Europas mest effektive lufthavn ligger i København

Poster i 'PRESSEMEDDELELSER' oprettet af Nicki Lolk Sørensen, 28/6/16.

  1. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,284
    "Synes godt om" modtaget:
    6,860
    Point:
    113
    Der er stor forskel på lufthavnene i Europa, især når det kommer til, hvor effektivt de bliver drevet. Verdens førende forskere indenfor luftfart har netop kåret den mest effektive, og prisen gik til Københavns Lufthavn. Den danske lufthavn er god til at automatisere og bruge digitale løsninger og ”big data” til at øge effektiviteten. Det giver både mere tilfredse passagerer og lavere omkostninger for flyselskaberne.
    For mange danskere starter flyrejsen allerede dagen før flyet letter, når man checker in på mobiltelefonen og dermed undgår at skulle stå i kø ved check-in-skranken i lufthavnen. Og er der bagage med kan man selv scanne det og lægge det på bagagebåndet. Danskerne er nogle af de mest selvbetjenende flyrejsende i verden, og det skyldes især, at Københavns Lufthavn har været en af de lufthavne, der mest effektivt har taget nye teknologier i brug.

    Københavns Lufthavns årelange fokus på at optimere og automatisere er nu belønnet med prisen som Europas mest effektive lufthavn, der hvert år uddeles af førende internationale forskere og luftfartseksperter i Air Transport Research Society (ATRS). ATRS analyserer og vurderer effektiviteten i alverdens lufthavne.

    ”Prisen anerkender det arbejde, vi hver dag gør for at drive en effektiv lufthavn, der er attraktiv for rejsende og flyselskaber. Vores strategi går på to ben: For det første vil vi gøre det lettere at komme gennem lufthavnen for passagererne og for det andet vil vi gøre det optimalt for flyselskaberne at drive forretning her i lufthavnen. Begge ben handler i høj grad om at benytte digitale løsninger, automatisere og udnytte de store mængder data, vi indsamler,” forklarer Kristian Durhuus, der er driftsdirektør i Københavns Lufthavn.

    [​IMG]

    Kristian Durhuus, driftsdirektør i Københavns Lufthavn, fremhæver lufthavnens evne til at drive en kompleks operation med færre medarbejderressourcer som en vigtig årsag til den høje effektivitet.

    Et af de parametre, som vægtes højt i ATRS’ analyse, er evnen til at håndtere kompleksitet. Sammenlignet med andre lufthavne har København en meget høj andel af udenrigstrafik, hvilket stiller store krav til security, bagagehåndtering og transferering.

    ”Vi afvikler en meget stor og kompleks operation, men formår at gøre det med færre medarbejdere end i sammenlignelige lufthavne. Det skyldes ikke mindst, at vi har dygtige og selvstændige medarbejdere, som tager et stort ansvar”, siger Kristian Durhuus.

    Selvbetjente passagerer er mere tilfredse

    Københavns Lufthavn har gennem de senere år investeret i en række digitale automatiseringsløsninger, der gør det lettere for passagererne selv at klare de opgaver, der er forbundet med en flyrejse:

    ”Gennem adskillige år har de fleste rejsende selv checket ind, og i de sidste par år er der også en stor del af de rejsende, der er gået over til automatisk bagage-drop. Vi var også blandt de første til at indføre selvscanning af boardingpas inden sikkerhedskontrollen og ved boardinggaten, og senest har vi sammen med politiet her i juni indviet automatisk paskontrol. Selvbetjeningsløsningerne sparer bemandingsomkostninger for flyselskaberne, samtidig med at de selvbetjente rejsende også er de mest tilfredse,” fortæller Kristian Durhuus, der også fremhæver lufthavnens indsigt i flyselskabernes processer, passagerernes rejsemønstre og ”big data” som en vej til effektiviseringer:

    ”Vi investerer i disse år massivt i at udbygge og forbedre lufthavnen, og alene i år bruger vi over en milliard kroner på at bygge ud. I disse byggeprojekter benytter vi avancerede modeller og de store mængder data, som vi har eksempelvis fra cirka 100.000 årlige passager-interviews og fra fælles analyser med fly- og ground-handling selskaber. Det kan være analyser, der viser hvordan vi kan gøre det nemmere at bruge selvbetjening, analyser af hvordan ground-handling selskaberne kan udnytte data bedre til at planlægge for deres bagageteams og nedbringe ventetid i bageudleveringen - eller analyser af, hvordan flyselskaberne hurtigere kan gennemføre boarding og deboarding af fly”, forklarer Kristian Durhuus.

    Investeringer giver millionbesparelser for fly-og handlingselskaber

    Netop de mange virksomheder, der arbejder på lufthavnens område, er vigtige samarbejdspartnere, og her investerer Københavns Lufthavn store summer i at gøre det lettere at drive virksomhed:

    ”At drive virksomhed i en lufthavn er komplekst, ikke mindst på grund af sikkerhedsreglerne. Reglerne kan betyde, at mange medarbejdere eksempelvis skal krydse tidskrævende check-points flere gange i løbet af en arbejdsdag. Det fører til en masse unødig spildtid og koster virksomhederne penge. Derfor omlagde vi sidste år vores særlige højsikkerhedsområde, så det matchede bedre med virksomhedernes behov og dagligdag. Det var en trecifret millioninvestering for os, men det har nedbragt mængden af daglige ture gennem check-points hos især handling- og flyselskaberne markant, og har givet millionbesparelser for dem”, siger Kristian Durhuus.

    En af de vigtigste opgaver for Københavns Lufthavn er at få tiltrukket nye ruter og flere afgange. I det arbejde spiller effektivitet en væsentlig rolle:

    ”Flyselskaberne ved, at Skandinavien i udgangspunktet er et høj-omkostningsområde. Effektiv drift er helt klart en af forudsætningerne for, at vi fremover kan tiltrække nye ruter og flyselskaber i konkurrence med andre europæiske lufthavne. Derfor har det stor betydning, at vi bliver udpeget som Europas mest effektive lufthavn,” siger Kristian Durhuus.
     
    PENSIONISTEN "Synes godt om" dette.

Del denne side