statuskort væk. Derfor er forbliver antallet (ikke andelen) af Guldkortmedlemmer uændret - idet alle de statusmedlemmer der rykker fra Guld til Diamant giver et guldkort væk. Såfremt der antages uændret andele så giver det: Guld + Diamant = 140,000 Sølv = 252,000 Det tror jeg er alt for mange. Tillige må man antage at størstedelen af de ny kunder ikke er super frequent flyers. Et kvalificeret gæt fra min side vil være Diamant = 25% af Guld = 25,000 Guld = 100,000 - heraf er det 25.000 (25%?) guld gavekort fra de 25,000 Diamant medlemmer Sølv = 200,000 (husk at guldkort kan give et sølvkort væk - tror langt fra alle gør det).
Det interessante er også, hvor stor en andel af passagerene har status (og dermed lounge adgang). Mit ukvalificerede gæt er, at 5 - 8% af de rejsende har guld eller diamant status. Eller sagt med andre ord: Hvis guld- og diamantmedlemmer har 50 legs om året, mens medlemmer uden status kun har 4 - 6 legs, så kommer guld- og diamantmedlemmer måske i loungen 35 - 45 gange om året.
Har I medregnet at pga "gavekortenes" 2 års gyldighed, så kan EBD flyers have 2 guldgavekort i omløb ? Jeg synes jo at det er mig som på 5. år er EBD, der skal have de ekstra goder.... Og det synspunkt rokker jeg ikke ved. Alle må selv optjene de point, der nu engang skal til for at opnå status, basta.
Det kan næppe kvalificeres til beregning, blot kvalificerede gætterier. Jeg har stadig ikke forstået gyldigheden af de guldkort jeg giver til min viv/døtre - men det er i al fald ikke to år. Men der kan være et overlap. I mine antagelser ovenover har jeg blot antaget et år.
Jeg har pt. ingen status og ville selvfølgelig ikke sige nej, hvis jeg blev tilbudt et Guldkort ud af det blå. MEN, jeg synes det er tåbeligt at disse kan foræres væk. Status er noget man bør opnå ved rumpe i sæde. At man så kan optjene point på alle mulige andre måder til f.eks. bonusrejser, synes jeg er noget andet. Fatter ikke, at SAS ikke vil gøre det til noget mere eksklusivt at have status.
Meningen med min kommentar var sådan set bare at pege på, at selvom der kun er 2,5% af EB-medlemmerne, der har guldkort, så vil det formentlig være en noget større andel af de rejsende (Da guldmedlemmer jo rejser rigtigt meget, men basismedlemmer kun har få rejser hvert år. Kan i øvrigt kun være enig med @PENSIONISTEN : Status skal optjenes, ikke modtages som gave (eller gevinst i en julekalender)
I disse tider med big data og flere med titel af "Senior Business Developer Analyst" end dem med titel af "Customer Care Specialist (With the Power to Do Something)", har SAS måske opdelt disse guldkort (enten "mås i sæde" eller "EBD gavekort"), så udnyttelsesgraden tages med i overvejelserne? Eller sagt på en anden måde - det er en "gratis" omgang, at jeg forærer et kort væk til en, der alligevel ikke flyver særlig meget (ellers fik de jo deres eget kort), for de slider ikke nævneværdigt på fasttrack/lounge. På den anden side... SKIT... der findes ikke så detaljerede data i systemet, at man kan sammenholde variant af guldkort med udnyttelsesgraden