Farvel til Uber - Goddag til Habil

Poster i 'NYHEDER' oprettet af Henrik Olsen, 18/4/17.

Tags:
  1. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    I dag klokken 12:00 lukker Uber ned for sin tjeneste i Danmark. Samme tid eller lidt senere i dag åbner Habil op for deres nye transport tjeneste med mottoet: Smart som fragt - billigt som Uber.

    Hvad tænker I om denne nye service - vil I bruge den?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  2. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Henry "Synes godt om" dette.
  3. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Har aldrig hørt om det, men formentlig ikke..

    Edit: Henrik var for hurtig med sin anden post - det var en kommentar til om jeg vil bruge det, ikke om det vil overleve - det har jeg ingen mening om.:cool:
     
    Senest redigeret: 18/4/17
    Henry "Synes godt om" dette.
  4. banditten

    banditten VIP medlem

    Beskeder:
    298
    "Synes godt om" modtaget:
    926
    Point:
    93
    Dem der i forvejen bruger Uber og alligevel ikke vil bruge firspand og ubehøvlet kusk vil nok bruge Habil eller en af de andre muligheder der er kommet.
    Jeg selv har kun brugt Uber 1 gang her hjemme men masser af gange i USA alle gange har været positive.
    Skal jeg vælge imellem firspand og den ubehøvlede kusk eller Habil, så vælger jeg Habil, som udgangspunkt fravælger jeg oldtids monopolet af den grund jeg intet positivt har at sige om chaufførerne samt er jeg ivrig tilhænger af det frie marked, så vil ikke støtte deres monopol - men de få basseøre jeg bruger mærker de nok ikke, men håber der er andre der har det på samme måde.
    Mon ikke Habil skal tænke over "den der lever skjult lever godt".
     
    alexanderln, Henry, Kenneth K og 2 andre "Synes godt om" dette.
  5. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    Det tror jeg ikke, jeg tror Habil er opstået i overenskomst med Uber - det skrives at app'en ligner Uber, med mit (relativt begrænsede) kendskab til app udvikling, tiden det tager og prisen (mit firma har en forholdsvis simpel app, men vi har da kastet +350K efter den) mon ikke de gode Uber folk har stillet noget source kode til rådighed for Habil, mod så at have en forkøbsret til butikken NÅR de danske politikkere falder til patten, og indser at man ikke kan få "vand til at løbe op ad"

    Det er f.... beskæmmende at en ultra liberal minister står fadder til noget så eklatant makværk som den nye taxa-lov, det får jo decideret SKIT til at se godt ud.

    Nu skal vi så bare lige have Habil til verdens navle.........Aarhus ;)

    /DSGM
     
    alexanderln, Henry, Ekeren og 2 andre "Synes godt om" dette.
  6. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Habil er nu ifølge BT blevet anmeldt til politiet:

    http://www.bt.dk/krimi/afloeser-for-uber-meldt-til-politiet

    Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er "den" som har anmeldt Habil allerede de første timer efter opstarten. Det er for overtrædelse af taxiloven overraskende nok.

    And here we go again. Glæder mig til at se om de har fundet et hul i loven eller ej.
     
    banditten og Henry "Synes godt om" dette.
  7. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Børsen er også med med nyheden og her har de talt med Nicolai (talsmanden) og han siger følgende:

    Så skal de jo i gang med at politianmelde samtlige virksomheder i den branche. Vi udfører ikke personbefordring, og hvis man som fragtbranche ikke må tage en passager med, så vil jeg meget gerne se Falck afhente en bil på en mørk landevej og så efterlade passageren i vejkanten
     
    banditten og Henry "Synes godt om" dette.
  8. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Det er nok her, at man juridisk bevæger sig ud i noget ond tro/god tro... :)
     
    Peter F., banditten og tbh "Synes godt om dette"
  9. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Det er svært at vurdere og det er også derfor at anmeldelse er lidt sjov - den er anmeldt - men ikke med sikkerhed om et lovbrud - mere om der muligvis er et lovbrud. Så en anmeldelse på at der kunne være noget galt. Og det er Taxiloven anmeldelsen er på - og det er ikke den lov som fragtfirmaer benytter.

    Så Falck tager mod betaling for at fragte en bil plus person(er) et sted hen og det er vel det som er det centrale om det er god/ond tro eller et lovbrud.
     
    banditten og Henry "Synes godt om" dette.
  10. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Enig, det er lidt morsomt. Og fagligt spændende hvordan det falder ud. Jeg morer mig lidt, altså, jeg er jo i den grad for at man skal overholde lovgivningen, men syntes det er bagstræberisk og forrykt at man ikke kan lave plads til en tjeneste som Uber. Totalt latterlig ny taxalov, som reelt kun havde til formål endnu en gang at påpege, at "man" ikke ønskede Uber.
     
    banditten, tbh, Ulrik og 4 andre "Synes godt om" dette.
  11. banditten

    banditten VIP medlem

    Beskeder:
    298
    "Synes godt om" modtaget:
    926
    Point:
    93
    Det er da ikke utænkeligt, men hvis man lader være med at gøre opmærksom på sig selv, så påkalder man sig hellere ikke opmærksomhed.

    I har fået en letbane er det ikke nok :cool:

    Og den der lever skjult lever godt :eek:

    Og lige for kong hans Den der lever skjult lever godt :D

    Jeg har dog en tro på at folkets røst ender på deleøkonomi tanken, hvilket jo allerede er en realitet når det kommer til taxa kørsel, lige meget hvem jeg spørger så kommer svaret at man undgår taxa pga. chaufførerne og priserne, det kan være vognmændene der sidder på bevillingerne nu tror de har vundet, men de har bare pisset i bukserne det er stakket varme :D

    Men i mellemtiden kan vi da glædes over det ikke er forbudt at være passager ;)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  12. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    ....MER VIL HA' MER!!!:p:p:p
     
    Henry og banditten "Synes godt om" dette.
  13. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Har kigget lidt dybere i loven om dette (ikke taxiloven) for den er ikke i spil lige nu....

    Ifølge transportlovgivningen ser konceptet faktisk ud til at være lovligt - der står intet i loven om, hvilken størrelse gods skal have og det er lovligt, at transporterer personer sammen med godset!
     
    Henry og SophieHendriksen "Synes godt om" dette.
  14. SophieHendriksen

    SophieHendriksen #Forstadsfruen

    Beskeder:
    2,184
    "Synes godt om" modtaget:
    8,806
    Point:
    113
    Spørgsmålet er vel egentlig også, om de kan påråbe sig at være under transportlovgivningen?

    Flabt er det under alle forhold. På den gode måde ;)
     
    Schwert og Henry "Synes godt om" dette.
  15. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Ja det er vel det som er spændende. Hvordan afgøres det om det er pakke eller persontransport...
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  16. Daniel K

    Daniel K VIP medlem

    Beskeder:
    404
    "Synes godt om" modtaget:
    918
    Point:
    93
    Det er da innovativt tænkt og dejligt provokerende :)- minder om dengang easyJet startede op Schweiz og ikke måtte flyve medmindre det var en pakke rejse og alle flybilletter så havde inkluderet en gratis nat på de mest usle campingpladser der fandtes :)
    Rettelse: det var easyJet
     
    Senest redigeret: 19/4/17
    Henry, jakobv84 og Schwert "Synes godt om dette"
  17. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Senest redigeret: 19/4/17
    Henry og isolCBflyer "Synes godt om" dette.
  18. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    @Henrik Olsen - blot en venlig "advarsel"

    Jeg tror ikke Børsen ser med milde øjne på at du laver en copy/paste af en komplet betalings artikel. Det er jo i den åbne del af forum........
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  19. RasmusH

    RasmusH VIP medlem

    Beskeder:
    873
    "Synes godt om" modtaget:
    2,702
    Point:
    93
    Er der en lukket del af forum?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  20. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,643
    Point:
    113
    Nu skal vi ikke ændre tråden fra emnet. Men sålænge der er link til artiklen og den bruges ikke kommercielt så mener jeg det er OK. Det er hvad Børsen selv skriver når der laves copy/paste:

    Kære læser. Det er i strid med lov om ophavsret at kopiere og videresende artikler uden brug af det officielle link: http://borsen.dk/nyheder/opinion/artikel/11/168247/artikel.html#ixzz4egyNiFKe

    Og det har jeg fulgt til punkt og prikke.
     
    Ekeren og Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side